Overwegingen ten aanzien van het besluit
Motivering van het verkeersbesluit
De volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen liggen ten grondslag aan het verkeersbesluit:
- Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- Het verzekeren van de veiligheid op de weg.
Het volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemd belang is in het geding bij het nemen van dit verkeersbesluit:
- Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Gelet op de hieronder beschreven argumentatie wordt het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in deze specifieke situatie minder belangrijk geacht dan het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg.
De Stationsweg ligt deels binnen en deels buiten de bebouwde kom. De weg is in beheer bij de gemeente Raalte en gecategoriseerd als een erftoegangsweg. De weg maakt deel uit van een groter verblijfsgebied. De verkeersfunctie is ondergeschikt aan de verblijfsfunctie. De weg heeft een beperkte ontsluitende functie.
Het station en de omgeving van het station in Heino wordt heringericht. Het station van Heino krijgt een nieuwe inrichting conform nevenstaande impressie. Onderdeel van de herinrichting is het aanbrengen van een lang plateau op de Stationsweg aan beide zijden van het spoor. De aanwezigheid van bebouwing langs de Stationsweg en het aanbrengen van het plateau leiden tot een beeld dat passend is bij een bebouwde komsituatie en een 30 km/u regime. De maximumsnelheid zal daarmee wijzigen van 60 km/u naar 30 km/u na verplaatsing van de komgrens.
Gelet op de situering van het station Heino, de aanleg van een plateau op Stationsweg, het gebruik van de weg, de bebouwingsdichtheid, het aantal erfaansluitingen op de Stationsweg, de aanwezigheid van straatverlichting en een trottoir is het wenselijk om de straat onderdeel te laten zijn van de bebouwde kom. De huidige uitstraling is onvoldoende passend bij het regime van 30 km/u, maar omdat de inrichting van de weg wordt aangepast wordt het beeld van 30 km/u geloofwaardig.Conform de richtlijnen dient een weg binnen de bebouwde kom over een lengte van minimaal 400 meter een bebouwingsdichtheid van minimaal 50% te hebben. Daarnaast dient de bebouwing vanaf de gevel op maximaal 25 meter van de as van de weg te staan. Voornoemde is van toepassing voor de Stationsweg.
Gehoord
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is advies opgevraagd bij de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef.