Gemeenteblad van Overbetuwe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Overbetuwe | Gemeenteblad 2025, 474762 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Overbetuwe | Gemeenteblad 2025, 474762 | beleidsregel |
Uitvoeringsbeleid evenementen gemeente Overbetuwe
2. Dienstverlening en communicatie
3.2 Vergunningsvrije evenementen
3.3 Beoordelingskader aanvraag evenementenvergunning
3.4 Procedure aanvraag evenementenvergunning
4.1 Openbare orde en veiligheid
4.2 Verantwoordelijkheid organisator
4.5 Toezicht door of namens organisator
5.3 Risico-inventarisatie en -analyse
7.2 Verantwoordelijkheid organisatoren
7.3 Gemeentelijke materialen voor niet-commerciële evenementen
Het beleidskader evenementenbeleid is vastgesteld door de raad op 19 juni 2025. De ambitie en doelstellingen van dit beleidskader luiden:
Overbetuwe is een gemeente met een onderscheidend, gevarieerd aanbod van aansprekende evenementen. De evenementen hebben een aantrekkingskracht op inwoners en bezoekers. We streven naar evenementen met een duurzaam karakter die gedragen worden door de Overbetuwse inwoners en maatschappelijke organisaties. De inwoners van de elf kernen herkennen hun eigen dorpsidentiteit in de evenementen. Het dorp en haar bewoners is een belangrijke inspiratiebron voor Overbetuwse evenementen. Deelnemen aan evenementen verhoogt de kwaliteit van het leven in de Overbetuwse kernen en draagt bij aan de inclusie doelstellingen. Het vergroot de binding van inwoners en houdt tradities in ere. De gemeente wil in samenwerking met organisatoren van evenementen een gevarieerd evenementenaanbod creëren.
Gezien deze ‘stip op de horizon’ is onze ambitie gezamenlijk met inwoners en organisatoren aantrekkelijke en veilige evenementen mogelijk maken. We maken afspraken over het faciliteren en regels zijn duidelijk. Inwoners en organisatoren werken samen aan het evenement, zijn zoveel mogelijk zelfredzaam en nemen hun eigen verantwoordelijkheid. Wij stimuleren samenwerken en het delen van kennis tussen organisatoren.
Deze ambitie werken wij uit in drie doelstellingen:
In het beleidskader zijn er drie pijlers opgesteld: rollen gemeente, financieel en faciliteiten. Het vaststellen van het uitvoeringsbeleid is de bevoegdheid van het college van B&W. Dit uitvoeringsbeleid bevat de regels op hoofdlijnen voor het organiseren van evenementen. Regels zoals de gemeente die hanteert. Deze regels hebben als uiteindelijk doel om (de organisatie van) evenementen goed te laten verlopen en om de hinder die het evenement voor omwonenden met zich kan brengen, zo veel mogelijk te beperken.
In dit uitvoeringsbeleid zijn deze pijlers uitgewerkt. Bij de verschillende onderwerpen die met het organiseren van een evenement te maken hebben, speelt de gemeente als verantwoordelijk en bevoegd gezag namelijk een bepaalde rol. Deze rol beperkt zich niet tot één onderwerp. De gemeente speelt een rol bij de volgende onderwerpen:
De andere twee pijlers waarop het evenementenbeleid steunt zijn financiën (hoofdstuk 6) en de faciliteiten (hoofdstuk 7).
Evenemententerrein Park Lingezegen
Park Lingezegen is een landschapspark van circa 1.500 hectare en ligt op grondgebied van de gemeenten Overbetuwe en Lingewaard. In deelgebied De Park op Overbetuws grondgebied is op een voormalig kasteelterrein een evenemententerrein (circa 7 hectare) waarop grootschalige evenementen tot maximaal 20.000 bezoekers per dag kunnen worden gehouden. Het aantal mogelijke evenementen op dit evenemententerrein is geborgd in het omgevingsplan.
We kijken jaarlijks terug op de ervaringen om daarvan te kunnen leren. We passen indien noodzakelijk de regels in het uitvoeringsbeleid aan. De evenementencoördinator neemt hierbij de regie.
We evalueren zowel intern als extern de risicovolle evenementen. Er zijn in de gemeente relatief veel jaarlijks terugkerende evenementen, waardoor we de uitkomsten van de evaluaties het volgende jaar direct kunnen benutten. Sommige grote evenementen worden al dusdanig vaak jaarlijks georganiseerd dat het niet nodig is deze ieder jaar opnieuw te evalueren, tenzij er bijzonderheden zijn.
Het uitvoeringsbeleid wordt in 2027 en daarna 1 keer per 4 jaar geëvalueerd. De evaluatie wordt gedeeld met de raad.
2. Dienstverlening en communicatie
Gemeente Overbetuwe heeft een evenementencoördinator. De evenementencoördinator is hét aanspreekpunt voor inwoners, verenigingen, organisatoren van evenementen en (horeca)ondernemers wanneer het gaat om grotere evenementen zoals de Nijmeegse Vierdaagse, paardenmarkt en festivals. De evenementencoördinator voert de regie op het proces van aanvraag tot en met het afgeven van de vergunning en stemt intern en extern af met collega’s en (interne en externe) ketenpartners.
De gemeente is verantwoordelijk voor de toetsing van vergunningsaanvragen. Dit betekent dat de gemeente bijvoorbeeld niet de veiligheidsplannen en verkeersplannen kan opstellen voor organisatoren. Dit is een verantwoordelijkheid van de organisatoren. Om organisatoren van niet-commerciële evenementen hierin te ondersteunen biedt de gemeente hierin de volgende hulp aan:
In het digitaal loket van de website van gemeente Overbetuwe is veel informatie over evenementen terug te vinden. Hierop moet onder andere staan:
Een gereedschapskist voor organisatoren: een online gereedschapskist die informatie bevat over procedures, regels, sjablonen en plattegronden is waardevol voor evenementenorganisatoren. Deze gereedschapskist helpt bij het verduidelijken wanneer een vergunning nodig is of wanneer een evenement vergunningsvrij is. Een stappenplan door het aanvraagproces is onderdeel van de gereedschapskist (onder andere een format van een veiligheidsplan en verkeersplan).
Op de website van de gemeente Overbetuwe staat de gemeentelijke evenementenkalender met informatie over alle evenementen opgenomen. Als een organisator zijn evenement op deze kalender geplaatst wil hebben, dan moet hij dit voorafgaand aan het evenement melden bij de gemeente. Het evenement wordt dan geplaatst op de gemeentelijke evenementenkalender. De doelstelling hiervan is om een zo compleet mogelijke evenementenkalender te krijgen. Inwoners en bezoekers van onze gemeente kunnen dan op de hoogte blijven van alle evenementen en activiteiten die in onze gemeente georganiseerd worden. Ook is het van belang voor organisatoren om een overzicht te hebben van geplande activiteiten, zodat zij in hun eigen planning hier rekening mee kunnen houden.
De gemeente heeft een belangrijke rol bij de vergunningverlening. De eerste en belangrijkste vergunning is de evenementenvergunning. Immers, zonder evenementenvergunning is er geen evenement mogelijk. Bij deze rol van de gemeente komen een aantal vragen aan bod. Deze komen hieronder aan de orde. Openbare orde en veiligheid komt in hoofdstuk 4 aan de orde. In hoofdstuk 5 staan de regels over toezicht en handhaving.
Artikel 2:25, eerste lid Algemene Plaatselijke Verordening (hierna: APV) bepaalt dat het verboden is zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.
In artikel 2:24 APV is het begrip evenement als volgt gedefinieerd:
Het begrip evenement is in artikel 2:24 APV dus ruim gedefinieerd. Het omvat – kort gezegd alle activiteiten die voor publiek toegankelijk zijn en alle activiteiten die op openbaar terrein georganiseerd worden. Onder het begrip evenement vallen daarmee, alle
Of men gratis of tegen betaling naar het evenement toe kan gaan, is voor de vraag of het een evenement is niet van belang.
Artikel 2:25, tweede lid APV bepaalt dat de burgemeester vrijstelling kan verlenen van het verbod voor bepaalde evenementen en kan daarbij nadere regels stellen. De vrijstelling houdt in dat er geen vergunningsplicht geldt.
Voor een evenement dat in een sportkantine, dorpshuis of horecagelegenheid wordt georganiseerd, hoeft de organisator geen vergunning aan te vragen als het evenement valt binnen de reguliere exploitatie. Als er echter bij een dergelijk evenement aspecten van geluid, openbare orde, veiligheid, overlast en dergelijke bijzondere aandacht vereisen, kan toch een evenementenvergunning nodig zijn (ter beoordeling van de gemeente).
Past het evenement niet binnen de gebruikelijke exploitatie (bijv. een theatervoorstelling of braderie/ rommelmarkt in een sporthal of een houseparty in een landbouwschuur), dan moet er een evenementenvergunning worden aangevraagd.
Sportkantines, dorpshuizen en horecagelegenheden vallen onder het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Het brandveilige gebruik van deze gebouwen is geregeld in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Een organisator moet te allen tijde aan de eisen van al deze regelingen voldoen.
3.2 Vergunningsvrije evenementen
Een evenement dat aan alle onderstaande voorwaarden voldoet, heeft geen vergunning nodig. Het evenement moet altijd geregistreerd worden via het registratieformulier vergunningsvrij evenement. Zo is iedereen op de hoogte dat er een evenement wordt georganiseerd.
