Verkeersbesluit voor het aanwijzen van parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen aan Dorpsstraat en intrekken van (kenmerk 89856) van parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen aan Brink te Waddinxveen

229583

  • 1.

    Aanleiding

Op 1 mei 2024 is het verkeersbesluit met het kenmerk 89856 gepubliceerd. Op de locatie ter hoogte van Brink 1 is geen bezwaar gekomen, waardoor het verkeersbesluit onherroepelijk is geworden. Netbeheerder Stedin heeft echter aangegeven bij de concessiehouder Equans dat een laadpaal plaatsen op deze plek na verder onderzoek niet uitvoerbaar is gebleken. Hierom wordt het voorgaande verkeersbesluit met kenmerk 89856 ingetrokken en wordt via dit besluit een nieuwe plek aangewezen.

 

  • 2.

    Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaten- en volmachtenlijst 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

  • 3.

    Motivering

De gemeente wil laadpalen bij openbaar parkeerplekken plaatsen omdat:

  • In het gemeentelijk beleid ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ is opgenomen dat wij het aantal elektrische auto’s in de gemeente willen verhogen. Het opzetten van een adequaat laadpaalnetwerk zien wij als een voorwaarde om deze doelen te behalen.

  • Elektrische voertuigen bij het rijden geen fijnstof uitstoten, dat de luchtkwaliteit in Waddinxveen verbeterd. Dit sluit aan bij het gestelde doel uit het Schone Lucht Akkoord (SAL).

  • Een belangrijk deel van alle CO2 uitstoot binnen de gemeente komt van autoverkeer. Elektrische voortuigen stoten bij het rijden geen CO2 uit, dat de milieuschade van autorijden verminderd.

  • Elektrische voertuigen veroorzaken minder stank en zijn stiller, waardoor de leef kwaliteit in de gemeente verbeterd.

     

  • 4.

    Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur.

De politie adviseert positief op de in te richten parkeer- plaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen op weggedeelten die in het beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Waddinxveen.

 

  • 5.

    Belangenafweging

  • In het gemeentelijk beleid ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ is opgenomen dat wij het aantal elektrische auto’s in de gemeente willen verhogen. Het opzetten van een adequaat laadpaalnetwerk zien wij als een voorwaarde om deze doelen te behalen.

  • Het plaatsen van een object, in dit geval een laadpaal, kan gevolgen hebben voor de stoep of straat. Bij het plaatsen van een laadpaal wordt er altijd op gelet dat er voldoende ruimte overblijft dat men zich langs de paal kan verplaatsen. Hierbij letten wij op toegankelijkheidsrichtlijnen.

  • Volgens het document ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ wordt bij een aanvraag getoetst of er binnen 200m van de aanvrager een andere laadpaal aanwezig is. In deze situatie is dat het geval. In het beleid wordt echter ook omschreven dat als de druk op een laadpaal hoog is (meer dan gemiddeld 250kWh/laadpunt/maand of 25 transacties/laadpunt/maand) het gerechtvaardigd is om toch een nieuwe laadpaal te plaatsen. Dat is hier het geval.

  • De bezettingsgraad op dit stuk van de Dorpstraat is als volgt volgens onze metingen uit september 2023:

 

    • o

      Dinsdag 12 sep ochtend: bezettingsgraad 39%

    • o

      Dinsdag 12 sep middag: bezettingsgraad 26%

    • o

      Dinsdag 12 sep avond: bezettingsgraad 26%

    • o

      Woensdag13 sep nacht: bezettingsgraad 19%

    • o

      Donderdag14 sep avond: bezettingsgraad 23%

    • o

      Zaterdag 16 sep ochtend: bezettingsgraad 39%

  • Op het hoogste punt van de meting (39%) is er geen sprake van parkeerdruk (90% of hoger).

  • De gemeente erkent in het document ‘Beleid voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen’ dat een parkeervak dat enkel gebruikt mag worden door elektrische voertuigen een (tijdelijk) daling van de bezettingsgraad kan hebben. Hierdoor neemt de bezettingsgraad op andere parkeervakken toe en daarmee de kans op parkeerdruk. Dit komt mede omdat een elektrisch voertuig moet worden verplaatst wanneer deze volledig is opgeladen.

  • Door de lage bezettingsgraad in deze straat zal dit echter niet lijden tot parkeerdruk.

