Verkeerbesluit met kenmerk: Z/25/793794
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Gorinchem,
Aanleidin
g
Het ontwerp van de Banneweg wordt vanaf het Beatrixziekenhuis tot aan het stationsplein gewijzigd. Het nieuwe ontwerp moet de verkeersveiligheid, oversteekbaarheid en de doorstroming verbeteren. Door deze aanpassingen wijzigt het aantal rijstroken en komen er andere kruispuntvormen. Hierdoor ontstaat een volledige nieuwe verkeerssituatie en is het noodzakelijk om alle bebording en markering hierop aan te passen.
Besluit:
Om ten behoeve van een reconstructie van de Banneweg in Gorinchem verkeersmaatregelen te nemen:
- 1.
Het intrekken van alle bestaande verkeersbesluiten die ten grondslag liggen aan de bebakening en bebording op de volgende locaties:
- a.
Verwijderen bestaande RVV-bebording en markeringen op:
- •
Banneweg, tussen inrit Beatrixziekenhuis en rotonde De Kom;
- •
- •
Stationsweg tussen het busstation en rotonde De Kom;
- •
Kruisingen Banneweg met Stalkaarsen, Wijnkoperstraat, Mollenburgseweg-Piazza Center, Vroedschapstraat-Oude Hoven, Schelluinsestraat en Touwbaan;
- •
Kruising Mollenburgseweg-Nieuwe Hoven;
- •
Mollenburgseweg tussen de Nieuwe Hoven en Banneweg;
- •
- •
- b.
Het opheffen van de bushaltes aan de parallelstructuur van de Banneweg ter hoogte van de Wijnkoperstraat. Hiervoor worden verkeersborden L3b verwijderd.
- 2.
Instellen
verkeersmaatregelen
voor de nieuwe verkeerssituatie per wegvak
/kruising.
Wegvak
Banneweg
tussen
het ziekenhuis
en
nieuwe rotonde
Banneweg-Mollenburgseweg
- 1.
Het aanwijzen van de Banneweg als voorrangsweg. Hiervoor worden verkeersborden B1 geplaatst.
- 2.
Het instellen van een eenrichtingsfietspad aan de noordzijde van de Banneweg van oost naar west. Hiervoor worden verkeersborden G11 geplaatst.
- 3.
Het instellen van een eenrichtingsfietspad aan de zuidzijde van de Banneweg van west naar oost. Hiervoor worden verkeerborden G11 geplaatst.
Kruising
Banneweg
-Stalkaarsen
- 4.
Het aanwijzen van de Banneweg als voorrangsweg. Hiervoor worden verkeersborden B1 geplaatst.
- 5.
Het instellen van een voorrangsregeling op de kruising. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
- 6.
Het instellen van een gebod om rechts langs de middenberm te rijden op de Banneweg, aan de west en oostzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden verkeersborden D2-R geplaatst.
- 7.
Het inrichten van een voetgangersoversteekplaats als zebrapad op de Banneweg, aan de westzijde van kruisingsvlak. Hiervoor worden witte banen op het wegdek aangebracht en verkeersborden L2 geplaatst.
- 8.
Het inrichten van twee fietsoversteekplaatsen ‘uit de voorrang’ op de Banneweg, aan de west- en oostzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
- 9.
Het inrichten van twee voetgangersoversteekplaatsen als zebrapad op de Stalkaarsen, aan de noord- en zuidzijde van kruisingsvlak. Hiervoor wordt markering op het wegdek aangebracht en verkeersborden L2 geplaatst
- 10.
Het inrichten van twee fietsoversteekplaatsen ‘in de voorrang’ op de Stalkaarsen, aan de noord- en zuidzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
Wegvak
Banneweg
tussen
Stalkaarsen
en
Wijnkoperstraat
- 11.
Het inrichten van twee nieuwe bushaltes. Hiervoor worden markeringen aanbracht in de vorm van een doorgetrokken strepen tussen de rijbaan en de haltehavens en blokmarkering ter plaatse van de halteplaatsen. Ook worden er verkeersborden L3b geplaatst
Kruising
Banneweg
-Wijnkoperstraat
- 12.
Het aanwijzen van de Banneweg als voorrangsweg. Hiervoor worden verkeersborden B1 geplaatst.
- 13.
Het instellen van een voorrangsregeling op de kruising. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
- 14.
Het instellen van een gebod om rechts langs de middenberm te rijden op de Banneweg, aan de west- en oostzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden verkeersborden D2-R geplaatst.
- 15.
Het inrichten van een voetgangersoversteekplaats als zebrapad op de Banneweg, aan de westzijde van kruisingsvlak. Hiervoor worden witte banen op het wegdek aangebracht en verkeersborden L2 geplaatst
- 16.
Het inrichten van twee fietsoversteekplaatsen ‘uit de voorrang’ op de Banneweg, aan de west- en oostzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
- 17.
Het inrichten van een voetgangersoversteekplaats als zebrapad in de Wijnkoperstraat, aan de zuidzijde van kruisingsvlak. Hiervoor worden witte banen op het wegdek aangebracht en verkeersborden L2 geplaatst.
- 18.
Het inrichten van een fietsoversteekplaats ‘in de voorrang’ in de Wijnkoperstraat, aan de zuidzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
Nieuwe rotonde
Banneweg-Mollenburgseweg
- 19.
Het instellen eenrichtingsverkeer op de rotonde, zodat het verkeer rechtsom de rotonde rijdt. Hiervoor worden verkeersborden D1 geplaatst.
- 20.
Het instellen van geboden om rechts langs de middengeleider te rijden op de drie ‘takken’ van de rotonde. Hiervoor worden verkeersborden D2-R geplaatst.
- 21.
Het instellen van een voorrangsregeling op de rotonde. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op de zijwegen aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
- 22.
Het inrichten van voetgangersoversteekplaatsen ‘in de voorrang’ op de drie ‘takken’ van de rotonde. Hiervoor worden witte banen op het wegdek aangebracht en verkeersborden L2 geplaatst
- 23.
Het inrichten van fietsoversteekplaatsen ‘in de voorrang’ op de drie ‘takken’ van de rotonde. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
- 24.
Het instellen van een verplicht fietspad rondom de rotonde. Hiervoor worden verkeersborden G11 geplaatst.
Wegvak
Mollenburgseweg
tussen nieuwe rotonde
Banneweg-Mollenburgseweg
en Nieuwe Hoven
- 25.
Het instellen van verplichte fietspaden naast de rijbaan. Hiervoor worden verkeersborden G11 geplaatst.
Kruising
Mollenburgseweg
-Nieuwe
Hoven
- 26.
Het instellen van een voorrangskruising waarbij de Mollenburgseweg, de doorgaande noord-zuid route, voorrang heeft. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B4, B5 en B6 geplaatst.
- 27.
Het instellen van geboden om rechts langs de middengeleider te rijden op Mollenburgseweg en Nieuwe Hoven. Hiervoor worden verkeersborden D2-R geplaatst.
- 28.
Het inrichten van twee fietsoversteekplaatsen ‘uit de voorrang’ op de Mollenburgseweg, aan de noord- en zuidzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
- 29.
Het inrichten van een voetgangersoversteekplaats als zebrapad op de Mollenburgseweg, aan de noordzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden witte banen op het wegdek aangebracht en verkeersborden L2 geplaatst.
- 30.
Het inrichten van een fietsoversteekplaats ‘in de voorrang’ op de Nieuwe Hoven, aan de oostzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
- 31.
Het inrichten van een voetgangersoversteekplaats als zebrapad op de Nieuwe Hoven, aan de oostzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden witte banen op het wegdek aangebracht en verkeersborden L2 geplaatst.
- 32.
Het instellen van een verplicht fietspad rondom de kruising. Hiervoor worden verkeersborden G11 geplaatst.
Wegvak
Banneweg
tussen nieuwe rotonde
Banneweg-Mollenburgseweg
en de kruising
Banneweg
-
Oude Hoven-
Vroedschapstraat
- 33.
Het aanwijzen van de Banneweg als voorrangsweg. Hiervoor worden verkeersborden B1 geplaatst.
- 34.
Het instellen van een fietspad aan de noordzijde van de Banneweg van oost naar west. Hiervoor worden verkeersborden G11 geplaatst.
- 35.
Het instellen van een fietspad aan de zuidzijde van de Banneweg van west naar oost. Hiervoor worden verkeerborden G11 geplaatst.
Kruising
Banneweg
-Piazza Center
- 36.
Het aanwijzen van de Banneweg als voorrangsweg. Hiervoor worden verkeersborden B1 geplaatst.
- 37.
Het instellen van een voorrangsregeling op de kruising. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
- 38.
Het instellen van een gebod om rechts langs de middenberm te rijden op de Banneweg, aan de west en oostzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden verkeersborden D2-R geplaatst.
- 39.
Het instellen van een gebod om rechts langs de middengeleider te rijden op de toegang naar Piazza Center door het plaatsen van verkeersbord D2-R
- 40.
Het inrichten van een fietsoversteekplaats ‘in de voorrang’ op de toegang naar Piazza Center, aan de zuidzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
- 41.
Het inrichten van een voetgangersoversteekplaats als zebrapad op de toegang naar Piazza Center, aan de zuidzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden witte banen op het wegdek aangebracht en verkeersborden L2 geplaatst.
P
arkeerterrein Piazza Center aan de
zijde van de
Banneweg
- 42.
Het instellen van een parkeerschijfzone (‘blauwe zone’) op het parkeerterrein van Piazza Center aan de zijde van de Banneweg. De parkeerschijfzone geldt op vrijdag en zaterdag van 9:00 uur tot 17:00 uur. De maximum parkeerduur is 2 uur. Hiervoor worden blauwe markeringen tussen de rijbaan en de parkeervakken aangebracht. Daarnaast worden er verkeersborden E10 met onderborden ‘vr & za 9h-17h’ en verkeersborden E11ze geplaatst.
- 43.
Het aanwijzen van twee algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Het zijn de parkeervakken direct naast de glazen overkapping ter hoogte van de entree van het winkelcentrum. Hiervoor worden verkeersborden E6 geplaatst
Kruising
Banneweg
-Oude Hoven-
Vroedschapstraat
- 44.
Het aanwijzen van de Banneweg als voorrangsweg. Hiervoor worden verkeersborden B1 geplaatst.
- 45.
Het instellen van een voorrangsregeling op de kruising. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
- 46.
Het instellen van een gebod om rechts langs de middenberm te rijden op de Banneweg, aan de west en oostzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden verkeersborden D2-R geplaatst.
- 47.
Het inrichten van twee fietsoversteekplaatsen ‘uit de voorrang’ op de Banneweg aan de noord- en zuidzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
- 48.
Het inrichten van een fietsoversteek in de voorrang op de Vroedschapstraat aan de westzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
- 49.
Het inrichten van een fietsoversteek in de voorrang op de Oude Hoven aan de oostzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
Wegvak
Banneweg
tussen kruising
Banneweg
-Oude Hoven-
Vroedschapstraat
en de kruising
Banneweg-Schelluinsestraat
- 50.
Het instellen van een voorrangsweg op de Banneweg. Hiervoor worden verkeersborden B1 geplaatst.
- 51.
Het instellen van een gebod om rechts langs de middenberm te rijden op de Banneweg. Hiervoor worden verkeersborden D2-R geplaatst.
- 52.
Het instellen van een eenrichtingsfietspad aan de westzijde van de Banneweg van noord naar zuid. Hiervoor worden verkeersborden G11 geplaatst.
- 53.
Het instellen van een eenrichtingsfietspad aan de oostzijde van de Banneweg van zuid naar noord op het gedeelte tussen de Schelluinsestraat en de aansluiting met fietspad richting het Lindelaantje. Hiervoor worden verkeerborden G11 geplaatst.
- 54.
Het instellen van een tweerichtingen fietspad aan de oostzijde van de Banneweg tussen de aansluiting met het fietspad richting het Lindelaantje tot aan de kruising de Oude Hoven. Hiervoor worden verkeersborden G11 en onderborden OB505 geplaatst.
- 55.
Het instellen van een voorrangsregeling op het fietspad ter hoogte van de aansluiting met het fietspad richting het Lindelaantje door het plaatsen van verkeersbord B6.
- 56.
Het instellen van een geslotenverklaring voor fietsers en gehandicaptenvoertuigen zonder motor op het fietspad aan de oostzijde van de Banneweg tussen de aansluiting met het fietspad richting het Lindelaantje en de Schelluinsestraat. Het verbod geldt in één richting, richting de Schelluinsestraat. Hiervoor wordt verkeersbord C14 geplaatst.
- 57.
Het instellen van een verplicht voetpad in het spoortunneltje tussen het Lindelaantje en de Banneweg. Hiervoor worden verkeersborden G7 geplaatst.
- 58.
Het instellen van een inhaalverbod op de Banneweg tussen de spoorwegovergang en de kruising met de Oude Hoven door het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken streep.
Kruising
Banneweg-Schelluinsestraat
- 59.
Het instellen van een voorrangsweg op de Banneweg. Hiervoor worden verkeersborden B1 geplaatst.
- 60.
Het instellen van een voorrangsregeling op de kruising. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
- 61.
Het instellen van een gebod om rechts langs de middenberm te rijden op de Banneweg, aan de west en oostzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden verkeersborden D2-R geplaatst.
- 62.
Het inrichten van een voetgangersoversteekplaats als zebrapad op de Banneweg, aan de westzijde van kruisingsvlak. Hiervoor worden witte banen op het wegdek aangebracht en verkeersborden L2 geplaatst.
- 63.
Het inrichten van een fietsoversteekplaats ‘uit de voorrang’ op de Banneweg, ter hoogte van het kruisingsvlak. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersbord B6 geplaatst.
- 64.
Het inrichten van een voetgangersoversteekplaats als zebrapad in de Schelluinsestraat, aan de zuidzijde van kruisingsvlak. Hiervoor worden witte banen op het wegdek aangebracht en verkeersborden L2 geplaatst.
- 65.
Het inrichten van een fietsoversteekplaats ‘in de voorrang’ in de Schelluinsestraat, aan de zuidzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
Wegvak
Banneweg
tussen de kruising
Banneweg-Schelluinsestraat
en kruising
Banneweg
-Stationsweg-Lange Brug
- 66.
Het instellen van een voorrangsweg op de Banneweg. Hiervoor worden verkeersborden B1 geplaatst.
- 67.
Het instellen van een gebod om rechts langs de middenberm te rijden op de Banneweg. Hiervoor worden verkeersborden D2-R geplaatst.
- 68.
Het instellen van een eenrichtingsfietspad aan de noordzijde van de Banneweg van oost naar west. Hiervoor worden verkeersborden G11 geplaatst.
- 69.
Het instellen van een eenrichtingsfietspad aan de zuidzijde van de Banneweg van west naar oost. Hiervoor worden verkeerborden G11 geplaatst.
- 70.
Het inrichten van een voetgangersoversteekplaats als zebrapad op de Banneweg ten noorden van de inrit naar het parkeerterrein Stadhuisplein. Hiervoor worden witte banen op het wegdek aangebracht en verkeersborden L2 geplaatst.
Parkeerterrein Stadhuisplein
- 71.
Het instellen van een parkeerverbodszone voor het gehele parkeerterrein. Hiervoor worden verkeersborden E01ze en E01zb geplaatst.
- 72.
Het aanwijzen van drie algemene gehandicaptenparkeerplaatsen ten westen van de ingang van het stadhuis. Hiervoor worden verkeersborden E6 en onderborden OB504 geplaatst.
- 73.
Het aanwijzen van vier parkeerplaatsen bedoeld het opladen van elektrische voertuigen schuin tegenover de ingang van het stadhuis. Hiervoor worden verkeersborden E8c en onderborden OB504 geplaatst.
Kruising
Banneweg
-Stationsweg-Langebrug
- 74.
Het instellen van een voorrangsweg op de Banneweg en Stationsweg. Hiervoor worden verkeersborden B1 geplaatst.
- 75.
Het instellen van een voorrangsregeling op de kruising. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersborden B6 geplaatst.
- 76.
Het instellen van een gebod om rechts langs de middenberm te rijden op de Banneweg en Stationsweg, aan de west en oostzijde van het kruisingsvlak. Hiervoor worden verkeersborden D2-R geplaatst.
- 77.
Het inrichten van een fietsoversteekplaats ‘uit de voorrang’ op de Banneweg, ten westen van het kruisingsvlak. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersbord B6 geplaatst.
- 78.
Het inrichten van een fietsoversteekplaats ‘uit de voorrang’ op de Stationsweg, ten oosten van het kruisingsvlak. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersbord B6 geplaatst.
- 79.
Het inrichten van een fietsoversteekplaats ‘in de voorrang’ op de Lange Brug, ten zuiden van het kruisingsvlak. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersbord B6 geplaatst.
- 80.
Het instellen van eenrichtingsfietspaden rondom het kruispunt. Hiervoor worden verkeersborden G11 geplaatst.
Wegvak Stationsweg tussen de kruising
Banneweg
-Stationsweg-Langebrug en het busstation
- 81.
Het instellen van een voorrangsweg op de Stationsweg. Hiervoor worden verkeersborden B1 geplaatst.
- 82.
Het instellen van een voorrangsregeling op het fietspad aan de noordzijde van de Stationsweg. Hiervoor worden markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek aangebracht en verkeersbord B6 geplaatst.
- 83.
Het instellen van een gebod om rechts langs de middenberm te rijden op de Stationsweg. Hiervoor word een verkeersbord D2-R geplaatst.
- 84.
Het instellen van een tweerichtingen fietspad aan de noordzijde van de Stationsweg (fietspad Touwbaan). Hiervoor worden verkeersborden G11 en onderborden OB505 geplaatst.
- 85.
Het instellen van een eenrichtingsfietspad tussen Stationsweg en het fietspad Touwbaan. Hiervoor wordt een verkeersbord G11 geplaatst.
- 86.
Het instellen van een eenrichtingsfietspad ten zuiden van de Stationsweg tussen de kruising met de Lange Brug en de in-/uitrit naar de Touwbaan. Hiervoor worden verkeersborden G11 geplaatst.
- 87.
Het inrichten van een fietsstrook op de Stationsweg aan de zuidzijde. Hiervoor worden witte fietsmarkeringen op het wegdek aangebracht.
- 88.
Het inrichten van een busbaan op de Stationsweg tussen de in-/uitrit naar de Touwbaan en het busstation. Het gaat om de middelste rijstrook. Hiervoor wordt met witte markering de tekst ‘BUS’ op het wegdek aangebracht.
Alle toegepaste verkeersborden zijn conform model van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. Markeringen worden aangebracht volgens de richtlijnen van Kenniscentrum CROW.
Visuele weergaven van de verkeersmaatregelen zijn weergegeven in de bijlagen van dit verkeersbesluit met nummers:
- •
484106-BB-3-0101 d.d. 04-03-2025
- •
484106-BB-3-0102 d.d. 04-03-2025
- •
484106-BB-3-0103 d.d. 04-03-2025
- •
484106-BB-3-0104 d.d. 04-03-2025
- •
484106-BB-3-0105 d.d. 04-03-2025
- •
484106-BB-3-0106 d.d. 04-03-2025
- •
484106-BB-3-0201 d.d. 04-03-2025
S
amenvatting van de belangrijkste wijzigingen na de reconstructie
Banneweg
- •
Het verminderen van het aantal rijstroken op de wegvakken. Het huidige ontwerp van 2 rijbanen met elk twee rijstroken wordt gewijzigd in een ontwerp met 2 rijbanen met elk 1 rijstrook.
