Verkeersbesluit laadpalen - batch 7 - 2025

Registratienummer 20251104850376

Ede

4 november 2025

Het aantal elektrische auto’s in Nederland neemt snel toe. Elektrisch rijden zorgt voor een verbetering van de woon- en leefkwaliteit, zoals een betere luchtkwaliteit, minder geluidsoverlast en geen (lokale) CO2-uitstoot. De gemeente Ede vindt het daarom belangrijk om de groei van elektrisch rijden te faciliteren en te stimuleren, zoals vastgelegd de Laadvisie Ede 2022-2026. Dat doen we onder meer door het aanleggen van een dekkend netwerk van openbare laadvoorzieningen waar elektrische auto’s kunnen opladen.

In dit verkeersbesluit leest u op welke locaties we de komende tijd een laadpaal gaan plaatsen. Per laadpaal worden twee parkeervakken aangewezen die alleen bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen. Hier mogen dan geen voertuigen meer parkeren met een verbrandingsmotor. In dit besluit gaat het om parkeervakken in onderstaande straten:

 

Ede: Burgemeester Bootlaan en Indira Gandhisingel

Bennekom: Pinksterbloem

 

Deze locaties zijn openbare wegen en/of parkeervakken en vallen onder artikel 1 lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994. De gemeente Ede is eigenaar en beheerder van deze wegen en parkeervakken.

Overwegingen

Er zijn meerdere redenen waarom de gemeente Ede op deze locaties een laadpaal wil plaatsen en twee parkeervakken wil aanwijzen voor het opladen van elektrische voertuigen, zoals vastgelegd in de Laadvisie Ede 2022-2026:

1. Elektrische auto’s stoten geen/minder CO2, NO2 en fijnstof (PM10) uit dan auto’s met een verbrandingsmotor en zijn daarmee minder schadelijk voor de gezondheid, het milieu en het klimaat.

2. Het landelijke beleid is erop gericht dat in 2030 alle nieuw verkochte personenauto’s emissieloos zijn. Dit vraagt om voldoende laadinfrastructuur in de openbare ruimte.

3. Alle autoproducenten bieden elektrische voertuigen aan. Het is daarom noodzakelijk dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische voertuigen op te laden.

4. Naar verwachting rijden er in 2030 ongeveer 15.000 elektrische personenauto’s in Ede. Hiervoor zijn ruim naar schatting 1000 openbare laadpalen nodig. Nu zijn er ruim 400 openbare laadpalen in Ede. Er moeten dus nog veel laadpalen bij komen de komende jaren om te kunnen voldoen aan de laadbehoefte van bewoners met een elektrische auto.

 

 

Plaatsingscriteria

Omdat de laadpalen voornamelijk in woonwijken worden geplaatst, raakt dit onze inwoners. Dit leidt soms tot verschillende inzichten tussen bewoners onderling of bewoners en gemeente als het gaat om het bepalen van geschikte locaties voor laadpalen. Omdat de gemeente eigenaar is van de openbare ruimte, neemt de gemeente de regie in de locatiebepaling. De gemeente hanteert daarvoor objectieve criteria zodat op een transparante wijze de locaties voor de worden bepaald.

Bij het bepalen van een nieuwe locatie wordt gekeken naar het grotere plaatje. We streven naar een dekkend netwerk van laadpalen waarbij inwoners binnen een loopafstand van ongeveer 250 meter een openbare laadpaal kunnen vinden. In sectoren waar bestaande laadpalen veel gebruikt wordt, plaatsen we zo mogelijk extra laadpalen bij om in de vraag te voorzien, waarmee het netwerk ook steeds fijnmaziger wordt en de loopafstand voor gebruikers korter. Voor het centrumgebied van Ede kiezen we ervoor om de laadpalen waar mogelijk te bundelen op grotere parkeerterreinen en in parkeergarages.

 

De locaties in dit verkeersbesluit worden gescoord op onderstaande criteria:

1. De laadpaal moet voor een grote groep te gebruiken zijn: dichtbij woningen zonder parkeergelegenheid op eigen terrein en op parkeerterreinen waar veel bezoekers/bewoners gedurende langere tijd parkeren.

2. De laadpaal wordt binnen 25 meter van bestaande laagspanningskabels geplaatst, conform de eis vanuit de netbeheerder.

3. De locatie is geschikt vanuit verkeerskundig oogpunt: de laadpaal heeft geen negatieve impact op de verkeersveiligheid en er is voldoende vrije doorloopruimte achter de laadpaal indien deze in het trottoir wordt geplaatst.

4. De laadpaal wordt geplaatst bij een openbare parkeerplek gelegen op gemeentegrond: dit is een voorwaarde uit het contract dat de gemeente heeft met de exploitant van de laadpalen.

5. De laadpaal wordt bij voorkeur geplaatst bij haaks parkeervakken in plaats van langs parkeervakken in verband met aanrij-gevaar.

