Verkeersbesluit uitbreiden en aanpassen parkeerschijfzone Kerkstraat in Eijsden

(Verkeersbesluit gemeente Eijsden-Margraten)

 

Ons kenmerk: Z/25/269238

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten

Aanleiding

In 2015 heeft de gemeente in een deel van de oude kern van Eijsden, het gebied rond de Diepstraat en Kerkstraat, een vergunninghouderszone ingevoerd. Deze zone is er toen gekomen in overleg met inwoners en ondernemers. In de Kerkstraat is er een blauwe zone waar mensen maximaal 1 uur mogen parkeren. De afgelopen jaren is het drukker geworden in de oude kern. Er komen meer bezoekers en inwoners hebben steeds meer eigen auto’s. Daarnaast heeft de gemeenteraad in 2021 uitgesproken dat ze willen dat de Vroenhof deels autovrij wordt.

In overleg met verschillende groepen bewoners en ondernemers heeft het college van burgemeester en wethouders daarom nieuw parkeerbeleid opgesteld voor de oude kern waarbij zo veel mogelijk rekening is gehouden met uiteenlopende belangen van verschillende groepen in het gebied. Onderdeel van dit nieuwe parkeerbeleid is het aanpassen van de vergunninghouderszone en parkeerschijfzone. Voor het aanpassen van de parkeerschijfzone is een verkeersbesluit nodig.

Bevoegdheidsgrondslag

Op grond van artikel 18 eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Eijsden-Margraten voor wegen die niet onder het beheer van het Rijk, de provincie of het waterschap vallen.

Op grond van de Mandaat- en machtigingsregeling van de gemeente Eijsden-Margraten 2024 is de bevoegdheid om verkeersbesluiten te nemen gemandateerd aan het afdelingshoofd van de afdeling Openbare Ruimte.

Grondslag voor het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd.

Dit besluit wordt genomen, mede gelet op:

  • -

    de WVW 1994;

  • -

    het BABW;

  • -

    de uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • -

    het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);

  • -

    de Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);

Doelstellingen van het besluit

Op grond van artikel 21 van het BABW moet een verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen vermeld in artikel 2, eerste en tweede lid, van de WVW 1994 met het verkeersbesluit worden beoogd. De doelstellingen van dit verkeersbesluit zijn:

  • a.

    het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

  • b.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

  • c.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Overwegingen

Overwegende dat:

  • -

    dit verkeersbesluit gaat over de 12 Septemberstraat, Diepstraat, Graaf de Geloeslaan, Graaf de Liedekerkestraat, Kerkstraat, Kleteborg, Kruisstraat, Margrietstraat, Oude Raadhuis, Prins Bernhardstraat, Prinses Beatrixplein, Professor Duboisstraat, Raadhuisstraat, Schoolstraat, Stiegel, Ursulinenstraat, Vroenhof en de Wilhelminastraat in Eijsden, hierna aangeduid als oude kern;

  • -

    deze wegen grotendeels in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Eijsden-Margraten zijn;

  • -

    de gemeente op basis van artikel 18 WVW 1994 bevoegd is tot het nemen van verkeersbesluiten voor deze wegen;

  • -

    de oude kern vooral een woongebied is, maar de aanwezige horecazaken en detailhandel ook bezoekers trekken die niet in het gebied wonen;

  • -

    er in de Kerkstraat en op het Prinses Beatrixplein een parkeerschijfzone ingesteld werd om ervoor te zorgen dat hier parkeergelegenheid beschikbaar blijft voor de bezoekers van de detailhandel in de Kerkstraat;

  • -

    in enkele andere straten van de oude kern een vergunninghouderszone ingesteld werd om het parkeren in de avonduren en weekenden voor te behouden aan bewoners van het gebied;

  • -

    de vergunninghouderszone de 1e Batsteeg, 2e Batsteeg, 3e Batsteeg, Bat, Diepstraat, Mariaplein, Spauwenstraat, Spriemenstraat, Vogelzang en een deel van de Graaf de Geloeslaan en Trichterweg omvat;

  • -

    bewoners van de vergunninghouderszone op basis van het Besluit uitgifte en nadere regels parkeervergunningen 2015 nu maximaal één parkeervergunning krijgen en voor het parkeren van meer dan één auto afhankelijk zijn van parkeerplaatsen op eigen terrein of buiten de vergunninghouderszone;

  • -

    de Vroenhof een plein is dat gebruikt wordt als parkeerplaats door omwonenden, klanten van de detailhandel in de Kerkstraat, bezoekers van de horecagelegenheden in de oude kern, bewoners van de parkeerschijfzone en door bewoners van de vergunninghouderszone die niet voor al hun auto's een parkeervergunning of parkeerplaats op eigen terrein hebben;

  • -

    de parkeerdruk op de Vroenhof sinds de invoering van de parkeerschijfzone en vergunninghouderszone is toegenomen waardoor hier regelmatig buiten de parkeervakken geparkeerd wordt en er niet altijd parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor omwonenden en bewoners van de parkeerschijfzone en de vergunninghouderszone;

  • -

    de verkeersborden die de parkeerschijfzone en vergunninghouderszone aangeven door hun locatie regelmatig over het hoofd gezien worden waardoor bezoekers van het gebied parkeren op plaatsen waar zij dat niet mogen;

  • -

    de gemeenteraad op 13 juli 2021 een motie heeft aangenomen waarin zij het college verzoekt om maatregelen te nemen om de Vroenhof grotendeels autovrij te maken om er zo voor te zorgen dat dit plein weer het karakter van een dorpsplein krijgt;

  • -

    naar aanleiding van deze motie er een enquête gehouden is en er gesprekken hebben plaatsgevonden met verschillende groepen bewoners en ondernemers in de oude kern;

  • -

    uit de gesprekken blijkt dat de verschillende belangen in het gebied sterk uiteenlopen, zo willen bewoners in de buurt van hun woning kunnen parkeren en is het voor ondernemers belangrijk dat hun klanten ook in de buurt kunnen parkeren;

  • -

    het college de belangen tegen elkaar afgewogen heeft en nieuw parkeerbeleid uitgewerkt heeft op basis van deze belangenafweging;

  • -

    in het nieuwe parkeerbeleid er twee verschillende parkeerregimes zullen gelden;

  • -

    in het deel van de oude kern ten westen van de Kerkstraat een vergunninghouderszone ingesteld wordt zonder venstertijd waardoor het parkeren in dit gebied volledig voorbehouden is voor bewoners, andere rechthebbenden van een parkeervergunning en houders van een gehandicaptenparkeerkaart;

  • -

    de vergunninghouderszone uitgebreid wordt met de Trichterweg ten zuiden van de kruising met de M.L. Kingstraat, de Sint-Christinastraat en de westzijde van de Vroenhof om bezoekers te stimuleren gebruik te maken van de parkeerplaatsen in de Stiegel en Treffersteeg en de verkeersborden op een duidelijkere locatie te kunnen plaatsen;

  • -

    de aanpassing van de vergunninghouderszone wordt geregeld met een aanwijzingsbesluit als bedoeld in artikel 2.12.1.1 van de Algemene Verordening gemeente Eijsden-Margraten en daarom geen deel uitmaakt van dit verkeersbesluit;

  • -

    in het deel van de oude kern ten oosten van de Kerkstraat, inclusief de Kerkstraat, een parkeerschijfzone ingesteld wordt zonder venstertijd en met een maximale parkeertijd van één uur waardoor bezoekers van de detailhandel hier in de buurt kunnen parkeren en de parkeerplaatsen voor de rest beschikbaar blijven voor bewoners;

  • -

    de bestaande parkeerschijfzone hiervoor uitgebreid wordt en zal gelden in:

    • *

      12 Septemberstraat;

    • *

      Breusterstraat voor het deel tussen de Raadhuisstraat en de Marathon;

    • *

      Constantsteeg;

    • *

      Diepstraat voor het deel tussen de Kerkstraat en de Wilhelminastraat;

    • *

      Graaf de Geloeslaan voor het deel tussen de Diepstraat en de Caestertstraat;

    • *

      Graaf de Liedekerkestraat;

    • *

      Kerkstraat;

    • *

      Kleteborg;

    • *

      Kruisstraat;

    • *

      Margrietstraat voor het deel tussen de Schoolstraat en de Ursulinenstraat;

    • *

      Oude Raadhuis;

    • *

      Prinses Beatrixplein;

    • *

      Prins Bernhardstraat voor het deel tussen de Schoolstraat en de Veldjesstraat;

    • *

      Professor Duboisstraat;

    • *

      Raadhuisstraat;

    • *

      Schoolhof;

    • *

      Schoolstraat;

    • *

      Stiegel voor het deel tussen de Breusterstraat en de Olympus;

    • *

      Ursulinenstraat voor het deel tussen de Prins Bernhardstraat en de Margrietstraat;

    • *

      Vroenhof, de oostzijde;

    • *

      Wilhelminastraat voor het deel tussen de Diepstraat en de Veldjesstraat;

  • -

    er nadere regels opgesteld zijn voor de uitgifte van vergunningen en ontheffingen voor de vergunninghouderszone en parkeerschijfzone waarin het uitgangspunt is dat huishoudens recht hebben op twee vergunningen of ontheffingen;

  • -

    een deel van de auto's die nu op de Vroenhof geparkeerd worden in de vergunninghouderszone en parkeerschijfzone geparkeerd zal gaan worden;

  • -

    er borden geplaatst zullen worden die bezoekers naar de parkeerplaatsen in de Stiegel, Treffersteeg en op het Veldje leiden;

  • -

    uit onderzoek blijkt dat op deze parkeerplaatsen voldoende capaciteit beschikbaar is voor bezoekers van de oude kern die nu nog op de Vroenhof en in de Graaf de Geloeslaan parkeren;

  • -

    een ontwerp van dit verkeersbesluit van 16 juli tot en met 26 augustus 2025, samen met andere ontwerpbesluiten met betrekking tot het parkeerbeleid in Eijsden, ter inzage heeft gelegen via publicatie in het Gemeenteblad;

  • -

    er 35 unieke zienswijzen werden ingediend;

  • -

    ondernemers en bewoners aangeven dat de uitbreiding van de parkeerschijfzone, in combinatie met de andere onderdelen van het nieuwe parkeerbeleid, ervoor zorgt dat er te weinig parkeerplaatsen beschikbaar zullen zijn voor klanten en personeel van de horeca, detailhandelszaken en voorzieningen in de oude kern;

  • -

    het college met het parkeerbeleid beoogt dat langparkerende bezoekers van de horeca gaan parkeren op de parkeerplaatsen aan de rand van de oude kern en uit onderzoek blijkt dat hier voor deze bezoekers voldoende plekken beschikbaar zijn;

  • -

    het college beoogt om in de parkeerschijfzone dubbelgebruik van parkeerplaatsen voor bewoners en kortparkerende klanten van de detailhandel en voorzieningen mogelijk te maken en dat dit mogelijk is omdat een groot deel van de bewoners tijdens openingstijden van de detailhandel niet thuis is;

  • -

    omwonenden van de parkeerschijfzone aangeven dat zij vrezen voor een waterbedeffect waarbij de parkeerdruk van de oude kern zal verschuiven naar de straten tussen de parkeerschijfzone en de parkeerplaatsen aan de rand van het gebied;

  • -

    het college in reactie daarop in dit verkeersbesluit de parkeerschijfzone uitbreidt tot aan de parkeerplaatsen aan de rand van de oude kern en er hierdoor geen waterbedeffect meer zal kunnen optreden in de straten tussen de oude kern en deze parkeerplaatsen;

  • -

    een aantal mensen aangeeft dat door het voorgenomen parkeerverbod in de Graaf de Geloeslaan een bezoek aan het daar gelegen kasteel onmogelijk zal worden;

  • -

    het college in reactie daarop en om ervoor te zorgen dat het parkeerbeleid voor bezoekers zo duidelijk mogelijk is de parkeerschijfzone in dit verkeersbesluit in de Graaf de Geloeslaan uitbreidt tot aan de Caestertstraat en bij het kasteel enkele parkeervakken aanduidt die gebruikt kunnen worden door bezoekers van het kasteel;

  • -

    de Nota parkeerbeleid oude kern Eijsden een uitgebreide motivering van het nieuwe parkeerbeleid bevat en deze wordt bijgevoegd bij publicatie van dit besluit.

Op grond van artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie inzake de handhaafbaarheid. De politie heeft op 24 oktober 2025 schriftelijk kenbaar gemaakt dat dit besluit handhaafbaar en voor de politie derhalve aanvaardbaar is.

BESLUIT

In overeenstemming met de tekening in de bijlage 1, die onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    Er wordt een parkeerschijfzone ingesteld in de volgende straten in Eijsden:

    12 Septemberstraat;

    Breusterstraat voor het deel tussen de Raadhuisstraat en de Marathon;

    Constantsteeg;

    Diepstraat voor het deel tussen de Kerkstraat en de Wilhelminastraat;

    Graaf de Geloeslaan voor het deel tussen de Diepstraat en de Caestertstraat;

    Graaf de Liedekerkestraat;

    Kerkstraat;

    Kleteborg;

    Kruisstraat;

    Margrietstraat voor het deel tussen de Schoolstraat en de Veldjesstraat;

    Oude Raadhuis;

    Prins Bernhardstraat voor het deel tussen de Schoolstraat en de Veldjesstraat;

    Prinses Beatrixplein;

    Professor Duboisstraat;

    Raadhuisstraat;

    Schoolhof;

    Schoolstraat;

    Stiegel voor het deel tussen de Breusterstraat en de Olympus;

    Ursulinenstraat voor het deel tussen de Prins Bernhardstraat en de Margrietstraat

    Vroenhof, de oostzijde;

    Wilhelminastraat voor het deel tussen de Diepstraat en de Veldjesstraat.

  • 2.

    De maximale parkeertijd in de zone is 1 uur.

  • 3.

    De zone wordt aangeduid met borden E10 en E11 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • 4.

    De zone vervangt de bestaande parkeerschijfzone en parkeerverbodszone in dit gebied.

Bijlage 1

Eijsden-Margraten, 29 oktober 2025

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten,

namens dezen,

T.H.P. Ruijters

Afdelingshoofd openbare ruimte

Mededelingen

Tegen het besluit kan iedere belanghebbende die rechtstreeks in zijn belang is getroffen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de datum van bekendmaking (= datum van publicatie) van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten.

Tevens kan de indiener van het bezwaarschrift de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, Sector Bestuursrecht, Postbus 950, 6040 AZ Roermond verzoeken een voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. U kunt ook digitaal verzoeken een voorziening te treffen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Het ondertekende bezwaarschrift/verzoekschrift dient ten minste te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener

  • b.

    de dagtekening

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

  • d.

    de gronden van het bezwaar

Naar boven