Kruising
Banneweg
-Stalkaarsen
- •
Het vervangen van de oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers;
- •
Het verwijderen van een opstelstrook voor afslaand verkeer;
Kruising
Banneweg
-Wijnkoperstraat
- •
Het vervangen van de oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers;
- •
Het verwijderen opstelstroken voor afslaand verkeer;
Nieuwe rotonde
Banneweg-Mollenburgseweg
- •
De verkeerslichten worden verwijderd;
- •
Er wordt een enkelstrooksrotonde aangelegd;
- •
De aansluiting naar het parkeerterrein Piazza Center wordt verplaatst;
Kruising
Mollenburgseweg
-Nieuwe Hoven
- •
Het vervangen van de oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers;
- •
Verwijderen opstelstroken voor afslaand verkeer
Nieuwe aansluiting Piazza Center
- •
Recht tegenover de inrit naar het parkeerdek van Piazza Center wordt een nieuwe aansluiting gerealiseerd;
- •
In de nieuwe situatie is er een directe verbinding tussen de Banneweg en het parkeerdek;
- •
Het parkeerterrein is te bereiken via de nieuwe weg tussen het parkeerdek en de Banneweg;
- •
Op de noordelijke rijbaan van de Banneweg wordt een opstelstrook voor links afslaand verkeer richting Piazza Center aangelegd;
Kruising
Banneweg
-
Vroedschapstraat
-Oude Hoven
:
- •
De verkeerslichten worden vernieuwd;
- •
De opstelstroken in de Vroedschapstraat en Oude Hoven verdwijnen om zo meer ruimte voor de fiets te creëren.
Kruising
Banneweg-Schelluinsestraat
- •
De vormgeving van deze kruising blijft grotendeels gelijk aan de huidige situatie.
- •
Fietspaden komen meer ‘vrij’ van de rijbaan te liggen
Nieuwe aansluiting Stadhuisplein
- •
De aansluiting naar het Stadhuisplein via rotonde De Kom verdwijnt;
- •
Er wordt een in-/uitritconstructie naast het stadhuis aangelegd die aansluit op de Banneweg;
- •
Het parkeerterrein wordt heringericht;
- •
De locaties van de gehandicaptenparkeerplaatsen wijzigen;
- •
De locaties van de laadplekken voor elektrische voertuigen wijzigen;
Nieuwe kruising
Banneweg
-Stationsweg-Lange Brug
- •
Rotonde De Kom verdwijnt en wordt aangepast naar een kruising met verkeerslichten;
- •
De aansluiting met het Stadhuisplein komt te vervallen;
- •
Er worden opstelstroken aangelegd:
- •
Vanaf de Banneweg twee rijstroken rechtdoor en één rijstrook rechtsaf;
- •
Vanaf de Stationsweg één rijstrook rechtdoor en één rijstrook linksaf;
- •
Vanaf de Lange Brug blijft één rijstrook voor links- en rechtsaf;
Nieuwe
aansluiting Touwbaan
- •
De aansluiting naar de Touwbaan wordt verplaatst en krijgt vanaf de nieuwe verkeerslichtenkruising een opstelstrook om linksaf te slaan
Overwegende dat:
Algemene overwegingen
- •
de in dit genoemde verkeersbesluit genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Gorinchem zijn;
- •
de in dit genoemde verkeersbesluit genoemde wegen binnen de bebouwde kom van de kern Gorinchem liggen;
- •
de Banneweg en Stationsweg gebiedsontsluitingswegen zijn met een maximum toegestane snelheid van 50 km/h;
- •
dit verkeerbesluit genomen wordt vanwege de reconstructie van een gedeelte van de Banneweg, Stationsweg, kruispunten en naastgelegen parkeerterreinen.
- •
Deze reconstructie de projectnaam: ‘Reconstructie Banneweg’ heeft; `
- •
De belangrijkste doelen van de reconstructie zijn om de verkeersveiligheid, oversteekbaarheid en de doorstroming te verbeteren;
- •
de Banneweg gevoelig is voor congestie (filevorming);
- •
de afgelopen jaren onderzoeken zijn uitgevoerd waar de filevorming ontstaat;
- •
hiervoor verkeersmodellen zijn gebruikt en verkeerstellingen zijn uitgevoerd;
- •
hieruit is gebleken dat de capaciteit van rotonde De Kom niet toereikend is en dat hierdoor filevorming ontstaat.