In afwijking van bovenstaande voorwaarden is voor de volgende evenementen geen vergunning nodig:
3.3 Beoordelingskader aanvraag evenementenvergunning
Artikel 2:25, eerste lid APV bepaalt dat het verboden is zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. Op grond van artikel 1:8 APV kan de burgemeester de evenementenvergunning 1 weigeren. Er zijn de volgende weigeringsgronden:
Indien blijkt dat een nieuwe evenement (of uitbreiding van een bestaand evenement) te veel impact heeft op de openbare ruimte kan er worden besloten dat het evenement niet passend is waardoor het evenement geweigerd wordt.
Deze weigeringsgronden vormen voor de burgemeester bij de toetsing van een aanvraag om een evenementenvergunning het beoordelingskader2 . Het uitvoeringsbeleid is een nadere uitwerking van deze weigeringsgronden en als zodanig dus ook te herleiden tot deze weigeringsgronden. Positiever geformuleerd: dit uitvoeringsbeleid geeft het kader op grond waarvan de burgemeester tot het verlenen van de evenementenvergunning3 kan overgaan.
Niet naleving van aan de vergunning verbonden voorschriften en/of beperkingen
Als uitwerking van de weigeringsgronden kan de burgemeester de vergunning weigeren als in een eerdere editie van een soortgelijk evenement de vergunninghouder de aan de vergunning verbonden voorschriften en/ of beperkingen niet of niet volledig heeft nageleefd. Daarbij moet wel het redelijk vermoeden bestaan dat de aanvrager/ vergunninghouder in spé bij de toekomstige editie dit wederom niet zal doen.
3.4 Procedure aanvraag evenementenvergunning
3.4.1 Aanvraag, indieningsvereisten
In de meeste gevallen zal de procedure starten met het indienen van een volledig ingevuld inclusief bijlagen en ondertekend aanvraagformulier4 voor een evenementenvergunning bij de gemeente. Hiervoor zijn twee aanvraagformulier beschikbaar. Eén vereenvoudigd formulier voor de straatfeesten/ buurt barbecues en één formulier voor de andere evenementen. Deze aanvraagformulieren staan op de gemeentelijke website. Als de aanvraag volledig en compleet is, wordt deze in behandeling genomen. Zo niet, dan wordt de indiener op grond van artikel 4:5 Awb een hersteltermijn geboden om zijn aanvraag volledig en compleet te maken. Afhankelijk van het soort evenement, moeten bij de aanvraag diverse bijlagen worden gevoegd om de aanvraag te kunnen beoordelen, zoals onder andere:
Na het indienen van de aanvraag kan een vooroverleg worden ingepland. In dit vooroverleg zijn diverse disciplines vertegenwoordigd. Het vooroverleg geldt sowieso voor alle B en C evenementen (zie toelichting 3.4.4).
3.4.2 Termijn voor het indienen van een aanvraag evenementenvergunning
De evenementenvergunning moet tenminste 8 weken van tevoren ingediend worden. Bij grote risico-evenementen (B en C evenementen, zie toelichting paragraaf 3.4.4.) moet de vergunning tenminste 12 weken van tevoren worden ingediend. Deze tijd is namelijk nodig om het evenement voor te bereiden en de capaciteit van de hulpverlenende diensten te reserveren. Wordt de aanvraag later ingediend, dan kan de burgemeester besluiten de aanvraag niet in behandeling te nemen.
Vergunningsaanvragen die meer dan een half jaar voor het te organiseren evenement zijn ingediend, worden een half jaar voor de datum van het evenement in behandeling genomen. Zijn er meer vergunningsaanvragen op hetzelfde moment en locatie dan neemt het college het besluit welke organisator de vergunning krijgt. De volgende elementen worden meegenomen in de keuze:
3.4.4 Categorieën in het kader van evenementenveiligheid en uitvoeren risicoscan
Bij het uitvoeren van de risicoscan worden in het kader van het Regionaal Kader Evenementen- veiligheid 3 categorieën gehanteerd:
Voor de categorieën A, B en C geldt dus een vergunningsplicht. Voor bepaalde evenementen, zoals aangegeven in artikel 2:25, tweede lid APV, geldt deze vergunningsplicht niet.
De gemeente voert een risicoscan uit en classificeert het evenement als regulier (A), aandacht (B) of risicovol (C). De uitkomst van de risicoscan bepaalt of er advies gevraagd moet worden bij de hulpverleningsdiensten. In bovenstaande tabel is kort weergegeven bij welke classificatie de gemeente aan welke partners advies kan vragen.
De gemeente stuurt de vergunningaanvraag altijd door naar de digitale postbus van de hulpverleningsdiensten. Voor aandacht evenementen (B) brengen politie, brandweer en GHOR afzonderlijk een schriftelijk advies uit over te nemen maatregelen. Bij risicovolle evenementen (C) brengen politie, regionale brandweer en GHOR gezamenlijk een schriftelijk advies uit aan de burgemeester.
