Burgemeester en Wethouders van Montfoort,
Hebben besloten:
Het instellen van een tijdelijke verkeersmaatregel tijdens het evenement de sinterklaasintocht 2025 te Montfoort.
Montfoort, november 2025
Burgemeester en Wethouders van Montfoort,
namens deze,
K. de Kamper
Beheerder Verkeer en Mobiliteit
Bevoegdheid
De beheermedewerker Verkeer is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het door het College van de gemeente Montfoort op d.d. 18 mei 2024 vastgestelde mandatenregister.
Wetgeving
De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:
- •
Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);
- •
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);
- •
Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);
- •
(Uitvoeringvoorschriften) Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Aanleiding
Op zaterdag 15 november is het jaarlijkse evenement de sinterklaasintocht in het centrum van Montfoort. In het kader van de toegankelijkheid, verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van nood- en hulpdiensten is het noodzakelijk om rond deze activiteit tijdelijke verkeersmaatregelen te nemen.
Besluit
In verband met het evenement de sinterklaasintocht zijn op zaterdag 15 november van 13:00 uur tot zaterdag 15 november 16:00 uur de volgende straten afgesloten voor al het gemotoriseerd verkeer, bromfietsers en fietsers :
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
Hoogstraat (van Om 't Wedde tot de Keizerstraat)
- 5.
- 6.
- 7.
- 8.
Om de toegankelijkheid en veiligheid van toeschouwers te waarborgen zijn bijkomende parkeerverboden voor voertuigen ingesteld bij de volgende locatie op zaterdag 15 november van 10:00 uur tot zaterdag 15 november 16:00 uur;
In het afgesloten gebied is middels plaatsing bebording wegsleepregeling in combinatie met bord E04 de Gemeentelijke Wegsleepregeling van kracht.
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, van de Wegenverkeerswet 1994, is het gewenst om gedurende de voorbereiding en tijdens het evenement de straten af te sluiten door het tijdelijk plaatsen van de borden C01 icm dranghek.
De genoemde verboden zijn weergegeven in de plattegrond de bijlage.
Vereiste van besluit.
De gemeente is wegbeheerder en er is daarom geen afstemming met andere wegbeheerders nodig. Derhalve heeft er overleg plaatsgevonden met de Politie Eenheid Midden-Nederland en de Veiligheidsregio Utrecht en is ingestemd met het verkeersplan.
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, van de Wegenverkeerswet 1994, is het gewenst om gedurende de voorbereiding en tijdens het evenement de straten af te sluiten door het tijdelijk plaatsen van de borden C01 icm dranghek en aankondiging van de wegsleepregeling conform Bijlage 1 van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
De afsluitingen worden tijdig aangekondigd door het plaatsen van vooraankondigingsborden.
Motivering
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is geïnformeerd bij de Politie Eenheid Midden-Nederland, district West Utrecht.
Om de veiligheid en duidelijkheid voor verkeersdeelnemers te waarborgen worden verkeersregelaars ingezet.
Belangenafweging
Er zijn geen redenen om aan te nemen dat door het verkeersbesluit belanghebbenden onevenredig worden benadeeld of dat er een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.