Gemeente Emmen – verkeersbesluit – laadplaats voor elektrische voertuigen nabij het Kraaienveld 34 te Emmen.

Burgemeester en Wethouders van Emmen,

zaak: 316022-2025

Gelet op:

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

  • het Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025;

Overwegende:

  • we nemen een verkeersbesluit voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens (artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994);

  • dit verkeersbesluit maken we bekend in het Gemeenteblad (artikel 26 BABW);

  • de gemeente Emmen beheert de wegen waar dit besluit over gaat.

  • het is verboden om te parkeren op een andere wijze of met een ander doel dan op het verkeersbord of onderbord is aangegeven (artikel 24 RVV1990).

  • onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen wordt in dit besluit verstaan auto’s die aangedreven worden door een elektromotor en minimaal 50 km elektrisch kunnen rijden op één acculading óf een accucapaciteit van 9kWh hebben.

Uit het oogpunt van:

  • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Is het gewenst om

Laadpalen te plaatsen voor het creëren van een dekkend laadnetwerk in de gemeente Emmen, en het gebruik van deze laadpalen maximaliseren.

Motivering

Nederland schakelt over op duurzaam vervoer: met als doel dat in 2050 alle vervoer emissieloos is. In 2030 verwachten we bijna 2 miljoen elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Elektrische auto’s moeten worden opgeladen. Daarom mag laadinfrastructuur geen belemmering vormen voor de uitrol van elektrisch rijden. Naar verwachting zijn landelijk in totaal 1,7 miljoen laadpunten nodig. Openbare laadpalen staan veelal op gemeentegrond waardoor de gemeentes, en dus ook de gemeente Emmen, een belangrijke rol spelen in de uitrol van openbare infrastructuur.

Laadpaalkaart

Er is een digitale laadpaalkaart opgesteld met daarop mogelijke locaties voor openbare laadpalen. Het uitgangspunt van deze laadpaalkaart is om te komen tot een goede spreiding en een dekkend netwerk, zodat het aanbod van openbare laadpalen mee kan groeien met de toenemende vraag. De locaties op de laadpaalkaart zijn neutraal gekozen, waarbij rekening is gehouden met de volgende criteria:

– De laadpaal wordt alleen op grondgebied van de gemeente of van de provincie geplaatst;

– De laadpaal wordt dichtbij het Nederlandse distributienetwerk geplaatst. Zo houden we de aanlegkosten laag en kunnen veel laadpalen gratis worden geplaatst;

– Bij de laadpaal kunnen twee auto’s gelijktijdig laden. De laadpaal wordt bij voorkeur bij de uiterste parkeervakken in een rij geplaatst. Dit is voor iedereen het meest duidelijk.

Beide parkeerplaatsen bij de laadpaal worden voor het laden gereserveerd. Er mogen dan geen auto’s worden geparkeerd die worden aangedreven door een brandstofmotor. Dit maximaliseert het gebruik van de locatie en stimuleert om ook elektrisch te rijden.

Datagestuurde aanvraag

Equans is het bedrijf dat de laadpalen plaatst. Zij hebben een nieuwe laadpaal aangevraagd. De aanvraag is gebaseerd op gegevens. Dat betekent: er zijn al laadpalen in de buurt die vaak worden gebruikt. Daarom is er een extra laadpaal nodig.

Belangenafweging

Elektrische auto's dragen bij aan een schone lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast. De transitie naar elektrisch en emissievrij rijden, draagt dan ook bij aan het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte (negatieve) gevolgen voor het milieu. Onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadvoorzieningen vormt een belemmering voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland. Om elektrische voertuigen op te kunnen laden is het belangrijk dat er voldoende laadpalen beschikbaar zijn.

Daarentegen kan dit verkeersbesluit ook nadelige gevolgen met zich meebrengen. Bijvoorbeeld doordat het aantal beschikbare parkeerplaatsen in de directe omgeving van de aangewezen locatie afneemt voor niet-elektrische voertuigen, of voor voertuigen die niet hoeven op te laden. Hierdoor moeten bestuurders van die voertuigen mogelijk langer zoeken naar een vrije parkeerplaats, dan wel verder van een bestemming af parkeren.

Een toename van de parkeerdruk is geen reden om de laadpaal niet te plaatsen. De parkeerdruk is op heel veel plekken in onze gemeente hoog. Als laadpalen alleen geplaatst kunnen worden op locaties waar de parkeerdruk laag is, dan kunnen we niet voldoende laadpalen plaatsen. Voor de laadlocatie waar dit besluit over gaat is geconstateerd dat de druk als gevolg van het wegvallen van twee algemene parkeerplaatsen over meerdere parkeervakken kan worden verdeeld. Daarbij is dit verkeersbesluit niet bedoeld om de ervaren parkeerdruk op te lossen.

We hebben ook geconstateerd dat aan beide zijden van de parkeerstrook een betonnen muurtje staat. Op de verharding, tussen het muurtje en de doorgaande rijbaan van het Kraaienveld, wordt veelvuldig geparkeerd. Door deze muurtjes te verwijderen kunnen we enerzijds een extra parkeervak realiseren. Anderzijds kunnen we de laadpaal zo bij de twee buitenste parkeervakken in de parkeerrij plaatsen. Dit verduidelijkt de verkeerssituatie.

Dat er mogelijk alternatieve locaties zijn waar de laadpaal kan worden geplaatst, maakt niet dat de gekozen locaties onrechtmatig zijn. Openbare parkeergelegenheden zijn en worden geen privé parkeergelegenheden. Er wordt daarom geen rekening gehouden met persoonlijke voorkeuren van elektrische rijders of van niet-elektrische rijders. Een besluit dat in het algemeen belang wordt genomen kan een individu negatief treffen. Maar de nadelige gevolgen van de te nemen verkeersmaatregelen zijn niet onevenredig in verhouding tot de met dit verkeersbesluit te dienen verkeersbelangen.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de nationale politie van de regionale eenheid Noord-Nederland.

Besluit

We besluiten om:

  • 1.

    twee parkeervakken, bij de laadpaal aan het Kraaienveld nabij het adres Kraaienveld 34 te Emmen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen’

  • 2.

    deze maatregel uit te voeren door plaatsing van het verkeersbord model E8c met onderbord OB504;

Emmen,11 november 2025

Burgemeester en wethouders van Emmen,

namens dezen,

de teamleider van team Projecten Openbare Ruimte

V. Fennis

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Emmen voor een periode van zes weken na bekendmaking. Voor meer informatie over het besluit kunt u contact opnemen met mevr. T. van der Veen via telefoonnummer 14 0591.

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift sturen naar:

College van burgemeester en wethouders van Emmen

t.a.v. Team Projecten Openbare Ruimte

Postbus 30.001

7800 RA EMMEN

Naast schriftelijk bezwaar is ook digitaal bezwaar mogelijk via www.gemeente.emmen.nl

Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift verstuurt binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit. Als u het bezwaarschrift te laat indient, kan het niet ontvankelijk worden verklaard. Dit betekent dat er niet wordt gekeken naar de inhoud van uw bezwaar.

Ondanks een ingediend bezwaar mag de gemeente het besluit uitvoeren. Wilt u dit voorkomen? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de bestuursrechter van de rechtbank Noord-Nederland in Groningen. Voor meer informatie zie www.rechtspraak.nl of bel 088 - 361 13 37.

Naar boven