GEMEENTE NOORDOOSTPOLDER

 

Instellen diverse verkeersmaatregelen (plaatsen stopstrepen en verkeersregelinstallaties (VRI) en slagbomen) voor het superblock ‘Kleiweg’ te Emmeloord.

 

Zaaknummer: 20251007199632

Datum: 7 november 2025

Steller: J. Snaterse

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder,

 

 

Gelet op:

  • Artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW) op grond waarvan burgemeester en wethouders bevoegd zijn tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Noordoostpolder;

  • Artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd, en;

  • Artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Strekkende tot

Op grond van artikel 21 van het BABW wordt vermeld welke doelstelling of doelstellingen vermeld in artikel 2, eerste en tweede lid, van de WV1994 met het verkeersbesluit worden beoogd:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

De andere genoemde regel van de in artikel 2, eerste en tweede lid, wordt voorts tegen elkaar afgewogen:

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

De belangen zijn zorgvuldig afgewogen. Verkeersveiligheid en het beperken van overlast en milieueffecten wegen hier zwaarder dan de vrijheid van het verkeer.

 

Overwegende dat:

  • de Kleiweg gelegen is buiten de bebouwde kom van Noordoostpolder;

  • de Kleiweg in beheer is bij de gemeente Noordoostpolder;

  • de Kleiweg een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1, onder d van de Wvw 1994;

  • het besluit van het college d.d. 31 juli 2007 met no. 15064 de directeur heeft gemachtigd tot het nemen van verkeersbesluit als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de Wvw 1994;

  • het besluit van de directeur d.d. 14 april 2008 de manager van team Realisatie en Beheer heeft gemachtigd tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in bovenstaand artikel van de Wvw 1994;

  • de manager het nemen en publiceren van verkeersbesluiten, als bedoeld in bovenstaand artikel, heeft ondergemandateerd aan de verkeerskundige medewerkers van het team Realisatie en Beheer;

     

  • de gemeenteraad van Noordoostpolder in het vastgestelde Mobiliteitsplan 2030 heeft besloten om de maximumsnelheid op alle erftoegangswegen buiten de bebouwde kom te willen verlagen van 80 km/uur naar 60 km/uur;

  • het verlagen van de maximumsnelheid van 80 km/uur naar 60 km/uur op deze wegen hoort bij het gekozen superblock-concept, waar in de eveneens vastgestelde Mobiliteitsvisie 2050 voor gekozen is;

  • het concept ‘superblocks’ inhoudt dat het wegennetwerk van de gemeente Noordoostpolder uit blokken van erftoegangswegen zal gaan bestaan, met daarbinnen primair bestemmingsverkeer en/of doorgaand fietsverkeer en daaromheen de gebiedsontsluitingswegen voor doorgaand gemotoriseerd verkeer;

  • binnen de superblocks de gemeente het gebruik van de wegen beter in balans wil brengen met de functies en inrichtingen van de wegen, met als doel de verkeersveiligheid in het buitengebied te verbeteren;

  • dat sinds de realisatie van de halve aansluiting Emmeloord-Zuid op de N50, de overlast van verkeer op de Kleiweg is toegenomen;

  • het daarom gewenst is de route via de Marknesserweg (N331) aantrekkelijker te maken, of de Kleiweg waar sluipverkeer aanwezig is minder aantrekkelijk te maken;

 

Overwegende voorts dat:

  • de Kleiweg reeds is aangewezen en is ingericht zoals behorend bij de specifieke wegencategorisering als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom type 1 (hierna te noemen: ETW bubeko type 1);

  • dat op de kleiweg reeds een snelheidsbeperking (60 km/uur) met aanvullende snelheidsremmers is doorgevoerd;

  • mede doormiddel van burgerparticipatie, de raad met behulp van een pilot de verkeersaantrekkelijkheid van de kleiweg tijdens de spitstijden wil verminderen;

  • met het plaatsen van een verkeersregelinstallaties, welke vanuit de pilot in het beginsel fungeren als doseerlichten tijdens de spitstijden (06:00 tot 09:00 en van 16:00 tot 19:00), de aantrekkelijkheid van de Kleiweg voor sluipverkeer naar verwachting zal verminderen;

  • dat mogelijk door monitoring van de pilot in het verloop van tijd andere tijden worden ingesteld waarin de verkeersregeninstallaties actief zullen zijn.

  • alle weggebruikers (uitgezonderd (brom)fietsers en voetgangers) tijdens de werking van de verkeersregeninstallaties een specifieke tijd voor het doseerlicht moeten wachten;

  • de wachttijd kan variëren binnen een range van 10 tot 120 seconden, de uiteindelijke definitieve wachttijd zal worden vastgesteld op basis van de in de praktijk opgedane ervaringen;

  • voor (brom)fietsers en voetgangers stroken worden aangelegd en als (brom)fietspaden worden aangewezen, zodat zij veilig langs de verkeersmaatregelen worden geleid;

  • ter aanvulling op het doseerlicht slagbomen worden aangebracht om roodlichtnegatie te voorkomen;

  • hulpdiensten tijdens noodsituaties versneld doorgang verkrijgen;

  • de bereikbaarheid van hulpdiensten zoals de brandweer en ambulances gewaarborgd blijft door een SOS Toegangssysteem;

  • de locaties van de beoogde verkeersmaatregelen niet in de vaste aanrijroutes van de hulpdiensten liggen, de verkeersmaatregelen hebben zodoende geen effect op de aanrijtijden tussen verschillende gebieden;

 

Verkeersjuridisch overwegende dat:

  • gelet op artikel 15, lid 1 van de Wvw 1994 een verkeersbesluit vereist is op grond waarvan de plaatsing van de in artikel 12 van het BABW opgenomen verkeerstekens en onderbord(en) een gebod of verbod ontstaat, of wordt gewijzigd;

  • verkeerslichten worden geplaatst die functioneren als doseerlichten;

  • bij deze verkeerslichten tevens stopstrepen worden aangebracht;

  • bij dezelfde verkeersregelinstallaties ook slagbomen worden geplaatst;

  • deze maatregelen niet zijn opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), en derhalve niet besluitplichtig zijn;

  • een stopstreep op zichzelf geen verkeersrechtelijke werking heeft en slechts betekenis krijgt in combinatie met andere verkeersmaatregelen, zoals een verkeerslicht (VRI) of bord B7;

  • de Raad van State op 10 april 2024 (zaaknummer 202206926/1/A2) uitspraak heeft gedaan in een soortgelijke casus, waarin werd geoordeeld dat, ondanks het ontbreken van een formele besluitplicht, belanghebbenden wel in staat moeten worden gesteld bezwaar en beroep in te stellen tegen de feitelijke plaatsing van dergelijke verkeersmaatregelen;

  • omwille van de rechtsbescherming van belanghebbenden worden deze maatregelen daarom wel in een verkeersbesluit genomen.

  • voor het plaatsen van (brom)fietspaden, met de verkeerstekens RVV G12a en G12b, het nemen van een verkeersbesluit vereist is;

  • deze verkeersmaatregelen voor alle weggebruikers gelden (uitgezonderd (brom)fietsers en voetgangers) tijdens de ingestelde werkingstijden van de verkeersregelinstallatie;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd, en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen behoren te blijven;

  • gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie, eenheid Midden-Nederland;

  • de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen;

 

BESLUITEN :

Op grond van vorenstaande overwegingen om:

Op de Kleiweg, tussen huisnummer 5 en het kruispunt Kleiweg/Kamperweg en tussen huisnummer 40 en het kruispunt Kleiweg/Leemringweg, verkeerslichten te plaatsen in de vorm van doseerlichten;

Bij de doseerlichten stopstrepen, zoals bedoeld in artikel 79 van het RVV 1990, te plaatsen als onderdeel van de verkeersregeling;

Bij de doseerlichten slagbomen te plaatsen welke beiden in combinatie alleen tijdens de ingestelde tijden in werking treden, waarbij de slagbomen ter voorkoming van roodlichtnegatie worden geplaatst;

Langs de verkeersmaatregelen verplichte brom-/fietspaden te realiseren, door het plaatsen van verkeersborden G12a en G12b conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

De verkeersmaatregelen aan te brengen conform de bij dit besluit behorende situatietekening;

toestemming te verlenen voor het plaatsen van de verkeersmaatregelen, verkeerstekens en verkeersborden op de locaties in kwestie, wanneer het verkeersbesluit onherroepelijk is.

 

 

Situatietekening:

 

 

 

Emmeloord, 7 november 2025

 

Burgemeester en wethouders van Noordoostpolder,

 

namens dezen,

 

de heer B. Fidder

manager Ingenieursbureau

 

 

Bezwaar maken

Bent u het niet eens met dit verkeersbesluit? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij de gemeente Noordoostpolder. Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes (6) weken na publicatie van dit verkeersbesluit. Daarmee voorkomt u dat uw bezwaar niet meer behandeld kan worden.

 

Zet in uw bezwaarschrift tenminste:

- uw naam, woonadres, telefoonnummer en e-mailadres;

- de datum van uw bezwaarschrift;

- een omschrijving of het zaaknummer van het besluit waar u bezwaar

tegen maakt;

- waarom u het niet eens bent met dit besluit;

- uw handtekening.

 

Indien u zich door een derde laat vertegenwoordigen, verzoeken wij u tevens de naam, het volledige adres en het telefoonnummer van deze persoon te vermelden.

 

Het bezwaarschrift dient ingediend te worden bij de postbus van de gemeente Noordoostpolder. Dit adres is: Postbus 155, 8300 AD te Emmeloord.

 

 

 

Wilt u meer informatie over de behandeling van bezwaarschriften? Bel dan met de gemeente Noordoostpolder via het algemene telefoonnummer: 0527 633 911.

 

Het verkeersbesluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. Aan het indienen van een bezwaarschrift zijn geen kosten verbonden. Van het besluit wordt een openbare bekendmaking geplaatst in het Gemeenteblad. Het besluit ligt eveneens ter inzage bij het Klantcontactcentrum (KCC) op het gemeentehuis van Noordoostpolder, bij de receptie.

 

U kunt direct nadat u een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening aanvragen. Een bezwaarschrift indienen heeft geen schorsende werking. Een voorlopige voorziening aanvragen kan alleen als u een spoedeisend belang heeft. Dat is het geval wanneer de uitvoering van het besluit gevolgen heeft die niet ongedaan gemaakt kunnen worden. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij de Voorzieningenrechter van Rechtbank Midden-Nederland, Sector Bestuursrecht, Postbus 16006, 3500 DA te Utrecht. Een dergelijk verzoek dient vergezeld te gaan met een kopie van het bezwaarschrift. Voor het indienen van een voorlopige voorzieningen, zijn wel kosten verbonden (griffierecht).

Naar boven