Registratienummer Vkb-2025-34- herinrichting Besterdring eo

Redacteur Rens van Zwieten

 

Besluit inzake herinrichting Besterdring eo

 

Afdelingshoofd Anneloes Waelpoel

 

Datum besluit 13 november 2025

 

Publiceren ja, officiële bekendmaking

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van Tilburg,

Overwegende dat:

  • op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • op grond van artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor maatregelen op of aan de weg die tot wijziging van de inrichting van de weg leiden of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • de betreffende locaties wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de wvw 1994, in beheer is bij de gemeente Tilburg;

  • met de vaststelling van de Agenda Linten heeft de gemeenteraad er voor gekozen om de verblijfskwaliteit te verbeteren en het creëren van ruimte voor voetgangers en fietsers;

  • met de vaststelling van de Agenda Verkeersveiligheid 2023-2026 heeft de gemeenteraad er voor gekozen om de snelheid binnen de ringbanen terug te brengen naar 30km/uur;

  • inrichtingsprincipes van de Besterdring sluiten aan bij het (concept) Handboek Linten;

  • de Besterdring, het Daltonerf en een deel van de Leonard van Vechelstraat worden heringericht;

  • dit verkeersbesluit de noodzakelijke maatregelen beschrijft die worden genomen uit het oogpunt van het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • de gemeente Tilburg heeft op verschillende momenten in meerdere bijeenkomsten met omwonenden en diversen stakeholders gecommuniceerd over de geplande aanpassingen aan de openbare ruimte;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokken behoren te blijven;

  • uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het waarborgen van een goede doorstroming van het verkeer, het noodzakelijk is hiervoor conform CROW 96b tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen;

  • over deze maatregelen overleg is gepleegd met de Politie-Chef van eenheid Zeeland-West-Brabant, District Hart van Brabant, waarbij deze heeft verklaard met deze maatregelen te kunnen instemmen.

 

Gelet op:

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels- en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, de Algemene wet bestuursrecht en het Mandaatbesluit van 15 mei 2012.

 

Besluit:

 

30 km/uur: Instellen van een maximum toegestane snelheid van 30km/uur op de Besterdring, tussen de Veldhovenring en de Lange Nieuwstraat. Te plaatsen verkeersborden RVV A1-30-ZB (maximumsnelheid 30 km/u) en A2-30-ZE (einde maximumsnelheid 30 km/u), conform bijgevoegde tekeningen. De rijbaan wordt versmald naar 7,8 meter met aan weerszijde een 2 meter brede strook, in een afwijkende kleur en legverband. Het asfalt verdwijnt en elementen verharding komt terug. Een smallere rijbaan met elementen verharding sluit aan bij het beoogde verblijfskarakter (GOW30) van de Besterdring.

  •  

Parkeren: Instellen van een parkeerverbod op de Besterdring, tussen de Veldhovenring en de Lange Nieuwstraat. Door het plaatsen van de verkeersborden E01zb en E01ze. De parkeerplaatsen aan de Besterdring worden op het trottoir aangebracht. De parkeervakken worden gemarkeerd en voorzien van een parkeertegel. Er mag alleen in de aangeduide parkeervakken geparkeerd worden en niet op de rijbaan of buiten de vakken. Te plaatsen verkeersborden RVV E1-Parkeerverbod, conform bijgevoegde tekeningen.

  •  

Voetgangersoversteekplaatsen: Op de Besterdring liggen vier oversteekplaatsen met zebramarkering. Eén ter hoogte van de Schaepmanstraat, één t.h.v. het Besterdplein, één t.h.v. de Leonard van Vechelstraat en één t.h.v. het Pascalerf. Er is één voetgangersoversteekplaats die met verkeerlichten (GOP) is geregeld. Deze geregelde voetgangersoversteekplaats ligt ter hoogte van het Besterdplein. De oversteekplaatsen ter hoogte van de Schaepmanstraat, het Besterdplein en het Pascalerf blijven op de bestaande locaties liggen. Bij elke voetgangersoversteekplaats worden de verkeersborden L2 – Voetgangersoversteekplaats, conform bijgevoegde tekeningen, geplaatst. De voetgangersoversteek ter hoogte van de Leonard van Vechelstraat vervalt, hier worden de verkeersborden L2 – Voetgangersoversteekplaats, verwijderd. De voetgangersoversteekplaatsen worden aangelegd op een verhoogde drempel en of een verspringing in het profiel, zodat de snelheid van gemotoriseerd verkeer wordt afgeremd en voetgangers veilig kunnen oversteken.

