Gemeenteblad van Leusden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Leusden | Gemeenteblad 2025, 478429 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Leusden | Gemeenteblad 2025, 478429 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor de instelling van een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen (bord model C 12) aan Hamersveldseweg (nabij Grasdrogerijweg) te Leusden
Burgemeester en wethouders van Leusden,
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
bij maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is er overleg geweest met de gemandateerde Verkeersspecialist van de politie (district Midden-Nederland). Deze instantie heeft geen bezwaar tegen de verkeersmaatregelen die in dit verkeersbesluit staan opgenomen en besluit daarom positief te adviseren. Deze stemt dus in met de maatregel.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Uit recente verkeersonderzoeken is gebleken dat het zuidelijk deel van de Hamersveldseweg, gelegen tussen de Leusbroekerweg en de Burgemeester van der Postlaan, (primair) als sluiproute wordt gebruikt om van en naar het centrum van Leusden te rijden. Qua afstand is deze route aanmerkelijk korter dan de daarvoor bestemde en ingerichte route Arnhemseweg-Groene Zoom. Op een gemiddelde werkdag rijden op dit gedeelte van de Hamersveldseweg tussen de 3200 en 3500 auto’s per etmaal. Ruim de helft hiervan is doorgaand verkeer (verkeer dat dus geen herkomst of bestemming aan de Hamersveldseweg heeft).
Bewoners van de Hamersveldseweg en directe omgeving hebben aangedrongen op maatregelen om de hieruit voortvloeiende (verkeers) overlast aan te pakken. Zij vinden dat de relatief smalle Hamersveldseweg, die als erftoegangsweg is aangewezen, niet geschikt is om deze toestroom adequaat te kunnen verwerken. Zij beschouwen dit oneigenlijk gebruik als een aantasting van de leefbaarheid in dit deel van Leusden. Voor een erftoegangsweg wordt een maximum van 3000 motorvoertuigen aangehouden en dit aantal wordt hier ruimschoots overschreden.
Ook uit oogpunt van verkeersveiligheid is het gewenst dat de omvang van het autoverkeer wordt beperkt. Langs dit deel van de Hamersveldseweg ontbreken vrijliggende fietspaden. Ook voetgangers moeten hier gebruik maken van de rijbaan. Dit houdt in dat het langzaam verkeer de relatief smalle rijloper (maximaal 5,4 meter) met het autoverkeer moet delen. En dat leidt regelmatig tot onveilige situaties.
In het mobiliteitsplan “Leusden kijkt vooruit” dat op 21 september 2021 door de gemeenteraad is vastgesteld, is de Hamersveldseweg aangewezen als hoofdfietsroute. Voor fietsverkeer is dit de kortste en daarmee de snelste noord-zuid verbinding binnen de kern Leusden. Deze verbinding maakt ook deel uit van het regionaal fietsnetwerk in de Provincie Utrecht. Het gebruik van deze hoofdfietsroute is echter beduidend minder dan je van deze directe verbinding zou mogen verwachten. Ons hebben signalen bereikt dat sommige fietsers deze route mijden omdat zij zich hier niet veilig voelen. Dit komt in belangrijke mate door het hoge aantal auto’s (meer dan 3000 mvt. per etmaal). Ook de snelheid van het autoverkeer is voor fietsers een reden om een andere c.q. langere route te kiezen.
In het mobiliteitsplan staat dat het gebruik van de fiets, zeker als vervoermiddel bij binnengemeentelijke verplaatsingen, gestimuleerd moet worden. De gemeenteraad heeft daarbij de ambitie uitgesproken dat je binnen Leusden eerder met de fiets dan met de auto je bestemming moet kunnen bereiken. En dat kan alleen wanneer fietsers een bevoorrechte positie krijgen.
Er wordt gewerkt aan plannen voor de realisatie van een nieuwe woonwijk direct ten zuiden van de bestaande wijk Tabaksteeg. Het is de bedoeling dat hier bijna 1000 wooneenheden worden gebouwd. Toekomstige bewoners van deze nieuwe woonwijk zullen sterk georiënteerd zijn op de Leusdense voorzieningen die in het centrum van Leusden geconcentreerd zijn. De ambitie is dat zoveel mogelijk verkeersbewegingen tussen deze nog te realiseren woonwijk en het centrumgebied per fiets zullen plaatsvinden (in plaats van met de auto). Dit kan alleen worden waargemaakt wanneer de fietsers snel, veilig en comfortabel uit deze woonwijk van en naar het centrumgebied kunnen fietsen. En ook daarom is het gewenst het fietsklimaat op de Hamersveldseweg te optimaliseren. Een belangrijk middel daartoe is een substantiële vermindering van het autoverkeer op de Hamersveldseweg (in combinatie met een verlaging van de snelheid voor autoverkeer).
