Verkeersbesluit gemeente Vlissingen - Koepelbesluit herinrichting Hermesweg

1.Besluit

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d van de wegenverkeerswet 1994 (hierna de WVW 1994) is het college van B&W bevoegd om een verkeersbesluit te nemen.

Burgemeester en wethouders hebben besloten:

1. Tot het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u in de straten Hermesweg en Mercuriusweg door het plaatsen van de verkeersborden A01-30-ZB en A02-30-ZE.

2. Tot het instellen van eenrichtingsverkeer met uitzondering van fietsers en bromfietsers in de Hermesweg tussen de President Rooseveltlaan en het (brom)fietspad Paul Krugerstraat door het plaatsen van de verkeersborden C02, C03 en C04 met onderbord OB54.

3. Tot het instellen van een laad en losplaats met een maximum gebruikstijd van 30 minuten ter hoogte van het adres Hermesweg 8-10, door het plaatsen van de verkeersbord E07 met onderbord ‘Maximaal 30 minuten’.

4. Tot het instellen van een laad en losplaats in de Hermesweg ter hoogte van het adres President Rooseveltlaan 774, door het plaatsen van de verkeersbord E07.

2. Aanleiding

In 2026 ondergaat de Hermesweg in Vlissingen een herinrichting. In het voortraject naar deze herinrichting kwamen een aantal praktische zaken en spelende belangen aan het licht. Zo willen we ruimte voor verkeersveiligheid, willen we ruimte voor fietsers (hoofdfietsroute) en voetgangers en hebben we te maken met verkeer dat in de huidige situatie gebruik moet maken van privaat terrein.

Voorafgaand aan de herinrichting heeft een participatietraject plaatsgevonden, waarbij bewoners en ondernemers uit de nabije omgeving zijn uitgenodigd. Participanten hebben de mogelijkheid gehad om van 14 maart t/m 11 april 2025 mee te denken over het ontwerp van de Hermesweg via het online platform DoeMeeVlissingen en via een fysieke bewonersavond op 1 april 2025.

De wijzigingen die via dit verkeersbesluit tot stand komen worden uitgevoerd tijdens de herinrichting van de Hermesweg in 2026. Het ontwerp is vastgesteld door het college B&W op 23 september 2025.

3. Wettelijke grondslag

Een verkeersbesluit is vereist voor plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Gelet op:

artikel 18, lid 1 onder d van de wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit van 2014 is gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer;

artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moeten maatregelen op of aan de weg tot het aanbrengen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de gemandateerde van de korpschef van het regionale politiekorps;

artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en

artikel 2, 5 en 6 van de Bekendmakingswet wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in het Provinciaal Blad en is voor een ieder in te zien op www.overheid.nl.

Met inachtneming van:

de Algemene wet bestuursrecht;

de Wegenverkeerswet 1994;

het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

het Uitvoeringsbesluit;

het bordenboek (VNVF);

uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

het algemene bevoegdhedenbesluit Vlissingen 2023, ondertekenaar is bevoegd dit besluit te nemen.

Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

4. Motivering

Overwegende dat:

1. de in dit verkeersbesluit genoemde wegen binnen de bebouwde kom liggen van de kern Vlissingen;

2. de aanpassingen uit dit verkeersbesluit worden doorgevoerd bij de herinrichting van de Hermesweg in 2026;

3. er een participatietraject heeft plaatsgevonden, waarbij belanghebbenden zowel online (van 14 maart t/m 11 april 2025) als tijdens een fysieke bijeenkomst (1 april 2025) feedback hebben kunnen geven op het wegontwerp;

4. participanten na afloop van het participatietraject een reactieschrift heeft ontvangen op de door hen gegeven feedback;

5. het college B&W het ontwerp voor de herinrichting van de Hermesweg heeft vastgesteld op 23 september 2025;

6. de Hermesweg en Mercuriusweg een erftoegangsweg betreffen, waar een maximale snelheid van 30 km/u moet gelden volgens het Programma Mobiliteit (vastgesteld op 1 oktober 2025);

7. een lagere gereden snelheid bijdraagt aan de verkeersveiligheid en leefbaarheid op het bedrijventerrein Baskensburg;

8. een snelheidslimiet overeenkomt met de snelheidslimiet van 30 km/u op de Gildeweg, waar sprake is van eenzelfde weginrichting;

9. een aansluiting op de President Rooseveltlaan voor verkeer in twee richtingen een aanzienlijke ingreep vergt op de verkeersregelinstallatie (VRI) en het kruispunt President Rooseveltlaan – Nieuwe Vlissingseweg;

10. een ingreep van de VRI en het kruispunt om tweerichtingsverkeer op de Hermesweg mogelijk te maken ten koste gaat van de doorstroming op de Nieuwe Vlissingseweg door langere wachttijden, omdat de cyclus van de VRI langer wordt door de extra aansluiting;

11. de VRI President Rooseveltlaan en Nieuwe Vlissingseweg recentelijk is vervangen door de beheerder provincie Zeeland en aanpassing van het kruispunt en de VRI voor de provincie Zeeland niet wenselijk is;

12. het aanpassen van het kruispunt en de VRI President Rooseveltlaan – Nieuwe Vlissingseweg een zeer kostbare ingreep betreft, die niet in verhouding staat met de beperking in vrijheid van het verkeer op de Hermesweg;

13. het verkeer verplicht moet omkeren als zij de weg via de openbare ruimte willen vervolgen als gevolg van een ontbrekende aansluiting op de President Rooseveltlaan;

