Gemeenteblad van Moerdijk
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Moerdijk | Gemeenteblad 2025, 480610 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Moerdijk | Gemeenteblad 2025, 480610 | ander besluit van algemene strekking |
Besluit formaliseren bebouwde komgrens Wegenverkeerswet 1994 Helwijk
de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), met in het bijzonder artikel 48 waarin geregeld is dat bij de vaststelling van de grenzen van de bebouwde kom of kommen als bedoeld in artikel 20a van de wet, zijn de artikelen 23 en 24 van overeenkomstige toepassing;
de gemeenteraad op 2 6 maart 1998 een besluit heeft genomen waarin de bebouwde komgrenzen Wegenverkeerswet 1994 van Fijnaart, Heiningen, Helwijk, Klundert, Langeweg, Moerdijk, Noordhoek, Noordschans, Oudemolen, Standdaarbuiten, Tonnekreek, Willemstad, Zevenbergen, Zevenbergschen Hoek en Zwingelspaan zijn vastgesteld;
de bekendmaking van de ter inzage legging van het ontwerp besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid zienswijzen kenbaar te maken, op woensdag 26 maart 2025 is gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad op www.overheid.nl en de Moerdijksebode;
het ontwerpbesluit vanaf donderdag 27 maart 2025 tot en met woensdag 7 mei 2025 voor eenieder ter inzage heeft gestaan op het digitale Gemeenteblad op www.overheid.nl en gelegen bij de receptie van het gemeentehuis;
in de zienswijze verzocht wordt om de bebouwde komgrens van de Stadsedijk, ter hoogte van de aansluiting met de Tussenweg te verschuiven tot Stadsedijk 149. Aan dit verzoek wordt geen gehoor gegeven omdat het uitgangspunt van dit besluit is de huidige bebouwde komgrenzen te formaliseren op basis van de nu aanwezige bebouwde kom bebording. Hiernaast voldoet de dichtheid van de bebouwing van het wegvak waarvoor het verzoek is ingediend niet aan stap 4 van het stappenplan vanuit de ASVV2021. Zie hiervoor bijlage 1:
Met het formaliseren van de bebouwde komgrens wordt de aanwezige bebording formeel vastgesteld. Het aanwijzen van een gebied tot bebouwde kom Wegenverkeerswet 1994 heeft consequenties voor het geldende snelheidsregime. De bebouwde kom Wegenverkeerswet 1994 geeft aan waar een maximumsnelheid van 50 km/h geldt. Deze grens is buiten zichtbaar met behulp van een zogeheten kombord. Dat is een blauw bord met in witte letters de plaatsnaam. Buiten de bebouwde is de maximale snelheid 60 km/h, 80 km/h, 100 km/h of 120 km/h afhankelijk van het type weg.
De locaties van de huidige bebouwde komgrenzen voldoen aan de richtlijnen van de ASVV 2021 ‘Bebouwdekomgrenzen - Aanbevelingen voor locatie en inrichting’.
Vastgesteld in de raadsvergadering d.d. 11 september 2025,
de griffier,
H.M. Vonk-Schenkel
de voorzitter,
A.J. Moerkerke
Belanghebbenden hebben de mogelijkheid om tegen dit besluit binnen 6 weken na de dag van verzending daarvan een beroepschrift in te dienen bij de Rechtbank Zeeland-West-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90006 4800 PA Breda of digitaal via www.rechtspraak.nl. Wij vestigen er uw aandacht op dat de griffier van de rechtbank bij het indienen van een beroepschrift griffierecht heft.
Het beroepschrift dient ten minste te bevatten:
Ook moet u, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het beroep zich richt bijvoegen. Op het moment dat u een beroepschrift heeft ingediend, kunt u ook bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Breda een verzoek indienen om een voorlopige voorziening (bijvoorbeeld een schorsing van ons besluit). Voor de behandeling van dit verzoek moet u griffierechten betalen.
Bijlage 1: 5.1 Bepalen of er een bebouwde kom is (Criteria ASVV2021)
Hieronder staan de 4 stappen die doorlopen moeten worden om te bepalen of er sprake is van een bebouwde kom
5.1 Bepalen of er een bebouwde kom is
Allereerst moet worden vastgesteld of er daadwerkelijk sprake is van een bebouwde kom. Hiertoe worden de stappen 1 tot en met 4 doorlopen. Alleen als aan alle eisen uit deze vier stappen wordt voldaan, is er sprake van een bebouwde kom.
Stap 1 Wordt voldaan aan het afstandscriterium?
Het aansluiten van de grens van de bebouwde kom op dicht aan de weg gelegen bebouwing verdient de voorkeur. De gedachte hierbij is dat het profiel van vrije ruimte van het wegvak buiten de bebouwde kom door de bebouwing zo wordt vernauwd, dat het voor de weggebruiker duidelijk is dat hij (met name bij het binnengaan van de bebouwde kom) zijn gedrag en snelheid moet aanpassen aan de gewijzigde omgeving. Uit literatuur [4] blijkt dat een weggebruiker het idee heeft een gesloten ruimte in te rijden als de afstand van de as van de weg tot aan de bebouwing niet groter is dan driemaal de hoogte van de aangrenzende bebouwing. Als de bebouwing meer dan 25 m uit de as van de weg ligt, wordt de beleving van de bebouwde kom belangrijk minder.
Figuur 6. Voor de beleving van een gesloten ruimte moet de afstand tussen de wegas en de bebouwing kleiner zijn dan driemaal de hoogte van de bebouwing en niet meer bedragen dan 25 m
In de praktijk kan het voorkomen dat wordt voldaan aan dit afstandscriterium, maar dat het zicht op de bebouwing wordt ontnomen door geluidwerende voorzieningen. In dergelijke situaties is het ongewenst ter plaatse een komgrens in te stellen.
Houd bij het bepalen van de bebouwde kom het volgende criterium aan: de afstand van de bebouwing tot de as van de weg bedraagt maximaal drie keer de hoogte van de aangrenzende bebouwing, de genoemde afstand is niet groter dan 25 m en er is een zichtrelatie met de bebouwing.
Stap 2 Is de lengte van de kom > 400 m?
Het bebouwde lint moet van een bepaalde lengte zijn, wil het de weggebruiker de indruk van een bebouwd gebied geven. Voorts mag aan het begin van de bebouwde kom niet het eind van diezelfde bebouwde kom te zien zijn. Als het einde wel te zien is, zal de weggebruiker veel minder geneigd zijn om zijn snelheid en gedrag aan te passen. Daarnaast moet de weggebruiker gedurende een bepaalde tijd het gevoel hebben binnen de bebouwde kom te rijden (ook als het einde van de kom niet te zien is). Op grond van deze overwegingen dient de lengte van de bebouwde kom ten minste 400 m te bedragen.
Figuur 7. De lengte van de bebouwde kom moet ten minste 400 m bedragen
Houd bij het bepalen van de bebouwde kom als criterium aan dat de lengte van de bebouwde kom ten minste 400 m bedraagt.
Stap 3 Eenzijdige of tweezijdige bebouwing?
Om de gewenste dichtheid van de bebouwing te kunnen vaststellen, moet eerst bepaald worden of er sprake is van eenzijdige of tweezijdige bebouwing.
Stap 4 Wat is de dichtheid van de bebouwing?
De weggebruiker zal zijn omgeving pas als een bebouwde kom ervaren, wanneer de bebouwing een zekere dichtheid heeft. Voor het bepalen van de bebouwingsdichtheid wordt in de literatuur de lengte van de gevel gemeten (in meters), waarna deze waarde wordt gerelateerd aan de lengte van het desbetreffende wegvak. Aanbevolen wordt om (conform stap 2) voor het meetvak een lengte aan te houden van 400 m, waarbij het meetvak begint bij de komgrens. Bij eenzijdige bebouwing dient de bebouwingsdichtheid groter of gelijk aan 50% te zijn. Bij tweezijdige bebouwing dient de bebouwingsdichtheid groter of gelijk aan 30% te zijn.
In figuur 8 is een voorbeeld gegeven van het meten van de bebouwingsdichtheid bij eenzijdige bebouwing. De bebouwingsdichtheid van 127/400 voldoet niet aan het 50%-criterium: er is hier geen sprake van een bebouwde kom. Figuur 9 toont een voorbeeld van het meten van de bebouwingsdichtheid bij tweezijdige bebouwing. De bebouwingsdichtheid van 122/400 voldoet wel aan het 30%-criterium: hier is wel sprake van een bebouwde kom.
Figuur 8. Meten bebouwingsdichtheid bij eenzijdige bebouwing (weergave niet op schaal)
Figuur 9. Meten bebouwingsdichtheid bij tweezijdige bebouwing (weergave niet op schaal)
Houd bij het bepalen van de bebouwde kom de volgende criteriaaan:
Wegontwerp binnen de bebouwde kom (inclusief ASVV) - Bebouwdekomgrenzen - Aanbevelingen voor locatie en inrichting - 5.1, 01-07-1999
Stichting CROW kan geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid voor de op deze site verstrekte gegevens aanvaarden. Alle rechten waaronder alle intellectuele eigendomsrechten op alle inhoudelijke informatie en het beeldmateriaal op de website blijven te allen tijde voorbehouden aan CROW.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-480610.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.