Gemeenteblad van Eindhoven
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Eindhoven | Gemeenteblad 2025, 474824 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Eindhoven | Gemeenteblad 2025, 474824 | verkeersbesluit of -mededeling |
Tijdelijke verkeersmaatregelen en tijdelijke plaatsing verkeerstekens in verband met bouwproject ‘Kerstroosplein (ongenummerd)’
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven (hierna: het college) neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:
Voor de volgende inrichtingselementen is een verkeersbesluit vereist:
De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is het bepaalde in:
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden bij maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de WVW 1994.
De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid.
Op grond van het bepaalde in artikelen 34, 35 en 37 van het BABW kan het bevoegd gezag ingeval van de uitvoering van werken tijdelijke verkeerstekens plaatsen of tijdelijke verkeersmaatregelen uitvoeren. In bepaalde situaties behoeft geen verkeersbesluit te worden genomen. Onder de gegeven omstandigheden wordt dit thans wél nodig geacht, omdat de hierboven beschreven tijdelijke inrichtingselementen langer gaan duren dan vier maanden.
De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de WVW 1994:
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Oost-Brabant, district Eindhoven, basisteam Zuid. De politie is van oordeel dat de voorgenomen maatregelen op juridische en praktische gronden handhaafbaar zijn en geen afbreuk doen aan de veiligheid. Gelet op bovenstaande kan de politie positief adviseren op het voorgenomen verkeersbesluit. Handhaving zal mogelijkerwijs een lage prioriteit hebben.
Het Kerstroosplein en de 2e Bottelroosstraat zijn bij de gemeente in beheer.
Het college heeft op 7 oktober 2025 een omgevingsvergunning verleend voor het bouwen van 53 appartementen (kenmerk EHV-ZP2023-005942) aan het Kerstroosplein.
Voor de realisering van de appartementen wordt een bouwterrein ingericht. In verband met de in acht te nemen bouwveiligheidszone en het faciliteren van ruimte voor het opstellen van bouwmateriaal en hijsmaterieel, dient een aantal tijdelijke verkeersmaatregelen te worden getroffen in bovenvermelde straten.
Ten behoeve van de bouwwerkzaamheden heeft het bouwbedrijf een BLVC / bouwveiligheidsplan opgesteld.
De tijdelijke inrichtingselementen staan weergegeven op tekeningen 202422601-001, versie 1.5 en 202422601-002, versie 1.5 d.d. 21 januari 2025.
De bouw van de appartementen vindt binnen bouwhekken plaats. Het bouwterrein is deels gesitueerd op het Kerstroosplein en in de 2e Bottelroosstraat. De wegen dienen gedeeltelijk te worden vrijgehouden voor het af- en aanvoeren en het opstellen van het materieel, dan wel het creëren van de benodigde bouwveiligheidszone. Tevens dient ruimte te worden gecreëerd ten behoeve van het werkverkeer, waarbij voertuigen voldoende ruimte hebben om binnen de bouwhekken te parkeren.
De bouwhekken dienen tevens ter afsluiting van het bouwterrein, zodat onbevoegden (inclusief spelende kinderen) zich geen toegang tot het terrein kunnen verschaffen. Hiermee worden gevaarlijke en/of onveilige situaties voorkomen en wordt de voortgang van de werkzaamheden niet belemmerd.
Hieronder volgt een uiteenzetting van de te treffen verkeersmaatregelen. Voor de exacte locaties wordt verwezen naar bovenstaande tekeningen, die tevens als bijlagen 1 en 2 aan dit verkeersbesluit zijn toegevoegd.
Het Kerstroosplein wordt gedeeltelijk voor alle voertuigen (uitgezonderd bouwverkeer) en voetgangers afgesloten. Dit zal gebeuren door middel van het fysiek afsluiten van de weg met hekwerken en het plaatsen van bebording.
Rondom en binnen de afsluiting (hekwerken) zijn diverse parkeergelegenheden gelegen. De parkeergelegenheden zijn vanwege het bouwterrein niet toegankelijk. Gedurende de bouwperiode geldt derhalve een parkeerverbod.
Enige tijd voor aanvang van de werkzaamheden wordt dit parkeerverbod ter plaatse aangekondigd.
De start van de werkzaamheden staat gepland in week 50 van 2025. De werkzaamheden zullen naar verwachting duren t/m januari 2027.
