Gelet op:
- de artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994);
- de artikelen 8,12,14, 21 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);
- het artikel 24, lid 1, sub d, onder het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
- de artikelen 3:2 en 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
- het Besluit AMT inzake doorgeven ondermandaat MijnGemeenteDichtbij 2022, waarin de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan de teammanager.
OVERWEGENDE:
dat de gemeente Sint-Michielsgestel vanuit duurzaamheidoogpunt elektrisch vervoer wil stimuleren en faciliteren, zoals vastgelegd in het programma ‘Duurzaam Mobiliteit 2025’;
dat elektrisch vervoer bijdraagt aan het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen en het verbeteren van de luchtkwaliteit en het milieu;
dat de gemeente Sint-Michielsgestel mede door het realiseren van oplaadplaatsen aan de ontwikkeling van elektrisch vervoer bijdraagt;
dat de provincies Noord-Brabant en Limburg mede namens de gemeente Sint-Michielsgestel een contract met Vattenfall hebben afgesloten voor plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur;
dat de gemeente Sint-Michielsgestel via de provincie een concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall voor het verlenen van openbare laaddiensten;
dat de provincies Noord-Brabant en Limburg met dit contract namens de deelnemende gemeenten invulling geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur (NAL); dat op basis van prognoses 2030 een plankaart is opgesteld voor de gemeente Sint-Michielsgestel;
dat het uitgangspunt van de plankaart is ook om een dekkend netwerk van openbare laadinfrastructuur te realiseren.
dat het doel van deze plankaart is om nieuwe locaties te bepalen voor laadpalen die nodig zijn om de laaddruk te verlagen in dat specifieke gebied, zodat het aanbod van publieke laadpalen meegroeit met de toenemende laadvraag.
dat bij deze prioritering rekening is gehouden met de verbruik gegevens van bestaande locaties en de verwachte groei van elektrisch vervoer tot 2030;
dat bij de locaties op de plankaart is gekozen voor bestaande parkeergelegenheden, waarbij rekening is gehouden met de plaatsingscriteria en inrichtingscriteria zoals in de plaatsingsleidraad van Vattenfall in de concessie is vormgegeven;
dat deze locaties neutraal gekozen zijn en is geen rekening gehouden met persoonlijke voorkeuren van elektrische rijders of niet-elektrische rijders;
dat overleg met de politie als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft plaatsgevonden;
dat de betreffende wegen in beheer en eigendom van de gemeente Sint-Michielsgestel zijn en het college op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegd gezag is voor het nemen van verkeersbesluiten.