Verkeersbesluit aanwijzing taxistandplaats op de Oostlaan in Pijnacker

Zaaknummer 1601871

Berichtnummer 1461564

 

Van toepassing zijnde wetsartikelen

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen op of aan de weg ter regeling van het verkeer, als dit leidt tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Gevolgde procedure

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur team Advies en Analyse en heeft de politie Eenheid Den Haag positief geadviseerd.

Doelstelling(en) van dit besluit zijn:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  •  

Aanleiding en overwegingen voor een taxistandplaats in het centrum van Pijnacker:

  • Behoefte vanuit de samenleving

    • Er zijn verzoeken bij de gemeente ingediend voor een taxistandplaats in het centrum van Pijnacker.

  • Duurzaam en gedeeld vervoer

    • Taxi’s zijn, conform het STOMP-principe, een vorm van gedeeld vervoer.

    • Ze kunnen bijdragen aan het verminderen van het aantal privéauto’s.

  • Toegankelijkheid en inclusiviteit

    • Een taxistandplaats vergroot de bereikbaarheid voor mensen zonder eigen vervoer, zoals ouderen en mensen met een mobiliteitsbeperking.

  • Stimuleren van ketenmobiliteit

    • De overstap tussen verschillende vervoersmiddelen wordt hiermee bevorderd.

  • Zichtbaarheid en bereikbaarheid

    • De standplaats komt op een centrale en herkenbare locatie beschikbaar voor reizigers.

  • Veiligheid

    • Er is voldoende ruimte voor veilig in- en uitstappen van passagiers.

  • Locatiekeuze

    • De locatie ligt aan een doorgaande verbindingsweg nabij het Raadhuisplein.

    • Dichtbij belangrijke voorzieningen zoals:

      • Openbaar vervoer

      • Winkelcentrum

      • Parkeergarage Pijnacker Centrum

      • Diverse horecagelegenheden

  • Bereikbaarheid voor taxi’s

    • De Westlaan en Oostlaan vormen goede aanrijroutes.

  • Ruimtevoorziening

    • De standplaats biedt ruimte voor ten minste één taxi (personenauto).

    • De bestaande laad- en losstrook wordt met ca. 8 meter ingekort om ruimte te maken.

  • Extra voorziening

    • Indien mogelijk wordt er een bankje geplaatst voor wachtende reizigers.

Gelet op het bovenstaande besluiten wij:

  • 1.

    tot het instellen van een taxistandplaats op de Oostlaan ter hoogte van huisnummer 143-177;

  • 2.

    de taxistandplaats ca. 7 meter lang en ca. 2 meter breed wordt en wordt voorzien van witte kruismarkering, conform CROW-richtlijn over de markering en bebakening van wegen;

  • 3.

    tussen de taxistandplaats en de bestaande laad en losstrook een ruimte van ca. 1 meter is;

  • 4.

    bord E5 bij de taxistandplaats evenwijdig aan de weg te plaatsen;

  • 5.

    dat plaatsing van verkeerstekens conform Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens worden uitgevoerd.

  •  

Eén en ander zoals aangegeven in bijlage:

Bijlage 1 – taxistandplaats Oostlaan, Pijnacker

Inwerkingtreding

Op grond van artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), treedt dit besluit in werking direct na bekendmaking in de (digitale) Gemeenteblad.

 

Pijnacker, 30 oktober 2025

Hoogachtend,

namens het college van Pijnacker-Nootdorp,

J.C.M. Arkesteijn

teamleider Beheer Openbare Ruimte ‎

Dit document is digitaal vastgesteld daarom staat er geen handtekening op

 

Bezwaarmogelijkheden

Tegen dit besluit kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons bezwaar maken. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt 6 weken en vangt aan met ingang van de dag na die, waarop het besluit gepubliceerd is in de digitale Staatscourant. U wordt verzocht op uw brief het woord “Bezwaarschrift” te vermelden.

Nadat tegen een besluit een bezwaar is ingediend, kunt u de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank te Den Haag vragen een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet tijdens de bezwaarprocedure worden gedaan. Het adres van de rechtbank is Postbus 20302, 2500 EH Den Haag, telefoonnummer 088 - 36 222 00.

Voor nadere informatie over het bovenstaande kunt u contact opnemen met het domein Fysieke Leefomgeving, team Beheer Openbare Ruimte, telefoonnummer 14015.

Naar boven