Voor niet-commerciële evenementen in de categorie A kunnen meerjarige vergunningen verstrekt worden. In eerste instantie worden de meerjarige vergunningen verstrekt voor 3 jaar. Na deze periode kan de vergunningen voor 5 jaar worden verstrekt. Voor nieuwe evenementen geldt altijd dat de vergunning voor één jaar wordt verstrekt.
Uitzondering hierop is de Vierdaagse. Voor dit evenement wordt en is ook meerjarige vergunning verleend.
3.4.6 Evenementenoverleg en afstemming verschillende diensten
In het evenementenoverleg waaraan onder andere verschillende disciplines van gemeente, politie, brandweer, GHOR en omgevingsdienst deelnemen, worden, als dat nodig is, de aanvragen om een evenementenvergunning besproken.
Over het evenement en de daarmee verband houdende adviezen van de verschillende diensten vindt er in- en extern afstemming plaats. De gemeente neemt bij deze afstemming het initiatief. In het evenementenoverleg wordt tevens, als dat nodig is, na afloop van het evenement het verloop ervan geëvalueerd. Zo nodig, worden hieraan conclusies en aanbevelingen verbonden en verbeteringen doorgevoerd.
3.4.7 Voorschriften en beperkingen, algemene en bijzondere wetten
Artikel 1:4, eerste lid APV bepaalt dat aan een verleende vergunning of ontheffing voorschriften en beperkingen kunnen worden verbonden. In het tweede lid van artikel 1:4, tweede lid APV is bepaald dat degene aan wie krachtens de APV een vergunning of ontheffing is verleend, verplicht is de daaraan verbonden voorschriften of beperkingen na te komen.
Met andere woorden: degene aan wie de evenementenvergunning is verleend, in de regel de organisator, moet altijd aan de aan die vergunning verbonden (algemene en bijzondere) voorschriften en beperkingen voldoen.
Verantwoordelijkheid organisator
Ook is de organisator verantwoordelijk voor alles dat bij of door het organiseren van of het houden van een evenement plaatsvindt. Onder andere vallen hieronder de zorg voor de openbare orde en veiligheid, volksgezondheid en milieu.
3.4.8 Bekendmaking evenementenvergunning
Een besluit treedt pas in werking nadat het op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt (artikel 3:40 Awb). Dit zal in de regel zijn door de aanvrager het besluit toe te sturen.
Daarnaast wordt een evenementenaanvraag en -vergunning ook gepubliceerd in het huis-aan- huisblad en . Hiermee wordt bereikt dat de eventuele kring van belanghebbenden wordt geïnformeerd over het feit dat er in hun fysieke leefomgeving een evenement is aangevraagd en wordt gehouden.
3.5.1 Wat is de wettelijke grondslag om geluid bij een evenement te reguleren?
Artikel 4:6a, eerste lid APV bepaalt – voor zover in dit kader relevant – dat het verboden is in de open lucht een geluidsapparaat in werking te hebben op een zodanige wijze dat voor een om- wonende of overigens voor de omgeving (geluid)hinder wordt veroorzaakt.
Op grond van artikel 4:6a, tweede lid APV kan het college van burgemeester en wethouders ontheffing verlenen van dit verbod om zo geluidhinder te reguleren. Aan een dergelijke ontheffing kunnen op grond van artikel 1:4 APV voorschriften en beperkingen worden verbonden.
Wordt de definitie van evenement (artikel 2:24 APV) gekoppeld aan geluid, dan gaat het dus om: ‘elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak in de open lucht (inclusief tenten), waarbij geluid voor een publiek ten gehore wordt gebracht’. Artikel 4:6a APV ziet op evenementen in de openbare ruimte.
3.5.2 Uitgangspunten voor geluidsnormen bij evenementen
Bij de normstelling met betrekking tot geluid in een evenementenvergunning gelden twee uitgangspunten:
De geluidsnormen moeten realistisch zijn:
De geluidsnormen die van toepassing zijn op evenementen die gehouden kunnen worden zijn vergeleken en afgestemd op landelijke normen die worden toegepast.
De geluidsnormen moeten maatschappelijk acceptabel zijn:
Als wordt voldaan aan de geluidsnormen, moet op voorhand geen buitensporige geluidhinder te verwachten zijn. De hoogte van de geluidsnorm en de duur van geluid bij evenementen zijn bepalend voor de acceptatie door en beleving van personen, die in de directe omgeving woonachtig zijn. De ervaren hinder neemt immers toe naarmate mensen langer worden blootgesteld aan hoge geluidsniveaus.
3.5.3 Doel- en middelvoorschriften
Bij geluidvoorschriften die aan een evenementenvergunning kunnen worden verbonden, moet onderscheid gemaakt worden tussen doel- en middelvoorschriften.
