Verkeersbesluit instellen tijdelijke verkeersmaatregelen Europaweg-Aziëweg-Amerikaweg Haarlem (fase 3A en 3B project stadsstraat Europaweg)

Nr. 2025/754148

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Aanleiding:

In de toekomst gaan er meer mensen in Haarlem wonen en werken. Daar houden we rekening mee bij het maken van plannen voor de toekomst. Haarlem wil een leefbare en goed bereikbare stad zijn waar men met plezier woont, werkt of op bezoek komt. Een stad waar men gezond kan leven met groen, ruimte om te ontmoeten en te spelen.

Om dit te bereiken, geven we voorrang aan schone vervoermiddelen die minder ruimte innemen. Wandelen en fietsen is praktischer in de stad. Voor langere afstanden wordt met schoon openbaar vervoer gereisd. De (elektrische) auto wordt alleen genomen als het niet anders kan.

Ook de Europaweg verandert. Van Schalkwijk centrum tot aan de Schipholweg loopt straks een groene stadsstraat met ruimte voor fietsers en voetgangers. Er komt voor auto's 1 rijstrook per richting, met een busbaan in het midden. De maximumsnelheid blijft 50 kilometer per uur. De Europaweg is een belangrijke route voor openbaar vervoer en kruist in de toekomst met het nieuw te ontwikkelen OV-knooppunt Spaarnepoort. Het definitief ontwerp (DO) is op 25 januari 2024 vastgesteld door de gemeenteraad.

Het herinrichtingsproject van de Europaweg wordt in delen uitgevoerd en is verder onderverdeeld in meerdere fases. Als gevolg van de noodzakelijke werkzaamheden aan zowel de ondergrondse infrastructuur als de weginrichting worden bij de uitvoering van die fases delen van de Europaweg en waar nodig de aanliggende wegen tijdelijk afgesloten. Door telkens een deel van die wegen af te sluiten blijven de overige delen bereikbaar. Op die manier wordt de hinder zoveel mogelijk beperkt en blijft de toegankelijkheid voor verkeer en omwonenden gewaarborgd. De werkzaamheden starten op 4 augustus 2025 en zijn eind 2026 klaar.

De werkzaamheden en het werkgebied kennen meerdere deelgebieden. Vrijwel elk deelgebied heeft meerdere fases met eigen maatregelen. In fase 3A en 3B vinden de werkzaamheden plaats van 6 november tot medio december 2025. De werktijden zijn in principe van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 en 18.00 uur.

Het voorliggend verkeersbesluit omschrijft de voor dat doel besluitplichtige, tijdelijk aan te brengen of te plaatsen verkeerstekens op en rondom de Europaweg, Aziëweg en Amerikaweg ten tijde van de noodzakelijke werkzaamheden in de fase 3A en 3B.

Deze werkzaamheden worden uitgevoerd op het afgesloten werkvak van de oostelijke rijbaan van de Europaweg tussen de Kennedylaan en Andalusië en de noordelijke rijbaan van de Aziëweg, tussen de Amerikaweg en de Europaweg. De te nemen verkeersmaatregelen hebben mede betrekking op de rondom liggende vrije ruimte/veiligheidsruimte.

 

Overwegende:

dat de Europaweg, Aziëweg en Amerikaweg gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Europaweg, Aziëweg en Amerikaweg in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat de Europaweg, Aziëweg en Amerikaweg wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingsmanager Beheer en Beleid Openbare Ruimte;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem op 25 april 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld in de Beleidsnotitie Afweging 30 km/u;

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

dat de Europaweg, Aziëweg en Amerikaweg gecategoriseerd zijn als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom waarop een maximumsnelheid van 50 km/u geldt;

dat de verkeersfunctie op een gebiedsontsluitingsweg prevaleert boven de verblijfsfunctie;

dat in Fase 3A en 3B verkeersmaatregelen worden genomen op de Europaweg, Aziëweg en Amerikaweg en de aansluitende wegen;

dat de gemeente zich realiseert dat de wegwerkzaamheden aan de Europaweg, Aziëweg en Amerikaweg en de aansluitende zijwegen gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid en bereikbaarheid;

dat in het kader van veilig werken gedurende deze werkzaamheden bestuurders en voetgangers -anders dan het noodzakelijke bouwverkeer- geen gebruik kunnen maken van deze weggedeelten;

dat ten behoeve van deze werkzaamheden op en nabij de hierboven genoemde weggedeelten een of meerdere verkeersmaatregelen moeten worden genomen;

dat tijdens de werkzaamheden wordt gestreefd naar een goede bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid in en rondom het gebied van deze werkzaamheden voor alle uitvoerenden, weggebruikers en passanten;

dat zoveel als mogelijk getracht wordt om de bereikbaarheid van de directe omgeving en de doorstroming van het verkeer -zij het met beperkingen- te verzekeren;

dat het openbaar vervoer zoveel als mogelijk in stand moet worden gehouden en daarom de busbaan over de route Europaweg-Aziëweg-Briandlaan berijdbaar blijft;

dat deze maatregelen tevens leiden tot het waarborgen van een veilige en gezonde werkomgeving van de uitvoerders van de werkzaamheden;

dat door de grenzen van de werkvakken op de juiste wijze af te zetten men enerzijds binnen het werkvak veilig aan de slag kan en anderzijds de verkeersdeelnemers buiten het werkvak op een veilige wijze aan het verkeer kunnen blijven deelnemen;

dat een planning (onder voorbehoud van onvoorziene zaken zoals weersomstandigheden) is opgesteld voor het gefaseerd uitvoeren van de werkzaamheden, waarbij ten behoeve van de tijdelijke verkeersmaatregelen onderstaande verkeerstekens genoemd in bijlage 1 van het RVV 1990 worden geplaatst;

dat aanvullend door middel van in de omgeving geplaatste borden en tekstkarren weggebruikers worden geïnformeerd over de werkzaamheden, afsluitingen en omleidingen;

dat waar nodig, tijdens de uitvoering van de werkzaamheden bij onvoorziene omstandigheden aanvullende maatregelen worden genomen;

dat het van belang is om de bereikbaarheid van de aanliggende winkels, bedrijven en woningen zoveel als mogelijk te waarborgen en overlast en hinder als gevolg van de werkzaamheden zoveel als mogelijk te beperken;

dat besloten wordt tot het nemen van de onderstaande verkeersmaatregelen gedurende de werkzaamheden in fase 3A en 3B;

dat in verband daarmee voor de uitvoering van de werkzaamheden een verkeersmaatregelenplan is opgesteld;

dat de werkzaamheden worden uitgevoerd volgens de richtlijnen van CROW-publicatie 96b, die betrekking hebben op werkzaamheden op of langs wegen binnen de bebouwde kom;

dat het verkeersmaatregelenplan vooraf is getoetst en goedgekeurd door de gemeente Haarlem;

dat in het kader van behoorlijk bestuur wordt ingezet op communicatie en informatieverstrekking rondom deze werkzaamheden aan belanghebbenden;

dat weggebruikers tijdelijk geconfronteerd kunnen worden met een ingrijpende en mogelijk onverwachte wijziging van hun reisroute;

dat het verkeer tijdens deze werkzaamheden wordt omgeleid middels een met borden aangegeven omleidingsroute;

dat overigens via andere media zoals bewonersbrieven en de bouwapp ‘Stadsstraat Europaweg’ belanghebbenden zo actueel mogelijk geïnformeerd worden over de voortgang van de werkzaamheden en de wisselende verkeersmaatregelen;

dat naast de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen ter uitvoering van het verkeersmaatregelenplan tevens conform de richtlijn 96b van het CROW verkeersborden worden geplaatst ter geleiding van het verkeer en als waarschuwing dat er sprake is van een werk in uitvoering;

dat de op deze wegen aanwezige permanente verkeerstekens die niet stroken met de bovengenoemde verkeersmaatregelen tijdelijk worden opgeheven;

dat de maatregelen in fase 3A en 3B aansluiten op, en worden genomen in samenhang met de eerdere maatregelen in het deelgebied;

dat tijdens deze werkzaamheden de oostelijke rijbaan van de Europaweg tussen de Kennedylaan, en de noordelijke rijbaan van de Aziëweg tussen de Amerikaweg en Europaweg zijn afgesloten;

dat voor het bouwverkeer, de hulpdiensten en de aanwonenden tevens diverse verkeersmaatregelen worden getroffen in de directe omgeving van het werkterrein en veiligheidsruimte om de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid te waarborgen;

dat op de hierboven genoemde weggedeelten van de Aziëweg, Europaweg, Amerikaweg en de aansluitende wegen gedurende deze werkzaamheden de navolgende verkeersmaatregelen worden getroffen:

