Verkeersbesluit voor het aanwijzen van twee parkeerplaatsen alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen aan Prinsenhof 72 te Geldermalsen

2273188

College van burgemeester en wethouders van de gemeente West Betuwe,

Gelet op

  • -

    Artikel 18 eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente West Betuwe.

  • -

    Artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd.

  • -

    Artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • -

    De in dit verkeersbesluit genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente West Betuwe;

Grondslag

Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW1994 en artikel 21 van het BABW op de genoemde wegen maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

  • a)

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b)

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c)

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d)

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • voorts artikel 2, lid 3, sub a, van de WVW1994

    • a)

      het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:

  • uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • de Algemene wet bestuursrecht;

  • het mandaatbesluit van de gemeente West Betuwe is ondergetekende bevoegd dit besluit te nemen.

Uitleg benamingen

  • Proactieve laadpaal: is een laadpaal die wordt geplaatst op basis van voorspelde toekomstige behoeften, aan de hand van bestaande data, in plaats van te wachten tot er een directe vraag is. Dit betekent dat de gemeente West Betuwe vooruit denkt en laadpalen toe staat op locaties waar ze verwacht dat er in de toekomst veel vraag naar zal zijn.

  • VOLT- Plankaart is een dynamisch platform dat ons een beeld geeft voor de benodigde laadinfrastructuur voor elektrische auto's waarop de geplande locaties voor laadpalen zijn aangegeven. De gemeente West Betuwe gebruikt deze kaart om te laten zien waar ze van plan zijn om in de toekomst laadpalen te plaatsen. Dit helpt om de infrastructuur voor elektrische voertuigen te verbeteren en ervoor te zorgen dat er voldoende laadpunten beschikbaar zijn.

Overwegende dat

  • de in dit verkeersbesluit genoemde weg in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente West Betuwe;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde weg binnen de bebouwde kom ligt van de woonkern die in het besluit genoemd worden;

  • de VOLT- plankaart een dynamische platform is, waardoor deze niet is vastgesteld door het college en met behulp van dit verkeersbesluit de voorgestelde locatie(s) wel vastgelegd worden;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde locatie en weg voor het openbaar verkeer een openstaande weg is;

  • de beschreven locatie de wegencategorisering van een erftoegangsweg heeft waar een maximumsnelheid geldt van 30km/u;

  • elektrisch rijden zowel positieve effecten op het klimaat als op de luchtkwaliteit heeft waarmee het doelmatig en/of zuinig energiegebruik wordt bevorderd;

  • de gemeente West Betuwe met dit verkeersbesluit invulling geeft aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) en Regionale Agenda Laadinfrastructuur (RAL);

  • de gemeente West Betuwe met deze strategie het elektrisch rijden wil faciliteren, met als doel te voorkomen dat een gebrek aan laadinfrastructuur als drempel wordt gezien voor de overgang naar elektrisch rijden;

  • de laadpaal wordt gerealiseerd tussen twee bestaande parkeervakken. Er worden dus geen extra parkeerplaatsen aangelegd of verwijderd;

  • de laadpalen worden op voldoende afstand van bomen geplaatst. Deze afstand is afhankelijk van de grootte en de wortels van de boom. Daarnaast mogen laadpalen niet dicht onder het bladerdek van bomen worden geplaatst;

  • de realisatie van laadinfrastructuur moet voldoen aan de wet- en regelgeving en de concessievoorwaarden;

  • met de nieuwe oplaadlocatie voorzien wordt in een oplaadmogelijkheid waardoor het gebruik van elektrische voertuigen wordt gestimuleerd, gefaciliteerd en gewaarborgd;

  • door de opmars van het bezit en gebruik van elektrische voertuigen het gewenst is om het aantal oplaadlocaties op strategische punten uit te breiden;

  • het op basis van de data gedreven behoefte en ervaringen van de concessiehouder (Vattenfall)het gewenst is om per locatie twee parkeervakken aan te wijzen als parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen

  • de parkeervakken aangewezen worden op de meest strategische locatie om in te richten als oplaadlocatie voor elektrische voertuigen;

  • de ‘meest geschikte locatie’ is beoordeeld aan de hand van het VOLT- plankaart van de marktpartij die voor gemeente West Betuwe oplaadvoorzieningen plaatst zodat meerdere gebruikers van elektrische auto’s gebruik kunnen maken van de hier aangewezen locatie;

  • het de eigenaar of houder van een elektrische auto is toegestaan deze auto te parkeren op door het college gereserveerde parkeerplaatsen voor het uitsluitend opladen van een elektrische auto, indien de auto wordt aangesloten en geladen aan het oplaadpunt van de parkeerplaats;

