Verkeersbesluit instellen bushaltes Gedempte Oostersingelgracht en Kennemerplein in Haarlem

Nr. 2025/689660

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

 

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

Overwegende:

dat de Gedempte Oostersingelgracht en het Kennemerplein gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Gedempte Oostersingelgracht en het Kennemerplein in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat de Gedempte Oostersingelgracht en het Kennemerplein wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingsmanager Beheer en Beleid Openbare Ruimte, waarbij ondermandaat is verleend aan de Teammanager bereikbaarheid;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem op 25 april 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld in de Beleidsnotitie Afweging 30km/u;

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

dat de Gedempte Oostersingelgracht en het Kennemerplein gecategoriseerd zijn als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom waarop een maximumsnelheid van 50 km/u geldt;

dat de verkeersfunctie op een gebiedsontsluitingsweg prevaleert boven de verblijfsfunctie;

dat in het verleden over de Gedempte Oostersingelgracht, het Kennemerplein en de Kennemerbrug buslijn 244 reed;

dat deze buslijn is opgeheven, tijdens de periode van de coronapandemie, vanwege het gebrek aan reizigers;

dat gelet op het huidige toegenomen aantal reizigers in de ov-bussen van Haarlem deze buslijn opnieuw geactiveerd is;

dat deze buslijn het traject rijdt, vanaf Beverwijk richting Amsterdam-Zuid, via Station Haarlem en de Gedempte Oostersingelgracht richting de Schipholweg en vice versa en met eindbestemming of vertrekpunt Amsterdam-Zuid;

dat de bus niet zal halteren op het busstation van Station Haarlem, maar via de Kennemerbrug, de N200 richting de Gedempte Oostersingelgracht zal volgen;

dat voor het opstappen van reizigers vanaf het Kennemerplein het gewenst is om een bushalte te realiseren op het Kennemerplein nabij de Kennemerbrug;

dat de bestaande voorsorteerstrook voor rechtsafslaand verkeer over het Kennemerplein, vanaf het Frans Halsplein richting het kruispunt Kennemerplein-N200, gedeeltelijk ingericht wordt voor de bushalte middels bord L3b van bijlage 1 van het RVV 1990 en als lijnbusbaan, door middel van een doorgetrokken streep en de markering LIJNBUS zoals bedoeld in artikel 81 van het RVV 1990;

dat op bovengenoemd wegvak de pijlmarkering voor rechtsaf zoals bedoeld in artikel 78 van het RVV 1990 daarom verwijderd wordt;

dat de lijnbusstrook voorafgaand aan het kruispunt Kennemerplein-N200 verlengd wordt tot aan de kruising met het Frans Halsplein;

dat de lijnbusstrook kort voor het kruispunt Kennemerplein-N200 onderbroken wordt, zodat het verkeer de voorsorteerstrook voor rechtsafslaand verkeer kan bereiken;

dat de huidige blokmarkering zoals bedoeld in artikel 11 lid 4 van het RVV 1990 tussen de voorsorteerstroken over de Kennemerbrug, vanaf het Frans Halsplein tot aan de nieuwe bushalte, wordt verwijderd;

dat de inrichting van de bushalte nabij de Kennemerbrug ruimte biedt om de bestaande inrichting van de bushalte aan het Frans Halsplein te verbeteren, waaronder het herstellen van de markering;

dat lijnbus 244 gebruik kan maken van de bushalte aan het Frans Halsplein komende van het zuiden (N200) in noordelijke richting;

dat verder over de busroute, aan de Gedempte Oostersingelgracht, in de rijrichting van noord naar zuid, geen bushalte aanwezig is;

dat de gehele westelijke rijbaan van de Gedempte Oostersingelgracht, conform het project De Groene Singel, over ca. 1,5 jaar opgenomen zal worden in de realisatie van een park en daarmee de gehele westelijke rijbaan komt te vervallen;

dat tot de realisatie van het project De Groene Singel, er een bushalte aan de Gedempte Oostersingelgracht wordt ingericht;

dat er een locatie voor de bushalte op de westelijke rijbaan van de Gedempte Oostersingelgracht geschikt is bevonden, ten noorden van de kruising met de Papentorenvest, ter hoogte van Oostvest 14, zodat de bus, komende vanuit het noorden richting de Schipholweg, aan de Gedempte Oostersingelgracht kan halteren;

dat er een gedeelte van de voorsorteerstrook voor rechtsafslaand verkeer wordt ingericht naar een lijnbusbaan, met een doorgetrokken streep;

dat de voorsorteerstrook voor rechtsafslaand verkeer circa 16 meter korter zal worden en een kort gedeelte van de blokmarkering zoals bedoeld in artikel 11 lid 4 van het RVV 1990 verwijderd wordt;

dat het verdrijvingsvlak zoals bedoeld in artikel 77 van het RVV 1990 en de blokmarkering zoals bedoeld in artikel 11 lid 4 van het RVV 1990 worden verwijderd;

dat daarnaast de pijlmarkering zoals bedoeld in artikel 78 van het RVV 1990 op het wegdek verwijderd wordt;

dat de voorsorteerstrook voor het kruispunt Gedempte Oostersingelgracht-Papentorenvest ongewijzigd blijft;

dat de bushalte aan de Gedempte Oostersingelgracht ingericht wordt conform de minimale vereisten van het CROW;

dat de breedte van het halteperron kleiner zal zijn dan 3 meter, vanwege de aanwezigheid van het aldaar aansluitende fietspad en de lengte van het halteperron 8 meter zal bedragen, vanwege de aanwezige bomen en het behoud van deze bomen;

dat ondanks deze afmetingen er een veilige op- en uitstap voor de reiziger wordt geboden;

