Gemeenteblad van Bunnik
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bunnik | Gemeenteblad 2025, 477014 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bunnik | Gemeenteblad 2025, 477014 | ander besluit van algemene strekking |
Beleid Aanpak Mensenhandel 2025
“Een jong meisje dat in een hotel in een toeristenplaatsje op aandringen van haar vriendje betaalde seks heeft met tientallen volwassen mannen. Poolse mannen die opgesloten zitten in een schuur van de kwekerij of tuinderij waar zij werken. West-Afrikaanse jonge meiden die naar Nederland zijn gelokt en worden gedwongen als prostituee te werken in een bordeel, in een vakantiehuisje of een caravan op een camping of langs de snelweg. Hongaarse vrouwen die wat bij wilden verdienen maar in handen vallen van gewelddadige pooiers in het red-licht-district van een grote of middelgrote stad. Een Roemeense man die onder dreiging van geweld tegen hemzelf of zijn familie gedwongen wordt winkeldiefstallen te plegen. Roma-kinderen die uit Kosovo worden gehaald om hier in een toeristenplaats of bij een plaatselijk winkelcentrum te bedelen en zakken te rollen. Een nichtje dat gedwongen wordt het huishoudelijk werk te doen voor de familie die ‘zo goed is’ haar op te vangen. Al deze zo verschillende mensen in zulke verschillende, maar allemaal even afschuwelijke omstandigheden, zijn slachtoffers van mensenhandel. 1 ”
In het basisteam gemeente Zeist, Bunnik, Leusden en Woudenberg willen we vrij zijn van bovenstaande vormen van uitbuiting en mensenhandel. Wij zijn van mening dat elk slachtoffer er één te veel is. Gezamenlijk zetten wij ons in om uitbuitingsvrije gemeenten te zijn, door middel van de implementatie van deze aanpak.
Gemeenten zijn een belangrijke samenwerkingspartner bij de aanpak van mensenhandel. Niet alleen in de samenwerking, maar vooral ook in het thema structureel onder de aandacht brengen binnen de gemeente. Binnen de gemeente dient het signaleren van mensenhandel op alle domeinen te gebeuren.
Basisteam Zeist, Bunnik, Leusden, Woudenberg (ZBLW)
De gemeenten ZBLW hebben een gezamenlijk Integraal veiligheidsplan en een daarbij horend uitvoeringsplan. Eén van de ambities is gezamenlijk meer zicht krijgen op de problematiek van mensenhandel binnen het basisteam. Het is van groot belang dat we ons bewust zijn van de gevaren en het feit dat slachtoffer- en daderschap vaak in elkaar overlopen. Het streven is om binnen het basisteam tot een uniform beleid te komen. Om deze redenen is gezamenlijk met de ZBLW-gemeenten het beleid aanpak mensenhandel gemaakt. De acties uit het beleid onder de kopjes ‘wat we gaan doen’ gelden voor deze vier gemeenten.
Mensenhandel is ‘het werven, vervoeren, overbrengen, opnemen of huisvesten van een persoon, met gebruik van dwang en met het doel die persoon uit te buiten’. Deze definitie beschrijft mensenhandel zoals die strafbaar gesteld is in artikel 273f van het Wetboek van Strafrecht. De dwang die bij mensenhandel gebruikt wordt, kan de vorm hebben van (dreigen met) fysiek geweld, maar ook van misleiding, chantage, fraude of het misbruiken van een kwetsbare positie. Minderjarigen zijn per definitie kwetsbaar; bij minderjarigen hoeft bij activiteiten die vallen onder mensenhandel de dwang niet aangetoond te worden om te spreken van mensenhandel.
Mensenhandel kent vele vormen, te categoriseren in:
Hiervan spreken we als ( arbeids )voorwaarden en omstandigheden bij arbeid zo slecht zijn dat mensenrechten in het geding zijn. Arbeidsuitbuiting betreft een stapeling van factoren, zoals onderbetaling, lange dagen moeten werken, onder slechte omstandigheden gehuisvest worden en intimidatie waardoor het slachtoffer op meerdere vlakken afhankelijk is van zijn of haar werkgever /uitbuiter 2 . Arbeidsuitbuiting komt voor in alle sectoren. Voorbeelden zijn de land- en tuinbouw, horeca, particuliere huishoudens, bouw, en in de schoonmaak- en uitzendbranche.