  • Toch wordt er, conform beleid, in beginselen slechts één van de twéé aangewezen parkeervakken gereserveerd voor elektrische auto’s. Het inrichten van het tweede parkeervak alsmede het plaatsen van het onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” wordt gedaan als er daadwerkelijk één of meer aanvragen voor een oplaadpaal op minder dan 200 meter van deze oplaadpaal zijn ingediend bij de gemeente en/of het daadwerkelijke verbruik het inrichten van het tweede parkeervak rechtvaardigt

  • Ook blijkt uit recente jurisprudentie, zoals bijvoorbeeld de uitspraak van 9 mei 2023 van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant, ECLI:NL:RBZWB:2023:3170, dat niet gezegd kan worden dat het aanwijzen van één parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen zodanig nadelig is voor de omwonenden in verhouding tot de belangen van het opzetten van een deugdelijke laadinfrastructuur, dat de keuze die het college heeft gemaakt onevenredig is.

     

  • 6.

    Bekendmaking van het verkeersbesluit

Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt op www.officielebekendmakingen.nl en in het Hart van Holland op de gemeentepagina. Tegen het verkeersbesluit kunt u bezwaar maken. Ga daarvoor naar Externe link:www.waddinxveen.nl/bezwaar.

  • 7.

    Besluit

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • door het plaatsen van bord E8c van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met onderbord OB504 “twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” twee parkeervakken aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen op de volgende locatie(s); tegenover Dorpstraat 75

  • vooralsnog één parkeervak in te richten als laadvak;

  • indien dit parkeervak veel wordt gebruikt, zal het tweede parkeervak worden ingericht.

  • het inrichten van het tweede parkeervak alsmede het plaatsen van het onderbord OB504“twee pijlen wijzend naar beide laadvakken” wordt gedaan als er daadwerkelijk één of meer aanvragen voor een oplaadpaal op minder dan 200 meter van deze oplaadpaal zijn gedaan en/of het daadwerkelijke verbruik dit inrichten van het tweede parkeervak rechtvaardigt.

Het verkeersbesluit bij Brink 1 van 1 mei 2024 met kenmerk 89856 in te trekken

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening.

Waddinxveen, 5 februari 2025

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

de beleidsadviseur verkeer,

Alex Lochtenbergh

N.B.

Bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u in bezwaar gaan. Uw bezwaar moet binnen 6 weken bij de gemeente zijn. Deze periode begint op de dag ná de datum van de inwerkingtreding van het verkeersbesluit.

U kunt digitaal bezwaar maken via www.waddinxveen.nl/bezwaar-maken

Hier staat uitgelegd hoe u online uw bezwaarschrift indient. U heeft hiervoor wel een DigiD of eHerkenning nodig.

U kunt ook schriftelijk bezwaar maken

Stuur dan uw bezwaarschrift naar:

Gemeente Waddinxveen

College van burgemeester en wethouders

t.a.v. de commissie bezwaarschriften

Postbus 400

2740 AK Waddinxveen

In het bezwaarschrift zet u:

  • Uw naam, adres en handtekening;

  • De datum van uw bezwaarschrift;

  • Een omschrijving van de beslissing van de gemeente, waartegen u bezwaar maakt;

  • Waarom u het niet met de beslissing eens bent;

  • Als het mogelijk is, het telefoonnummer en e-mailadres waarop u bereikbaar bent.

Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen. Stuur een kopie van de brief waarin staat of u iets wel of niet krijgt mee met uw bezwaarschrift.

Heeft u een bezwaarschrift ingediend? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen

Heeft u een bezwaarschrift ingediend en bent u van mening dat uw belangen zo zwaar wegen dat u de beslissing op uw bezwaren niet kunt afwachten? De Algemene wet bestuursrecht geeft u dan de mogelijkheid om een verzoek om voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank (Postbus 20302, 2500 EH Den Haag).

U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen. U hebt dan wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Kijk op de website http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht voor meer informatie over het digitaal indienen van een verzoek om voorlopige voorziening. Aan de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten verbonden.

Een voorlopige voorziening is een eigen procedure. Het besluit van de gemeente blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is.

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:

  • a.

    de adviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur;

  • b.

    cluster Communicatie ter publicatie.

Naar boven