Nadere regel subsidie Intersectorale Multi Disciplinaire Aanpak van huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel misbruik (MDA++) 2026 gemeente Utrecht

Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;

  • gelet op artikel 156 lid 3 Gemeentewet;

  • gelet op artikel 3 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Utrecht;

Gezien:

  • Het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 van 14 juli 2023;

Overwegende dat:

  • De MDA++ aanpak noodzakelijk is voor een effectieve, integrale interventie bij complexe huiselijk geweld casussen waarin reguliere (specialistische) hulpverlening onvoldoende effectief is gebleken;

Besluiten vast te stellen de volgende Nadere regel subsidie Intersectorale Multi Disciplinaire Aanpak van huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel misbruik (MDA ++) gemeente Utrecht

Artikel 1 Definities

Deze nadere regel verstaat onder:

  • Asv: de Algemene subsidieverordening gemeente Utrecht;

  • Awb : Algemene wet bestuursrecht;

  • burgemeester en wethouders:burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;

  • MDA++: een afkorting van Multi-Disciplinaire Aanpak van huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel misbruik. MDA++ richt zich op situaties waarbij sprake is van (herhaaldelijk) ernstig huiselijk geweld, kindermishandeling en/of seksueel misbruik in combinatie met andere problemen. De ++ staat voor intersectoraal en specialistisch;

  • penvoerder: de door het samenwerkingsverband aangewezen rechtspersoon die als gemachtigde van het samenwerkingsverband optreedt;

  • samenwerkingsverband: een geen rechtspersoonlijkheid bezittend verband, bestaande uit ten minste twee rechtspersonen, dat is opgericht ten behoeve van uitvoering van activiteiten;

Artikel 2 Doel

Deze nadere regel draagt bij aan het doel om:

  • a.

    Bij te dragen aan het doorbreken van de intergenerationele overdracht van geweld en zorgen voor duurzame veiligheid binnen gezinnen en huishoudens;

  • b.

    MDA++ als zwaarste interventiekader te houden voor structureel, complex huiselijk geweld en/of kindermishandeling waar al veel (zware) hulpverlening maximaal is ingezet maar onvoldoende effectief is gebleken.

Artikel 3 Subsidieaanvraag

De subsidie kan worden aangevraagd door:

  • a.

    een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid;

  • b.

    een samenwerkingsverband.

Artikel 4 Vaststellen subsidieplafond

Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat.

Artikel 5 Subsidiabele activiteit

  • Voor de hieronder genoemde activiteit, die bestaat uit alle onderstaande onderdelen, kan subsidie aangevraagd worden voor de regio van het ZVHRU:

    • a.

      De MDA++ aanpak als zwaarste interventiemiddel voor een effectieve, integrale interventie bij complexe huiselijk geweld casussen waarin reguliere hulpverlening niet toereikend is; en

    • b.

      Is gericht op de bijschalende inzet van MDA++ bij complexe casuïstiek van huiselijk geweld en kindermishandeling, waarbij reguliere inzet van hulpverlening of begeleiding voor gezinnen en huishoudens onvoldoende resultaat heeft opgeleverd en de casus voldoet aan de vastgestelde criteria; en

    • c.

      Omvat het organiseren en uitvoeren van consultatie- en interventieteams, inclusief procesregie en casushouderschap, waarin zorg, straf-, civiel- en bestuursrecht samenkomen, gericht op directe, herstelgerichte en structurele veiligheid middels een systemische aanpak; en

    • d.

      Borgt de structurele samenwerking met het zorg- en veiligheidsnetwerk, waaronder afstemming met lokale teams, Veilig Thuis, de Gecertificeerde Instellingen, politie, Openbaar Ministerie en andere ketenpartners; en

    • e.

      Deelt kennis en bevordert deskundigheid binnen het netwerk, waaronder het organiseren van reflectiesessies, intervisies, themabijeenkomsten en het agenderen van casusoverstijgende leerpunten; en

    • f.

      Is gericht op de doorontwikkeling van de MDA++-werkwijze, waaronder het op- en afschalen van casuïstiek, de versterking van het casushouderschap, effectmeting van interventies en de inzet van ervaringsdeskundigen, integratie met te ontwikkelen werkwijzen in het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming; en

    • g.