6. De ligging ten opzichte van ramen en deuren van woningen is gunstig: er wordt zoveel mogelijk voorkomen dat er, op korte afstand, ongewenst zicht op de laadpaal en het bijbehorende verkeersbord is. Ook wordt er rekening gehouden met een goede doorgang van bijvoorbeeld tuinpoorten.

7. De laadpaal draagt bij aan een dekkend netwerk van laadpalen in de gemeente. Dit is het geval als er in een straal van 250 meter nog geen laadpaal staat óf als de nabijgelegen laadpalen intensief gebruikt worden (verbruik per maand: meer dan 500 kWh en meer dan 5 verschillende gebruikers).

8. Reacties van bewoners op de locatie zoals opgehaald tijdens de participatieronde in het najaar van 2024.

Elke locatie in dit verkeersbesluit is getoetst aan deze criteria. Het overzicht hiervan vindt u onderaan dit document.

Uitvoering

De gemeente heeft een overeenkomst gesloten met de firma Vattenfall InCharge, die in opdracht van de gemeente laadpalen met elk twee laadpunten in de openbare ruimte plaatst op aanvraag van elektrisch rijders die geen parkeergelegenheid hebben op eigen terrein (oprit/garagebox) en op basis van het verbruik op al bestaande laadpalen. De laadpalen uit dit verkeersbesluit worden allen geplaatst naar aanleiding van een of meerdere aanvragen van bewoners.

De twee parkeerplaatsen bij een laadpaal zijn alleen bedoeld voor ladende elektrische voertuigen. Hier mogen geen voertuigen met een verbrandingsmotor of voertuigen die niet (meer) laden parkeren. Deze maatregel wordt ingesteld door het plaatsen van verkeersborden. De borden worden geplaatst nadat dit besluit is gepubliceerd en de laadpaal is geïnstalleerd.

Overeenkomstig het gestelde in artikel 24 BABW is overleg gevoerd met de korpschef van politie, in deze diens gemandateerde, en deze positief heeft geadviseerd.

Gelet op het bepaalde in:

  • Artikel 2 en 15 Wegenverkeerswet 1994;

  • Artikel 12 en paragraaf 6 van hoofdstuk II van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

 

Besluit:

Onderstaande parkeerplaatsen door middel van plaatsing van de borden E8C van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen tot parkeerplaatsen bestemd voor het opladen van elektrische auto’s:

  • 1.

    Ede: Burgemeester Bootlaan

De laadpaal komt naast Sijsseltselaan 12 te staan. Zie de bijlage voor de exacte locatie.

  • 2.

    Ede: Indira Gandhisingel

De laadpaal komt naast Allendesingel 119 te staan, tussen het derde en vierde parkeervak, gezien vanuit het zuiden.

  • 3.

    Bennekom: Pinksterbloem

De laadpaal komt op naast Molenstraat 142 te staan. De laadpaal komt tussen het eerste en tweede parkeervak, gezien vanuit de Molenstraat.

De exacte locatie van de laadpalen kunt u vinden in de bijlagen die horen bij dit besluit.

 

Hieronder ziet u per locatie hoe de locatie scoort op de verschillende criteria. Soms voldoet een locatie niet aan alle criteria, maar vinden we de locatie toch geschikt. We vermelden er dan bij waarom we toch voor die locatie hebben gekozen. Heeft u vragen over een locatie? Stuur dan een mail naar laadpalen@ede.nl.

 

De locaties in dit verkeersbesluit worden gescoord op onderstaande criteria:

1. De laadpaal moet voor een grote groep te gebruiken zijn: dichtbij woningen zonder parkeergelegenheid op eigen terrein en op parkeerterreinen waar veel bezoekers/bewoners gedurende langere tijd parkeren.

2. De laadpaal wordt binnen 25 meter van bestaande laagspanningskabels geplaatst, conform de eis vanuit de netbeheerder.

3. De locatie is geschikt vanuit verkeerskundig oogpunt: de laadpaal heeft geen negatieve impact op de verkeersveiligheid en er is voldoende vrije doorloopruimte achter de laadpaal indien deze in het trottoir wordt geplaatst.

4. De laadpaal wordt geplaatst bij een openbare parkeerplek gelegen op gemeentegrond: dit is een voorwaarde uit het contract dat de gemeente heeft met de exploitant van de laadpalen.

5. De laadpaal wordt bij voorkeur geplaatst bij haaks parkeervakken in plaats van langs parkeervakken in verband met aanrij-gevaar.

6. De ligging ten opzichte van ramen en deuren van woningen is gunstig: er wordt zoveel mogelijk voorkomen dat er, op korte afstand, ongewenst zicht op de laadpaal en het bijbehorende verkeersbord is. Ook wordt er rekening gehouden met een goede doorgang van bijvoorbeeld tuinpoorten.

7. De laadpaal draagt bij aan een dekkend netwerk van laadpalen in de gemeente. Dit is het geval als er in een straal van 250 meter nog geen laadpaal staat óf als de nabijgelegen laadpalen intensief gebruikt worden (verbruik per maand: meer dan 500 kWh en meer dan 5 verschillende gebruikers).

