Gemeenteblad van Almelo
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Almelo | Gemeenteblad 2025, 487731 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Almelo | Gemeenteblad 2025, 487731 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit Schipbeekstraat: afwaardering van 50 km/u naar 30 km/u-zone
Burgemeester en wethouders van de gemeente Almelo
Tijdens het project Ondergrondse Blauwe Ader 3 (OBA3, vervanging van riolering en beheersbaar maken grondwaterstanden in de wijk Hofkamp) is een aantal keer met de buurt gesproken over hun wensen en de uitdagingen/problematiek die ze ervaren. Dit als input voor het project OBA3, aangezien de betreffende wegen open getrokken zijn/worden en dat een kans is om de situatie te verbeteren.
Een terugkerende opmerking was het vermeend snelheidsprobleem op de Schipbeekstraat. Men rijdt hier, in de beleving van omwonenden, gevaarlijk hard waardoor de veiligheid in het gedrang komt. Ook wordt dit als zeer hinderlijk ervaren voor omwonenden die via de Reeststraat hun buurt verlaten, zeker in combinatie met het onttrokken zicht op aanrijdend verkeer door de aanwezigheid van een boom en parkeerplaatsen. Er is een nadrukkelijke wens van de bewoners was om de veiligheid hier te verbeteren. Hierbij zijn verschillende opties besproken en overwogen.
Een herziene beslissing met betrekking tot de riolering maakt dat het kruisingsvlak Schipbeekstraat-Reeststraat-IJsselstraat bij het project wordt aangetrokken. Dit biedt een mogelijkheid om concreet de verkeersveiligheid te kunnen verbeteren en de wensen van de omwonenden meer in te vullen. Hiervoor dient wel de huidige en toekomstige functie van de weg ter discussie te worden gesteld.
Ter overweging van de functie en inrichting van deze weg staat:
- Dat de Schipbeekstraat in de huidige situatie een gebiedsontsluitingsweg 50 km/u is (GOW50);
- De V85-waarde structureel ‘slechts’ rond de 44 km/u ligt, en de gemiddelde snelheid rond de 35 á 36 km/u;
- Het een ontsluitende functie heeft voor de wijk;
- Onderdeel is van de bevoorradingsroute van de binnenstad;
- Daarmee een belangrijke verkeerskundige functie heeft in het stedelijk netwerk.
- De woon- en verblijfsfunctie voor ca. 30 direct aanliggende adressen;
- De aanwezigheid van scholen en religieuze voorzieningen in de directe omgeving;
- Dat de Schipbeekstraat voor de achterliggende buurt onderdeel is van de loop- en fietsroute van en naar de binnenstad;
- Het belang van een verkeersveilige inrichting voor voetgangers, fietsers en anderszins kwetsbaardere verkeersdeelnemers daarmee hoog is;
- Dat de weg al geruime tijd geen functie meer heeft voor openbaar vervoer.
Bovenstaande maakt dat de weg kenmerken heeft van verschillende categorieën wegen, een bijpassende inrichting is daarom voor de hand liggend. Maar, er is wel potentie voor een functiewijziging naar een zogeheten GOW30 (gebiedsontsluitingsweg 30 km/u). Dit type weg combineert de functies van een standaard ontsluitingsweg en dat van een erftoegangsweg, met als doel om de verkeersveiligheid beter te kunnen waarborgen en gelijktijdig de ontsluitingsfunctie (en bevoorrading) in stand te houden.
Het wettelijk kader omvat de bepalingen (artikel 18 eerste lid) in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit administratieve bepaling inzake het wegverkeer (BABW) en de algemene wet bestuursrecht. Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
En op grond van artikel 2 van het WVW 1994:
Het verzekeren van de veiligheid op de weg;
Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en
Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
De Schipbeekstraat af te waarderen naar een GOW30, waarbij een plateau wordt aangelegd op de kruising Schipbeekstraat-Reeststraat-IJsselstraat. Daarmee zou de nadruk minder komen te liggen op ontsluiting van de wijdere omgeving en zwaar verkeer, zonder dat dat onmogelijk wordt gemaakt, maar wordt wel meer ingezet op het versterken van het verblijfskarakter en de kwetsbare verkeersdeelnemers.