Een doelvoorschrift houdt in een realistische geluidsnorm, passend bij het te organiseren evenement.
Naast het stellen van een geluidsnorm voor een evenement is het meestal noodzakelijk om ook middelvoorschriften op te nemen. Met middelvoorschriften kunnen maatregelen ter beperking van geluidhinder worden opgelegd, zoals bijvoorbeeld:
3.5.4 Normen voor geluidhinder
Bij evenementen met geluid/ muziek zijn er bepaalde maxima die in acht genomen moeten worden om ”onleefbare situaties” te voorkomen.
Algemeen geaccepteerd is dat voor het maximum toelaatbaar geluidsniveau moet worden uit- gegaan van een woning waarbij met gesloten ramen en deuren een normaal gesprek mogelijk moet zijn.
Het maximaal geluidniveau op de gevel van de woning wordt begrensd op 80 dB(A).
Omdat in deze gemeente ook evenementen voorkomen met geluid/ muziek tijdens de nachtperiode van 23.00 tot 01.00 uur is hiervoor ook een geluidsnorm van maximaal 80 dB(A) opgenomen. Afgezien van deze geluidsnormen gelden de eindtijden voor geluid/ muziek zoals opgenomen in paragraaf 3.6.
Speciale aandacht moet worden geschonken aan laagfrequent geluid (dB(C)). Laagfrequent geluid door o.a. bastonen levert vaak de meeste hinder op. Daarvoor geldt als maximaal geluid- niveau 93 dB(C) op de gevel van de woning.
In onderstaande tabel zijn de maximaal toelaatbare geluidsniveaus op de gevel opgenomen:
Afgezien van deze geluidsnormen mag het geluidniveau op het evenemententerrein zelf niet meer dan 103 dB(A) en 116 dB(C) bedragen.
Verder is geluid in totaal maximaal 12 uur per dag op een vaste locatie tijdens een evenement toegestaan.
Voor een geluidmeting zijn maatgevend de geluidsniveaus bij evenementen op de gevel(s) van de dichtstbijzijnde woning(en) of van andere geluidsgevoelige bestemmingen, zoals verzorgingstehuizen.
Voor het evenemententerrein op Park Lingezegen gelden andere geluidsnormen. De volgende geluidsnormen op de gevel van geluidsgevoelige objecten toegestaan (zie toelichting type evenementen in het omgevingsplan):
Voor op- en afbouw van bij een evenement behorende voorzieningen bedraagt het geluidniveau op de gevel van het dichtst bijgelegen geluidsgevoelig object maximaal 50 dB(A).
Afgezien van deze geluidsnormen mag bij een evenement het geluidniveau op het recreatieterrein zelf niet meer dan 103 dB(A) en 116 dB(C) bedragen. Tijdens een evenement is geluid in totaal maximaal 12 uur per dag op het recreatieterrein toegestaan.
Het college van burgemeester en wethouders kan afwijken van de maximale geluidsnormen en een lager maximum toelaatbaar geluidniveau opnemen in een vergunning voor een evenement dat langer dan zeven dagen duurt.
Het college van burgemeester en wethouders kan bij bijzondere omstandigheden die ten tijde van het vaststellen van dit uitvoeringsbeleid niet voorzien waren, afwijken van de genoemde maximale geluidsnormen.
Om een geleidelijk vertrek van de bezoekers mogelijk te maken wordt een onderscheid gemaakt in de eindtijd van het evenement, de eindtijd van geluid/ muziek en de eindtijd van het verstrekken van (alcoholische) drank.
De eindtijd van een evenement houdt in dat op dat moment géén bezoekers meer aanwezig mogen zijn in de tent of op de locatie waar het evenement wordt gehouden.
De eindtijd van geluid/ muziek houdt in dat er op dat moment geen geluids(versterkende) apparatuur meer in werking mag zijn.
De eindtijd van het verstrekken van (alcoholhoudende) drank en etenswaren houdt in dat er op dat moment geen (alcoholhoudende) drank en etenswaren meer mogen worden verstrekt. Evenementen kunnen (geluids)overlast en (geluids)hinder voor de omgeving veroorzaken. Bij geluidsproductie wordt ’s avonds meer overlast ervaren dan overdag. Daarom gelden de volgende eindtijden voor evenementen, geluid en het verstrekken van (alcoholhoudende) drank en etenswaren, die dan ook door het bevoegde bestuursorgaan als voorschriften en beperkingen worden opgenomen in de betreffende vergunning c.q. ontheffing.
Voor het gehele grondgebied van de gemeente met uitzondering van het evenemententerrein in Park Lingezegen:
Op vrijdag en zaterdag geldt een maximale eindtijd van het evenement van 02.00 uur. Het eventuele gebruik van geluids(versterkende) apparatuur tijdens een evenement moet uiterlijk om 01.00 uur afgelopen zijn. Voor het verstrekken van (alcoholische) dranken en etenswaren geldt een eindtijd van 01.30 uur.
Voor het evenemententerrein in Park Lingezegen gelden andere eindtijden:
Voor het verstrekken van etenswaren en (alcoholische) dranken geldt voor alle typen evenementen een maximale eindtijd van 23.30 uur, en als de dag erna een feestdag is 00.30 uur. Onder een feestdag wordt verstaan een in Nederland algemeen erkende feestdag, zoals een nationale feestdag of een christelijke feestdag (Koningsdag, Nieuwjaarsdag, Kerstmis, Pasen etc.).
Voor Oud en Nieuw wordt jaarlijks een eindtijd bepaald. Dit geldt voor zowel horeca als evenementen. Voor kermissen geldt een eindtijd van 23.00 uur.
1e Paasdag, 1e Pinksterdag, Koningsnacht, carnaval en Nacht van Elst (Vierdaagse) worden gezien als een zaterdagavond. Dit geldt voor het hele grondgebied van Overbetuwe.
Het bevoegde bestuursorgaan kan bij bijzondere omstandigheden, die ten tijde van het vaststellen van dit uitvoeringsbeleid niet voorzienbaar waren, afwijken van de genoemde maximale eindtijden. Hierdoor is er voldoende flexibiliteit om ook evenementen die voor de gemeente Overbetuwe van bijzondere betekenis zijn, maar niet binnen de reguliere maximale eindtijden vallen, door te laten gaan.
De Algemene wet bestuursrecht bepaalt dat zowel door de aanvrager als door belanghebbenden binnen zes weken nadat het besluit op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt (dat is de datum van verzending van de evenementenvergunning) bezwaar kan worden gemaakt tegen het besluit. Tevens kan, gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift, bij de rechtbank een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend.
Na het doorlopen van de bezwaarschriftprocedure staat er de mogelijkheid van beroep open bij de rechtbank. Ook dan kan er wederom een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend.
Bij geluidsklachten tijdens het evenement moet er eerst contact worden gezocht met de organisatoren. Indien dit niet leidt tot een gewenst aanpassing kunnen burgers bellen met het Provincieloket (026- 359 9999) en de Politie Oost-Nederland (0900-8844). Geluidsklachten kunnen achteraf schriftelijk gemeld worden bij de gemeente.
Met andere klachten dan geluidsklachten in verband met een evenement kunnen burgers te- recht bij de gemeente. De gemeente neemt de klacht in behandeling. Afhankelijk van de klacht wordt deze schriftelijk of mondeling afgehandeld.
4.1 Verantwoordelijkheid organisator
De organisator van een evenement is primair verantwoordelijk voor een veilig en ordelijk ver- loop van een evenement. Dit betekent onder meer dat de organisator moet instaan voor de veiligheid en gezondheid van de deelnemers en de bezoekers van een evenement.
Ook moet de organisator de toestroom van de deelnemers en bezoekers goed regelen. Daarnaast moet hij zorgen voor communicatie naar bezoekers, omwonenden en andere belanghebbenden. De overlast die een evenement met zich meebrengt, moet zoveel mogelijk worden beperkt. Ook dit is primair de verantwoordelijkheid van de organisator.
Om een evenement zo veilig en ordelijk mogelijk te laten verlopen stelt de burgemeester voorwaarden aan de organisatie van het betreffende evenement. Dit geldt ook voor het beperken van de overlast. De burgemeester kan zich bij het opstellen van die voorwaarden laten adviseren door de politie, brandweer en de GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio). Als dat noodzakelijk is kan de burgemeester zich ook door anderen dan deze hulpdiensten laten adviseren.
Voor een ongestoord en veilig verloop van het evenement moet de organisator toereikende personele, materiële en organisatorische voorzieningen treffen. Als de burgemeester dat noodzakelijk acht, moet de organisator een veiligheidsplan opstellen waarin deze aspecten zijn uitgewerkt. De burgemeester toetst of het plan voldoet aan de eisen die de burgemeester in het kader van openbare orde en veiligheid bij het betreffende evenement noodzakelijk vindt. Alleen wanneer het veiligheidsplan door de burgemeester is goedgekeurd kan een vergunning worden verleend (uiteraard als ook aan andere vereisten is voldaan).
De burgemeester maakt een risico-inventarisatie om op basis daarvan de in de vergunning op te nemen voorschriften en beperkingen op het gebied van openbare orde en veiligheid te bepalen. Deze inventarisatie wordt gemaakt aan de hand van de volgende profielen:
Deze opsomming van profielen is niet uitputtend. De opsomming moet daarom ook worden gezien als een hulpmiddel en niet als een doorslaggevend instrument, omdat het ondenkbaar is om alle risico-aspecten in te schatten. Het doel van de risico-inventarisatie is om een gedegen risico- inschatting te maken op basis waarvan vervolgens maatregelen worden voorgesteld c.q. moeten worden genomen.
