Gemeenteblad van Rijswijk
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rijswijk | Gemeenteblad 2025, 475260 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rijswijk | Gemeenteblad 2025, 475260 | verkeersbesluit of -mededeling |
Gemeente Rijswijk – verkeersbesluit voorrangsregeling doseersluis Van der Kooijweg –te Rijswijk
In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, staat dat het college van burgemeester en wethouders verkeersbesluiten mogen nemen.
Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor maatregelen op of aan de weg indien de maatregelen leiden tot beperkingen of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Als andere belangen uit artikel 2, eerste en tweede lid, in het geding zijn wordt aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Op basis van bovenstaande grondslagen en met inachtneming van:
• de Algemene wet bestuursrecht (AWB);
• de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);
• het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
• het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV);
• uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;
• bevoegdhedenoverzicht gemeente Rijswijk 2024 I en ll.
- dat de gemeente de aantasting van het karakter of de functie van gebieden, die door het verkeer worden veroorzaakt, wil voorkomen of beperken;
- dat de gemeente de veiligheid op de weg wil verzekeren;
- dat de gemeente bestuurders en passagiers wil beschermen;
- dat de gemeente de vrijheid van het verkeer zo veel mogelijk wil waarborgen;
- dat de Van der Kooijweg een gebiedsontsluitingsweg is in de gemeente Rijswijk, met een maximum toegestane snelheid van 50 km/uur;
- dat aan de Van der Kooijweg het sportpark Hoekpolder en natuurgebied Hoekpolder gelegen zijn;
- dat er zich geen (snor)fietsers of voetgangers op of direct naast de rijbaan van de Van der Kooijweg bevinden;
- dat de Van der Kooijweg een hoofdroute is voor nood- en hulpdiensten en dat de betrouwbaarheid en snelheid bij gebruik zoveel mogelijk geborgd moet worden;
- dat de Van der Kooijweg een vaste route is voor de afvalinzameldienst bij het ophalen van afval en dat deze route beschikbaar blijft;
- dat de Van Rijnweg een fietsstraat is met een snelheidslimiet van 30 km/h;
- dat de Van der Kooijweg en de Van Rijnweg in elkaars verlengde liggen;
- dat de Van der Kooijweg en de Van Rijnweg buurten als Eikelenburg, Stervoorde en Hoekpolder met Sion verbindt;
- dat op 21 september 2023 door de gemeenteraad van de gemeente Rijswijk (hierna de raad) de motie “Veilige Van Rijnweg” is aangenomen over het verkeersveiliger maken van de Van Rijnweg;
- dat met deze motie de raad het college van burgemeester en wethouders (hierna het college) heeft verzocht om op zowel de Van Rijnweg als de Van der Kooijweg zo snel mogelijk duidelijke snelheidsbeperkende maatregelen te nemen met een herinrichting waarbij de veiligheid van langzaam verkeer voorop staat;
- dat gebleken is dat het treffen van alleen snelheidsbeperkende maatregelen onvoldoende effect heeft op het gebruik van de route Van der Kooijweg – Van Rijnweg door gemotoriseerd verkeer waardoor de verkeersveiligheid van langzaam verkeer onvoldoende gewaarborgd wordt;
- dat een aantal omwonenden op 21 december 2023 het college hebben verzocht om het viaduct over de A4, tussen de Van der Kooijweg en Van Rijnweg, voor doorgaand gemotoriseerd verkeer af te sluiten;
- dat de gemeente het belangrijk vindt dat de functie van de Van Rijnweg, als fietsstraat, niet wordt aangetast;
- dat de gemeente het belangrijk vindt - mede gelet op de toenemende woningbouw en verkeersdrukte - om de weg voor alle weggebruikers en de hulpdiensten open te houden en daarmee de bereikbaarheid tussen de buurten Hoekpolder en Sion voor iedere weggebruiker gewaarborgd blijft;
- dat het college, na overleg met de raad, heeft besloten dat de route Van der Kooijweg - Van Rijnweg openblijft voor gemotoriseerd verkeer, met de voorwaarde dat de Van Rijnweg en Van der Kooijweg veiliger ingericht worden;
- dat samen met een extern verkeerskundig bureau en in gesprek met een aantal omwonenden is nagegaan wat mogelijk is en wat de juiste maatregelen zijn om de verkeersveiligheid te garanderen binnen het kader van de motie van de raad;
- dat na onderzoek van het verkeerskundig bureau is gebleken dat het noodzakelijk is om infrastructurele maatregelen te nemen en om het aantal motorvoertuigen op de Van Rijnweg als fietsstraat te verlagen, om de verkeersveiligheid garanderen;
- dat er infrastructurele maatregelen door de gemeente worden voorbereid op de Van der Kooijweg om de Van Rijnweg verkeersveiliger te maken;
- dat als eerste maatregel is gekozen voor een doseersluis (bestaande uit een wegversmalling met verkeerslichten) waarmee het aantal motorvoertuigen wordt verlaagd tot 200 per uur;
- dat dit maximale aantal motorvoertuigen is gebaseerd op het veilig kunnen functioneren van een fietsstraat;
- dat het op de Van Rijnweg niet mogelijk is om een doseersluis toe te passen, omdat op de Van Rijnweg (brom)fietsers en gemotoriseerd verkeer gebruik maken van dezelfde rijbaan;
- dat langs de Van der Kooijweg een vrijliggend fietspad ligt en dat daardoor de toepassing van de doseersluis geen hinder veroorzaakt voor de gebruikers van het fietspad;
- dat ten behoeve van de verkeersveiligheid ervoor is gekozen om ook bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen te weren uit de doseersluis, met het bord C15;
- dat het de verwachting is dat bromfietsers veel meer gebruik gaan maken van het huidige fietspad nadat de doseersluis actief wordt, omdat dit waarschijnlijk de snellere route zal zijn;
- dat uit verkeerstellingen is gebleken dat het huidig aantal gebruikers van het fietspad overeenkomt met de aanbevolen breedte van het fietspad (Ontwerpwijzer Fietsverkeer, CROW 2021), waardoor deze ook geschikt is voor bromfietsers;
- dat het fietspad tussen de Van der Kooijweg en het Meester Beerninkplantsoen daarom verandert in een fiets/bromfietspad, met het plaatsen van de borden G12a en G12b;
- dat met het toepassen van de doseersluis de gemeente de capaciteit op de Van Rijnweg en de Van der Kooijweg tot 200 motorvoertuigen per uur beperkt met als gevolg dat een deel van het doorgaand verkeer zich zal verplaatsen via een andere route of zal kiezen voor een ander vervoersmiddel;
- dat bij de doseersluis de verkeersstromen vanuit beide richtingen wordt geregeld met (mobiele) verkeersregelinstallaties (VRI) in combinatie met het toepassen van stopstrepen en de verkeerstekens F05 en F06;
- dat met deze maatregel de Van Rijnweg rustiger en daardoor verkeersveiliger wordt;
- dat wordt beoogd de doseersluis als permanente maatregel in te stellen, maar eerst als tijdelijke maatregel wordt getest;
- dat de betrouwbaarheid en snelheid van de doorgang voor de nood- en hulpdiensten zoveel mogelijk wordt geborgd, door het toepassen van passeermogelijkheden in en rondom de doseersluis;
- dat voor een veilige afwikkeling van het verkeer ter plaatse van de doseersluis de huidige 30 km/u limiet wordt verlengd, in combinatie met het al geldende parkeerverbod;
- dat voor de geleiding van het verkeer voor de doseersluis het verkeersbord D02 wordt toegepast (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, RVV 1990);
- dat voor de gemeente het belang van de verkeersveiligheid op de Van Rijnweg zwaarder weegt dan het belang om zonder reistijdverlies gebruik te maken van de Van der Kooijweg;
- dat de gemeente de aantasting van het karakter of de functie van de Van Rijnweg als fietsstraat, die door de hoeveelheid verkeer wordt veroorzaakt, met de in dit verkeersbesluit toegelichte maatregelen, beperkt;
- dat voor de gemeente de verkeersveiligheid en het belang van de functie van de Van Rijnweg als fietsstraat zwaarder weegt dan de toename van verkeer en eventuele toename in reistijd over andere wegen die daar beter voor zijn toegerust;
- dat door de doseersluis het karakter van de direct omliggende gebieden niet meer dan noodzakelijk, voor het veilig functioneren van de fietsstraat, wordt aangetast;
- dat zodoende met het openhouden van de Van der Kooijweg en de Van Rijnweg de vrijheid van het verkeer in stand gehouden wordt voor de gebruikers met herkomst en bestemming in directe nabijheid van deze verbinding;
- dat de gemeente hiermee de belangen van verzekering van verkeersveiligheid, de bescherming van bestuurders en passagiers, vrijheid van het verkeer en van omwonenden heeft afgewogen en daarin de meest optimale keuze heeft gemaakt;
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gevoerd met de politie.
Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in het Gemeenteblad. Deze is voor een ieder in te zien op de website officielebekendmakingen.nl. Daarnaast wordt het verkeersbesluit bekend gemaakt in het Nieuwsblad Rijswijk.
tot het toepassen van een voorrangsregeling op de Van der Kooijweg, door het plaatsen van een F05 bord (verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting, RVV 1990) vanuit de richting Meester Beerninkplantsoen en een F06 bord (bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan, RVV 1990) vanuit de richting Weidedreef, conform bijlage 1 van het RVV;
tot het weren van fietsen, snorfietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen op de Van der Kooijweg, met het plaatsen van het bord C15 aan weerszijden van de doseersluis, met een vooraankondigingsbord ten zuiden van het kruispunt Van der Kooijweg-Meester Beerninkplantsoen, conform bijlage 1 van het RVV;
College van burgemeester en wethouders van Rijswijk
* Exacte locaties van de borden staan in de “ bijlage specificaties ontwerp”
De verkeerstekens worden benoemd conform bijlage I van het RVV 1990.
Dit verkeersbesluit en de bijbehorende tekening zijn in te zien op https://www.officielebekendmakingen.nl en wordt gepubliceerd in Nieuwsblad Rijswijk op 6-11-2025
Daarnaast ligt het verkeersbesluit en de bijbehorende tekening op afspraak ter inzage bij de balie Publieksvoorlichting in de hal van het Huis van de Stad aan de Generaal Spoorlaan 2, 2283 GM Rijswijk. Voor het maken een afspraak kunt u iedere werkdag tijdens kantooruren contact opnemen met de gemeente Rijswijk. Dit kan via het telefoonnummer 14 070.
maandag, dinsdag en woensdag van 09:00 uur tot 17:00 uur;
donderdag van 09:00 uur tot 20:00 uur;
vrijdag van 09:00 uur tot 12:00.
Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u een gemotiveerd bezwaarschrift sturen naar het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5305, 2280 HH Rijswijk.
Dit kan ook digitaal. Het digitale formulier “Bezwaar gemeentelijk besluit” vindt u op onze website https://www.rijswijk.nl/inwoners/producten/bezwaarschrift-indienen. U heeft hier wel een elektronische handtekening (DigiD) voor nodig.
U moet het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden ontvangen. In het bezwaarschrift moet staan:
Het is wenselijk een kopie van het besluit mee te zenden.
Het besluit waartegen u bezwaar maakt, treedt al in werking tijdens de bezwaarschriftprocedure. Om de inwerkingtreding op te schorten kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht. Daaraan zijn kosten verbonden. Nadere informatie over de voorwaarden kunt u lezen op www.rechtspraak.nl/organisatie-en-contact/rechtsgebieden/bestuursrecht
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-475260.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.