Gemeenteblad van Druten
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Druten | Gemeenteblad 2025, 475043 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Druten | Gemeenteblad 2025, 475043 | beleidsregel |
Beleidsregels Huisvesting Internationale Werknemers Druten
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Druten,
gelezen het voorstel van het college van 28 oktober 2025,
gezien het besluit van de gemeenteraad van 23 oktober 2025 tot vaststelling van het Beleidskader Huisvesting Internationale Werknemers Druten,
De Beleidsregels Huisvesting Internationale Werknemers Druten
Deze beleidsregels zijn van toepassing op de groep shortstay (verblijf tot zes maanden) en midstay (verblijf zes maanden tot drie jaar).
Artikel 3. Registratie van internationale werknemers
Op een locatie met de functie logies wordt een nachtregister bijgehouden. Dit is een wettelijke verplichting die is opgenomen in de geldende Verordening op de heffing en de invordering van toeristenbelasting Druten.
Artikel 4. Inschrijving in het BRP
Internationale werknemers worden bij aanvang van het verblijf door de initiatiefnemer gewezen op de verplichting om zich in het BRP (Basisregistratie Personen) in te schrijven bij een beoogd verblijf van langer dan 4 maanden in een half jaar (dit hoeft niet aaneengesloten te zijn).
Artikel 5. Locatie huisvesting
Artikel 6: Maximaal aantal voorzieningen
De opgave zoals vastgesteld in het Beleidskader huisvesting internationale werknemers is richtinggevend voor het maximaal aantal voorzieningen dat de gemeente voor deze doelgroep faciliteert. Hierbij maakt de gemeente onderscheid in type verblijf (logies / wonen).
Artikel 7. Kwaliteitseisen van het beheer
De huisvestingsvoorziening beschikt over een huis- en gedragsreglement in de taal/talen van de aanwezige bewoners. Het huis- en gedragsreglement bevat informatie over hoe het beheer en toezicht is georganiseerd, het bevat belangrijke telefoonnummers en stelt de maatregelen vast wanneer bijvoorbeeld het volgende wordt geconstateerd (deze lijst is niet uitputtend):
De initiatiefnemer stelt een beheerplan op en overlegt die aan de gemeente. Het beheerplan is aanwezig in de huisvestingsvoorziening en bevatinformatie over hoe het beheer en toezicht op de locatie is georganiseerd en hoe het contact met omwonenden is ingevuld. Dit beheerplan wordt desgewenst in samenwerking met omwonenden opgesteld.
Artikel 11. Kwaliteitseisen huisvesting in een grootschalige voorziening
Aanvullend op de voorwaarden van artikel 9 gelden onderstaande voorwaarden voor huisvesting in een grootschalige voorziening:
De initiatiefnemer stelt een klankbordgroep in die naar behoeve bij elkaar komt om te adviseren over het initiatief. Na realisatie, komt de klankbordgroep periodiek samen om eventuele knelpunten in exploitatie te bespreken. In de klankbordgroep neemt de eigenaar van het complex, de beheerder, een vertegenwoordiger van de gemeente, een vertegenwoordiger van de politie (zoals de wijkagent) en een vertegenwoordiger van omwonenden plaats. De gemeente toetst of een klankbordgroep evenredig is samengesteld.
Het college beoordeelt initiatieven met betrekking tot de huisvesting van internationale werknemers. Daarbij weegt het college de volgende punten in ieder geval mee:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-475043.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.