Als de risico-inventarisatie is afgerond, wordt bekeken welke maatregelen getroffen moeten worden voor een veilig en ordelijk verloop van een evenement. Hierbij is het van belang goed voor ogen te houden dat in Overbetuwe het uitgangspunt van risicobeheersing geldt en niet van risico-uitsluiting.
4.4 Toezicht door of namens organisator
Omdat de organisator primair verantwoordelijk is voor de orde en de veiligheid van de bezoekers op het evenemententerrein, moet hij zorgen voor voldoende toezicht.
Afhankelijk van de aard van het evenement, kunnen vrijwilligers dit toezicht uitoefenen, of moet de organisator het toezicht laten uitoefenen door een door de Minister van Justitie erkend en gecertificeerd professioneel beveiligingsbedrijf. Of voor het toezicht kan worden volstaan met de inzet van vrijwilligers óf dat de inzet van gecertificeerde beveiligers noodzakelijk is, bepaalt de burgemeester.
Tijdens het evenement moet de vergunninghouder of een door hem aangewezen functionaris op het evenemententerrein aanwezig zijn. Hij is het aanspreekpunt voor aanwijzingen van de veiligheidspartners. De organisator moet te allen tijde aanwijzingen van de veiligheidspartners opvolgen. Niet opvolgen van de aanwijzingen kan er in het uiterste geval toe leiden dat de burgemeester op basis van zijn (nood)bevoegdheden het evenement stillegt.
Inwoners en ondernemers zijn zelf primair verantwoordelijk voor het naleven van wet- en regelgeving. Dit geldt ook voor de organisatoren van evenementen. De gemeente kan onmogelijk toezien op de naleving van alle regels die verbonden zijn aan de organisatie van een evenement. Daarom kiest de gemeente in eerste instantie inzet op preventie en toezicht. Hierbij hoort dat de gemeente vooraf helder communiceert over prioriteiten, taken en verantwoordelijkheden van de gemeente én van de organisatoren. Hierdoor kan handhaving verbonden worden met de eigen verantwoordelijkheid van de organisatoren van evenementen.
Helderheid over ieders verantwoordelijkheid probeert de gemeente onder andere te bereiken door met de organisatoren van evenementen met een verhoogd (veiligheids)risico tijdig in gesprek te gaan. In het evenementenoverleg waaraan naast verschillende gemeentelijke disciplines ook de politie deelneemt, wordt bepaald voor welke evenementen een vooroverleg met de organisator wordt belegd. Tevens wordt dan beoordeeld wie verder aan dit overleg deelnemen. Mede op basis van dit overleg wordt bepaald onder welke voorwaarden het betreffende evenement georganiseerd kan worden.
Naleving van de in de vergunning opgenomen voorschriften en beperkingen is niet voor iedere organisator vanzelfsprekend. Daarom moet het gemeentebestuur in zo’n situatie zijn verantwoordelijkheid nemen en handhavend optreden. Doel hiervan is om de leefbaarheid en veiligheid binnen de gemeente Overbetuwe te beschermen of te verbeteren. Concreet betekent dit dat de handhaving is gericht op het voorkomen en opheffen van gevaar, overlast en schade voor burgers, ondernemers, etc. die het gevolg zijn van het overtreden van regels door deelnemers, bezoekers en organisatoren van evenementen. De gemeente kan niet bij ieder evenement invulling geven aan haar toezichthoudende en handhavende rol. Hiervoor ontbreken de capaciteit en de budgetten. Er moeten keuzes gemaakt worden. Belangrijke leidraad bij het maken van deze keuzes is de Nota Samenhangend Handhavingsbeleid Gemeente Overbetuwe en het bijbehorende periodiek uitvoeringsplan.
5.3 Risico-inventarisatie en -analyse
Of bij een evenement toezicht wordt gehouden door of namens de gemeente wordt bepaald op basis van een risico-inventarisatie en –analyse. Deze wordt gemaakt door de gemeente, zo nodig in overleg met de hulpdiensten. Met deze diensten worden tevens afspraken gemaakt op welke wijze per evenement het toezicht wordt ingevuld en uitgevoerd. Uitgangspunt hierbij is om dit zo integraal mogelijk op te pakken waarbij een zo efficiënt en effectief mogelijke aanpak wordt nagestreefd. Waar mogelijk voor elkaar en daar waar noodzakelijk met elkaar toezicht houden en als dat nodig is, handhavend optreden.
