Verkeersbesluit voor het instellen van een afsluiting aan Churchilllaan te Helmond

Nummer besluit: 25053

Datum besluit: 09-10-2025

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Helmond

Gelet op:

  • -

    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • -

    op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • -

    artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van de politie.

Overwegende dat:

  • -

    de Kasteel-Traverse in eigendom en beheer is van de gemeente Helmond;

  • -

    er groot onderhoud gepland staat voor de Kasteel-Traverse en de eerste gedeeltes van de aanliggende zijwegen;

  • -

    de Churchilllaan een van die zijwegen is;

  • -

    op korte afstand van de Kasteel-Traverse een spoorwegovergang is gelegen;

  • -

    de spoorwegovergang bepaalde eisen stelt aan de doorstroming/ontsluiting van verkeer dat gebruik maakt van de overweg;

  • -

    de spoorwegovergang significante impact heeft op de verkeersafwikkeling(s)mogelijkheden van de kruising Churchilllaan met de Kasteel-Traverse;

  • -

    de afwikkeling van het verkeer op de kruising Churchilllaan met de Kasteel Traverse momenteel door middel van een verkeersregelinstallatie (VRI) plaatsvindt;

  • -

    door de aansluiting van de Churchilllaan op de Kasteel-Traverse af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer de verkeersregeling vele malen beter kan worden ingeregeld;

  • -

    vanwege de koppelingen met de spoorwegovergang de cyclustijden in de huidige situatie regelmatig oplopen tot 120 seconden;

  • -

    dit weer zorgt voor lange wachttijden voor zowel het gemotoriseerde als het langzame verkeer;

  • -

    dit vanuit beleidsdoelstellingen onwenselijk is;

  • -

    onderzoeken uitwijzen dat het afsluiten van de Churchilllaan zorgt voor een verbetering van de cyclustijd met 31% op het kruispunt;

  • -

    daarnaast de oversteekbaarheid voor langzaam verkeer in oost-westrichting met 14% in de ochtendspits en 5% in de avondspits verbeterd;

  • -

    de oversteekbaarheid voor langzaam verkeer in noord-zuidrichting met 12% voor de ochtendspits en 15% voor de avondspits verbeterd;

  • -

    het aandeel verkeer van en naar de Churchilllaan beperkt is en kan worden afgewikkeld over de aanpalende wegen, zijnde de Lage Dijk, Stationsstraat en Kasteelherenlaan overige wegenstructuur van de gemeente Helmond;

  • -

    dit naast een verbeterde afwikkeling op het kruispunt ook significante voordelen heeft op het gebied van verkeersveiligheid en gebiedsontwikkeling;

  • -

    het college van burgemeester en wethouders, overeenkomst artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van de Algemene mandaatregeling Helmond 2017 is gemandateerd aan de teammanager van afdeling Mobiliteit en Milieu;

  • -

    overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de van de (nationale) politie en dat positief is geadviseerd; gemachtigde van de korpschef;

nemen, gelet op het voorgaande de volgende

BESLUITEN

  • 1.

    De Churchilllaan ter hoogte van de spoorwegovergang af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer;

  • 2.

    Een en ander uit te voeren conform bijgevoegde tekening

Namens het college van burgemeester en wethouders van Helmond,

teammanager Mobiliteit en Milieu

Dit besluit is in een geautomatiseerd systeem opgemaakt en digitaal geaccordeerd door de bevoegde functionaris, hierdoor staat er geen persoonlijke handtekening onder dit besluit.

Datum: 09-10-2025

Bijlage: 25053 Kaartbijlage

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Indien u bezwaren heeft tegen een besluit kunt u dit schriftelijk bij ons kenbaar maken. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. De termijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit is bekendgemaakt. Het bezwaarschrift dient verstuurd te worden aan de Gemeente Helmond, afdeling Bestuurs- en Juridische Ondersteuning, Postbus 950, 5700 AZ HELMOND, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten. Ook kan het bezwaar elektronisch worden ingediend via de Gemeentesite (www.helmond.nl).

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht een voorlopige voorziening aanvragen. Dit verzoek (inclusief een kopie van het bezwaarschrift) stuurt u naar: De Voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ‘s-Hertogenbosch. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de Huis voor de Stad, Weg op den Heuvel 35 te Helmond. Tevens zijn verkeersbesluiten in te zien op de Gemeentesite (www.helmond.nl).

Naar boven