      Borgt de verbinding met strafrechtelijke partners, door structurele betrokkenheid van politie, OM en reclassering in triage en besluitvorming; en

    • h.

      Heeft betrekking op de procesmatige en organisatorische ondersteuning van MDA++, waaronder administratie, registratie en monitoring.

Artikel 6 Eisen aan de aanvraag

  • 1.

    De aanvraag van de subsidie wordt ingediend met e-Herkenning via www.utrecht.nl/subsidiemda.

  • 2.

    Bij de aanvraag worden de volgende documenten aangeleverd en de omschrijving bevat in ieder geval:

    • a.

      een overzicht van de activiteit met daarbij een omschrijving waarvoor subsidie wordt gevraagd en van de doelen die met die activiteit worden beoogd.

    • b.

      De beoogde samenwerking met het zorg- en veiligheidsnetwerk, inclusief het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming, en betrokkenheid lokale teams;

    • c.

      Heldere op- en afschalingscriteria;

    • d.

      Jaarlijkse leeragenda en kennisdeling (lerend netwerk);

    • e.

      Rapportage over caseload, samenwerking, strafrechtelijke inbreng en leerpunten.

    • f.

      een financiële onderbouwing van de aanvraag aansluitend op het overzicht van de activiteiten. In deze onderbouwing staat per activiteit opgenomen welke personele en materiele middelen nodig zijn voor de activiteiten. Tevens is het gevraagde subsidiebedrag helder onderbouwd met daarbij – indien van toepassing – een sluitende begroting met daarin alle (overige) inkomsten;

    • g.

      als de subsidie door een penvoerder wordt aangevraagd namens een samenwerkingsverband: een machtiging aan de penvoerder door alle aanvragers.

  • 3.

    Als een aanvrager in de voorgaande drie jaar geen subsidie bij burgemeester en wethouders heeft aangevraagd of indien de onderstaande gegevens zijn gewijzigd, levert de aanvrager bij de aanvraag ook de volgende gegevens aan:

    • a.

      Kopie bankafschrift waarop in ieder geval het rekeningnummer en de naam van de aanvrager duidelijk zichtbaar zijn;

    • b.

      Een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel;

    • c.

      De statuten, als de aanvrager een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid is.

Artikel 7 Indieningstermijn aanvraag

  • 1.

    Voor het kalenderjaar 2026 moet de subsidieaanvraag uiterlijk op 14 november 2025 23:59 uur zijn ingediend.

Artikel 8 Verdeling subsidie

  • 1.

    In afwijking van artikel 4, eerste lid, tweede volzin, van de Asv wordt het budget door burgemeester en wethouders toegekend aan de aanvrager met het hoogste aantal punten. Die aanvrager heeft tenminste 50 en maximaal 100 punten.

  • 2.

    Aan de volledig en tijdig ontvangen aanvragen worden maximaal 100 punten toegekend aan de hand van de volgende criteria:

    • a.

      Criterium 1: mate waarin de activiteit bijdraagt aan het doel van de maatregel zoals aangegeven in de toelichting van deze Nadere Regel (totaal maximaal 40 punten);

      Subsidieaanvrager geeft aan hoe de activiteit bijdraagt aan het doel en welke doelgroep bereikt wordt en indien van toepassing hoeveel kinderen en/of ouders bereikt worden met de activiteit.

      Beoordeling criterium 1:

      De aanvraag wordt hoger gewaardeerd als deze een volledige beschrijving van bovenstaand

      criterium geeft en vertrouwen geeft in het bereiken van de doelstelling.

    • b.

      Criterium 2: effectieve en efficiënte inzet van middelen (totaal maximaal 40 punten);

      De mate waarin er een logisch verband bestaat tussen de onderdelen van de activiteit en de daarbij benodigde middelen. De subsidieaanvrager geeft een financiële onderbouwing van de aanvraag die aansluit op het overzicht van de onderdelen van de activiteit

      Beoordeling criterium 2:

      De beschrijving wordt hoger gewaardeerd als deze een volledige beschrijving van bovenstaande punten geeft en deze:

      • een logisch verband laat zien tussen de activiteiten en de daarvoor benodigde middelen

      • efficiënte inzet van middelen laat zien;

      • realistisch onderbouwd is.