8. Reacties van bewoners op de locatie zoals opgehaald tijdens de participatieronde in het najaar van 2024.

 

Burgemeester Bootlaan

1. In deze wijk hebben de meeste woningen de mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren, maar de aanvrager niet. Deze locatie ligt dicht bij de aanvrager en een aantal andere woningen zonder eigen parkeren.

2. Voldoet

3. Voldoet

4. Voldoet

5. Voldoet niet. De laadpaal wordt bij langsparkeerplekken geplaatst omdat er geen haaksparkeervakken in de buurt zijn.

6. Voldoet

7. Er staat nog geen laadpaal op 250 meter loopafstand vanaf deze locatie.

8. Geen reacties

Conclusie: De aangevraagde locatie voldoet aan 7 van de 8 criteria voor het plaatsen van een openbare laadpaal. Criterium 5 wordt niet gehaald, aangezien er in de directe omgeving van de aanvrager uitsluitend langsparkeerplekken beschikbaar zijn.

Ondanks dat de locatie niet aan criterium 5 voldoet, wordt de locatie als geschikt beoordeeld, omdat het belang van het faciliteren van elektrisch laden op aanvraag zwaarder weegt.

 

Indira Gandhisingel , Ede

1. Laadpaal wordt dichtbij woningen zonder eigen parkeren geplaatst.

2. Voldoet

3. Voldoet

4. Voldoet

5. Voldoet

6. Voldoet

7. Laadpalen in de buurt worden intensief gebruikt

8. Geen reacties

Conclusie: Voldoet aan alle criteria die van toepassing zijn: Locatie is geschikt.

 

Pinksterbloem, Bennekom

1. Laadpaal wordt dichtbij woningen zonder eigen parkeren geplaatst.

2. Voldoet

3. Voldoet

4. Voldoet

5. Laadpaal wordt geplaatst bij haaks parkeervakken.

6. Voldoet

7. Er staat nog geen laadpaal op 250 meter loopafstand vanaf deze locatie.

8. We hebben één reactie ontvangen op deze locatie, deze was negatief. Deze bewoner stelt een alternatieve locatie voor, maar deze is ongeschikt omdat deze locatie te ver van de aanvragers ligt. Ook stelt de bewoner dat de huidige parkeerders geen elektrische auto hebben. Dit klopt niet (meer), omdat Vattenfall uit de directe omgeving twee aanvragen heeft ontvangen. Als laatste stelt de bewoner dat er te weinig parkeerplaatsen zijn voor alle auto’s van de bewoners. De gemeente heeft geen andere signalen ontvangen dat de parkeerdruk in deze buurt zo hoog is dat het plaatsen van een laadpaal niet mogelijk is. We vinden dit argument daarom niet voldoende om van de plaatsing af te zien.

Conclusie: De locatie voldoet aan 7 van de 8 criteria. Hoewel criterium 8 niet voldoet, zien we geen redenen om af te zijn van plaatsing. De voorgestelde alternatieve locatie is niet geschikt vanwege de afstand tot de aanvragers, en de bewering dat er geen elektrische voertuigen in de omgeving zijn, is inmiddels achterhaald. Daarnaast is het bij de gemeente niet bekend dat de parkeerdruk hier opvallend hoog is. Gezien deze overwegingen achten we de locatie geschikt.

 

Een afschrift te zenden aan:

De brandweercommandant van Ede;

De korpschef van politie Oost-Nederland.

 

Burgemeester en wethouders,

Namens dezen,

 

 

Annelies van Voskuilen

Afdelingsmanager afdeling Ruimtelijke Dienstverlening

 

Bijlage 1 - Locaties laadpalen

 

Bezwaar- of beroepsclausule

 

Bent u het niet eens met dit besluit? Neem dan eerst contact met ons op voor uitleg over dit besluit. Dat kan door een mail te sturen naar laadpalen@ede.nl.

U kunt daarna bezwaar maken. Doe dit binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit.

 

U kunt op twee manieren bezwaar maken.

  • 1.

    Vul digitaal het formulier ‘bezwaarschrift indienen’ in op www.ede.nl/bezwaarmaken.

  • 2.

    Of stuur ons een brief. Noem in uw brief:

  • uw naam, adres en telefoonnummer;

  • de datum waarop u uw brief schrijft;

  • tegen welk besluit u bezwaar maakt. Noem daarvoor ons kenmerk of besluitnummer en de datum van het besluit. U kunt ook een kopie van dit besluit meesturen;

  • de reden waarom u het niet eens bent met dit besluit;

  • uw handtekening.

 

Het besluit blijft geldig totdat uw bezwaar is behandeld. Kunt u niet wachten op de uitkomst van de bezwaarprocedure en is er sprake van spoed? Dan kunt u, nadat u bezwaar heeft gemaakt, de Rechtbank Gelderland vragen om een voorlopige voorziening. Meer informatie hierover vindt u op www.rechtspraak.nl.

 

Naar boven