Dit laatste kan worden bereikt door een herinrichting van de Hamersveldseweg tot ‘fietsstraat’.
Op een ‘fietsstraat’ is de auto te gast. Door het aanbrengen van een licht verhoogde (maar wel overrijdbare) middenstrook en enkele drempels zal de gemiddelde snelheid van het autoverkeer naar verwachting afnemen tot een acceptabel niveau.
Bestuurders van motorvoertuigen die de Hamersveldseweg alleen als sluiproute gebruiken, kunnen worden geweerd door het instellen van een geslotenverklaring die 24 uur per dag en 7 dagen van de week van kracht is. De ervaring leert dat zo’n maatregel alleen effectief is wanneer de controle op de naleving van de geslotenverklaring met vaste camera’s wordt uitgevoerd. Hiervoor moet het Openbaar Ministerie (OM) toestemming verlenen. Een aanvraag voor camerahandhaving is in voorbereiding. De verwachting is dat het OM hier groen licht voor zal geven.
De hiervoor genoemde geslotenverklaring is een belangrijk instrument om de ambities te kunnen waarmaken. Op grond van verkeersonderzoeken is de verwachting dat dit tot een afname van ruim 2000 motorvoertuigbewegingen (mvb.) zal leiden. De prognose voor 2030 is dat het aantal motorvoertuigbewegingen. op het noordelijk deel van de Hamersveldseweg dan op ongeveer 1160 uitkomt. Wanneer de Hamersveldseweg dan ook nog wordt heringericht tot ‘fietsstraat’ wordt het weer prettig om hier te fietsen en zal het aantal fietsers naar verwachting een aanzienlijke groei te zien geven.
Wij zijn ons er van bewust dat het instellen van een geslotenverklaring (24 per dag en zeven dagen per week) een ingrijpende maatregel is. Autoverkeer dat nu nog van deze route gebruik maakt zal op zoek moeten naar een alternatieve route (om bijvoorbeeld vanuit Woudenberg naar het centrumgebied van Leusden te rijden). Bij de voorbereiding van dit verkeersbesluit hebben wij de alternatieve routes in beeld gebracht.
Feitelijk zijn er 2 mogelijkheden. Dit zijn de routes:
Route 1: Arnhemseweg, Leusbroekerweg, Hamersveldseweg-zuid, Grasdrogerijweg, Ben Pon Baan, Groene Zoom, Burgemeester van der Postlaan. Deze route is ongeveer 1,6 km langer.
Route 2: Arnhemseweg, Groene Zoom, Burgemeester van der Postlaan. Deze route is ongeveer 2,6 km langer.
Afhankelijk van het tijdstip op de dag en de actuele verkeersdrukte zal de extra reistijd bij gebruik van deze routes 2 tot 5 minuten zijn.
In het mobiliteitsplan is de Hamersveldseweg (bewust) niet aangewezen als gebiedsontsluitingsweg voor autoverkeer. Dat houdt weer in dat de Hamersveldseweg primair bestemd is voor autoverkeer dat hier een herkomst of bestemming heeft (en dus niet bedoeld is voor autoverkeer dat deze weg als (kortste) doorgaande route gebruikt).
Aangezien de Hamersveldseweg, door de instelling van een geslotenverklaring voor motorvoertuigen, veel aantrekkelijker en veiliger wordt voor fietsverkeer, vinden wij het acceptabel dat (doorgaand) autoverkeer voortaan enkele minuten langer onderweg is om op de bestemming te komen.
Aan het belang van de leefbaarheid en het fietsklimaat op de Hamersveldseweg hebben wij bij de belangenafweging een zwaarder gewicht toegekend dan aan de factor extra reistijd.
