Gemeenteblad van Ede
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ede | Gemeenteblad 2025, 475616 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ede | Gemeenteblad 2025, 475616 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit GOW-30 km/h Klomperweg, Lunteren
Registratienummer 20251027846744
Het college van burgemeester wethouders van Ede;
De Klomperweg in Lunteren een voor het openbaar verkeer openstaande weg is;
de hierboven genoemde weg een weg is zoals bedoeld in artikel 1 lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994;
deze weg in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Ede.
Het verkeer in Ede steeds drukker wordt waardoor de leefbaarheid en verkeersveiligheid onder druk staan;
op verzoek van de regering, in overleg met gemeenten en SWOV door het kenniscentrum CROW een afwegingskader 30 km/u is ontwikkeld, waarbij een maximumsnelheid van 30 km/u in de bebouwde kom als leidend principe gehanteerd wordt, met de mogelijkheid om op doorgaande wegen hiervan af te wijken, als dat veilig kan;
het Rijk hiervoor, samen met de decentrale overheden, naast de zogenaamde 30 km/u erftoegangswegen (ETW) in woonwijken, een nieuw wegtype heeft geïntroduceerd: de gebiedsontsluitingsweg 30 km/u (hierna: GOW30);
met dit wegtype het (juridisch) mogelijk is om ook 30 km/u in te voeren op de drukkere gebiedsontsluitingswegen, met zowel een verblijfs- en verkeersfunctie, zodat ook daar de verkeersveiligheid kan worden verbeterd.
gemeente Ede sinds de vaststelling van de Koersnota Mobiliteit 2023, samen met belanghebbenden, gewerkt heeft aan het in kaart brengen van verschillende gebiedsontsluitingswegen (in de Koersnota GOW-B genoemd) met betrekking tot de in de toekomst gewenste inrichting en maximale snelheid op deze wegen;
dit in verband met de landelijke richtlijn en het beleidsuitgangspunt uit de Koersnota Mobiliteit 2023 dat de combinatie van fietsers en gemotoriseerd verkeer op wegen met een maximale snelheid van 50 km/h niet langer wenselijk is;
dit geleid heeft tot een onderzoeksuitkomst waarbij verschillende gebiedsontsluitingswegen onderverdeeld worden in een nieuwe categorie, GOW 30 km/h, en dus in de toekomst een lagere maximale snelheid van 30 km/h zullen krijgen;
op een van deze wegen, de Klomperweg in Lunteren, tussen de Westzoom en de Hertenlaan, het riool (deels) vervangen gaat worden, de nieuwe woonwijk Hulakker aangesloten wordt en het asfalt aan onderhoud toe is, waarmee de mogelijkheid ontstaat deze weg opnieuw in te richten als GOW30 weg, met bijbehorende kenmerken en een maximale snelheid van 30 km/h;
gemeente Ede, ten behoeve van het onderscheid tussen 30 km/h erftoegangswegen en 30 km/h gebiedsontsluitingswegen, welke van een hogere orde zijn, GOW 30 km/h-wegen aanmerkt met een wegvaksnelheid.
het bestaande wegdek van de Klomperweg wordt vervangen door elementenverharding, aansluitend op de uitgangspunten voor een GOW30 weg, waardoor het wegdek met een geringere geluidsreductie kent dan in de voorsituatie;
daarom ter beoordeling van de effecten hiervan op de geluidgevoelige objecten in de omgeving een akoestisch onderzoek is uitgevoerd;
uit dit onderzoek is gebleken dat, indien de nieuwe elementverharding in keperverband wordt aangebracht, geen sprake is van een significante toename van de geluidbelasting;
de berekende geluidniveaus zelfs een afname laten zien ten opzichte van de huidige situatie;
daardoor wordt geconcludeerd dat hiermee wordt voldaan aan de geldende wettelijke verplichtingen ten aanzien van geluid, en dat aanvullende akoestische maatregelen of nader onderzoek derhalve niet noodzakelijk worden geacht.
de Klomperweg op dit moment geen fietsvoorzieningen kent, alhoewel deze wel beschikt over fietssuggestiestroken;
deze fietssuggestiestroken geen wettelijke status kennen en daardoor niet bijdragen aan het comfort en de bescherming van fietsers;
het passend is om op een GOW-30 km/h weg, zoals de Klomperweg wordt, autoverkeer en fietsverkeer te mengen, mits voorzien van de juiste fietsvoorzieningen;
het hierboven benoemde afwegingskader opgevolgd is met een ‘Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30,’ waarin kortweg uitgangspunten staan ten aanzien van hoe een GOW30 km/h weg ingericht zou kunnen/moeten zijn;
er sprake is van voorlopige inrichtingskenmerken, omdat definitieve inrichtingskenmerken pas opgesteld kunnen worden wanneer ervaring opgedaan is met dit nieuwe wegtype;
de handreiking spreekt over het toepassen van fietsstroken, in plaats van fietssuggestiestroken, welke nu aanwezig zijn, op GOW 30 km/h-wegen;
fietsstroken fietsers wel comfort en bescherming bieden, vanwege het gegeven dat op fietsstroken niet geparkeerd/stil gestaan mag worden, waardoor het voor fietsers niet langer noodzakelijk is uit te wijken voor geparkeerde/stil staande motorvoertuigen;
dit de verkeersveiligheid vergroot en bijdraagt aan de gemeentelijke beleidsdoelen waarin de fietser steeds meer op één wordt gezet;
het vervangen van de huidige fietssuggestiestroken op de Klomperweg door fietsstroken wel betekent dat automobilisten niet langer mogen parkeren/stilstaan op de Klomperweg;
gebruik gemaakt kan worden van parkeerplaatsen op het eigen terrein, waar de meeste woningen over beschikken, met een lage parkeerdruk op de Klomperweg tot gevolg, en/of zijstraten.
de komst van de nieuwe wijk Hulakker maakt dat, ten behoeve van een goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer van deze nieuwe wijk, opnieuw gekeken dient te worden naar de verdeling van bushaltes over de Klomperweg;
de Klomperweg op dit gedeelte beschikt over twee bushaltes (beide in twee richtingen), eentje ter hoogte de Hertenlaan (huisnummer 28 en huisnummer 51) en eentje ter hoogte van de Marandihof (huisnummer 71 en huisnummer 70);
de bushaltes ter hoogte van de Hertenlaan niet tegenover elkaar gelegen zijn, wat de voorkeur heeft bij bushaltes, vanwege de vindbaarheid van de tegengestelde richting;
ten behoeve van betere spreiding en het waarborgen van de bereikbaarheid van de wijk Hulakker met het Openbaar Vervoer het noodzakelijk is de bushaltes meer naar het westen te verschuiven.
om de verkeersveiligheid op de weg te verzekeren, weggebruikers en passagiers te beschermen, de weg in stand te houden, de bruikbaarheid daarvan te waarborgen en door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of beperken, het noodzakelijk is om overeenkomstig bijgevoegde tekening verkeersmaatregelen in te stellen.
Overeenkomstig het gestelde in artikel 24 BABW overleg is gevoerd met de korpschef van politie, in deze diens gemandateerde, en deze positief heeft geadviseerd.
Mede gelet op het bepaalde in:
Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
Het bepaalde in de paragrafen 6 en 7 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
Overeenkomstig bijgevoegde tekening de volgende verkeersmaatregelen te treffen
de bestaande bushaltes op de Klomperweg ter hoogte van de Hertenlaan (huisnummer 28 en huisnummer 51) en ter hoogte van de Marandihof (huisnummer 71 en huisnummer 70) te verschuiven naar het westen door verplaatsing naar de nieuwe locaties, ter hoogte van huisnummer 54 en huisnummer 57 en direct ten westen van de Haverkamp (beide zijden van de weg), door verplaatsing van de bushaltevoorziening (halte) en het bord L03B uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
Bent u het niet eens met dit besluit?
Neem dan eerst contact met ons op voor een gesprek of uitleg. Dat kan door te bellen naar telefoonnummer 14 0318. U kunt daarna bezwaar maken. Doe dit binnen zes weken na de verzenddatum van dit (herziene) besluit.
U kunt op twee manieren bezwaar maken.
Vul digitaal het formulier ‘bezwaarschrift indienen’ in op www.ede.nl/bezwaarmaken.
Of stuur ons een brief. Noem in uw brief:
uw naam, adres en telefoonnummer;
de datum waarop u uw brief schrijft;
tegen welk besluit u bezwaar maakt. Noem daarvoor ons kenmerk of besluitnummer en de datum van het besluit. U kunt ook een kopie van dit besluit meesturen;
de reden waarom u het niet eens bent met dit besluit;
Het besluit blijft geldig totdat uw bezwaar is behandeld. Kunt u niet wachten op de uitkomst van de bezwaarprocedure en is er sprake van spoed? Dan kunt u, nadat u bezwaar heeft gemaakt, de Rechtbank Gelderland vragen om een voorlopige voorziening. Meer informatie hierover vindt u op www.rechtspraak.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-475616.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.