  •  

Verplaatsen b ushaltes: Er liggen vijf bushaltes binnen het plangebied.

Eén ter hoogte van Besterdring nummer 14. In de nieuwe situatie komt deze halte te liggen ter hoogte van Besterdring nummer 22. Eén ter hoogte van nummer 17. De halte blijft op de huidige locatie liggen. Er liggen twee bushaltes ter hoogte van het Besterdplein. Deze twee bushaltes worden verplaatst. Een komt te liggen ter hoogte van Besterdring nummer 145 en een ter hoogte van Besterdring nummer 88. De bushalte ter hoogte van het Besterdring 195 blijft op de huidige plek liggen. De bushaltes worden aangepast en toegankelijk gemaakt middels een verhoogde trottoirband, geleidenlijnen en een waar mogelijk voorzien van een zitbankje. Bussen halteren op de rijbaan. Dit remt de snelheid van het overige verkeer op natuurlijke wijze en bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Bij de bushaltes worden de verkeersborden RVV L3 – Bushalte, conform bijgevoegde tekeningen, geplaatst.

  •  

  • Gehandicapten parkeerplaatsen (algemeen en op kenteken ) : De algemene gehandicapten parkeerplaatsen en de gehandicapten parkeerplaatsen op kenteken worden teruggebracht op nagenoeg dezelfde locaties. Het aantal gehandicapten parkeerplaatsen neemt niet af. Gehandicapten parkeerplaatsen zijn voorzien ter hoogte van Besterdring 35-37 (op kenteken), 105 (de algemene gehandicapten parkeerplaats ter hoogte van Besterdring 90 vervalt), Leonard van Vechelstraat 2-4 en twee ter hoogte van de supermarkt de Plus. De gehandicapten parkeerplaatsen zorgen ervoor dat mindervaliden eenvoudig toegang hebben tot winkels en voorzieningen in de omgeving. De parkeerplaatsen worden voorzien van een symbooltegel. Te plaatsen verkeersborden RVV E6- Gehandicaptenparkeerplaats, conform bijgevoegde tekeningen.

  •  

Opladen van elektrische voertuigen: De parkeerplaatsen met laadmogelijkheden voor elektrische voertuigen worden teruggebracht op ongeveer dezelfde locaties. Electrische laadplaatsen zijn voorzien in de Leonard van Vechelstraat ter hoogte van 2-4 en aan de Besterdring ter hoogte van supermarkt de Plus. Te plaatsen verkeersborden RVV E8c- Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen met dubbelschuine pijl wijzend naar de parkeervakken (OB504), conform bijgevoegde tekeningen.

  •  

Laden en Lossen: De laad- en losplaatsen (al dan niet met venstertijden) op de Besterdring worden teruggebracht op ongeveer dezelfde locaties. Er zijn laad- en losplaatsen voorzien ter hoogte van de Besterdring 2a, 87-89, 94-98 en 177-179. De laad- en losplekken worden waar mogelijk ingericht met de juiste afmeting. Te plaatsen verkeersborden RVV E7- Laad- en loszone (Gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen), conform bijgevoegde tekeningen.

 

  • 24.013.11-UO-Bebording-BB-01 3.0.pdf

  • 24.013.11-UO-Bebording-BB-02 3.0.pdf

  • 24.013.11-UO-Bebording-BB-03 3.0.pdf

  •  

Het college van burgemeester en wethouders van Tilburg,

namens deze,

hoofd Ruimtelijke Uitvoering,

Anneloes Waelpoel

Iedereen, wiens belang betrokken is, kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht gedurende zes weken na publicatiedatum een bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift moet in ieder geval worden voorzien van een datum, naam en adres van de bezwaarmaker, een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt en de gronden waarop bezwaar wordt gemaakt. Een eventueel bezwaarschrift kan worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 90155 te 5000 LH Tilburg.

 

Naar boven