Ontwerpverkeersbesluit herinrichting Groenelaan

Burgemeester en wethouders van Amstelveen besluiten om bij de reconstructie van de Groenelaan de weginrichting op een aantal punten te verbeteren:

  • Omzetten van fietsstroken naar vrijliggende fietspaden

  • De T-kruising Sportlaan-Groenelaan reconstrueren tot voorrangsrotonde

  • Het aanbrengen van meerdere uniforme voetgangersoversteekplaatsen (VOPs)

  • Het verwijderen van verkeerslichten

  • Het aanbrengen van een fietsrotonde ter hoogte van de Tsjalk

  • Het wijzigen van eenrichtingfietspaden in een tweerichtingfietspad tussen Tsjalk en Punter

  • Het toevoegen van een solitair tweerichtingfietspad tussen Tsjalk en Marne

     

    Dit gebeurt door het (ver)plaatsen en verwijderen van borden A1-30zn, A2-30zn, B6, C12, D5, G11, J24 en L2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), deels met onderbord, door het aanbrengen van de verkeerstekens haaientanden en zebrastrepen en door het verwijderen van fietsstroken met de bijbehorende markeringen en symbolen. De maatregelen zijn aangegeven op de in dit besluit gevoegde tekening met tekeningnummer 2401601-T01.

Wettelijke grondslag

Het besluit is gebaseerd op:

  • de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

Motivering

Het besluit strekt conform artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 tot:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg (lid 1a);

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers (lid 1b);

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d).

Het besluit wordt als volgt gemotiveerd:

De Groenelaan is aan reconstructie toe en daarom grijpt de gemeente deze mogelijkheid aan om de weginrichting te verbeteren. Het profiel van de Groenelaan wordt verkeersveiliger gemaakt en heringericht zodat de weg aansluit op de inrichtingseisen voor GOW 50.

  • Aan beide zijden van de Groenelaan worden vrijliggende fietspaden aangelegd. De bestaande fietsstroken worden opgeheven en deze worden vanaf de Laan van de Helende Meesters tot de Tjalk vervangen door fietspaden die vrij van de rijweg worden aangelegd. Vrijliggende fietspaden passen beter bij een gebiedsontsluitingsweg met 50 km/uur dan fietsstroken.

  • De kruisingen In de Wolken-Groenelaan en Watercirkel-Groenelaan worden compacter vormgegeven. De huidige vormgeving zorgt namelijk voor verkeersgevaarlijke situaties, relatief hoge snelheden en lange oversteekbewegingen. Zij worden aan beide zijden van de kruising voorzien van voetgangersoversteekplaatsen (VOP) zodat voetgangers de weg in de voorrang kunnen oversteken en de bushaltes eenvoudig kunnen bereiken.

  • De met verkeerslichten geregelde oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van Groenhof 1 wordt vervangen door een VOP zonder verkeerslichten, zodat de voetganger hier altijd voorrang heeft tov het autoverkeer.

  • Op de kruising Sportlaan-Groenelaan wordt een rotonde aangelegd met vrijliggend fietspad (eenrichting). Hiermee wordt de verkeersafwikkeling van deze kruising aanzienlijk eenvoudiger, efficiënter en veiliger, zowel voor autoverkeer als voor fietsers.

  • De fietsoversteek ter hoogte van Groenelaan 176 wordt uitgebreid met een VOP zodat voetgangers hier eenvoudig kunne oversteken richting winkelcentrum.

  • De oversteekplaats ter hoogte van Donau 168 wordt vervangen door een VOP zodat voetgangers hier eenvoudig kunnen oversteken richting het winkelcentrum.

  • De oversteekplaats ter hoogte van de Kringloop 177 wordt vervangen door een VOP zodat voetgangers eenvoudig kunne oversteken richting bushalte en gezondheidscentrum.

  • Het eenrichting fietspad tussen Tjalk en de Punter aan de west/noordzijde van de Groenlaan wordt opgeheven.

  • Er wordt een vrijliggend tweerichting fietspad tussen Tjalk en Punter aangelegd aan de oost/zuidzijde van de Groenelaan.

  • Tussen Tjalk en Marne wordt een tweerichtingfietspad aangebracht dat het fietspad langs de Gondel/Beneluxbaan verbindt met de fietsroute richting Meijslootpad.

  • Dit fietspad zal de Groenelaan kruisen door middel van een fietsrotonde met vrijliggend fietspad rondom, waarbij fietsers en voorrang krijgen ten opzichte van autoverkeer, conform de verkeersregels die gebruikelijk zijn bij een regulier rotonde.

  • Bij deze fietsrotonde worden voor voetgangers twee VOP's aangebracht, zodat voetgangers hier eenvoudig kunnen oversteken richting school en gezondheidscentrum.

  • Ter hoogte van de Punter wordt een VOP aangelegd die de bestaande voetgangersoversteek zal vervangen, zodat voetgangers hier eenvoudig kunnen oversteken richting school en bushalte.

Bevoegd gezag

Verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op de wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap (artikel 18, lid 1, onder d, WVW 1994). Het mandaatbesluit van burgemeester en wethouders is van toepassing. Er is ondermandaat verleend aan teamleiders, verkeerskundigen en de junior adviseur parkeren en duurzaamheid van de gemeente.

 

Het ontwerpbesluit is overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer om advies voorgelegd aan de gemandateerde specialist van het team verkeersadvisering namens de korpschef van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland.

 

De genoemde wegen liggen binnen de bebouwde kom en zijn in beheer bij de gemeente Amstelveen.

Tekening

2401601-T01H bewoners tekening Groenelaan kleur aangepast 11 juli 25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Amstelveen, 12 november 2025

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Amstelveen,

namens dezen,

H.R.M. Souwer

Junior adviseur parkeren en duurzame mobiliteit

 

 

 

 

 

 

Mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze

Over dit ontwerpbesluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking een zienswijze indienen. De zienswijze moet worden ondertekend. Het bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waarover een zienswijze wordt ingediend, het zaaknummer van dat ontwerpbesluit en de gronden van de zienswijze. Zo mogelijk meldt u uw e-mailadres en het telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent.

De zienswijze richt u aan het College van burgemeester en wethouders van Amstelveen, Postbus 4, 1180 BA Amstelveen.

Het is mogelijk om mondeling een zienswijze in te dienen. U kunt hierover via het centrale nummer 020-5404911 een afspraak maken met de behandelend ambtenaar.

 

Naar boven