De Teamleider Infrastructuur, Gebouwen en Gronden van de Domein Openbaar Gebied van de gemeente Hardenberg;
gelet op artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
gelet op artikel 12 van deze algemene maatregel van bestuur, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, waarin de verkeerstekens worden genoemd, waarvan de plaatsing of verwijdering dient te geschieden krachtens verkeersbesluit;
Overwegende:
-dat de Langewijk is gelegen binnen de bebouwde kom en in beheer en onderhoud is bij de gemeente Hardenberg;
-dat de Langewijk in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg type 2;
-dat de toegestane snelheid op de Langewijk 50km/uur bedraagt;
-dat aan de Langewijk basisschool De Langewieke en Kindcentrum Dikkertje Dap gevestigd zijn;
-dat zowel de basisschool als het kindcentrum 2e lijns in de lintbebouwing staan;
-dat de gemeente signalen en zorgen heeft ontvangen over de verkeersveiligheid op de Langewijk ter hoogte van de basisschool en het kindcentrum;
-dat de verkeersonveiligheid een aantal oorzaken kent, waaronder de snelheid van het gemotoriseerde verkeer en de oversteek voor kinderen op de Langewijk;
-dat basisschool De Langewieke al enige jaren aandacht vraag voor deze problematiek;
-dat om de verkeersveiligheid te verbeteren wordt voorgesteld de toegestane snelheid op de Langewijk tot 30 km/uur te verlagen tussen huisnummer 172 t/m huisnummer 190 en tussen huisnummer 89 t/m 103b;
-om de snelheid te verlagen naar 30km/uur, worden twee busdrempels toegepast;
-dat om de verkeersveiligheid te verbeteren verschillende maatregelen worden genomen waaronder het toepassen van een voetgangersoversteekplaats en fietsstroken in plaats van fietssuggestiestroken;
-dat met deze maatregelen de verkeerssituatie voor de school en de kinderopvang verbeterd wordt, doordat de snelheid van het verkeer omlaag gaat en de voetgangersoversteek in de voorrang ligt;
-dat de school daardoor voor leerlingen die lopend en fietsend naar school gaan beter en veiliger bereikbaar is;
-dat het treffen van de bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot:
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
het voorkomen of beperken van het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
-dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef.