Gemeenteblad van Ede
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ede | Gemeenteblad 2025, 475679 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ede | Gemeenteblad 2025, 475679 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit LaRGaS Slotlaan - Kranenburg - Goudenstein, Gemeente Ede
Registratienummer 20251028847143
Het college van burgemeester wethouders van Ede;
De Slotlaan, Kranenburg en Goudenstein in Ede voor het openbaar verkeer openstaande wegen zijn;
de hierboven genoemde wegen wegen zijn zoals bedoeld in artikel 1 lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994;
deze wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Ede.
de Gemeente Ede in 2018 onderzoek uit heeft laten voeren door verkeersbureau Goudappel naar alle kruispunten binnen de gemeente die geregeld worden met verkeerslichten;
dit met het doel om inzichtelijk te maken welke verkeerslichten overbodig zijn, en dus vervangen kunnen worden door een andere verkeersoplossing, met een verbeterde doorstroming en verkeersveiligheid tot gevolg;
het kruispunt van de Slotlaan met de Kranenburg en Goudenstein als kruispunt naar boven kwam waarvoor het wenselijk en haalbaar is de verkeerslichten te verwijderen, in verband met beperkte noodzaak bij deze verkeerslichten, vanwege het gegeven dat de verkeersstromen op dit kruispunt ook zonder verkeerslichten op een goede en veilige manier kunnen worden afgewikkeld;
het onnodig regelen van kruispunten met verkeerslichten leidt tot hogere snelheden op het kruispunt en roodlichtnegatie, wat tevens terug te zien is op het betreffende kruispunt;
het onderzoek uit 2018 opgevolgd is met een onderzoek uit 2020, waarin gekeken is naar wat voor alternatieve oplossing het verkeer op deze locatie veiliger maakt en bijdraagt aan een verbeterde doorstroming;
uit dit onderzoek een LaRGaS (voorrangsplein) als beste oplossing naar boven kwam, gezien deze aansluit op de bestaande voorrangssituatie op het kruispunt (bij niet regelen door de verkeerslichten), welke weer aansluit op de bestaande hiërarchie tussen de verschillende weg (de Slotlaan als gebiedsontsluitingsweg en hoofdweg in de voorrang ten opzichte van de zijwegen, Kranenburg en Goudenstein);
het verwijderen van onnodige verkeerslichten aansluit op uitgangspunten uit de Edese Koersnota Mobiliteit 2023.
door het verwijderen van de verkeerslichten de voorsorteervakken op alle op het kruispunt aangesloten wegen verwijderd kunnen worden;
hierdoor de ruimte ontstaat om op de Slotlaan de weg te laten slingeren, ten behoeve van het afremmen van de snelheid van het gemotoriseerd verkeer en daarmee de verkeersveiligheid;
het verdwijnen van verschillende rijbanen bijdraagt aan de realisatie van een bredere middenberm, wat de verkeersveiligheid van voetgangers en fietsers die de Slotlaan oversteken ten goede komt;
de overige ruimte die vrijkomt gebruikt wordt om de omgeving van het kruispunt te vergroenen;
verkeer vanuit de twee zijwegen afgeremd wordt door middel van een drempel/plateau en voorrang dient te verlenen aan verkeer op de Slotlaan.
volgens het principe van een LaRGaS verkeer vanuit de zijwegen dat linksaf wil slaan eerst rechtsaf dient te slaan, om vervolgens tweemaal een bocht naar links maken, de juiste richting in, ten behoeve van een lagere snelheid;
dit verplicht rechtsaf slaan kenbaar gemaakt dient te worden aan het verkeer vanuit de zijwegen.
de fietsoversteek over de zijwegen van de Slotlaan, aansluitend op de Slotlaan, in de voorrang ligt ten opzichte van de zijwegen;
ten behoeve van het beter kenbaar maken van deze voorrangssituatie en om de voorrangssituatie voor alle verkeersdeelnemers gelijk te trekken gekozen wordt om over de zijwegen van de Slotlaan, aansluitend op de fietsoversteek in de voorrang, een zebrapad (voetgangersoversteekplaats) te realiseren.
het doorgetrokken smallere profiel van de Kranenburg en Goudenstein tot direct op het kruispunt met de Slotlaan het logisch maakt om ook de overgang van de maximale snelheid van 50 km/h naar 30 km/h direct op het kruispunt te situeren.
sprake is van een fysieke wijziging aan de weg, bestaande uit de aanleg van een zogeheten LaRGaS, waarvoor ter beoordeling van de effecten hiervan op de geluidgevoelige objecten in de omgeving een akoestisch onderzoek uitgevoerd is;
uit dit onderzoek is gebleken dat, rekening houdend met de vastgestelde hogere waarden en de wegdektypen in de heersende situatie, het geluidniveau bij de aangrenzende woningen met maximaal 2 dB toeneemt ten opzichte van de huidige situatie;
dat bij de woningen langs de wegen Kranenburg en Goudenstein het geluidniveau juist tot 3 dB afneemt als gevolg van de verlaging van de maximumsnelheid van 50 km/h naar 30 km/h;
met toepassing van een geluidreducerend wegdek van het type SMA NL8G+, zoals opgenomen in het ontwerp van de herinrichting, het geluidniveau ter plaatse van de woningen verder afneemt, zij het dat de toename ten opzichte van de heersende situatie beperkt blijft tot maximaal 2 dB;
hiermee wordt voldaan aan de voorwaarden als bedoeld in lid 2f.2 en lid 2f.3 van de regels van het Omgevingsplan;
voor de herinrichting van het kruispunt derhalve geen omgevingsvergunning benodigd is, en dat nader onderzoek naar aanvullende geluidmaatregelen niet noodzakelijk wordt geacht.
om de verkeersveiligheid op de weg te verzekeren, weggebruikers en passagiers te beschermen, de weg in stand te houden, de bruikbaarheid daarvan te waarborgen en door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of beperken, het noodzakelijk is om overeenkomstig bijgevoegde tekening verkeersmaatregelen in te stellen.
Overeenkomstig het gestelde in artikel 24 BABW overleg is gevoerd met de korpschef van politie, in deze diens gemandateerde, en deze positief heeft geadviseerd.
Mede gelet op het bepaalde in:
Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
Het bepaalde in de paragrafen 6 en 7 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
Afdelingsmanager ruimtelijke dienstverlening
Bijlage [nummer bijlage + naam bijlage]
Bent u het niet eens met dit besluit?
Neem dan eerst contact met ons op voor een gesprek of uitleg. Dat kan door te bellen naar telefoonnummer 14 0318. U kunt daarna bezwaar maken. Doe dit binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit.
U kunt op twee manieren bezwaar maken.
Vul digitaal het formulier ‘bezwaarschrift indienen’ in op www.ede.nl/bezwaarmaken.
Of stuur ons een brief. Noem in uw brief:
uw naam, adres en telefoonnummer;
de datum waarop u uw brief schrijft;
tegen welk besluit u bezwaar maakt. Noem daarvoor ons kenmerk of besluitnummer en de datum van het besluit. U kunt ook een kopie van dit besluit meesturen;
de reden waarom u het niet eens bent met dit besluit;
Het besluit blijft geldig totdat uw bezwaar is behandeld. Kunt u niet wachten op de uitkomst van de bezwaarprocedure en is er sprake van spoed? Dan kunt u, nadat u bezwaar heeft gemaakt, de Rechtbank Gelderland vragen om een voorlopige voorziening. Meer informatie hierover vindt u op www.rechtspraak.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-475679.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.