Voor alle evenementen die plaatsvinden op het evenemententerrein op Park Lingezegen worden leges ingevoerd. Voor alle evenementen die niet plaatsvinden op het evenemententerrein op Park Lingezegen geldt het volgende:
Er worden geen leges betaald als de vergunninghouder van de evenementenvergunning een activiteit organiseert:
Andere evenementen vallen onder de categorie commerciële evenementen en betalen leges. De leges moeten kostendekkend zijn voor de kosten van de gemeente voor vergunningverlening en het toezicht dat nodig is voor toetsing van de betreffende vergunning voor het commerciële evenement.
De organisator betaalt voor het behandelen van de vergunningaanvraag door de gemeente, ook als de organisator de vergunning niet krijgt:
Bij een regulier evenement hoeft misschien alleen gekeken te worden naar geluidsmaatregelen. Bij een groter evenement wordt ook de brandweer en ambulancedienst betrokken en moet er een verkeersplan worden gemaakt. Dat maakt de vergunning voor een risico evenement duurder. Hoeveel de organisator moet betalen hangt af van het soort evenement dat het organiseert. In Overbetuwe kennen we A, B en C-evenementen:
De hoogte van de leges voor evenementen worden jaarlijks vastgesteld in de tarieventabel van de legesverordening.
Voor commerciële-evenementen heft de gemeente precariobelasting als vergoeding voor het gebruik van openbare grond. Dit geldt alleen voor m2 waar opstanden op komen te staan en niet voor de op- en afbouw. De heffing van precariobelasting op evenementen wordt opgenomen in de verordening precariobelasting. In deze verordening wordt de hoogte van de precariobelasting voor evenementen jaarlijks vastgesteld.
7.2 Verantwoordelijkheid organisatoren
De organisatoren van evenementen zijn verantwoordelijk voor alle werkzaamheden en materialen op het evenement. Dit geldt vooraf, tijdens en na het evenement. Enkele voorbeelden zijn:
Aan de evenementenvergunning worden voorschriften en beperkingen inzake afval verbonden. De organisatie moet er onder andere voor zorgen dat er voldoende afvalbakken geplaatst worden. De organisatie verplicht zich voorts uiterlijk de dag na afloop van het evenement vóór 12.00 uur het afval op en in de directe omgeving van de locatie van het evenement te hebben opgeruimd. Als dit, naar het oordeel van de gemeente, niet naar genoegen geschiedt, wordt het afval door of vanwege de gemeente verwijderd op kosten van de organisatie. De organisatie is verantwoordelijk voor de schoonmaak. In een gesprek met de gemeente worden afspraken gemaakt over wat verstaan wordt onder de eindschoonmaak.
7.3 Gemeentelijke materialen voor niet-commerciële evenementen
De gemeente faciliteert in het leveren en plaatsen van dranghekken en kliko’s, het plaatsen van verkeers- en omleidingsborden, het openen van waterputten en meterkasten, verwijderen van obstakels in de openbare ruimte, aan- en uitzetten van de fontein op het Plein in Elst, het uitspuiten van kabelgoten, levering van stroom (van evenementenstroomkasten) en water (indien een waterpunt aanwezig is), vlaggen, masten en standpijpen. Deze materialen worden in beginsel alleen geleverd van maandag t/m vrijdag.
De gemeente Overbetuwe heeft de beschikking over de hierboven genoemde materialen voor vergunde niet-commerciële evenementen. Deze materialen kunnen de organisatoren gratis gebruiken. Andere materialen die niet in bezit zijn van de gemeente Overbetuwe moet een organisator zelf huren bij een particulier bedrijf.
Met de planner van de werf worden van te voren afspraken gemaakt over het openen van waterputten en meterkasten, het verwijderen van obstakels in de openbare ruime, het aan- en uitzetten van de fontein op het Plein in Elst, het maaien en klepelen van gemeentegronden en het uitspuiten van kabelgoten.
De beschikbare materialen zijn:
Dranghekken en kliko’s: Een organisator van een evenement kan met de gemeente afspraken maken over het leveren en ophalen van de dranghekken en kliko’s. De gemeentewerf zet dranghekken en kliko’s op één of meer centrale plaatsen bij het evenement, zodat de organisator deze zelf op de juiste plek kan zetten.
Plaatsen van verkeers- en omleidingsborden: Indien een verkeersplan onderdeel is van de vergunning zorgt de organisator dat het plan uitgevoerd wordt. Voor het plaatsen van verkeers- en omleidingsborden is de wegbeheerder verantwoordelijk. Voor gemeentelijke wegen is dit de gemeente. Voor provinciale wegen de provincie.
Stroom en water: De hoeveelheid stroom en water die gebruikt wordt moet zoveel mogelijk worden beperkt. Indien aan de voorkant duidelijk is dat er veel water en stroom wordt verbruikt door niet-commerciële evenementen kunnen deze kosten doorbelast worden aan de organisator. Voor commerciële evenementen worden altijd de stroom- en waterkosten in rekening gebracht.
Voor de volgende evenementen gelden uitzonderingen:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-474762.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.