- •
de terugslag aanzienlijk is en de wachtrij tot en met het kruispunt met de Mollenburgseweg;
- •
de Banneweg zelf voldoende capaciteit heeft;
- •
de reconstructie van de Banneweg zich focust op het vergroten de capaciteit van de kruisingen;
- •
dat de Banneweg op wegvak niveau is over gedimensioneerd;
- •
dat dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid en de oversteekbaarheid;
- •
op de locaties waar nog twee rijstroken zijn, een rijstrook wordt verwijderd tijdens de reconstructie;
- •
er voldoende capaciteit beschikbaar blijft om het verkeer nu en in de toekomst te kunnen afwikkelen;
- •
met deze maatregelen de doelen van de reconstructie worden bereikt;
- •
de Banneweg en Stationsweg zo veel mogelijk een voorrangsweg blijven na de reconstructie;
- •
fietspaden langs de Banneweg ook in de voorrang blijven;
- •
belanghebbenden bij het tot stand komen van het ontwerp betrokken zijn geweest;
- •
er diverse informatie-/bewonersavonden zijn geweest waar schetsontwerpen, voorlopige ontwerpen en het definitieve ontwerp zijn gepresenteerd;
- •
opmerkingen, aanvullingen en suggesties van belanghebbenden zijn meegewogen in het uiteindelijke ontwerp;
- •
het nieuwe ontwerp voldoet aan de meest actuele richtlijnen van Kenniscentrum CROW voor in dit verkeersbesluit besloten maatregelen;
- •
in het kader van het waarborgen van (verkeers)veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid een verkeersmaatregelen worden getroffen;
Onderstaande overwegingen zijn per bordcategorie uit het RVV 1990
Instellen voorrangs
weg
(verkeersbord B1
en B6
)
- •
de Banneweg en Stationsweg onderdeel zijn van de hoofdwegenstructuur;
- •
hiervoor een voorrangsweg wordt ingesteld tussen de kruising Banneweg-Stalkaarsen en het busstation aan de Stationsweg;
- •
gemotoriseerd verkeer uit de zijstraten voorrang moet verlenen aan verkeer op de doorgaande route;
- •
de voorrangsweg niet geldt op de op nieuwe rotonde Banneweg-Mollenburgseweg;
- •
naast verkeersborden ook markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek worden aangebracht;
Instellen voorrangskruising (verkeerborden B4, B5 en B6)
- •
de T-kruising Mollenburgseweg-Nieuwe Hoven een voorrangskruising blijft;
- •
verkeer vanaf de Nieuwe Hoven voorrang moet verlenen aan verkeer op de Mollenburgseweg;
- •
naast verkeersborden ook markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek worden aangebracht;
- •
naast verkeersborden ook markeringen in de vorm van haaientanden op het wegdek worden aangebracht;
Instellen geslotenverklaring voor fietsers
(verkeersbord C14)
;
- •
op de Banneweg tussen de Vroedschapstraat en de aansluiting naar het Lindelaantje een tweerichtingenfietspad wordt aangelegd aan de oostzijde van de Banneweg;
- •
tussen de aansluiting en de verderop gelegen spoorwegovergang geen ruimte is voor een tweerichtingenfietspad;
- •
hier eenrichtingsfietspad wordt aangelegd richting het noorden/Piazza Center;
- •
om verkeer richting het huizen/Stadhuis te verplichten aan de rechterkant van de weg te rijden, een verbod wordt ingesteld in één rijrichting;
Instellen van een verplichte rijrichting op de nieuwe rotonde
Banneweg-Mollenburgseweg
(verkeersbord D1)
- •
de kruising Banneweg-Mollenburgseweg-Piazza Center wordt aangepast naar een rotonde;
- •
bij deze aanpassing de aansluiting naar het parkeerterrein van Piazza Center wordt verwijderd;
- •
hiervoor een nieuwe aansluiting wordt gerealiseerd recht voor de ingang naar het parkeerdek van Piazza Center;
- •
er na de reconstructie een enkelstrooksrotonde met drie ‘takken’ overblijft;
- •
de rijloper op de rotonde is ingericht voor verkeer in één richting;
- •
gemotoriseerd verkeer op rotondes tegen de klok in (rechtsom) dient te rijden;
- •
volgens richtlijnen van het CROW en uitvoeringsvoorschriften van het BABW voorrangregels van toepassing zijn op rotondes;
- •
toekomend verkeer voorrang moet verlenen op verkeer dat op de rotonde rijdt;
- •
de CROW richtlijn is dat fietsers en voetgangers binnen de bebouwde kom op rotondes voorrang hebben;
- •
de rotondes ingericht zijn volgens richtlijnen van het CROW;
- •
fietsers en voetgangers voorrang hebben op verkeer dat de rotonde verlaat en oprijdt;
- •
dit geregeld is met haaientanden, blokmarkeringen, zebrapaden en verkeersborden L2;
- •
het fietspad wordt uitgevoerd met een attentieverhogend roodkleurig asfalt;
Instellen verplichte rijrichting langs
middengeleiders
/-bermen (verkeersbord D2-R)
- •
conform ontwerprichtlijnen voor gebiedsontsluitingswegen de Banneweg en Stationsweg zo veel mogelijk worden ingericht met gescheiden rijbanen;
- •
de scheiding wordt gemaakt door een middenberm of middengeleider;
- •
verkeer rechts van de middenberm of -geleider hoort te rijden;
- •
onder verkeersbord D2-R een reflecterend geel zuiltje (model BB-22) wordt plaatst als het bord niet op een lichtmast wordt geplaatst;
- •
voetgangers en fietsers door de middenberm of -geleider in twee delen kunnen oversteken;
- •
dit bijdraagt aan de verkeersveiligheid;
Instellen parkeerverbodszone Stadhuisplein (verkeersbord E1ze/
zb
)
- •
het parkeerterrein aan de voorzijde van het stadhuis, het Stadhuisplein, wordt heringericht;
- •
de inrit wordt verplaatst naar de westzijde van het terrein in plaats van de aansluiting aan de zuidzijde tegenover de Lange Brug (als ‘tak’ op rotonde De Kom);
- •
parkeren in de vakken wenselijk is;
- •
vanwege het betaald parkeren verkeersbord E1zb in combinatie met verkeersbord BW112 wordt toegepast;
- •
voor het plaatsen van verkeersbord BW112 geen verkeersbesluit nodig is;
- •
deze verkeersbordencombinatie een landelijke standaard is voor gebieden met betaald parkeren.
- •
uniformiteit aan verkeersborden bijdraagt aan een betere verkeerssituatie;
Aanwijzen algemene gehandicaptenparkeerplaatsen parkeerterrein Piazza Center en Stadhuisplein
(verkeersbord E6)
- •
er behoefte is aan gehandicaptenparkeerplaatsen voor de ingangen van het Piazza Center en het stadhuis;
- •
deze zo dicht mogelijk bij de ingang van de voorzieningen moeten worden aangewezen;
- •
hiermee de houders van een gehandicaptenparkeerkaart dichtbij de voorzieningen kunnen parkeren;
- •
de vakken breder worden ingericht, zodat er meer in- en uitstapruimte is;
- •
er twee parkeerplaatsen op Piazza Center en drie parkeerplaatsen voor het stadhuis worden aanwezen als gehandicaptenparkeerplaats;
Aanwijzen parkeerplaatsen bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen
op het Stadhuisplein
(verkeersbord E8c);
- •
de landelijke overheid zich met het klimaatakkoord van Parijs heeft gecommitteerd om de uitstoot van broeikasgassen met 49% terug te brengen ten opzichte van 1990;
- •
de gemeente Gorinchem met dit verkeersbesluit invulling geeft aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL);
- •
dat het streven is dat vanaf 2030 nieuw verkochte voertuigen in Nederland emissieloos moeten zijn;
- •
de gemeente een faciliterende rol vervult in het stimuleren van elektrisch rijden;
- •
in de bestaande situatie reeds twee laadpalen zijn gerealiseerd waarbij in totaal drie parkeerplaatsen zijn gereserveerd;
- •
na de reconstructie het parkeerterrein wordt heringericht en de laadpalen worden verplaatst;
- •
er direct vier parkeerplaatsen worden aangewezen, omdat de bestaande laadpalen veel gebruikt worden en er een stijgende lijn is in het gebruik van de laadpalen in de stad;
- •
wij de milieubelangen (energietransitie) in dit geval zwaarder vinden wegen dan een eventuele verhoging van de parkeerdruk;
- •
er geen parkeerdrukmeting wordt uitgevoerd;
- •
de voorgenomen locatie voldoet aan de in het beleid vastgestelde criteria (Laadagenda gemeente Gorinchem 2024, gepubliceerd op 18 juni 2024);
Verplaatsen
van
de
parkeerschijfzone (blauwe zone) op het parkeerterrein Piazza Center (verkeersbord E10/E11ze)
- •
door de aanpassing van de verkeerslichtenkruising Banneweg-Mollenburgseweg-Piazza Center naar een rotonde ook de inrit naar het parkeerterrein van Piazza Center wijzigt;
- •
het gebied waar de parkeerschijfzone geldt daarom wijzigt;
- •
de geldigheidsduur vooralsnog niet verandert;
- •
er gesprekken zijn met Piazza Center over het aanpassen van de tijdsduur van de parkeerschijfzone en de dagen van de week waarop deze geldig is;
- •
wanneer uit deze gesprekken blijkt dat er wijzigingen nodig zijn in de onderborden van de parkeerschijfzone, dan wordt dat op een later moment in een apart verkeersbesluit besloten;
Inrichten van voetgangersoversteekplaatsen in de vorm van zebrapaden (verkeersbord L2)
- •
de oversteekbaarheid van de Banneweg als lastig en onveilig wordt ervaren;
- •
er maatregelen worden getroffen om de oversteekbaarheid te verbeteren;
- •
er veilige voetgangers- en fietsoversteekplaatsen worden aangelegd;
- •
de voetgangersoversteekplaatsen worden uitgevoerd als zebrapaden. Het verkeer dient hier voorrang te verlenen aan voetgangers die willen oversteken
- •
de zebrapaden het voor voetgangers makkelijker maakt om de Banneweg over te steken.
