Verkeersbesluit instellen fysieke knip Onderstraat Lage Zwaluwe

Burgemeester en wethouders van de gemeente Drimmelen,

Gelet op:

  • artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 ingevolge maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 18, lid 1 onderdeel d van de WVW 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van verkeerstekens van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • Er voor de Onderstraat in Lage Zwaluwe een raadsbesluit d.d. 24 juni 2024 ligt om een infrastructurele knip aan te leggen en de straat te voorzien van een fietsstraat inrichting;

  • Het doel van de infrastructurele knip en de fietsstraat is om doorgaand verkeer te weren, de straat rustiger, veiliger en prettiger te maken voor bewoners en bezoekers;

  • Voetgangers en fietsers normaal gebruik kunnen blijven maken van de Onderstraat;

  • De Onderstraat:

    • tussen de Kruisstraat en de Nieuwstraat ligt en parallel aan de Nieuwlandsedijk loopt;

    • een functie als erftoegangsweg heeft met snelheid 30km/h;

    • niet geschikt is voor doorgaand autoverkeer maar gebruikt wordt door automobilisten om naar de parkeerplaats van basisschool de Grienden te gaan;

    • ook een loop- en fietsroute is van en naar de basisschool;

  • Vooruitlopend op de definitieve locatiekeuze en invoering van de infrastructurele knip:

    • er participatie en monitoring plaats gevonden heeft, participatie in de vorm van een bewonersavond, monitoring met verkeerstellingen en een online enquête;

    • er een pilot heeft plaatsgevonden in de periode van 5 juni tot 26 juni 2025;

  • Bewoner, ondernemers en overige belanghebbenden 15 april 2025 tijdens een inloopbijeenkomst zijn geïnformeerd over de mogelijke locatie(s) voor de knip en de inrichting als fietsstraat.

  • Uit de ontvangen informatie uit de inloopbijeenkomst een locatie is bepaald waarvoor een pilot is uitgevoerd;

  • De pilot heeft plaatsgevonden van donderdag 5 juni tot donderdag 26 juni 2025.

  • De pilot de Onderstraat voorzag in een infrastructurele knip ter hoogte van Onderstraat 12;

  • Verkeerstellingen voorafgaand aan de pilot (mei 2025) en tijdens de pilot (juni 2025) zijn uitgevoerd.

  • De resultaten van de verkeerstellingen op de meeste locaties een daling van de verkeersintensiteit laten zien, met uitzondering van de Onderstraat nabij de Nieuwlandsedijk;

  • Op locaties waar het verkeer aanzienlijk is afgenomen, is ook een daling van de snelheid en V85 snelheid zichtbaar;

  • Bij intensievere wegen zoals de Kruisstraat en Nieuwstraat blijven snelheid en V85 ongewijzigd;

  • Tijdens en na afloop van de pilot bewoners en ondernemers de gelegenheid hebben gehad om te reageren via een online enquête;

  • Een ruime meerderheid van de 14 respondenten de verkeerssituatie sinds de invoering van de knip als positiever ervaart dan voorheen;

  • Respondenten vooral minder (sluip)verkeer, meer rust, meer verkeersveiligheid en een betere leefbaarheid benoemen;

  • Slechts drie respondenten veel hinder van de knip ervaren;

  • De reacties overwegend positieve effecten laten zien hoewel er ook enkele zorgen zijn geuit over de bereikbaarheid en specifieke verkeerssituaties;

  • Uit de participatie, verkeerstellingen, pilot en enquête voldoende draagvlak en onderbouwing blijkt voor definitieve invoering van de infrastructurele knip op Onderstraat 12;

  • De infrastructurele knip wordt ingesteld op basis van artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 voor het:

    • Lid 1.a: het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • Lid 1.b: het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • Lid 1.c: het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • Lid 1.d: het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • niet is gebleken dat door het realiseren van een infrastructurele knip belanghebbenden onevenredig worden benadeeld;

  • De bereikbaarheid van alle percelen op de Onderstraat wijzigt mogelijk, maar blijft zowel voor bewoners en ondernemers, als ook hulpdiensten, vuilniswagen en overig dienstverlenend verkeer wel gewaarborgd;

  • het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van de geldende mandaatregeling “Algemeen mandaat-, volmacht -en machtigingsbesluit 2023” is gemandateerd aan de medewerker verkeer van gemeente Drimmelen;

  • Overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie;

nemen, gelet op het voorgaande, het volgende besluit:

BESLUITEN

Het instellen van een infrastructurele knip ter hoogte van Onderstraat huisnummer 12 in Lage Zwaluwe door het plaatsen van een afsluitpaal.

Een en anders zoals vermeld op de bij dit verkeersbesluit bijgevoegde situatietekening.

Made, 6 november 2025

Namens burgemeester en wethouders,

Mitchel Heijmans

Medewerker verkeer

Bezwaarprocedure

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop het is bekendgemaakt een bezwaarschrift worden ingediend.

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het bestuursorgaan dat dit besluit heeft genomen, dus aan het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad en moet worden verzonden naar Postbus 19, 4920 AA Made

Het bezwaar dient te zijn ondertekend en bevat tenminste:

  • Naam en adres van de indiener;

  • De dagtekening;

  • Omschrijving van het besluit met vermelding van de datum en het nummer of het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt’;

  • Een opgave van de reden(-en) waarom men zich niet met het besluit kan verenigen;

Indien een bezwaarschrift is ingediend is het mogelijk om een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland – West Brabant, sector bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda.

Het verzoek dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

  • Naam en adres van de verzoeker;

  • De dagtekening;

  • Vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en datum of kenmerk van het besluit;

  • De gronden van het verzoek (motivering).

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar aanleiding van het verzoek kan de voorzieningenrechter een voorlopige voorzieningen treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Voor de behandeling van het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de Rechtbank Zeeland – West Brabant wijst u na indiening van het verzoekschrift op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht u binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigde griffierecht worden voldaan.

Meer informatie over de bezwaarschriftprocedure vindt u op www.drimmelen.nl, of in de folder in het informatierek van het gemeentehuis. Ook kunt u contact opnemen met de secretaris van de bezwaarschiftencommissie via het telefoonnummer 140162.

 

Naar boven