De tijdelijke verkeersmaatregelen zullen van kracht blijven tot het bouwproject volledig is afgerond.
De verkeersmaatregelen zijn afgestemd met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost en Cure Afvalbeheer. Omwonenden worden over de tijdelijke verkeersmaatregelen geïnformeerd via een wijkinformatiebrief.
Met dit verkeersbesluit stelt het college tijdelijke verkeersregels vast in verband met het faciliteren van een werkterrein voor bouwproject ‘Kerstroosplein (ongenummerd)’.
Deze regels dienen de hierboven genoemde verkeersbelangen van artikel 2 van de WVW 1994.
Door het instellen van de tijdelijke verkeersmaatregelen kan:
Zonder deze tijdelijke verkeersmaatregelen kunnen er onveilige en/of overlastgevende situaties ontstaan.
De verkeersmaatregelen kunnen echter ook nadelige gevolgen met zich meebrengen. Door het fysiek afsluiten van de rijbaan met hekwerken zal de verkeerscirculatie voor het (gemotoriseerde) verkeer wijzigen. Weggebruikers dienen in sommige situaties een aangepaste – wellicht langere – route te nemen.
Het parkeerverbod en het niet beschikbaar zijn van een aantal parkeerplaatsen in de 2e Bottelroosstraat en aan het Kerstroosplein kunnen nadelige gevolgen met zich meebrengen, doordat er tijdelijk minder parkeergelegenheid is in de straten. Op momenten waarop de parkeerdruk hoger is, kan het voorkomen dat men iets verder van de bestemming af een parkeerplaats moet vinden.
Daarbij kan worden opgemerkt dat de parkeervraag reeds is afgenomen, doordat de bestaande woningen binnen het project niet meer bewoond zijn en gesloopt worden.
Om de overlast voor de buurt te beperken, is bewust gekozen om een rustig zijstraatje van het Kerstroosplein af te sluiten voor verkeer en te betrekken bij de bouwplaats. Het laden en lossen voor de bouwplaats zal daardoor op de bouwplaats plaatsvinden.
Voor het grote transport zullen er gecertificeerde verkeersbegeleiders tijdens dit transport assisteren bij het inrijden van deze straat. Zij zullen hierbij duidelijk herkenbaar zijn door middel van hesjes. Hierdoor zal het doorgaande verkeer op de Winkelstraat geen of weinig hinder ondervinden.
Het college is van mening dat de mogelijke ongemakken voor weggebruikers beperkt zijn, mede doordat de maatregelen van tijdelijke duur zijn en er alternatieve routes en alternatieve parkeergelegenheden in de buurt beschikbaar zijn.
Het belang van de bruikbaarheid van de weg ten behoeve van het werkverkeer, het belang van het creëren van een bouwveiligheidszone en het belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg prevaleren boven het belang van het waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het parkeerbelang.
Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen belangen. De tijdelijke verkeersmaatregelen leiden volgens het college niet tot onevenredige hinder of overlast voor betrokkenen (artikel 3:4, lid 2, van de Awb).
De maatregelen worden uitgevoerd door middel van:
De hierboven genoemde verkeersborden zijn conform de modellen van bijlage 1 van het RVV 1990.
De tijdelijke maatregelen zijn weergegeven op tekeningen 202422601-001, versie 1.5 en 202422601-002, versie 1.5 d.d. 21 januari 2025.
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,
I.J.C. Brouwer
hoofd afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u, indien u belanghebbende bent, tegen dit besluit schriftelijk bezwaar maken. Het ondertekende bezwaarschrift moet worden ingediend binnen zes weken na publicatie van dit besluit en moet in ieder geval bevatten:
Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan:
het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven
ter attentie van de sector Veiligheid, Juridische zaken en Bestuur
Ook is het mogelijk om online, met gebruikmaking van DigiD, een bezwaarschrift in te dienen. Gaat u daarvoor naar de website www.eindhoven.nl. Vul in het zoekvenster in “bezwaar op gemeentebesluiten”, klik op het rode vlak “online bezwaar maken” en volg verder de instructies.
Als u de werking van dit besluit wil laten schorsen, kunt u bij een spoedeisend belang om een voorlopige voorziening verzoeken bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Hiervoor is aan de rechtbank een bedrag aan griffierecht verschuldigd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-474824.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.