30 km/u fietsstraat
Roestelbergseweg
De manager Domein Fysiek van de gemeente Loon op Zand;
GELET OP:
Het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Algemene wet bestuursrecht;
De kaderregeling bevoegdheidstoedeling Loon op Zand met als bijlage II het mandaatregister van de gemeente Loon op Zand , waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten en het verlenen van ontheffingen is gemandateerd aan de manager Domein Fysiek;
OVERWEGENDE:
dat de Roestelbergseweg een erftoegangsweg is gelegen buiten de bebouwde kom van de gemeente Loon op Zand;
dat de Roestelbergseweg belangrijke fietsroute is;
dat in de Roestelbergseweg een snelheidsregime geldt van 60 km/u;
dat de Roestelbergseweg een doodlopende weg is met op het einde restaurant De Roestelberg en camping Marvilla Parks;
dat steeds meer dagtoeristen en verblijfsgasten gebruik maken van de Roestelbergseweg om naar deze recreatiebedrijven te gaan en in het Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen te komen;
dat het huidige vrij-liggende fietspad een onverhard struinpad wordt naar de recreatiebedrijven en naar de ingang van het Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen;
dat het wenselijk is dat langzaam verkeer veilig naar de toegang van het Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen kan komen;
dat het wenselijk is om de Roestelbergseweg in te richten als fietsstraat waarbij de auto te gast is;
dat dit gebeurt door het aanbrengen van rood asfalt op het wegdek;
dat het instellen van een snelheidsregime van 30 km/u meer duidelijkheid biedt aan de weggebruikers;
dat door het instellen van een snelheidsregime van 30 km/u de verkeersveiligheid in de Roestelbergseweg wordt verbeterd;
dat bij besluit van 16 juli 2014 (VKB 2014-08) is besloten tot het instellen van een parkeerverbod aan de westzijde van de Roestelbergseweg;
dat gelet op de huidige verkeerssituatie en ter bevordering van de verkeersveiligheid en doorstroming het wenselijk is om dit bestaande parkeerverbod om te zetten in een stopverbod;
dat voor het plaatsen van de borden A130, A160, E02 en L51 een verkeersbesluit nodig is;
UIT OOGPUNT VAN:
- Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;
- Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
- Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- Het verkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;
GEHOORD:
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de Politie-verkeersadviseur(s), gemandateerde(n) van de Politie-eenheden Hart van Brabant en de Baronie, waarbij deze heeft aangegeven dat dit besluit een maatregel is als bedoeld in artikel 34 van het BABW en met het voorgenomen verkeersbesluit te kunnen instemmen.