Inrichten van bushaltes op de
Banneweg
(verkeersbord L3)
- •
de bestaande bushaltes Piazza Center op de parallelstructuur van de Banneweg worden opgeheven;
- •
er nieuwe bushaltes worden aangelegd direct langs de hoofdrijbaan;
- •
passerende bussen hier in de toekomst gaan halteren;
- •
de doorstroming van het openbaar vervoer hierdoor verbeterd;
- •
de bus niet meer via woonstraten hoeft te rijden;
- •
hiervoor haltehavens worden aangelegd in beide richtingen tussen de kruising Banneweg-Stalkaarsen en Banneweg-Wijnkoperstraat;
Instellen verplicht fietspad tunneltje onder het spoor (verkeersbord G7)
- •
er in het verleden een voetgangerstunneltje is aangelegd onder het spoor parallel aan de Banneweg;
- •
het voetpad al lange tijd als een onverplicht fietspad is aangewezen;
- •
het fietspad in twee richtingen wordt gebruikt.
- •
deze route veel wordt gebruikt door fietsers die willen doorfietsen wanneer de slagbomen van de spoorwegovergang gesloten zijn;
- •
het tunneltje niet voldoet aan de richtlijnen van het CROW als veilige fietstunnel;
- •
het tunneltje te smal is en onoverzichtelijk;
- •
er regelmatig bijna ongevallen hebben plaatsgevonden;
- •
de fietsstroken ter hoogte van de spoorwegovergang in de huidige situatie smal zijn;
- •
door de reconstructie van de Banneweg fietsinfrastructuur langs de Banneweg wordt verbeterd;
- •
de spoorwegovergang wordt verbreed;
- •
hierdoor meer ruimte voor fietsers wordt gecreëerd;
- •
er een volwaardig alternatief ontstaat voor fietsers;
- •
het tunneltje daarom alleen voor voetgangers wordt ingericht;
Instellen van verplichte fietspaden (verkeersbord G11)
- •
langs de Banneweg en Stationsweg verplichte vrijliggende fietspaden worden aangelegd;
- •
deze fietspaden worden uitgevoerd met roodkleurig asfalt of elementverharding;
Aanwijzen van een gedeelte van een rijstrook als busbaan op de Stationsweg (markering BUS)
- •
tussen de Touwbaan en het busstation de ‘middelste’ rijstrook wordt ingericht als busbaan in één richting;
- •
de rijrichting richting het oosten is;
- •
bussen met bestemming busstation deze busbaan feitelijk gaan gebruiken als voorsorteerstrook om linksaf te slaan naar het busstation;
- •
het hiermee voor overig verkeer niet is toegestaan om het busstation te betreden;
- •
de verkeersveiligheid op het busstation hierdoor verbetert.
Grondslag
Een verkeersbesluit wordt genomen met als doel:
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- •
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Bovenstaande opsomming is overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
En rekening houdend met:
- •
de Wegenverkeerswet 1994;
- •
het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
- •
uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;
- •
het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;
- •
de Algemene wet bestuursrecht;
- •
het verkeersbordenboek (VNVF);
- •
het mandaatbesluit van de gemeente Gorinchem.
Gelet op:
Wegenverkeerswet 1994 (WVW1994)
- •
Artikel 18 eerste lid, onder d van de WVW1994 zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Gorinchem.
- •
Artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd.
- •
Artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)
- •
Artikel 24, lid a van het BABW is overleg gepleegd met de korpschef van de politie inzake de handhaafbaarheid.
- •
Artikel 26 van het BABW en artikel 6 van de Bekendmakingswet, wordt dit besluit bekendgemaakt in het online Gemeenteblad (www.officielebekendmakingen.nl).
Rechtsbescherming
Bent u het niet eens met deze beslissing? In dat geval kunt u een bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop deze beslissing aan u bekendgemaakt is (zie de publicatiedatum in het Gemeenteblad). U richt het bezwaarschrift aan de Gemeente Gorinchem, postbus 108, 4200 AC Gorinchem. Wilt u verder op de enveloppe en in uw bezwaarschrift duidelijk vermelden: Bezwaarschrift.
U kunt het bezwaarschrift ook digitaal indienen via een webformulier op www.gorinchem.nl onder het kopje “digitaal loket”, “bezwaar en beroep” leest u hier meer over. U heeft hiervoor een elektronische handtekening (DigiD) nodig. In het webformulier vult u uw gegevens in en daarnaast voegt u een document toe waarin u het bezwaarschrift motiveert. Ook kunt u andere bijlagen toevoegen die van belang zijn voor uw bezwaarschrift.
Het besluit blijft gelden wanneer u een bezwaarschrift indient. Wanneer u dit wilt voorkomen, kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij Rechtbank Rotterdam Postbus 50951 3007 BM Rotterdam.
U kunt het verzoek om een voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij de rechtbank via www.rechtspraak.nl. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Gorinchem, 11 november 2025
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Gorinchem
namens dezen,
Teamleider team Stadsontwikkeling,
M. Nieuweboer