Gemeenteblad van Assen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Assen | Gemeenteblad 2025, 480025 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Assen | Gemeenteblad 2025, 480025 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen bouwverkeer Kloosterveen
Burgemeester en wethouders van Assen
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Provincie Drenthe voert werkzaamheden uit aan de N373 (tussen Hoofdvaartsweg en Kolonievaart) en vervangt hierbij de Norgerbrug. Deze werkzaamheden zijn reeds begonnen en vinden naar verwachting plaats tot juni 2026. Het vervangen van de brug leidt ertoe dat in de periode van november 2025 tot juni 2026 geen verkeer mogelijk is over de Norgerbrug.
De ontwikkeling van onder andere woningbouw in Kloosterveen gelegen in het gebied tussen Domeinweg, Norgervaart en Hoofdvaartsweg gaat in genoemde periode gewoon door.
Om de verkeersveiligheid te waarborgen en de bereikbaarheid van bouwlocaties te garanderen, heeft provincie Drenthe in samenwerking met gemeente Assen de realisatie van een tijdelijke brug over de Drentse Hoofdvaart voorzien. De tijdelijke brug komt direct naast de locatie waar in de nabije toekomst een nieuwe brug voor de 3e hoofdontsluiting van Kloosterveen is voorzien. De aanleg van de brug dient twee belangrijke doelen:
- De brug is van belang voor de bereikbaarheid van de bouwlocatie Norgerbrug aan de noordzijde. Het is gewenst dat het bouwverkeer via de noodbrug naar het bouwterrein kan rijden en het terrein ook weer via deze route kan verlaten. En niet via de woonstraten gaat rijden.
- De genoemde werkzaamheden aan de Norgerbrug hebben tot gevolg dat de route voor het bouwverkeer voor Kloosterveen via N373 – Domeinweg in de genoemde periode niet beschikbaar is. Zonder aanvullende maatregelen zal naar verwachting bouwverkeer door Kloosterveen rijden. Dit levert overlast op voor omwonenden en is mogelijk nadelig voor de verkeersveiligheid aangezien relatief veel grote en zware voertuigen via het bestaande Kloosterveen naar de bouwterreinen rijden. Het grote en zware verkeer is niet gewenst in deze woonomgeving. De verwachting is dat een aanzienlijke stroom bouwverkeer daarbij gebruik maakt van erftoegangswegen. Op erftoegangswegen staat het verblijven centraal en is de verkeersfunctie van de weg ondergeschikt belang. De wegen en de omgeving zijn daarop ingericht. Deze wegen zijn niet ingericht op de afwikkeling van grote en zware voertuigen. Om die reden is dit bouwverkeer op deze erftoegangswegen ongewenst. Met de tijdelijke brug wordt voorkomen dat bouwverkeer via Kloosterveen naar de bouwlocaties rijdt.
De tijdelijke brug maakt diverse verkeersverbindingen mogelijk. Deze tijdelijke brug dient er primair voor te zorgen dat het voor bouwverkeer mogelijk wordt via de N371 van en naar Kloosterveen en het noordelijk bouwterrein van de Norgerbrug te rijden. Tegelijk is de brug niet bedoeld als extra ontsluiting voor Kloosterveen. Gebruik van de tijdelijke brug door met name autoverkeer tussen Kloosterveen en de richtingen Smilde/Norg moet worden voorkomen. Daarom zijn aanvullende maatregelen noodzakelijk.
Provincie Drenthe voorziet dat de fietsroute langs het noordelijke bouwterrein open kan blijven. Fietsverkeer kan de noordelijke route langs de Hoofdvaart blijven vervolgen. Met werkzaamheden aan de Norgerbrug kan fietsverkeer daar niet meer oversteken over de Hoofdvaart. De tijdelijke brug is de dichtstbijzijnde oversteek.
De Hoofdvaartsweg ten noorden van de Drentse Hoofdvaart ligt op korte afstand van de noodbrug. Deze afstand is dermate kort en bochtstralen zijn dermate krap dat groot vrachtverkeer komende over de brug richting Norgerbrug niet linksaf kan slaan. Gezien voorgaande wordt met tijdelijke bebording (gele borden met zwarte tekst) de rijroute voor dit vrachtverkeer aangegeven. Dit vrachtverkeer kan via de bouwweg en rotonde keren om vervolgens de bouwplaats van de Norgerbrug te bereiken. Idem geldt dit voor verkeer in de tegengestelde richting.
De tijdelijke brug wordt aangelegd nabij de rotonde in de N371 tussen de Hoofdvaartsweg huisnrs. 172 en 176. De Hoofdvaartsweg ten noorden van het kanaal ligt binnen een 30 km/u zone. Door het plaatsen van verkeersborden A1 30 (zone begin/einde) wordt op de brug ook een maximumsnelheid van 30 km/u ingesteld en daarmee toegevoegd aan de bestaande zone.
Door de aanleg van de noodbrug wordt de Hoofdvaartsweg noordzijde tevens bereikbaar voor autoverkeer vanaf de N371. Hierdoor worden de woningen en percelen ten westen van de brug tot de Norgervaart ontsloten. Het is echter niet wenselijk dat het gedeelte van de Hoofdvaartsweg ten oosten van de brug open staat voor autoverkeer. Dit resulteert mogelijk in een ongewenste toename van verkeer op het noordelijk deel van de Hoofdvaartsweg en op de noodbrug. Om voorgaande te voorkomen wordt ten oosten van de brug een verplicht fiets/bromfietspad ingesteld op het gedeelte van de Hoofdvaartsweg tussen de noodbrug en huisnr. 172. Dit wordt gerealiseerd door het plaatsen van verkeersborden G12a en G12b. Deze maatregel wordt door een fysieke maatregelen ondersteund in de vorm van een verhoogde middengeleider welke kenbaar wordt gemaakt door het aanbrengen van inleidende markering en verlichting.