  • niet aansluiten en/of niet laden van elektrische voertuigen op de aangewezen oplaadparkeerplaatsen een strafbare gedraging is vanwege de aanwezigheid van verkeersbord E8c en onderbord OB504;

  • voertuigen met een verbrandingsmotor niet meer op deze parkeerplaatsen mogen parkeren en dit strafbaar is;

  • het treffen van één of meerdere verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen blijven;

  • dat steeds meer autoproducenten één of meer elektrische voertuigen in hun assortiment hebben;

  • de wetgeving in Europa is bepaald dat vanaf 2035 alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer mogen uitstoten (bron: europarl.europa.eu);

  • de Rijksoverheid in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer wil uitstoten (bron: Rijksoverheid.nl);

  • de vraag naar publieke oplaadpunten in Nederland en dus ook in West Betuwe stijgt;

  • het plaatsen van een elektrische laadpaal tot gevolg heeft dat het gebruik van twee parkeervakken wordt beperkt tot het opladen van elektrische auto’s. Dit brengt een zekere mate van verschuiving in het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen met zich mee;

  • dit tot gevolg kan hebben dat bewoners en bezoekers niet meer op de ‘gebruikelijke parkeerplaats’ kunnen parkeren en dus een andere parkeerplaats moeten gebruiken;

  • de gemeente heeft vastgelegd dat, om het elektrisch rijden te stimuleren, een gemeente brede dekking van laadpalen nodig is. Hiervan is sprake als er voor ieder huishouden een laadpaal binnen 250 meter loopafstand beschikbaar is in een woonkern binnen de bebouwde kom. Dit houdt in dat er uiteindelijk ook laadpalen komen te staan in straten met een hoge parkeerdruk;

  • de parkeerdruk per wijk wordt beoordeeld en niet per straat. Er bestaat immers geen recht om in eigen straat of voor de eigen deur te kunnen parkeren;

  • een hoge parkeerdruk in de straat nog geen reden is om af te zien van het verkeersbesluit. Elektrische voertuigen moeten immers worden opgeladen. Daarbij zijn er veel meer parkeerplaatsen beschikbaar voor voertuigen op fossiele brandstof.

  • dat voor het stimuleren van elektrisch vervoer en een goede werking van een elektrisch voertuig, een dekkend netwerk van openbare oplaadvoorzieningen essentieel is;

  • dat de prijzen van elektrische auto’s dalen, er meer betaalbare (bestel)auto’s worden ontwikkeld en ook de tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen groeit en daarmee de vraag naar laadpalen ook;

er geen aanwijzingen zijn dat er sprake is van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen, in die mate dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.

Mede gelet op

  • artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) heeft overleg plaatsgevonden met de, namens de korpschef gemachtigde, verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid.

  • artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze.

Besluit

het aanwijzen van twee parkeerplaatsen op Prinsenhof 72 te Geldermalsen parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische voertuigen, door het plaatsen van borden E8c van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, voorzien van een onderbord “Opladen elektrische voertuigen” en daaronder bord OB504.

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten:

Op het aangegeven verkeersbesluit openbare parkeervakkenplaatsen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het verkeersbord E8c (Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), met onderbord OB504 (twee parkeervakken) van bijlage I van het RVV 1990.

de verkeersmaatregel vast te hebben gelegd op de hieronder opgenomen tekeningen met zaaknummer 2273188 d.d: 12-11-2025.

Aldus besloten te Geldermalsen, 12-11-2025

namens burgemeester en wethouders van de gemeente West Betuwe,

J. Wijnhof

Medewerker Verkeerskunde

Mededelingen

Van dit besluit wordt mededeling gedaan in het Kontakt West Betuwe en wordt eveneens gepubliceerd in het gemeenteblad. Dit besluit ligt gedurende zes weken na de datum van bekendmaking hiervan in het Gemeenteblad (overheid.nl) voor eenieder ter inzage aan de balie van het gemeentehuis, Kuipershof 2 Geldermalsen. De openingstijden zijn van maandag tot en met donderdag van 8.30 uur tot 17.00 uur, op vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur en dinsdag en donderdagavond van 17.00 tot 20.00 alleen op afspraak.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: Burgemeester en wethouders van West Betuwe, Postbus 112, 4190 CC Geldermalsen.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

naam en adres van de indiener;

de dagtekening;

een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

de gronden van het bezwaar.

Tijdens de bezwaarschriftprocedure geldt in principe de genomen beslissing. Het kan zijn dat deze beslissing naar uw mening intussen onherstelbare of onevenredige gevolgen voor u heeft. U kunt dan tijdens de bezwaarschriftenprocedure om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Team Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem, tel. 026-3592000.

Aan het indienen van een bezwaarschrift zijn geen kosten verbonden.

Als u een voorlopige voorziening vraagt, moet u griffierecht betalen.

Situatie:

Naar boven