De mogelijkheid tot instelling van een geslotenverklaring is met (direct) belanghebbenden gedeeld. Het overgrote deel van de bewoners van de Hamersveldseweg (gedeelte tussen de Grasdrogerijweg en de Burg. Van der Postlaan) staat achter het voornemen om dit wegvak autoluw te maken c.q. het doorgaand verkeer te weren.
Mede naar aanleiding van het doorlopen participatietraject zijn wij voornemens (uitsluitend) de bewoners van genoemd weggedeelte een ontheffing te verlenen van de in te stellen geslotenverklaring. Hiervoor wordt een ontheffingsregeling vastgesteld. Bijkomend voordeel hiervan is dat het aantal niet-noodzakelijke autobewegingen op het weggedeelte tussen de Zuiderinslag en de Grasdrogerijweg hierdoor verder kan worden beperkt.
Geen ontheffing wordt verleend aan langs deze weg gelegen bedrijven of aan bezoekers daarvan.
Bij deze keuze hebben wij een zwaarder belang toegekend aan het verbeteren van het fietsklimaat op de Hamersveldseweg dan aan de extra reistijd die automobilisten kwijt zijn bij het bezoeken van deze bedrijven die langs de Hamersveldseweg of de directe omgeving daarvan gevestigd zijn. Deze bedrijven kunnen immers ook goed via de Zuiderinslag en de Burgemeester van der Postlaan worden benaderd. Ter voorkoming van misverstanden: alle woningen en percelen langs de Hamersveldseweg blijven bereikbaar voor autoverkeer. Alleen de reistijd kan iets langer zijn.
Door middel van een onderbord zal worden kenbaar gemaakt dat de geslotenverklaring niet van toepassing is op landbouw en bosbouwtrekkers. Deze gehele categorie weggebruikers kan dus gewoon van de huidige route gebruik blijven maken.
Uit verkeersonderzoek blijkt dat de gewijzigde verkeersstructuur (als gevolg van een geslotenverklaring op de Hamersveldseweg) op langere termijn (na realisering van de wijk Tabaksteeg-zuid) tot doorstromingsproblemen kan leiden op de Ben Pon Baan. Doordat de Ben Pon Baan in de toekomst zwaarder belast zal worden kunnen, na de realisatie van Tabaksteeg Zuid, capaciteitsproblemen ontstaan bij 2 kruispunten van de Ben Pon Baan. Dit zijn de Hekkerdreef en de Groene Zoom. Er liggen concrete voorstellen om de doorstroming rond deze 2 kruispunten te verruimen waardoor de verwachte problemen kunnen worden voorkomen. Dit wordt betrokken bij de planontwikkeling van de woonwijk Tabaksteeg Zuid.
De geprognotiseerde groei van het autoverkeer op de Ben Pon Baan hoeft geen beletsel te zijn om op korte termijn een geslotenverklaring op de Hamersveldseweg in te stellen, temeer daar er concrete voorstellen liggen om het toekomstig verkeersaanbod op de Ben Pon Baan adequaat te kunnen verwerken. Niet uitgesloten is dat een verbetering van het fietsklimaat op de Hamersveldseweg zelfs kan bijdragen aan beperking van de groei van het autoverkeer op de Ben Pon Baan doordat meer mensen gaan fietsen.
Uit oogpunt van leefbaarheid (verbetering fietsklimaat) en verkeersveiligheid vinden wij het zinvol en gewenst op de Hamersveldseweg een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen in te stellen (via bord model C 12 als bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990).
Met dit verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:
Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:
Op grond van voorgaande overwegingen zijn wij tot het besluit gekomen om:
Dit besluit wordt gepubliceerd in het (digitale) gemeenteblad en op www.leusden.nl.
Dit besluit treedt in werking zodra het besluit onherroepelijk is.
Het college van de gemeente Leusden,
namens hen,
M. Blankenstijn
Teammanager Inrichting en Beheer Openbare Ruimte (IBOR)
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden gedurende zes weken vanaf de datum van bekendmaking in het digitale Gemeenteblad schriftelijk bezwaar indienen tegen dit verkeersbesluit. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet tenminste bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is, alsmede de gronden van het bezwaar. Uw bezwaarschrift kunt u indienen bij het college van Leusden p/a secretariaat van de adviescommissie bezwaarschriften, Postbus 150, 3830 AD in Leusden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-478429.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.