Subsidieregeling Toegankelijkheidsaanpassingen voor het mkb

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat het in de vergadering van 16 september 2025 heeft besloten

 

Gelet op:

- artikel 149 van de Gemeentewet;

- Algemene subsidieverordening Eindhoven (ASV);

- titel 4.2. van de Algemene wet bestuursrecht;

- het beleidsplan ‘Inclusief Samenleven’;

- het raadsvoorstel ‘Sharing the Vibes: Samen naar een bruisend Eindhoven;

 

vast te stellen de Subsidieregeling Toegankelijkheidsaanpassingen voor het mkb.

Artikel 1. Begripsomschrijving

  • 1.

    De definities, genoemd in artikel 1 van de ASV Eindhoven, zijn op deze subsidieregeling van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    Fysieke toegankelijkheid: de eigenschap van buitenruimten en gebouwen die maakt dat mensen – divers als ze zijn – er kunnen doen wat ze er volgens de bestemming moeten kunnen doen.

  • 3.

    Sociale toegankelijkheid: omstandigheden die ervoor zorgen dat iedereen zich welkom voelt; dat kan gaan over dienstverlening, bejegening, beeldvorming of informatie.

  • 4.

    Digitale toegankelijkheid: de mate waarin websites en apps voor mensen met een beperking waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust zijn (conform de WCAG 2.1 AA-richtlijnen).

  • 5.

    Mkb: Midden- en kleinbedrijf, ondernemingen met maximaal 250 werknemers, een jaaromzet van maximaal €50 miljoen of balanstotaal van maximaal €43 miljoen.

  • 6.

    Beperking: een lichamelijke, motorische, zintuigelijke beperking, een chronische aandoening, een (licht) verstandelijke beperking, of een psychische kwetsbaarheid. Een beperking kan aangeboren zijn of door ziekte of ongeval ontstaan.

  • 7.

    Handicap: een belemmering die ontstaat wanneer iemands beperking in interactie komt met bijvoorbeeld fysieke, sociale of digitale drempels in de omgeving, zoals ontoegankelijke gebouwen of informatie, waardoor deelname aan de samenleving moeilijker wordt.

Artikel 2. Doel

Met deze subsidieregeling wordt beoogd activiteiten te stimuleren die bijdragen aan een fysiek, sociaal en digitaal toegankelijker Eindhoven. De gemeente wil het mkb stimuleren om toegankelijker te worden voor mensen met een beperking. Daarvoor stelt zij subsidie beschikbaar om te investeren in toegankelijkheidsaanpassingen. De subsidie is bedoeld voor investeringen in toegankelijkheidsaanpassingen die drempels wegnemen en daarmee de deelname van mensen met een beperking bevorderen. De regeling richt zich op het verminderen van handicaps, zoals gedefinieerd in het VN-verdrag Handicap: beperkingen die ontstaan door de interactie van een beperking met obstakels in de omgeving, zoals ontoegankelijke gebouwen of informatie.

Artikel 3. Subsidieaanvrager

Voor subsidie komen in aanmerking eenmanszaken met personeel en rechtspersonen die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en behoren tot het midden- en kleinbedrijf (MKB).

Artikel 4. De te subsidiëren activiteiten

Uitsluitend maatregelen, voorzieningen of activiteiten die bijdragen aan meer mogelijkheden voor inwoners met een beperking om mee te doen aan de samenleving komen voor subsidie in aanmerking.

De maatregelen, voorzieningen of activiteiten moeten voor algemeen gebruik zijn. Het moet gaan om een eenmalige investering in toegankelijkheid, zoals:

een verbetering van de beeldvorming over inwoners met een beperking: bijvoorbeeld een communicatiecampagne, een beeldvormingsproject over inwoners met een psychische kwetsbaarheid of een training voor personeel zodat zij weten hoe zij gasten met een beperking prettig tegemoet kunnen treden.

een verbetering van de informatievoorziening, bijvoorbeeld een advies voor het drempelvrij maken van een website of het opstellen van een mooie begrijpelijke folder.

een verbetering van de toegankelijkheid met een verbouwing in of aan een gebouw dat publiek toegankelijk is. Mogelijke verbeteringen zijn een (inpandige of externe) drempelhulp, een toegankelijk toilet, een tillift of luie trap in een zwembad, een verschoonplek voor volwassenen, of elektrische deuren.

een advies- of onderzoeksrapport vanuit één van de relevante belangenorganisaties voor mensen met een beperking en ervaringsdeskundigen met een handicap, waarbij altijd rekening wordt gehouden met de ervaring van de doelgroep zelf. Dit kan bijvoorbeeld advies zijn van organisaties zoals Eindhoven Toegankelijk!, Ongehinderd, of vanuit projecten zoals MKB Toegankelijke Route, maar is niet beperkt tot deze voorbeelden.