De Hoofdvaartsweg tussen Professor Prakkeweg en Norgervaart is al een doodlopende weg uitgezonderd voor fietsers en bromfietsers. Dit blijft van toepassing. Ter verduidelijking wordt ten westen van de noodbrug bord L8 met onderbord met de tekst: ‘uitgezonderd en de symbolen fiets en bromfiets’ geplaatst.
Om enkel groot bouwverkeer zoals vrachtwagens en motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h toe staan op de bouwweg naar Kloosterveen, wordt deze bouwweg voorzien van een geslotenverklaring voor voetgangers en een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- en trekdieren of vee. Dit wordt gerealiseerd door het plaatsen van de borden C16 en C1 met onderbord met de tekst: ‘uitgezonderd en de symbolen vrachtwagen en trekker. Deze maatregel wordt fysiek ondersteund door het aanbrengen van een bussluis op de betreffende bouwweg. Bestuurders worden geattendeerd op de aanwezigheid van deze bussluis door het plaatsen van bord L205 (let op! bussluis).
Bij het verlaten van de tijdelijke brug in de richting van de rotonde is het van belang dat bestuurders voorrang geven aan bestuurders op de Hoofdvaartsweg ten zuiden van het kanaal, dit om de bestaande verkeersafwikkeling zo beperkt mogelijk te beïnvloeden. Voorgaande wordt gerealiseerd door het plaatsen van het voorrangsbord B6 ondersteund met haaientanden.
De tijdelijke brug heeft een beperkte breedte waardoor het van belang is dat geregeld wordt welke richting doorgang moet verlenen aan de andere richting. Om de afwikkeling van de rotonde niet te frustreren is het gewenst dat verkeer komende vanaf de rotonde doorgaan wordt verleend door bestuurders die van af de bouwweg of Hoofdvaartsweg ten noorden van het kanaal komen. Dit wordt gerealiseerd door het plaatsen van verkeersborden F5 en F6.
De tijdelijke brug en bijbehorende maatregelen worden na openstelling van de Norgerbrug (verwachting eind mei 2026) weer verwijderd.
Het verkeersbesluit wordt genomen in het belang van het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van de weggebruikers en passagiers. Ook de leefbaarheid van de omgeving wordt middels dit besluit gewaarborgd.
Dat met de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen vrijheid van het verkeer in het geding komt en dat dit gezien de hierboven beschreven overwegingen en belangenafweging van ondergeschikt belang wordt geacht. De aanleg van de tijdelijke brug is van belang voor de voortgang van de uitbreiding van Kloosterveen en de bereikbaarheid van deze woonwijk. De vrijheid van het verkeer wordt wel aangetast, maar het bereikbaar houden van de woonwijk is een groter maatschappelijk belang. Om de nadeligheid van het beperken van de vrijheid van het verkeer wordt de voorrangsregeling zo voorzien, dat bouwverkeer ondergeschikt is ten opzichte van het overige verkeer.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Burgemeester en wethouders zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de eenheidschef van de politie Noord Nederland.
Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
door het plaatsen van de borden A1 30(zone begin/zone einde) van bijlage 1 van het RVV 1990
een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen op de tijdelijke noodbrug in noordelijke richting op de Hoofdvaartsweg;
door het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, ondersteund met haaientanden, een voorrangsregeling in te stellen waarbij bestuurders op de noodbrug in de richting van de rotonde voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de kruisende weg; Hoofdvaartsweg ten zuiden van het kanaal;
door het plaatsen van verkeersborden F5 en F6 van bijlage 1 van het RVV 1990, een doorgangsregeling in te stellen waarbij het bestuurders vanaf de bouwweg en Hoofdvaartsweg ten noorden van de noodburg, verboden wordt door te gaan bij nadering van verkeer uit de tegenovergestelde richting;
door het plaatsen van de borden G12a en G12b van bijlage 1 van het RVV 1990
een verplicht brom/fietspad in te stellen tussen de noodbrug en Hoofdvaartweg nr. 172, ten noorden van het kanaal;
door het plaatsen van de borden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee op de bouwweg naar Kloosterveen in te stellen, deze te voorzien van onderbord met de tekst: ‘uitgezonderd’ en de symbolen vrachtwagen en trekker, waarvan vrachtverkeer en motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h zijn uitgezonderd;
door het plaatsen van de borden C16 van bijlage 1 van het RVV 1990, een geslotenverklaring voor voetgangers in te stellen op de bouwweg;
Voorgaande maatregelen van kracht te verklaren in de periode van 1 september 2025 ten met 31 mei 2026, of zoveel korter als mogelijk, of zoveel langer als noodzakelijk.
Dit besluit treedt in werking op de dag na de openbare bekendmaking ervan. Iedere belanghebbende die het met dit besluit niet eens is kan daartegen binnen zes weken na de datum van openbare bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Deze dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van de gemeente Assen, Postbus 30018, 9400 RA Assen. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.
Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:
- uw naam, adres en telefoonnummer;
- de datum waarop u het bezwaar indient;
- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee);
- waarom u het niet eens bent met het besluit;
Bij de Voorzieningenrechter van de Afdeling Bestuursrecht van de Rechtbank Noord-Nederland, Postbus 150, 9700 AD Groningen, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Zo’n verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-480025.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.