Rectificatie: Verkeersbesluit voor het instellen van (gedeeltelijk) eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer voor de straten Emmastraat, Wilhelminastraat, Spanjaardsplein, Spinnerstraat en Textielstraat te Borne

Rectificatie bekendmakingen verkeersbesluit Spanjaardswijk in de Week van Borne op 15 januari 2025 en het Gemeenteblad van de gemeente Borne op 16 januari 2025 (nr. 19008)

Op 15 januari 2025 is in de Week van Borne het verkeersbesluit Spanjaardswijk met de onjuiste tekening bekend gemaakt.

Op 16 januari 2025 is in het Gemeenteblad van de gemeente Borne het verkeersbesluit Spanjaardswijk (nr. 19008) met de onjuiste tekening bekend gemaakt.

Deze bekendmakingen worden hierbij dan ook ingetrokken.

Het verkeersbesluit zal op 5 februari 2025 opnieuw met de juiste tekening in de Week van Borne en het digitale gemeenteblad van de gemeente Borne bekend worden gemaakt.

Borne, 29 januari 2025

Burgemeester en wethouders van Borne;

Gelet op:

Artikel 15 Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer,

Overwegingen:

Er is in de Spanjaardswijk veelvuldig sprake van overlast van gemotoriseerd verkeer door foutparkeerders en door sluipverkeer dat door de wijk heen rijdt. Tijdens wijkbijeenkomsten is dat ook gebleken en de bewoners vragen om verkeerskundige maatregelen.

De nieuwe inrichting van de Spanjaardswijk is in samenspraak met de bewoners en betrokkenen ontworpen om de onveiligheid en overlast door het foutparkeren en het grote aantal verkeersbewegingen van gemotoriseerd verkeer te beperken.

Er wordt na een aanpassing van enkele straten (gedeeltelijk) eenrichtingsverkeer ingesteld voor gemotoriseerd verkeer. Dat geldt voor de straten Emmastraat, Wilhelminastraat, Spanjaardsplein, Spinnerstraat en de Textielstraat. Deze maatregel geldt niet voor (brom-)fietsen.

Er zijn alternatieve routes voor gemotoriseerd verkeer beschikbaar met relatief geringe omrijafstanden. Het parkeren in de wijk is alleen in de parkeervakken toegestaan zoals op de bijgevoegde situatietekening is weergegeven. Het parkeren langs de kant van de weg wordt verboden. Momenteel worden motorvoertuigen deels op het trottoir of op andere ongewenste plekken geparkeerd. Dit geeft een rommelige aanzicht en belemmert de doorgang voor het andere verkeer.

De doorgang van de Wilhelminastraat naar de Emmastraat voor gemotoriseerd verkeer wordt door het nemen van fysieke maatregelen opgeheven. De maatregel is nodig om in samenhang met de andere verkeerskundige maatregelen het sluipverkeer dat door de wijk rijdt verder te beperken.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente.

De genoemde maatregelen worden, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, wenselijk en noodzakelijk geacht om de veiligheid op de weg te verzekeren en/of weggebruikers en passagiers te beschermen en door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen ofte beperken.

De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt op grond van artikel 15 lid 1 Wegenverkeerswet 1994 krachtens een verkeersbesluit.

Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden op grond van artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet 1994 krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Primair besluit

Het college heeft op 26 juni 2024 besloten om eenrichtingsverkeer in te stellen door middel van het plaatsen van de borden C02 (inrijverbod), C03 (eenrichtingsweg), L08 (doodlopende weg), OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de navolgende wegen:

Emmastraat;

Wilhelminastraat (gedeeltelijk);

Spanjaardsplein;

Spinnerstraat (gedeeltelijk);

Textielstraat;

Daarnaast is een parkeerverbod ingesteld voor het parkeren buiten de parkeervakken door het plaatsen van de borden E01 van bijlage 1 van het RVV 1990 en is de doorgang van de Wilhelminastraat naar de Emmastraat voor gemotoriseerd verkeer opgeheven. Verder zijn de borden geplaatst op de locaties alsweergegeven op de bij dit besluit horende situatietekening (verkeersbesluit Spanjaardswijk).

Op 31 juli 2024 heeft het college een bezwaarschrift tegen dit verkeersbesluit ontvangen en ter advisering voorgelegd aan de Commissie advisering bezwaarschriften gemeente Borne (hierna de Commissie).

Op 14 oktober 2024 heeft de hoorzitting van de Commissie plaatsgevonden.

De Commissie heeft op 8 november 2024 geadviseerd om de bezwaren tegen het verkeersbesluit Spanjaardswijk ongegrond te verklaren.

Beslissing op bezwaar

Het college heeft op 7 januari 2025 conform het advies van de Commissie besloten om de bezwaren tegen het verkeersbesluit Spanjaardswijk ongegrond te verklaren en dit besluit te handhaven onder aanpassing van de bij dit besluit behorende tekening. Dit betekent dat de bestaande inrit aan de Emmastraat niet voor gemotoriseerd verkeer zal worden afgesloten en blijft zoals deze is. De bijgaande tekening, die bij het verkeersbesluit Spanjaardswijk hoort, is alleen op dit onderdeel aangepast.

Beroep

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking beroep instellen bij de Rechtbank Overijssel, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle. Indien onverwijlde spoed dat eist is het mogelijk om een voorlopige voorziening te vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Hiervoor is griffierecht verschuldigd.

Naar boven