- een maximumsnelheid van 30 km/u middels borden A1-30 wordt ingesteld op de weggedeelten van de:

Europaweg, tussen de Kennedylaan en de Andalusië,

Aziëweg tussen de Briandlaan en de Europaweg,

Amerikaweg tussen het Jamaicaplantsoen en de Aziëweg

waarbij de maatregel op de aansluitende zijwegen en na elke zijweg wordt herhaald;

- een einde van de maximumsnelheid van 30 km/u middels bord A2-30 wordt aangegeven op de zuidelijke rijbaan van de Kennedylaan op ca. 50 meter ten oosten van het kruispunt met de Europaweg;

- een voorrangsregeling middels het verplaatsen van bord B6 en haaientanden wordt ingesteld op het aangepaste kruispunt van het Sabapad met de oostelijke rijbaan van de Europaweg waarbij bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op oostelijke rijbaan van de Europaweg;

- een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee en voor voetgangers middels borden C1 en C16 wordt ingesteld op:

de Europaweg en Aziëweg ter hoogte van het werkvak,

de naar het werkvak van de Aziëweg toeleidende rijbanen en fietspaden van de Europaweg, in beide richtingen,

op de voetgangers-en fietsoversteken over de Europaweg en Aziëweg ter hoogte van het werkvak;

- een eenrichtingsweg naar links wordt ingesteld door middel van het plaatsen van bord C4 (naar links) voor bestuurders die de westelijke rijbaan van de Europaweg naderen vanaf het Sabapad;

- een geslotenverklaring voor fietsers door middel van het plaatsen van bord C14 wordt ingesteld op het Sabapad tussen het Surinamepad en de Europaweg;

- een geslotenverklaring voor voetgangers door middel van bord C16 wordt ingesteld op: het voetpad aan de zuidzijde van de Kennedylaan tussen het Surinamepad en de Europaweg, en

de oversteek van de westzijde van de Europaweg ten noorden van het kruispunt met de Italiëlaan;

- een gebod tot het voorbijgaan van de op het bord aangegeven zijde (naar links) middels bord D2 wordt ingesteld op:

de zuidelijke rijbaan van de Kennedylaan en

de westelijke rijbaan van de Amerikaweg ter hoogte van het kruispunt met het Surinamepad;

- een gebod tot het voorbijgaan van het op het bord aangegeven zijde (naar rechts) middels bord D2 wordt ingesteld op:

de westelijke rijbaan van de Amerikaweg ter hoogte van het adres Polenstraat 35/49,

de zuidelijke rijbaan van de Italiëlaan ter hoogte van het kruispunt met de Europaweg en

de noordelijke rijbaan van de Aziëweg ter hoogte van het kruispunt met de Amerikaweg;

- een aanduiding van het aan beide zijden voorbijgaan van het bord door middel van het plaatsen van bord D3 op de westelijke rijbaan van de Europaweg ter hoogte van de Andorrastraat;

- een verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen middels bord F1 wordt ingesteld op:

de westelijke rijbaan van de Europaweg, in zuidelijke richting tussen het adres Ruslandstraat 81/97A en het kruispunt met de Italiëlaan en

de westelijke rijbaan van de Amerikaweg, in zuidelijke richting tussen het Jamaicaplantsoen en het kruispunt met het Surinamepad;

- een voetgangersoversteekplaats wordt ingesteld door middel van het aanbrengen van zebramarkering, ondersteund met borden L2 op de westelijke rijbaan van de Europaweg ten zuiden van het kruispunt met de Italiëlaan;

dat deze maatregelen waar nodig ondersteund worden met het plaatsen van een fysieke maatregel in vorm van schragen, hekken, geleidebakens en/of barriers alsmede de inzet van verkeersregelaars;

dat voor hulpdiensten een gegarandeerde rijroute beschikbaar is welke bekend gemaakt wordt bij die hulpdiensten;

dat gelet op artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde maatregelen.