Hierbij worden mensen gedwongen tot crimineel gedrag (bijvoorbeeld diefstal of drugsdelicten) of tot bedelarij. Er wordt hierbij ook gebruik gemaakt van katvangers: “Katvangers zijn personen die zichzelf beschikbaar stellen als eigenaar of registratiehouder van een voertuig, bedrijf, bankrekening of ander goed, waardoor de werkelijke eigenaar of houder zichzelf buiten het zicht van de autoriteit kan houden 3 ”
In bredere zin zijn het tussenpersonen die als schakel dienen in het logistieke proces van criminele organisaties. “ Katvangers kunnen bij het rekruteren voor de gek gehouden worden, waardoor zij niet op de hoogte zijn van de eventuele gevolgen of betrokkenheid bij criminaliteit 4 . Het gedwongen aanvragen en afstaan van zorggelden of uitkeringen kan ook onder criminele uitbuiting vallen 5.
Mensenhandel is géén mensensmokkel. Bij mensensmokkel is er sprake van een vrijwillige relatie/overeenkomst tussen de smokkelaar en de persoon die het land wil verlaten. Wat niet wegneemt dat zich hier ook ernstige mensenrechtenschendingen kunnen voordoen.
Bij mensenhandel is sprake van een ernstige schending van mensenrechten en van de menselijke waardigheid. Het draait om uitbuiting. Daders gebruiken slachtoffers (door geweld en intimidatie of onder bedreiging) voor persoonlijk gewin. Slachtoffers kunnen hier ernstige gevolgen van ondervinden. Vaak is sprake van criminele samenwerkingsverbanden, die misbruik maken van de legale wereld. Mensenhandel is dus een vorm van ondermijnende criminaliteit.
Slachtoffers van mensenhandel melden zich meestal niet uit zichzelf. Veel slachtoffers kunnen of durven zelf geen aangifte te doen (of zij zien zichzelf -nog- niet als slachtoffer). Dit betekent dat gemeenten en opsporingsinstanties, zoals de politie, zelf proactief op zoek moeten naar de slachtoffers (en daders), net als bij andere vormen van ondermijning.
Er bestaat verschillende internationale en nationale wetgeving op basis waarvan gemeenten een
2.1 Gemeentelijke rol aanpak mensenhandel
De staatssecretaris van Justitie en Veiligheid stelt dat gemeenten bij de aanpak van
mensenhandel een rol op het gebied van preventie, signalering en handhaving hebben.
Daarnaast dragen gemeenten bij aan het opwerpen van barrières tegen mensenhandel.
De bestuurlijke aanpak van mensenhandel bestaat uit minimaal de volgende onderdelen:
De gemeente heeft vier rollen bij de aanpak van mensenhandel:
2.2 Beleidsplan aanpak mensenhandel gemeenten Zeist, Bunnik, Leusden en Woudenberg
De gemeente heeft een belangrijke taak als het gaat om de aanpak van menshandel. Dit
beleidsplan bevat de aanpak van mensenhandel, alsook hoe deze verder geoptimaliseerd kan
Om duidelijk te maken waar we als gemeenten aan willen werken, zijn de volgende
We spannen ons in om bovenstaande uitgangspunten gezamenlijk op te pakken met onze
buurgemeenten van het basisteam ZBLW (Zeist, Bunnik, Leusden en Woudenberg) en onze
3 Cijfers en ontwikkelingen mensenhandel
De Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen (verder genoemd
Nationaal Rapporteur) onderzoekt de aard en omvang van mensenhandel. Daarnaast doet de
Nationaal Rapporteur aanbevelingen over de bestrijding van mensenhandel en seksueel geweld
tegen kinderen aan de nationale en lokale regeling en organisaties in de hulpverlening en het
Volgens de Nationaal Rapporteur zijn er in Nederland naar schatting jaarlijks 7:
In het laatst beschikbare rapport van de Nationaal Rapporteur (Jaarcijfers Mensenhandel 2023),
komen een aantal ontwikkelingen naar voren. Er zijn in 2023 in totaal 868 slachtoffers van
mensenhandel gemeld. Seksuele uitbuiting is de meest gemelde vorm van mensenhandel. Het
aantal meldingen van seksuele uitbuiting in de thuisprostitutie is gestegen. Daarentegen is het
aantal meldingen van seksuele uitbuiting in de zichtbare sectoren opnieuw laag, ten opzichte
Het aandeel minderjarige slachtoffers van criminele uitbuiting daalt de afgelopen jaren en komt
Vergelijkbaar met voorgaande jaren, zijn er ook in 2023 meer vrouwelijke slachtoffers dan
mannelijke geregistreerd. Het gaat in totaal om 493 vrouwelijke slachtoffers en 364 mannelijke
slachtoffers. Van 37 slachtoffers is het geslacht onbekend. Bij seksuele uitbuiting gaat het
aanzienlijk vaker om vrouwelijke slachtoffers, bij arbeidsuitbuiting en criminele uitbuiting betreft
Er zijn risicofactoren die mensen kwetsbaar maken voor mensenhandel, zoals een zwakke
economische positie met weinig perspectief op verbetering, verminderde geestelijke
weerbaarheid, een licht verstandelijke beperking, de afwezigheid van een sociaal netwerk, het
ontbreken van een juridische (verblijf)status of het niet spreken van de taal. Daarnaast vallen
groepen, zoals kinderen en jongeren, arbeidsmigranten, vluchtelingen en sekswerkers onder
In het dagelijks leven kunnen jongeren op meerdere manieren in aanraking komen met daders.
Door de technologische ontwikkelingen is mensenhandel minder plaatsgebonden geworden.
Daders speuren op internet naar kwetsbare slachtoffers. Steeds vaker worden jongeren
(seksueel en/of crimineel) uitgebuit als gevolg van chantage met online gedeelde naaktfoto’s
Arbeidsmigranten zijn personen die tijdelijk in Nederland komen werken. Tijdens hun verblijf in
Nederland hebben zij huisvesting nodig 9.
Arbeidsmigranten zijn kwetsbaar voor mensenhandel
en worden vaak naar Nederland gehaald met beloftes die niet nagekomen worden.
Het overgrote deel van de slachtoffers van seksuele uitbuiting wordt uitgebuit binnen de illegale
prostitutie. De sekswerkers in de prostitutiebranche zijn dan ook kwetsbaar voor criminaliteit,
Mensen met een lichtverstandelijke beperking (LVB)
Mensen met een LVB zijn extra kwetsbaar, mensenhandelaren maken hier misbruik van. Mensen
met een LVB hebben hierdoor een grote kans om slachtoffer en dader te worden van uitbuiting10.
3.3 Omvang mensenhandel regio Utrecht
Uit de cijfers van Veilig Thuis blijkt dat in 2023, in de regio Utrecht, 118 meldingen gemaakt zijn
van een vorm van mensenhandel. Criminele uitbuiting en Seksuele uitbuiting zijn de twee
vormen van mensenhandel waar het vaakst een melding van gemaakt is in 2023.
Het aantal gemelde casussen van mensenhandel bij Veilig Thuis Utrecht in 2024 is in totaal 220.
In 2024 zijn er in de gemeente Woudenberg 2 meldingen gedaan bij Veilig Thuis van
mensenhandel in de vorm van seksuele uitbuiting. Meldingen van mensenhandel bieden slechts
een gedeeltelijk beeld van de werkelijke omvang van het probleem, omdat veel gevallen vaak
niet worden gemeld. Slachtoffers van mensenhandel durven vaak niet om hulp te vragen
vanwege angst voor hun daders, sociale isolatie of een gebrek aan vertrouwen in autoriteiten.
Daarnaast kunnen slachtoffers zich soms niet bewust zijn van hun situatie of hebben ze
onvoldoende toegang tot hulpbronnen. Organisaties zoals Comensha en Veilig Thuis
benadrukken dat het aantal gemelde gevallen slechts een fractie is van het daadwerkelijke
aantal slachtoffers, omdat het verborgen karakter van mensenhandel het moeilijk maakt om een
volledig en accuraat beeld van de problematiek te krijgen.
In Zeist wordt in de aanpak van ondermijning aandacht besteedt aan de signalen van
mensenhandel. Het gaat hierbij om casussen in het kader van prostitutie, arbeidsmigranten en
woonfraude. In 2024 zijn toezichthouders van de gemeente getraind door het RIEC, waarbij zij
met Virtual Reality brillen zelf konden ervaren hoe het is slachtoffer te zijn van mensenhandel.
Ook heeft een bredere bijeenkomst plaatsgevonden voor medewerkers van de ZBLWgemeenten, waarbij CoMensa samen met het RIEC vertelden over de verschillende
verschijningsvormen van mensenhandel. Het thema blijft aandacht krijgen. Met dit beleid wordt
weer een volgende stap gezet, waarbij het signaleren van mensenhandel een belangrijk
onderdeel is. Niet alleen door de gemeente, maar tevens inwoners. Bewustwording is zodoende
Binnen de gemeente Bunnik hechten wij grote waarde aan het tijdig signaleren en effectief
aanpakken van mensenhandel. Wij erkennen dat mensenhandel een complex en soms moeilijk
te herkennen probleem is, dat zich in verschillende vormen kan uiten, waaronder seksuele
uitbuiting, arbeidsuitbuiting en criminele uitbuiting. Daarom streven wij ernaar dat alle
medewerkers van de gemeente Bunnik in staat zijn om signalen van mogelijke uitbuiting te
herkennen en hierop te handelen. Om de bewustwording en kennis te vergroten hebben
medewerkers van de gemeente en diverse buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s)
deelgenomen aan een training, georganiseerd in Zeist.
Daarnaast werken wij samen met verschillende ketenpartners, zoals politie en het RIEC.
Meerdere keren per jaar organiseren wij een overleg met deze partners, waarin wij actuele
signalen en casussen bespreken. Aan de hand van deze overleggen worden integrale controles
uitgevoerd, waarin mensenhandel wordt meegenomen.
Leusden zet zich actief in om casuïstiek rondom mensenhandel aan te pakken. De gemeente
heeft in 2024 te maken gehad met een woning waar illegale prostitutie plaatsvond en mogelijk
ook seksuele uitbuiting. Deze woning is uiteindelijk gesloten geweest en inmiddels is de oude
In Leusden zijn veel huisvestingslocaties van arbeidsmigranten die in Leusden werken. Deze
arbeidsmigranten worden gehuisvest door arbeidsbemiddelingsbureaus. De gemeente Leusden
zet in op controle van huisvestingslocaties en locaties waar arbeidsmigranten tewerk worden
gesteld om te controleren of er arbeidsuitbuiting plaatsvindt.
Het zicht op criminele uitbuiting in de gemeente Leusden is nog klein. Er is in 2024 geen casus
geweest met dit thema. Wel wordt ingezet op dit thema door bewustwordingstrainingen over
ondermijning (en daarmee mensenhandel) te geven aan personeel van de gemeente Leusden.
Ook wil de gemeente Leusden bewustwordingscampagnes over ondermijning organiseren voor
4 Gewenste situatie aanpak mensenhandel
Een aanpak mensenhandel heeft betrekking op verschillende afdelingen van de gemeente. Dit
zijn onder andere de afdelingen Openbare Orde en Veiligheid, Wmo, Sociaal domein,
Burgerzaken/publiekszaken, Onderwijs, Huisvesting en Economische zaken. Er is ten minste één
gemeentelijke aandachtfunctionaris mensenhandel (hierna aandachtsfunctionaris genoemd).
Dit is een belangrijk onderdeel in de lokale aanpak mensenhandel. De aandachtsfunctionaris bij
de gemeente is een adviseur Openbare Orde en Veiligheid. De aandachtsfunctionaris heeft de
De vier gemeenten zetten zich in om mensenhandel tegen te gaan en waar mogelijk te
voorkomen. Preventie en voorlichting geven is daarom belangrijk, met als doel het voorkomen
van slachtofferschap. Er zijn een aantal groepen bekend, welke extra kwetsbaar zijn voor
Gemeente Zeist, Bunnik, Leusden en Woudenberg
Voor de gemeenten ZBLW geldt dat de volgende groepen het meest kwetsbaar zijn voor mensenhandel:
*In de gemeenten Zeist, Bunnik, Leusden en Woudenberg bevinden zich geen vergunde
seksinrichting. Echter sluit dit niet uit dat er geen illegale prostitutie plaatsvindt. Illegale
prostitutie is alle prostitutie die een vergunning moet hebben, maar die niet heeft. Bijvoorbeeld
prostitutie in woningen, massagesalons en hotels. Illegale prostitutie betekent niet per definitie
De gemeente heeft een belangrijke rol in de aanpak van mensenhandel, namelijk die van
signaleerder. Vaak worden signalen van mensenhandel niet herkend, door gebrek aan kennis om
signalen van mensenhandel op te merken. Slachtoffers van mensenhandel worden niet altijd
zodanig herkend. Daarbij komt kijken dat slachtoffers van mensenhandel zichzelf niet altijd als
slachtoffer zien. Belangrijk om bij medewerkers van de gemeente hier bewustwording in te
Het verstoren en bestrijden van de criminele activiteiten van mensenhandelaren is belangrijk
voor de aanpak. Dit kan enerzijds door mensenhandel op te sporen, te beëindigen en te
bestraffen. Anderzijds kan dit door barrières in het criminele proces op te werken.
Het opsporen van mensenhandel is een strafrechtelijke taak. De opsporings- en
berechtingscijfers mensenhandel zijn laag. Dit komt doordat het een ‘haaldelict’ is. Slachtoffers
melden zich niet uit angst of omdat zij zichzelf niet als slachtoffer zien. Bij arbeidsmigranten zijn
de werkomstandigheden in Nederland in veel gevallen aanzienlijk beter dan zij gewend zijn en
krijgen ze goed betaald. Wel kunnen de veiligheidspartners en de zorgpartners, samen met de
opsporingsinstanties, de oren en de ogen zijn om misstanden en signalen van mensenhandel op
te merken. Op deze wijze kunnen de signalen opgebouwd worden naar een casus.
De gemeente zet bestuurlijke instrumenten in en werpt barrières op om mensenhandel te
voorkomen en aan te pakken. Er bestaan barrièremodellen die laten zien welke stappen
mensenhandelaren moeten zetten om hun criminele activiteit te kunnen uitoefenen en welke
organisaties een rol kunnen spelen om de activiteit te bemoeilijken of te sanctioneren. Een
aantal barrières kan de gemeente zelf opwerpen. Deze worden hieronder toegelicht.
Om in Nederland te kunnen werken is een inschrijving bij de gemeente nodig. Verdachte
signalen bij burgerzaken worden onderzocht. Het gemeenteloket is vaak de eerste stap voor het
plegen van identiteitsfraude en adresfraude. Aan de hand van verdachte signalen kan de
gemeente vooraf een controle uitvoeren. Het is lastig om fraude te herkennen, daarom is het
belangrijk om baliemedewerkers van de gemeente te blijven trainen op signalen van
Arbeidsmigranten leveren in verschillende sectoren een grote bijdrage aan de economie. Een
arbeidsmigrant is vaak afhankelijk van de werkgever of het uitzendbureau voor de huisvesting en
het vervoer. Dit kan de arbeidsmigrant kwetsbaar maken. Daarom is het belangrijk dat de
gemeente toeziet op de integriteit van de organisatie/persoon die zorgt voor huisvesting en de
Een goede huisvesting voor arbeidsmigranten vraagt om samenwerking tussen gemeenten,
degene die huisvesting biedt en werkgevers in afstemming met omwonenden. Deze
samenwerking heeft betrekking op meerdere terreinen. Het gaat hierbij om:
Uitbuiting kan plaatsvinden daar waar gewerkt wordt. Waar het gaat om bedrijven waar de
gemeente een vergunning voor moet verlenen, zoals horeca, heeft de gemeente bestuurlijke
mogelijkheden om tijdens controles mensenhandel te signaleren en vervolgens aan te pakken
door bijvoorbeeld een vergunning in te trekken of een bedrijf (al dan niet tijdelijk) te sluiten.
Om mensenhandel tegen te gaan is het toepassen van de Bibob-toets een goed instrument als
het gaat om vergunning plichtige activiteiten. Bijvoorbeeld om de integriteit van de aanvrager te
onderzoeken bij de aanvraag van een vergunning voor een seksinrichting of bij het verzoek tot
een vergunning voor een huisvestigingslocatie voor arbeidsmigranten.
4.1.4 Pijler 4: Zorg en opvang voor slachtoffers
De zorg en opvang voor slachtoffers is een belangrijk component in een sluitende aanpak
mensenhandel. Voor slachtoffers van mensenhandel is het vaak erg moeilijk om hulp te vragen
uit angst voor de daders, waarvan zij afhankelijk zijn. Wanneer er niets te bieden is aan de
slachtoffers in de vorm van veilige opvang, ondersteuning en hulpverlening, zullen zij zichzelf
niet melden. Ook voor professionals die signalen van mensenhandel of uitbuiting willen
doorgeven, is het belangrijk dat zij weten dat er adequaat op gereageerd wordt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-477014.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.