    • c.

      Criterium 3: kennis van het zorg- en veiligheidsnetwerk (maximaal 20 punten)

      Subsidieaanvrager geeft aan in welke mate er kennis aanwezig is van het zorg- en veiligheidsnetwerk.

  • 3.

    Alle aanvragen worden ambtelijk beoordeeld op basis van consensus.

  • 4.

    Voor het toekennen van een score aan de criteria en de bijbehorende punten wordt de volgende puntenschaal gehanteerd:

Score 

Omschrijving 

Percentage van maximale score

uitstekend

De beschrijving/aanpak met betrekking tot het (sub)gunningcriterium is volledig. Er zijn geen ontbrekende elementen.  

De beschrijving/aanpak is specifiek, concreet en sluit uitstekend aan bij hetgeen is gevraagd in het (sub)gunningcriterium. Er zijn hierin geen onduidelijkheden geconstateerd.  

De beschrijving/aanpak is op alle aspecten realistisch en voor burgemeester en wethouders toepasbaar en/of effectief bevonden.  

100% 

 

goed 

De beschrijving/aanpak met betrekking tot het (sub)gunningcriterium is bijna volledig bevonden.  

De beschrijving/aanpak is op de meeste aspecten concreet en specifiek beschreven. Uw beschrijving/aanpak is over het algemeen duidelijk en zij sluit op de meeste aspecten aan bij hetgeen is gevraagd in het (sub)gunningcriterium.  

De beschrijving/aanpak is op de meeste aspecten realistisch en voor burgemeester en wethouders toepasbaar en/of effectief bevonden. 

75% 

voldoende

De beschrijving/aanpak met betrekking tot het (sub)gunningcriterium is voldoende uitgewerkt, maar niet volledig bevonden.  

De beschrijving/aanpak is voldoende specifiek en/of duidelijk beschreven. Er zijn meerdere aspecten die meer specifiek of duidelijk beschreven hadden mogen zijn. Uw uitwerking sluit voldoende aan bij hetgeen is gevraagd in het (sub)gunningcriterium.  

De beschrijving/aanpak is op enkele aspecten realistisch en voor burgemeester en wethouders voldoende toepasbaar en/of effectief bevonden. 

50% 

onvoldoende 

De beschrijving/aanpak met betrekking tot het (sub)gunningcriterium is onvoldoende uitgewerkt en niet volledig bevonden.  

De beschrijving/aanpak is onvoldoende duidelijk en specifiek beschreven en sluit onvoldoende aan bij hetgeen is gevraagd in het (sub)gunningcriterium.  

De beschrijving/aanpak is grotendeels niet realistisch en voor toepasbaar en/of effectief bevonden.  

25% 

slecht  

De beschrijving/aanpak geeft geen invulling aan het gunningcriterium of de beschrijving/aanpak ontbreekt.   

0% 

Artikel 9 Beslistermijn

  • 1.

    Burgemeester en wethouders beslissen binnen 13 weken na de deadline datum over de aanvraag.

  • 2.

    Voor het kalenderjaar 2026 beslissen burgemeester en wethouders binnen 6 weken na 14 november 2025.

Artikel 10 Evaluatie

  • 1.

    Het beleid waarvoor de subsidie (omschrijving) wordt ingezet, wordt periodiek geëvalueerd.

  • 2.

    De evaluatie kan leiden tot aanpassing van deze nadere regel.

  • 3.

    De evaluatie bestaat uit minimaal 2 periodieke voortgangsgesprekken.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze nadere regel treedt in werking de dag na bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Deze nadere regel wordt aangehaald als: Nadere regel subsidie Intersectorale Multi Disciplinaire Aanpak van huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel misbruik (MDA++) 2026 gemeente Utrecht.

 

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in de vergadering van 4 november 2025

De burgemeester

Sharon A.M. Dijksma

De secretaris,

Michiel J. Ruis

Naar boven