Artikel 5. De te subsidiëren activiteiten

  • 1.

    Om in aanmerking te komen voor subsidie wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    de activiteiten vinden plaats in Eindhoven; en

  • b.

    de activiteiten gaan uit van de vraag of behoefte van inwoners (vraaggericht).

  • 2.

    De subsidieaanvraag moet aan een aantal eisen voldoen:

  • a.

    Aanvragen moeten worden ingediend bij de burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven met het digitaal aanvraag formulier dat bestemd is voor de subsidieregeling ‘Toegankelijkheidsaanpassingen voor het mkb”. Dit formulier is te vinden op https://www.eindhoven.nl/bestuur-en-beleid/subsidies.

  • b.

    Bij de aanvraag wordt een activiteitenplan ingediend.

  • c.

    De subsidieaanvraag omvat een sluitende en helder onderbouwde begroting passend bij het activiteitenplan.

  • d.

    In de gespecificeerde offerte (begroting) is duidelijk voor welk deel van de kosten subsidie wordt aangevraagd.

  • e.

    Uit de subsidieaanvraag blijkt op welke wijze de activiteit of maatregel de fysieke, sociale of digitale toegankelijkheid voor inwoners met een beperking verbetert.

  • f.

    Gegevens waaruit blijkt dat de aanvrager overleg heeft gehad met de doelgroep of vertegenwoordiging van de doelgroep en de doelgroep de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd ondersteunt.

  • g.

    Een bouwtekening en/of een foto van de oorspronkelijke situatie en een bouwtekening met de beoogde aanpassing, indien van toepassing.

  • h.

    Als er landelijke normen beschikbaar zijn, zoals in het Handboek voor Toegankelijkheid, dan wordt hiervan gebruik gemaakt.

  • i.

    Toestemming van de eigenaar van het gebouw, indien van toepassing.

  • j.

    Een omgevingsvergunning, voor zover het een activiteit betreft waarvoor deze vergunning noodzakelijk is.

Artikel 6. Niet-subsidiabele kosten

De volgende activiteiten komen niet voor subsidie in aanmerking:

  • a.

    individuele voorzieningen of aanpassingen van huishoudelijke aard of individueel vervoer, zoals bedoeld in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo);

  • b.

    structurele activiteiten of meerjarige projecten;

  • c.

    aanpassingen die onderdeel zijn van een regulier programma;

  • d.

    aanpassingen die binnen een andere (subsidie)regeling vallen en/of zijn gehonoreerd;

  • e.

    aanpassingen die onderdeel zijn van structurele financiële verplichtingen;

  • f.

    aanpassingen aan eigendom van derden;

  • g.

    alle projecten (nieuwbouw en verbouw) die korter dan 2 jaar geleden zijn afgerond;

  • h.

    maatregelen die onderdeel uitmaken van een grotere verbouwing, tenzij de maatregelen voor toegankelijkheid aantoonbaar extra kosten met zich meebrengen;

  • i.

    aanpassingen die reeds zijn gestart voordat subsidie is aangevraagd;

  • j.

    kosten die niet direct bijdragen aan toegankelijkheid.

Artikel 7. Subsidieweigering

Naast het bepaalde in de ASV Eindhoven wordt subsidie in ieder geval geweigerd indien:

  • a.

    de activiteit niet bijdraagt aan het vergroten van de toegankelijkheid van een mkb-locatie voor mensen met een beperking;

  • b.

    voor zover vereist, voor het project of voorziening geen (omgevings)vergunning is of zal worden verleend;

  • c.

    er sprake is van een onevenredige verhouding tussen totale kosten en de te behalen resultaten;

  • d.

    de subsidie wordt aangewend voor het plegen van regulier onderhoud of wanneer de verbetering het gevolg is van achterstallig onderhoud;

  • e.

    na uitvoering van de activiteit de aanpassingen niet voldoen aan de Integrale Toegankelijkheidsstandaard (ITs).

Artikel 8. Subsidieplafond/de verdeling van de subsidie

  • 1.

    Het subsidieplafond wordt jaarlijks door het college vastgesteld.

  • 2.

    Subsidies worden verleend op volgorde van binnenkomst van de volledige subsidieaanvragen totdat het subsidieplafond bereikt is.

  • 3.

    De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal € 40.000,- per aangevraagde activiteit. De subsidie bedraagt maximaal 100% van de kosten van de activiteit.