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

- een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen op het weggedeelte van:

Europaweg, tussen de Kennedylaan en de Andalusië,

Aziëweg tussen de Briandlaan en de Europaweg,

Amerikaweg tussen het Jamaicaplantsoen en de Aziëweg

door middel van het plaatsen van borden A1(30) van bijlage 1 van het RVV 1990 waarbij de maatregel na elke zijweg wordt herhaald;

- een einde van de maximumsnelheid van 30 km/u aan te geven op de zuidelijke rijbaan van de Kennedylaan op ca. 50 meter ten oosten van het kruispunt met de Europaweg door middel van het plaatsen van bord A2(30) van bijlage 1 van het RVV 1990;

- een voorrangsregeling in te stellen op het aangepaste kruispunt van het Sabapad met de oostelijke rijbaan van de Europaweg door middel van het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, ondersteund met haaientanden waarbij bestuurders vanaf het Sabapad voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de Europaweg;

- een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee en voor voetgangers in te stellen op:

de Europaweg en Aziëweg ter hoogte van het werkvak,

de naar het werkvak van de Aziëweg toeleidende rijbanen en fietspaden van de Europaweg, in beide richtingen,

op de voetgangers-en fietsoversteken over de Europaweg en Aziëweg ter hoogte van het werkvak

door middel van het plaatsen van borden C1 en C16 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- een eenrichtingsweg in te stellen voor bestuurders die de westelijke rijbaan van de Europaweg naderen vanaf het Sabapad door middel van plaatsen van bord C4 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- een geslotenverklaring in te stellen voor fietsers op het Sabapad tussen het Surinamepad en de Europaweg door middel van het plaatsen van bord C14 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- een geslotenverklaring voor voetgangers in te stellen op:

het voetpad aan de zuidzijde van de Kennedylaan tussen het Surinamepad en de Europaweg, en

de oversteek van de westzijde van de Europaweg ten noorden van het kruispunt met de Italiëlaan

door middel van het plaatsen van bord C16 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- een gebod tot het voorbijgaan van de op het bord aangegeven zijde (naar links) in te stellen op:

de zuidelijke rijbaan van de Kennedylaan ter hoogte van het kruispunt met de Europaweg en

de westelijke rijbaan van de Amerikaweg ter hoogte van het kruispunt met het Surinamepad door middel van het plaatsen van bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- een gebod tot het voorbijgaan van het op het bord aangegeven zijde (naar rechts) in te stellen op:

de westelijke rijbaan van de Amerikaweg ter hoogte van het adres Polenstraat 35/49,

de zuidelijke rijbaan van de Italiëlaan ter hoogte van het kruispunt met de Europaweg en

de noordelijke rijbaan van de Aziëweg ter hoogte van het kruispunt met de Amerikaweg

door middel van het plaatsen van bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- een aanduiding van het aan beide zijden voorbijgaan van het bord in te stellen op de westelijke rijbaan van de Europaweg ter hoogte van de Andorrastraat door middel van het plaatsen van bord D3 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- een verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen in te stellen op:

de westelijke rijbaan van de Europaweg, in zuidelijke richting tussen het adres Ruslandstraat 81/97A en het kruispunt met de Italiëlaan en

de westelijke rijbaan van de Amerikaweg, in zuidelijke richting tussen het Jamaicaplantsoen en het kruispunt met het Surinamepad

door middel van het plaatsen van bord F1 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- een voetgangersoversteekplaats als bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 in te stellen op de westelijke rijbaan van de Europaweg ten zuiden van het kruispunt met de Italiëlaan door middel van het aanbrengen van zebramarkering, ondersteund met bord L2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- deze maatregelen van kracht te verklaren gedurende de periode van 6 november 2025 tot medio december 2025 of zoveel korter als mogelijk dan wel zoveel langer als noodzakelijk is;

een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets.

Situatieschets:

Aldus vastgesteld te Haarlem

Het college van burgemeester en wethouders gemeente Haarlem,

Namens deze,

Hellen Jennissen

Teammanager Bereikbaarheid, afdeling Beheer en Beleid Openbare Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad.

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem.

Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld.

Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift.

In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt.

Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.

Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem.

Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

 

Naar boven