Voor een duurzaam-veilige inrichting van de Schipbeekstraat is het van belang om de Schipbeekstraat af te waarderen naar een 30 km/u zone (GOW 30). Deze maatregel kan samen worden opgepakt met het project OBA3 welke reeds in uitvoering is. Hiermee wordt recht gedaan aan de wens van omwonenden en de veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers wordt beter gewaarborgd.
Bij een besluit van algemene strekking, zoals dit verkeersbesluit, wegen wij altijd de algemene belangen (in dit geval verkeersveiligheid) af tegen de rechtstreeks betrokken belangen. Wij zijn ons ervan bewust dat (groepen) burgers en/of ondernemers eventueel onevenredig nadeel kunnen ondervinden van het bestreden besluit, maar deze belangen wegen niet op tegen het algemene belang dat wij beogen met de invoering van de hierboven genoemde verkeersmaatregelen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een deels positief advies uit. De politie ondersteunt de verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km/u, mede gelet op de bestaande V85-waaarde van circa 44 km/u en de wens van omwonenden om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ook is positief geadviseerd over de herinrichting van het kruispunt Schipbeekstraat-Reeststraat-IJsselstraat, dat past binnen het toekomstbeeld van een GOW30-structuur. Tegelijkertijd heeft de politie opgemerkt dat de overige inrichting van de Schipbeekstraat op dit moment niet voldoet aan de eisen zoals opgenomen in de ‘Handreiking inrichtingseisen GOW30’ van het CROW. Hierdoor kan het wegvak formeel niet als GOW30 worden beschouwd. Gelet op het belang van verkeersveiligheid en de positieve effecten van de snelheidsverlaging, is besloten het verkeersbesluit in de voorgestelde vorm vast te stellen.
Op grond van het vorenstaande wordt besloten om de Schipbeekstraat af te waarderen naar een GOW30, waarbij de voorrangssituatie hetzelfde blijft, daarnaast het corrigeren/aansluiting belijning fietsstroken van wegvak naar plateau en aanpassing bebording in de directe omgeving. In dit kader worden de verkeersborden A01-50 en A02-50 verwijderd en wordt het verkeersbord A01-30 en A02-30 geplaatst. (Zie bijlage 1 en 2)
Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daartegen binnen zes weken na publicatie een bezwaarschrift indienen. Dit is een brief waarin u schrijft waarom u het niet eens bent met het besluit. Het bezwaarschrift kunt u sturen naar: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almelo, Postbus 5100, 7600 GC Almelo. Als u uw bezwaarschrift te laat indient, kan deze in de meeste gevallen niet meer in behandeling worden genomen.
Uw bezwaarschrift moet in ieder geval de volgende gegevens bevatten:
Ook vragen wij u een kopie van het besluit waar u het niet mee eens bent mee te sturen.
Digitaal indienen bezwaarschrift
Een bezwaarschrift kunt u ook digitaal indienen met een DigiD formulier op https://www.almelo.nl/bezwaar-en-beroep. Hiervoor heeft u een DigiD nodig (www.digid.nl).
Tijdens de bezwaarprocedure blijft het besluit waartegen u bezwaar maakt geldig. Het besluit wordt dus niet uitgesteld. Als sprake is van een spoedsituatie dan kunt u de voorzieningenrechter door middel van het schrijven van een brief om een voorlopige voorziening vragen. De voorzieningenrechter beslist dan of het besluit moet worden uitgesteld. U kunt uw verzoek richten aan: Rechtbank Overijssel, Voorzieningenrechter, afdeling bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle.
U kunt alleen een voorlopige voorziening vragen als u binnen zes weken een bezwaarschrift heeft ingediend. Het vragen om een voorlopige voorziening kost geld.
Digitaal indienen verzoek om voorlopige voorziening
Het is ook mogelijk om een verzoek om een voorlopige voorziening digitaal in te dienen bij de rechtbank. Kijk hiervoor op https://www.rechtspraak.nl. Voor het digitaal indienen moet u beschikken over een DigiD (www.digid.nl). Bij vragen kunt u bellen naar de rechtbank.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-487731.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.