Gemeente Alphen aan den Rijn, verkeersbesluit herinrichting kruispunt Parklaan – Zijde Boskoop

Nummer: 3735588

 

Burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit 2025 is gemandateerd aan de Teammanager Beheer Openbare Ruimte;

  • artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 15 lid 2 van de WVW 1994 ingevolge het aanbrengen of verwijderen van infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik maken, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • krachtens artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

 

Overwegende dat:

  • de Zijde en Parklaan zijn gelegen binnen de bebouwde kom van Alphen aan den Rijn;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde weg in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Alphen aan den Rijn;

  • de Zijde een gebiedsontsluitingsweg is met een maximumsnelheid van 50 km/u en de Parklaan een erftoegangsweg (30 km/u);

  • in de huidige situatie de kruising gelijkwaardig is, wat regelmatig voor onduidelijkheid zorgt bij bestuurders die vanaf de Parklaan de Zijde oprijden en andersom;

  • dit onveilige situaties oplevert;

  • het daarom gewenst is dat de Parklaan uit de voorrang wordt gehaald, waardoor de Zijde de doorgaande voorrangsroute wordt;

  • het fietspad langs de Zijde (aan de kant van de Parklaan) ook in de voorrang wordt gebracht om de doorstroming van fietsers te bevorderen;

  • de nieuwe situatie beter aansluit op de overige kruisingen langs de Zijde en zorgt voor meer eenduidigheid in de voorrang;

  • door de gewijzigde voorrang en weginrichting de verwachting is dat de doorstroming voor fietsers verbetert en de Parklaan mogelijk minder aantrekkelijk wordt voor sluipverkeer, met name van zwaardere voertuigen;

  • de oversteekpositie van de fietser op deze kruising niet juist is. Aan de westzijde van de kruising van de Parklaan mogen fietsers komende vanuit de Parklaan wel de Zijde oversteken maar vanaf de Zijde naar de Parklaan ontbreekt er een plek voor de fiets;

  • daardoor de voetgangersoversteekplaats (zebrapad) wordt misbruikt door de fietser;

  • het daarom wenselijk is dat de voetgangersoversteekplaats (VOP) aan de oostzijde van de kruising wordt opgeheven;

  • voetgangers en fietsers de Zijde in twee stappen kunnen oversteken, met een middensteunpunt tussen de rijstroken;

  • hiermee de oversteek duidelijker en overzichtelijker wordt en misbruik van de zebra door fietsers wordt voorkomen.

  • deze verkeersmaatregelen zullen bijdragen aan de verkeersveiligheid en de bevordering van de leefbaarheid;

  • deze wijziging bijdraagt aan een duidelijkere verkeerssituatie, een betere afstemming tussen wegcategorieën (50 km/u gebiedsontsluitingsweg versus 30 km/u erftoegangsweg), en een verbetering van de fietsroute langs De Zijde;

  • deze maatregel wordt genomen om de weg in stand te houden en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de districtschef van politie en dat positief is geadviseerd;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

 

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

BESLUITEN:

  • 1.

    tot het instellen van een voorrangsregeling op het kruispunt Parklaan - Zijde, door het plaatsen van de borden B04, B05 en B06 van bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990;

  • 2.

    de borden aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening;

  • 3.

    tot het opheffen van de voetgangersoversteekplaats aan de oostzijde van de kruising.

 

 

 

 

 

 

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

P. Vreugdenhil–van der Lijcke

Teammanager Beheer Openbare Ruimte

Alphen aan den Rijn, 7 november 2025

Bezwaar- of beroepsclausule

Dit besluit zal door publicatie in het digitale Gemeenteblad, zie www.officielebekendmakingen.nl, bekend worden gemaakt. Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit volgens de artikelen 7:1 en 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de openbare bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 13, 2400 AA te Alphen aan den Rijn.

 

Bijlage : tekening vkb herinrichting kruispunt Parklaan – Zijde Boskoop .

 

 

 

 

 

 

  •  

 

 

Naar boven