Besluit ambtshalve maatwerkbesluit geluid t.b.v. de locatie Kapelweg 12 te Amersfoort

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort heeft op grond van artikel 22.45 van het omgevingsplan een maatwerkbesluit genomen naar aanleiding van de wijziging van de woonsituatie aan de Kapelweg 12 te Amersfoort. 

Op het perceel Kapelweg 12 in Amersfoort is een woning aanwezig. De benedenverdieping van deze woning heeft de functie gezondheidszorg. Bij de gemeente Amersfoort ligt het verzoek om deze functie om te zetten in de functie wonen. De gemeente is voornemens mee te werken aan het verzoek. Van belang is dat omliggende bedrijven niet beperkt worden in hun bedrijfsactiviteiten door het wijzigen van een maatschappelijke functie naar een geluidgevoelig gebouw. Garage Ziermans op Kapelweg 10-A en het onbemande tankstation Stam op Kapelweg 10, zijn mogelijke bedrijven die beperkt kunnen worden, doordat de benedenverdieping aan de Kapelweg 12 een geluidgevoelig gebouw (een benedenwoning) wordt. Om dit te voorkomen heeft de gemeente met het maatwerkbesluit de nieuwe situatie vastgelegd.

Inwerkingtreding

Het besluit is op 29 oktober 2025 in werking getreden. Dit betekent dat het maatwerkbesluit direct geldt.

Bezwaar

Als een belanghebbende het niet eens is met het besluit, dan kan diegene per post een bezwaarschrift indienen bij: Burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort, postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Een bezwaarschrift kan ook digitaal worden ingediend via de website van de gemeente: amersfoort.nl/bezwaar-tegen-beslissing-gemeente. Het is niet mogelijk om per e-mail bezwaar te maken. Wie belanghebbende is, leggen wij hieronder uit. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is 6 weken. Deze termijn begint op de dag nadat het besluit is verzonden. Het besluit is op 28 oktober 2025 verzonden. Dit betekent dat uiterlijk op 9 december 2025 een bezwaarschrift kan worden ingediend. Aan de behandeling van het bezwaarschrift zijn voor de indiener geen kosten verbonden.

Bezwaarschrift

In het bezwaarschrift moet in ieder geval het volgende staan:

de naam en het adres van de indiener

de datum waarop het bezwaar wordt ingediend

een omschrijving van (het gedeelte van) het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt

de gronden van het bezwaar (de motivering)

een handtekening van de indiener (bij digitaal bezwaar geldt een DigiD als handtekening)

Belanghebbende

Bezwaar tegen het besluit kan alleen worden ingesteld door een belanghebbende. Een persoon of rechtspersoon is belanghebbende als diegene, als gevolg van het besluit, rechtsreeks in een eigen belang wordt geraakt. Dit belang moet voldoende persoonlijk, objectief en actueel zijn.

Een rechtspersoon kan ook belanghebbende zijn als uit de doelstellingen en feitelijke werkzaamheden van die rechtspersoon blijkt dat deze in het bijzonder het belang behartigt dat door het besluit wordt geraakt. Dit staat in artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht, en volgt uit vaste rechtspraak.

Pro forma bezwaar schrift

Als het niet lukt om uiterlijk op 9 december 2025 een volledig gemotiveerd en onderbouwd bezwaarschrift te schrijven, dan kan binnen deze termijn een pro forma bezwaarschrift worden ingediend. In een pro forma bezwaarschrift geeft de indiener van het bezwaar aan tegen dit besluit in bezwaar te gaan, maar meer tijd nodig te hebben voor de motivering en onderbouwing. Vervolgens ontvangt de indiener van het bezwaar bericht over hoeveel tijd de indiener daarvoor heeft.

Voorlopige voorziening

Het besluit is direct van kracht. Dit geldt ook als er een bezwaarschrift wordt ingediend. Het indienen van bezwaar schorst het besluit namelijk niet. Als de indiener van het bezwaar niet langer kan of wil wachten tot er inhoudelijk over het bezwaarschrift is beslist, dan kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden ingediend bij de rechtbank Midden-Nederland. De voorzieningenrechter kan een verzoek om een voorlopige voorziening alleen toewijzen als er sprake is van onverwijlde spoed en/of bij beslissingen met onomkeerbare gevolgen.

Een verzoek om een voorlopige voorziening kan ingediend worden bij de rechtbank Midden-Nederland, afdeling Bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht, onder vermelding van ‘voorlopige voorziening’. Een verzoek om voorlopige voorziening kan ook digitaal ingediend worden via het digitale loket van de rechtspraak: loket.rechtspraak.nl. Aan een verzoek om een voorlopige voorziening zijn kosten verbonden. De indiener van het verzoek moet namelijk griffierecht betalen aan de rechtbank. Er kan pas om een voorlopige voorziening worden verzocht nadat het bezwaarschrift is ingediend.

Meer informatie?

Heeft u vragen? Neemt u dan contact op met de RUD Utrecht via telefoonnummer 030-7023300 of info@rudutrecht.nl. Vermeldt u hierbij ons zaakkenmerk: Z/25/2007547.

Op de hoogte blijven?

Wilt u op de hoogte blijven van publicaties van de overheid over uw omgeving? Abonneert u zich dan via overheid.nl op de e-mailservice. U krijgt dan bericht als er een melding of besluit wordt gepubliceerd over een locatie in uw buurt.

 

Naar boven