Artikel 9. Verplichtingen aan subsidieverlening

Verplichtingen aan de subsidieverlening zijn:

  • a.

    De subsidieontvanger informeert inwoners van Eindhoven en gebruikers van de producten of diensten via professionele kanalen dat zij hebben geïnvesteerd op toegankelijkheid, op welke manier en dat zij nu toegankelijk(er) zijn.

  • b.

    De subsidieontvanger vertelt op de eigen website – indien de subsidieontvanger er een een heeft - op welke manier de eigen producten of diensten toegankelijk zijn.

  • c.

    De subsidieontvanger plaatst de toegankelijkheidsinformatie op de Ongehinderd app, indien mogelijk.

  • d.

    In het geval met de subsidie een openbaar toegankelijk toilet toegankelijker wordt gemaakt plaatst de subsidieontvanger deze op de Hoge Nood app.

Artikel 10. Aanvraagtermijn

  • 1.

    In lijn met de ASV Eindhoven wordt een aanvraag voor een eenmalige subsidie tenminste 13 weken vóór aanvang van de activiteiten ingediend.

  • 2.

    Indien het subsidieplafond nog niet is bereikt kunnen er doorlopend aanvragen ingediend worden, tot uiterlijk 1oktober 2026.

Artikel 11. Beslistermijn

In afwijking van het bepaalde in de ASV Eindhoven, beslist het college op een aanvraag voor eenmalige subsidie binnen 12 weken.

Artikel 12. Verantwoording

In aanvulling op het bepaalde in de ASV Eindhoven, moet de subsidieontvanger de volgende gegevens overleggen:

  • a.

    Een stuk waaruit blijkt dat de bouw of aanpassingen gereed is gemeld en, in het geval van een bouw, bouwtoezicht akkoord is met de bouw in het geval er een omgevingsvergunning is verleend.

  • b.

    Een financieel verslag of factuur met dezelfde opbouw als voor de aanvraagverlening ingediende begroting.

  • c.

    Indien van toepassing een of meerdere foto’s om aan te tonen dat de activiteiten overeenkomstig de verlening zijn uitgevoerd.

Artikel 13. Hardheidsclausule

In alle gevallen waarin deze subsidieregeling niet of niet voldoende voorziet, beslist het college.

Artikel 14. Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op de bekendmaking en geldt voor aanvragen die worden ingediend na de inwerkingtreding.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eindhoven, 16 september 2025.

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

,burgemeester

, secretaris

Mij bekend,

De gemeentesecretaris van Eindhoven

Bijlage 1 Toelichting

Algemeen

De raad van de gemeente Eindhoven heeft in artikel 3, eerste lid, van de ASV Eindhoven (Algemene Subsidieverordening) de bevoegdheid om een subsidieregeling vast te stellen gedelegeerd aan het college. Aangezien deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de ASV Eindhoven, is een aantal aspecten van de subsidieverstrekking niet in deze subsidieregeling vastgelegd, maar in de ASV Eindhoven. In de ASV Eindhoven staan onder meer bepalingen over staatsteunregels, subsidieregelingen, het aanvragen, weigeren en terugvorderen van subsidie, verlening van subsidies, algemene en bijzondere verplichtingen voor de subsidieontvanger, vaststelling en verantwoording van subsidie alsmede slotbepalingen waaronder een hardheidsclausule. Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de ASV Eindhoven noodzakelijk.

Art. 5 lid 2 sub h

Advies van één van de relevante belangenorganisaties voor mensen met een beperking en ervaringsdeskundigen met een handicap, waarbij altijd rekening wordt gehouden met de ervaringen van de doelgroep zelf. Dit kan bijvoorbeeld advies zijn van organisaties zoals Eindhoven Toegankelijk!, Ongehinderd, of vanuit projecten zoals de Mkb Toegankelijke Route, maar is niet beperkt tot deze voorbeelden.

De kosten voor het advies kunnen meegenomen worden in de subsidieaanvraag. De organisaties en ervaringsdeskundigen hebben maximaal zes weken de gelegenheid om advies te geven. Als er geen advies wordt bijgevoegd toont de aanvrager aan dat de organisaties zes weken de gelegenheid hebben gehad om te reageren.

 

 

 

Bijlage 2 Beoordelingskader

Beoordelingskader

Voor aanvragen geldt dat de subsidieaanvragen worden verdeeld op volgorde van binnenkomst van de aanvragen totdat het betreffende subsidieplafond bereikt is. Als binnenkomst van de aanvraag geldt het moment dat het aanvraagformulier is opgestuurd via de website.

 

Naar boven