dat de bushalte kenbaar wordt gemaakt door het plaatsen van verkeersbord L3b van bijlage 1 van het RVV 1990;

dat de bus voor de rijrichting van zuid naar noord, over de Gedempte Oostersingelgracht, gebruik kan maken van de huidige haltekom, ten zuiden van de kruising met de Papentorenvest;

dat de bushalte op de Gedempte Oostersingelgracht geldt tot het herinrichtingsproject De Groene Singel van start gaat in de loop van 2027 of zoveel korter als mogelijk of langer indien noodzakelijk is;

dat de bushalte nabij de Kennemerbrug geldt tot het herinrichtingsproject noordzijde Stationsplein van start gaat in de loop van 2028 of zoveel korter als mogelijk of langer indien noodzakelijk is;

dat bovengenoemde verkeersmaatregelen bijdragen aan de bereikbaarheid en toegankelijkheid van het openbaar vervoersnetwerk;

dat voor de inrichting van het halteperron bij beide bushaltes een zwart-witte blokmarkering wordt aangebracht;

dat binnen het beleid van de gemeente Haarlem fietsverkeer en de lijnbussen prevaleren boven personenauto’s en met dit besluit deze vervoersvormen bevorderd worden;

dat het verplichte fietspad van het Kennemerplein onderdeel uitmaakt van het hoofdfietsnetwerk;

dat deze fietsroute en daarmee het naastliggende fietspad hoge fietsintensiteiten heeft met een beperkte capaciteit;

dat de aanleg en het gebruik van de bushalte nabij de Kennemerbrug geen invloed mogen hebben op de fietsveiligheid en de capaciteit van het fietspad;

dat gelet op artikel 1 van het RVV 1990 onder een lijnbus verstaan wordt een motorvoertuig, gebezigd voor het verrichten van openbaar vervoer in de zin van de Wet personenvervoer 2000;

dat gelet op artikel 81 van het RVV 1990 op een lijnbusbaan of -strook het woord “LIJNBUS” is aangebracht en slechts gebruikt mogen worden door bestuurders van een lijnbus of tram;

dat gelet op artikel 23 lid 1 onder e van het RVV 1990 een bestuurder zijn voertuig niet mag laten stilstaan bij een bord bushalte ter hoogte van de geblokte markering dan wel, ingeval die markering niet is aangebracht, op een afstand van minder dan 12 meter van het bord;

dat gelet op artikel 56 lid 1 van het RVV 1990 binnen de bebouwde kom bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid moeten geven om van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt;

dat gelet op artikel 12 van het BABW, voor de lijnbusbaan of -strook met doorgetrokken streep zoals bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990 en met het woord “LIJNBUS” op het wegdek aangebracht zoals bedoeld in artikel 81 van het RVV 1990 en het plaatsen van borden L3b van bijlage 1 van het RVV 1990, een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met uitvoeren van de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen, met dien verstande dat politie zich zorgen maakt over het wegrijden van de lijnbus vanaf de nieuwe bushalte op de Gedempte Oostersingelgracht. Achteropkomende bestuurders komen vanonder het spoorwegviaduct en hebben beperkt zicht, terwijl de snelheid omhooggaat. De wegrijdende bus komt vanuit stilstand vanaf de rechterzijde van de weg. En gaat of één rijstrook naar links om rechtdoor te rijden richting de Lange Herenvest of twee rijstroken naar links om via de Amsterdamsevaart de weg te vervolgen. Politie verzoekt hier aandacht voor te hebben.

 

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

- door middel van het verwijderen van markering LIJNBUS zoals bedoeld in artikel 81 van het RVV 1990 de lijnbusbaan met een doorgetrokken streep gedeeltelijk in te trekken, in het midden van de westelijke rijbaan op het Kennemerplein, nabij de Kennemerbrug;

- door middel van het plaatsen van bord L3b van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van zwart-witte blokmarkering, een bushalte in te stellen op de westelijke rijbaan van het Kennemerplein, nabij de Kennemerbrug;

- door middel van het plaatsen van bord L3b van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van zwart-witte blokmarkering een bushalte in te stellen op de westelijke rijbaan van de Gedempte Oostersingelgracht, ten noorden van de kruising met de Papentorenvest;

- door middel van het aanbrengen van de markering LIJNBUS zoals bedoeld in artikel 81 van het RVV 1990 een lijnbusbaan met een doorgetrokken streep in te stellen, op de westelijke rijbaan van het Kennemerplein en de Kennemerbrug, op de voormalige voorsorteerstrook voor de richting rechtsaf, ter hoogte van de Kennemerbrug;

- door middel van het aanbrengen van de markering LIJNBUS zoals bedoeld in artikel 81 van het RVV 1990 een lijnbusbaan met een doorgetrokken streep in te stellen op de westelijke rijbaan van de Gedempte Oostersingelgracht ten noorden van het kruispunt met de Papentorenvest;

- bovenstaande verkeersmaatregel op de Gedempte Oostersingelgracht geldt tot het herinrichtingsproject De Groene Singel gaat starten in de loop van 2027 of zoveel korter als mogelijk of langer indien noodzakelijk is;

- bovenstaande verkeersmaatregel nabij de Kennemerbrug geldt tot het herinrichtingsproject noordzijde Stationsplein gaat starten in de loop van 2028 of zoveel korter als mogelijk of langer indien noodzakelijk is;

- een en ander overeenkomstig in de bijgevoegde situatieschetsen.

 

 

Aldus vastgesteld op 6 november 2025 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

Hellen Jennissen

Teammanager Bereikbaarheid, Afdeling Beheer en Beleid Openbare Ruimte

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven