Gelet op:
Artikel 15 Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer,
Overwegingen:
Er is in de Spanjaardswijk veelvuldig sprake van overlast van gemotoriseerd verkeer door foutparkeerders en door sluipverkeer dat door de wijk heen rijdt. Tijdens wijkbijeenkomsten is dat ook gebleken en de bewoners vragen om verkeerskundige maatregelen.
De nieuwe inrichting van de Spanjaardswijk is in samenspraak met de bewoners en betrokkenen ontworpen om de onveiligheid en overlast door het foutparkeren en het grote aantal verkeersbewegingen van gemotoriseerd verkeer te beperken.
Er wordt na een aanpassing van enkele straten (gedeeltelijk) eenrichtingsverkeer ingesteld voor gemotoriseerd verkeer. Dat geldt voor de straten Emmastraat, Wilhelminastraat, Spanjaardsplein, Spinnerstraat en de Textielstraat. Deze maatregel geldt niet voor (brom-)fietsen.
Er zijn alternatieve routes voor gemotoriseerd verkeer beschikbaar met relatief geringe omrijafstanden. Het parkeren in de wijk is alleen in de parkeervakken toegestaan zoals op de bijgevoegde situatietekening is weergegeven. Het parkeren langs de kant van de weg wordt verboden. Momenteel worden motorvoertuigen deels op het trottoir of op andere ongewenste plekken geparkeerd. Dit geeft een rommelige aanzicht en belemmert de doorgang voor het andere verkeer.
De doorgang van de Wilhelminastraat naar de Emmastraat voor gemotoriseerd verkeer wordt door het nemen van fysieke maatregelen opgeheven. De maatregel is nodig om in samenhang met de andere verkeerskundige maatregelen het sluipverkeer dat door de wijk rijdt verder te beperken.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente.
De genoemde maatregelen worden, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, wenselijk en noodzakelijk geacht om de veiligheid op de weg te verzekeren en/of weggebruikers en passagiers te beschermen en door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen ofte beperken.
De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt op grond van artikel 15 lid 1 Wegenverkeerswet 1994 krachtens een verkeersbesluit.
Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden op grond van artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet 1994 krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.