gelet op artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994;
gelet op het Bevoegdhedenbesluit gemeente Waalwijk 2025, waarbij het college de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten heeft gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Realisatie Beheer Leefomgeving;
gelet op de Wegenverkeerswet, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de Algemene wet bestuursrecht, het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (1998) en het Mobiliteitsplan Waalwijk (2015);
OVERWEGENDE:
dat het gewenst is dat op diverse plaatsen in de gemeente Waalwijk oplaadpunten voor elektrisch aangedreven voertuigen worden ingericht;
dat het gebruik van elektrisch aangedreven vervoermiddelen een bijdrage levert aan het verbeteren van het milieu door vermindering van schadelijke uitstoot van verbrandingsgassen en door een lagere geluidsproductie;
dat dit een reden is voor de gemeente om voor elektrisch aangedreven voertuigen een faciliterend en stimulerend beleid te voeren;
dat een plankaart is opgesteld waarin locaties zijn bepaald waar, ten behoeve van het vervolmaken van de dekking van laadpalen voor alle huishoudens dan wel op basis van de geprognotiseerde behoefte, een laadpaal kan worden geplaatst;
dat de laadlocaties zijn bepaald aan de hand van toekomstprognoses per wijk tot 2030, de plaatsingscriteria zoals afgestemd met de provincies en deelnemende gemeenten en lokale kennis vanuit gemeente Waalwijk;
dat één van deze laadlocaties is de twee langsparkeerplaatsen ter hoogte van A.B. van Lieshoutlaan 71, te Waalwijk;
dat bij de beoordeling van een tegen deze locatie ingediend bezwaarschrift gebleken is dat wijziging van deze laadlocatie naar de tee langsparkeerplaatsen ter hoogte van A.B. van Lieshoutlaan 73, te Waalwijk tegemoet komt aan dit bezwaarschrift zonder dat de functionaliteit en bruikbaarheid van de nieuw te plaatsen laadpaal wordt beperkt.
dat verkeersbesluit 2025-350 derhalve, voor zover betrekking hebbend op de twee langsparkeerplaatsen ter hoogte van A.B. van Lieshoutlaan 71, te Waalwijk wordt ingetrokken
dat het gewenst is dat de oplaadpunten uitsluitend mogen worden gebruikt door voertuigen die daadwerkelijk worden opgeladen en dat voor andere weggebruikers ter plaatse een parkeerverbod geldt;
dat het RVV-bord E8c hierin voorziet;
dat uit parkeeronderzoeken uitgevoerd in het voorjaar van 2025 blijkt dat de bezettingsgraad in de nachtelijke uren 90% bedraagt op de 70 aanwezige parkeerplaatsen in de nabije omgeving van de locatie;
dat het aanwijzen van een oplaadpunt met twee gereserveerde parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen niet leidt tot een verslechtering van de parkeersituatie in de omgeving;
dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW, overleg met de chef van het politieteam Waalwijk heeft plaatsgevonden, waarbij deze heeft aangegeven met de maatregelen te kunnen instemmen;
dat alle in dit verkeersbesluit genoemde wegen binnen de bebouwde kom zijn gelegen en in beheer en onderhoud zijn bij de Gemeente Waalwijk.
BESLUIT:
Tot het intrekken van het verkeersbesluit met kenmerk 2025-350 voor zover betrekking hebbend op het aanwijzen van de twee langsparkeerplaatsen ter hoogte van A.B. van Lieshoutlaan 71, te Waalwijk, als oplaadplaatsen voor elektrische voertuigen.
Tot het aanwijzen van de twee langsparkeerplaatsen ter hoogte van A.B. van Lieshoutlaan 73, te Waalwijk, als oplaadplaatsen voor elektrische voertuigen door het plaatsen van RVV-bord E8c, waarvan nu één parkeerplaats daadwerkelijk wordt ingericht als gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen en, bij voldoende gebruik, de tweede parkeerplaats als zodanig ingericht zal worden.
Waalwijk, 3 november 2025.