Gemeenteblad van Zeist
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zeist | Gemeenteblad 2025, 482839 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zeist | Gemeenteblad 2025, 482839 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit instellen 30 km/u in de wijk Vollenhove in de gemeente Zeist
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Deze bevoegdheid is middels het Algemeen mandaatbesluit Zeist 2020 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de Teammanager Beheer Openbare Ruimte.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
1. De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
2. Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Deze heeft een positief advies afgegeven.
De wegen genoemd in dit besluit zijn wegen als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994. Daarnaast zijn deze wegen gelegen binnen de bebouwde kom van de gemeente Zeist en in beheer bij de gemeente Zeist. De gemeentelijke wegencategorisering van Zeist sluit aan op de categorisering zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig Wegverkeer. De wegen in dit besluit zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom. Op een erftoegangsweg is de verkeersfunctie ondergeschikt aan de verblijfsfunctie.
Ten behoeve van het creëren van een veilige verkeersomgeving worden in Nederland de principes van Duurzaam Veilig toegepast bij het categoriseren en inrichten van wegen. Duurzaam Veilig gaat er vanuit dat de verkeersomgeving zo is ingericht dat er geen ernstige ongevallen kunnen gebeuren. Daarbij staan drie ontwerpprincipes centraal:
- Functionaliteit van wegen: de functie van de weg;
- (Bio)mechanica: het gebruik van de weg, zowel qua type voertuigen en de eigenschappen van die voertuigen als de rijrichtingen;
- Psychologica: de relatie tussen de inrichting van de weg en de gebruiker van die weg en wat die gebruiker kan en mag verwachten.
Duurzaam Veilig gaat ervan uit dat door te kijken naar deze ontwerpprincipes, op een weg functie, gebruik en inrichting in overeenstemming met elkaar gebracht kunnen worden, waardoor een veilige verkeersomgeving ontstaat. Op basis hiervan wordt in Nederland binnen de bebouwde kom onderscheid gemaakt tussen de volgende wegtypes:
- De erftoegangsweg (ETW30), waar de verblijfsfunctie centraal staat, langzaamverkeer gemengd met snelverkeer veilig gebruik moet kunnen maken van de weg en waar de inrichting een lage snelheid van 30 km/uur afdwingt;
- De gebiedsontsluitingsweg (GOW50), waar de verkeersfunctie centraal staat, waar de verschillende verkeersstromen van elkaar gescheiden worden en waar de inrichting ervoor zorgt dat er zo minmogelijk punten zijn waar verkeersstromen met elkaar gemengd worden. Hier geldt doorgaans een maximumsnelheid van 50 km/uur.
Landelijke ontwikkelingen hebben er toe geleid dat binnen de bebouwde kom een nieuwe wegcategorie is ontstaan in de vorm van de gebiedsontsluitingsweg 30 km/uur (GOW30). Daarnaast zijn de richtlijnen voor de erftoegangsweg binnen de bebouwde kom ook aangescherpt. De GOW30 en deze aangescherpte richtlijnen zijn opgenomen in de CROW publicatie ‘Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30’.
In het coalitieprogramma is opgenomen dat een snelheid van 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom de norm wordt voor gemotoriseerd verkeer in de gemeente Zeist. Alleen op de hoofdroutes mag nog sneller (50 km/u) worden gereden. Hiermee volgt de gemeente Zeist de landelijke tendens en wordt binnen de bebouwde kom een snelheid van 50 km/uur alleen nog ingesteld op wegen waar sprake is van een duidelijke verkeersfunctie en waar het ruimtelijk mogelijk is om deze verkeersfunctie veilig te faciliteren.
In februari 2022 heeft de gemeenteraad het Mobiliteitsplan 2022 – 2027 vastgesteld. Hier is bij amendement ook besloten dat de wegencategorisering, na bekendwording van de inrichtingskenmerken voor de wegencategorie GOW30, opnieuw wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. Een nieuwe wegencategorisering binnen de gemeente Zeist is gezien landelijke ontwikkelingen gewenst, om als kader te dienen voor toekomstige verkeers- en ontwerpvraagstukken. Het plan dient als basis om een juiste balans tussen functie, vormgeving en gebruik van wegen te waarborgen. Het doel van het wegencategoriseringsplan is om de veiligheid en leefbaarheid op de wegen in Zeist te verbeteren, terwijl de bereikbaarheid behouden blijft. Op 14 maart 2025 is het ‘Wegencategoriseringsplan Gemeente Zeist’ openbaar geworden. Met dat de gemeente Zeist bezig is met het implementeren van een nieuwe wegcategorisering, worden ook de wegen in de wijk Vollenhove opnieuw bekeken.
In de wijk Vollenhove is op dit moment sprake van een afwisseling van maximumsnelheden. Dit terwijl de wegen in de wijk gecategoriseerd zijn als erftoegangswegen. Vanuit de gedachte van Duurzaam Veilig dat functie, gebruik en inrichting in overeenstemming moeten zijn op een weg past een categorisering als ETW ook op deze wegen. Er is sprake van een hoge mate van bebouwing, er zijn veel erfaansluitingen en de inrichting van de wegen sluit ook aan bij een ETW met een gemengd wegprofiel waar fietsers en gemotoriseerd verkeer gecombineerd gebruik maken van de rijbaan. Daarmee voldoen de wegen voor een aanzienlijk deel al aan de inrichtingskenmerken van een ETW binnen de bebouwde kom.
Gelet op Duurzaam Veilig wordt op een ETW binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/uur toegepast, zodat verkeer veilig gecombineerd gebruik kan maken van de rijbaan en zodat de verblijfsfunctie langs deze wegen niet in het geding komt. Het is daarom ook vanuit verkeersveiligheid wenselijk dat op alle wegen in de wijk Vollenhove een maximumsnelheid van 30 km/uur wordt toegepast.
Voor zover de maximumsnelheid van 30 km/uur, gelet op paragraaf 4 lid 1 van de uitvoeringsvoorschriften van het BABW, nog niet logischerwijs voortvloeit uit de inrichting van de wegen in de wijk Vollenhove, wordt doormiddel van aanpassingen aan de weg ervoor gezorgd dat dit het geval is. Zo worden kruispunten ingericht middels een verkeersplateau of een in-/uitritconstructie en worden voorrangregelingen opgeheven.
Door het verlagen van de maximumsnelheid op de wegen in de wijk Vollenhove naar 30 km/uur, worden deze wegen conform Duurzaam Veilig in overeenstemming gebracht met de functie, het gebruik en de inrichting van deze wegen. Het toepassen van een maximumsnelheid van 30 km/uur zorgt er verder voor dat:
- de leefbaarheid langs deze wegen verbetert, omdat bij een lagere snelheid makkelijker een lagere geluidbelasting bereikt wordt;
- de oversteekbaarheid van deze wegen verbeterd voor langzaam verkeer;
- op deze wegen sprake is van een veiligere snelheid voor langzaam verkeer;
- de kans op een ongeval kleiner is en bij ongevallen die plaatsvinden de ernst van de ongevallen een stuk lager is;
Gelet op Duurzaam Veilig is op erftoegangswegen de verkeersfunctie ondergeschikt aan de verblijfsfunctie. Eventuele nadelige gevolgen voor doorstroming en reistijd worden dan ook van ondergeschikt belang geacht ten opzichte van de verbetering van de verblijffunctie.
Het realiseren van deze maatregelen gebeurt door het plaatsen van verkeersbord A1-30 zone begin en A1-30 zone einde van bijlage 1 van het RVV 1990. Daarnaast worden alle nu geldende voorrangsregelingen opgeheven door middel van het verwijderen van verkeersborden B1, B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990.
Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 en de hiervoor genoemde overwegingen, strekken de hiervoor genoemde maatregelen tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.
Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer komt in het geding met het uitvoeren van deze verkeersmaatregelen. De positieve effecten van het verlagen van de maximumsnelheid en de daarmee gediende belangen worden van groter belang geacht dan de beperking van de vrijheid van het verkeer in de vorm van het met een lagere snelheid gebruik mogen maken van de in dit besluit genoemde wegen en de eventuele nadelige gevolgen daarvan.
De in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen leiden niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.
Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:
- door middel van het verwijderen van verkeersborden B1, B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de bestaande voorrangsregelingen op te heffen op:
- Door middel van het plaatsen van verkeersborden A1-30 begin/einde zone van bijlage 1 van het RVV 1990, de 30 km/uur zone van de Laan van Vollenhove en de Chopinlaan uit te breiden met:
- De bebording te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatieschets.
Dit besluit treedt in werking na bekendmaking.
Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad en op www.zeist.nl. Daarnaast ligt het besluit inclusief tekening gedurende 6 weken ter inzage bij de publieksbalie in het gemeentehuis.
burgemeester en wethouders van Zeist,
teammanager Beheer Openbare Ruimte
Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zeist. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:
De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn. Ook is het mogelijk het bezwaarschrift digitaal in te dienen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de gemeente Zeist https://www.zeist.nl/gemeente-bestuur-en-organisatie/wet-en-regelgeving/zienswijze-bezwaar-of-beroep
Daarnaast kunt u na het indienen van het bezwaarschrift (als onverwijlde spoed dat gelet op de betrokken belangen vereist) schriftelijk een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Aan deze procedure zijn griffiekosten verbonden. Na indiening van het verzoek om voorlopige voorziening krijgt u van de rechtbank nader bericht over de verdere procedure.
U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-482839.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.