14. er geen ruimte is voor grote voertuigen om te keren in de openbare ruimte op de Hermesweg, waardoor verkeer in twee richtingen in de openbare ruimte onmogelijk wordt;

15. ruimte voor een keerlus voor grote voertuigen niet aanwezig is door een beperkt profiel dat in beheer is van de gemeente Vlissingen;

16. verkeer in de huidige situatie gebruik maakt van privaat terrein van de Jumbo om de Hermesweg in noordelijke richting te verlaten;

17. de gemeente onmogelijk een wegennet kan enten op het gebruik van privaat terrein van een particulier bedrijf;

18. het niet zeker is of de Jumbo hier voor altijd gevestigd zal blijven;

19. het particuliere bedrijf verantwoordelijk is voor een verkeersveilige inrichting van de semi-openbare weg;

20. de Hermesweg (parallel aan de Nieuwe Vlissingseweg) een hoofdfietsroute betreft en bij de herinrichting wordt ingericht als fietsstraat, waar de auto te gast is;

21. eenrichtingsverkeer op de Hermesweg (parallel aan de Nieuwe Vlissingseweg) bijdraagt aan minder verkeer op de Hermesweg;

22. minder verkeer op de Hermesweg (parallel aan de Nieuwe Vlissingseweg) bijdraagt aan meer overzicht en verkeersveiligheid op de hoofdfietsroute;

23. bedrijven aan de eenrichtingsstraat goed bereikbaar blijven via de President Rooseveltlaan en Mercuriusweg en Industrieweg;

24. er geen sprake is van een omrijdfactor in de openbare ruimte, omdat er geen aansluiting naar de President Rooseveltlaan is;

25. het verkeer komend vanaf de Mercuriusweg en Industrieweg worden geattendeerd op het eenrichtingsverkeer via de informatieborden L08 aan beide zijden van de weg ter hoogte van het kruispunt Mercuriusweg - Hermesweg;

26. de laad/losplaats ter hoogte van de Hermesweg 8-10 wordt ingesteld om te voorkomen dat hier langdurig voertuigen geparkeerd staan;

27. de laad/losplaats ter hoogte van de Hermesweg 8-10 toegang geeft tot het perceel van de Hermesweg 8-10;

28. er uit het participatietraject is gebleken dat er behoefte is aan de laad/losplaatsen ter hoogte van de adressen Hermesweg 8-10 en President Rooseveltlaan 774 in het kader van leveranties.

5. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de beleidsmedewerker BABW van de Politie Zeeland-West-Brabant, die daartoe is bevoegd krachtens mandaat van de korpschef.

6. Besluiten

• Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u in de straten Hermesweg en Mercuriusweg door het plaatsen van de verkeersborden A01-30-ZB en A02-30-ZE.

• Het instellen van eenrichtingsverkeer met uitzondering van fietsers en bromfietsers in de Hermesweg tussen de President Rooseveltlaan en het (brom)fietspad Paul Krugerstraat door het plaatsen van de verkeersborden C02, C03 en C04 met onderbord OB54.

• Het instellen van een laad en losplaats met een maximum gebruikstijd van 30 minuten ter hoogte van het adres Hermesweg 8-10, door het plaatsen van de verkeersbord E07 met onderbord ‘Maximaal 30 minuten’.

• Het instellen van een laad en losplaats in de Hermesweg ter hoogte van het adres President Rooseveltlaan 774, door het plaatsen van de verkeersbord E07.

7. Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Vlissingen,

23 september 2025

namens het college

Beleidsmedewerker Verkeer van de gemeente Vlissingen

T.R. van Ederen

Vragen?

Heeft u vragen over bovenstaande maatregel of bent u het niet eens? Neem dan eerst contact op met het team verkeer, afdeling leefbaarheid op telefoonnummer: 0118-487000

Bezwaar

Bent u het na het contact nog niet eens met dit besluit? Dan kunt u bezwaar maken.

U kunt uw bezwaarschrift richten aan:

Het college van burgemeester en wethouders

Postbus 3000

4380 GV Vlissingen

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Dit kan per e-mail via gemeente@vlissingen.nl of met het digitale formulier van de gemeente. Dit formulier vindt u op: https://www.vlissingen.nl/bezwaarschrift-indienen.

Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift binnen zes weken na publicatie van dit besluit heeft ingediend. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

Uw bezwaarschrift dient ondertekend te worden en dient tenminste naam en adres van de indiener te vermelden, dagtekening, omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar. Stuurt iemand anders namens u het bezwaarschrift in, stuur dan een machtiging mee.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht. (artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht)

Belanghebbende

U bent belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantal anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop dit besluit betrekking heeft. Bij een willekeurige verkeersdeelnemer is dat onderscheid onvoldoende aanwezig.

Voorlopige voorziening

In principe stopt het indienen van een bezwaar de werking van het besluit niet. Wilt u dat het besluit voorlopig niet wordt uitgevoerd, dan kunt u een verzoek indienen om een voorlopige voorziening. U moet dan wel bezwaar hebben gemaakt en er dient sprake te zijn van spoedeisend belang. U kunt een verzoek om een voorlopige voorziening richten aan:

Rechtbank Zeeland-West-Brabant

t.a.v. team Bestuursrecht

postbus 90006

4800 PA Breda.

Voor het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

 

Mededelingen

 

Naar boven