Gemeenteblad van Overbetuwe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Overbetuwe | Gemeenteblad 2025, 474737 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Overbetuwe | Gemeenteblad 2025, 474737 | overige overheidsinformatie |
Beleidskader evenementenbeleid gemeente Overbetuwe 2025
Overbetuwe is een gemeente met een onderscheidend, gevarieerd aanbod van aansprekende evenementen. De evenementen hebben een aantrekkingskracht op inwoners en bezoekers. Deelnemen aan evenementen verhoogt de kwaliteit van het leven in de Overbetuwse kernen. Het vergroot de binding van inwoners en houdt tradities in ere.
Evenementen brengen levendigheid en zorgen voor maatschappelijke verbinding. Evenementen kunnen een positieve bijdrage hebben op de economische vitaliteit en werkgelegenheid. En evenementen dragen bij aan het imago van de gemeente. Organisatoren, vrijwilligers en ondernemers, die zich inzetten, werken hard om mooie activiteiten te organiseren in onze gemeente.
In gemeente Overbetuwe waren in 2024 175 vergunde evenementen en 50 evenementen waren vergunningsvrij. Dit is de afgelopen sterk gegroeid. Daarnaast zijn er door diverse nieuwe evenementen in Park Lingezegen onder andere op het evenemententerrein.
Het bestaande evenementenbeleid is vastgesteld in 2014. De raad heeft in 2022 de motie ‘Vrijwilligers in hun kracht’ 1 aangenomen:
In 2024 is de evaluatie uitgevoerd naar het evenementenbeleid. De belangrijkste conclusies luiden:
“…Er kan algemeen geconcludeerd worden dat het huidige evenementenbeleid een positieve bijdrage levert aan het organiseren van aantrekkelijke en veilige evenementen. Op basis van de bevindingen concluderen we tevens dat de missie en visie nog steeds actueel zijn en de uitgangspunten, kaders en regels van het evenementenbeleid hier ook nog steeds een belangrijke bijdrage aan leveren.
We concluderen ook dat het uitvoeringsbeleid, en dat met name de procedure ten behoeve van de vergunningaanvraag en het aanleveren van aanvullende documenten zoals een veiligheids- en/of verkeersplan, als onduidelijk wordt ervaren.
Daarmee stellen we vast dat het huidige beleidskader volstaat maar dat het nodig is de uitvoering van het beleid, met name de procedure en uitwerking van de vergunningaanvraag en het aanleveren van aanvullende documenten, te optimaliseren…”.
De aanbevelingen worden meegenomen bij het uitwerken van het uitvoeringsbeleid (zie verdere toelichting paragraaf 1.3).
Het begrip “evenement” is een veel gebruikt begrip. De omschrijving van een evenement in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) luidt: ‘elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak’. Voor bepaalde evenementen is een vergunning verplicht. In artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Overbetuwe omschreven:
We zetten een duidelijke stip op de horizon. Zo weten we welke richting we op willen, wat we van organisaties die een evenement organiseren verwachten en wat organisaties van ons mogen verwachten. Onze ambities en doelstellingen zijn gevormd door trends, ontwikkelingen, onze identiteit en de inbreng van veel betrokken inwoners en evenementenorganisatoren. In dit beleid geven we duidelijkheid over onze ambties op evenementen, de vergunningverlening en de ondersteuning. Het beleid wordt tenslotte vertaald in een uitvoeringsprogramma. Daarin staan de acties en bijbehorende kosten voor de komende jaren.
Het evenementenbeleid bestaat uit twee delen:
Beide delen hebben elk hun eigen doel.
Het beleidskader dient om de ambities, doelstellingen en algemene kaders voor (de organisatie en uitvoering van) evenementen in gemeente Overbetuwe vast te stellen. Het beleidskader bevat de ambities en doelstellingen van de gemeente op het gebied van evenementen, met daaraan gekoppeld een strategie: wat willen we in zijn algemeenheid met dit beleid bereiken? Dit beleidskader wordt vastgesteld door de raad.
Het uitvoeringsbeleid geeft voor de (uitvoerings)praktijk de beoordelingskaders en de spelregels weer. Daarmee wordt zowel intern als extern duidelijk waaraan evenementen getoetst kunnen worden alsmede hoe en onder welke voorwaarden evenementen georganiseerd kunnen worden, uitgaande van die kaders en spelregels. Dit uitvoeringsbeleid wordt vastgesteld door het college.
Hoofdstuk 2. Ambitie en doelstellingen
Overbetuwe is een gemeente met een onderscheidend, gevarieerd aanbod van aansprekende evenementen. De evenementen hebben een aantrekkingskracht op inwoners en bezoekers. We streven naar evenementen met een duurzaam karakter die gedragen worden door de Overbetuwse inwoners en maatschappelijke organisaties. De inwoners van de elf kernen herkennen hun eigen dorpsidentiteit in de evenementen. Het dorp en haar bewoners is een belangrijke inspiratiebron voor Overbetuwse evenementen. Deelnemen aan evenementen verhoogt de kwaliteit van het leven in de Overbetuwse kernen en draagt bij de inclusie doelstellingen. Het vergroot de binding van inwoners en houdt tradities in ere. De gemeente wil in samenwerking met organisatoren van evenementen een gevarieerd evenementenaanbod creëren.
Gezien deze ‘stip op de horizon’ is onze ambitie gezamenlijk met inwoners en organisatoren aantrekkelijke en veilige evenementen mogelijk maken. We maken afspraken over het faciliteren en regels zijn duidelijk. Inwoners en organisatoren werken samen aan het evenement, zijn zoveel mogelijk zelfredzaam en nemen hun eigen verantwoordelijkheid. Wij stimuleren samenwerken en het delen van kennis tussen organisatoren.
Deze ambitie werken wij uit in drie doelstellingen:
2.2.1. Kwalitatief en toekomstbestendig evenementenaanbod
Evenementen hebben grote invloed op de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van een dorp en zorgen voor maatschappelijke verbinding. We willen organisatoren dan ook stimuleren om een evenement in Overbetuwe te organiseren. Dit doen we door het opstellen van uniforme regels. We proberen de drempels voor kleine evenementen zo laag mogelijk te houden en commerciële evenementen die meer nodig hebben voor een aantal zaken te laten betalen.
Een kwalitatief evenementenaanbod bestaat uit een mix van evenementen. Hieronder staan de diverse evenementen beschreven die plaats hebben gevonden in gemeente Overbetuwe.
Doelstelling is om deze mix van evenementen voor onze inwoners in balans te houden.
We sturen zoveel om gebruik te maken van de bestemde evenemententerreinen onder andere op Park Lingezegen en in het plein in de Dorpsstraat in Elst. Voor Park Lingezegen zijn het aantal evenementen gemaximeerd in het omgevingsplan.
We streven naar inzet van duurzaamheid passend bij de uitgangspunten van het programma duurzaamheid. De belangrijkste punten voor evenementen zijn:
2.2.2. Duidelijke vergunningverlening
De conclusie uit de evaluatie van het evenementenbeleid betreffende vergunningsverlening luidt:
“…We concluderen ook dat het uitvoeringsbeleid, en dat met name de procedure ten behoeve van de vergunningaanvraag en het aanleveren van aanvullende documenten zoals een veiligheids- en/of verkeersplan, als onduidelijk wordt ervaren…”.
De regelgeving rond evenementen is complex en verandert (mede door landelijke regelgeving). Daarom zet de gemeente in om organisatoren (vrijwilligers) van niet-commerciële evenementen te ondersteunen/informeren bij de veranderende regelgeving. Diverse aanbevelingen zijn gedaan in de evaluatie. De uitvoering hiervan wordt opgepakt in het uitvoeringsbeleid dat wordt vastgesteld door het college van B&W. De kaders hiervoor staan uitgewerkt in hoofdstuk 3.
2.2.3. Duidelijkheid in ondersteuning van evenementen
Een van de aanbevelingen uit de evaluatie luidt:
“…Beschrijving werkprocessen: het definiëren van duidelijke rollen en verantwoordelijkheden binnen de gemeente, inclusief een heldere taakomschrijving, en een duidelijke taakverdeling tussen de teams vergunningen, verkeer, veiligheid en de werf, zorgt voor efficiëntie en transparantie zowel intern als extern. Dit kan worden vastgelegd in diverse werkprocessen..”.
Mede daarom professionaliseren we de gemeentelijke ondersteuning van evenementen. We geven duidelijk aan welke ondersteuning is van materialen en menskracht. Hierbij maken we onderscheid tussen commerciële en niet-commerciële evenementen. We ondersteunen onze vrijwilligers die zich inzetten voor de Overbetuwse samenleving maar verwachten hierbij ook de zelfredzaamheid van de organisatoren. De uitwerking van de ondersteuning is uitgewerkt in de kaders in hoofdstuk 3.
De gemeente vervult bij evenementen de volgende rol:
De uitgangspunten die behoren bij ‘de rollen van de gemeente’ zijn:
We staan specifiek stil bij de volgende rollen:
Verantwoordelijke voor het indienen van een vergunning is voor de organisator. Gemeente toetst deze vergunningsaanvraag.
Voor organisatoren moet het duidelijk zijn welke verwachtingen de gemeente heeft om de vergunningsaanvraag voor het evenement te kunnen toetsen. Dit sluit aan bij de doelstelling duidelijk vergunningsverlening.
Voor een aantal evenementen geldt dat deze vergunningsvrij zijn. Hiervoor gelden wel bepaalde voorwaarden, deze zijn opgenomen als nadere regels en zijn voor een ieder op de website van de gemeente te vinden. Er moet dan door organisatoren aangegeven worden dat een evenement gehouden wordt, zodat deze bij ons geregistreerd kan worden. Dit wordt opgenomen in het uitvoeringsbeleid.
Het is belangrijk een evenwicht te vinden tussen het beperken van geluidsoverlast afkomstig van (muziek)evenementen voor omwonenden en de mate waarin het voor organisatoren mogelijk is een aantrekkelijk evenement neer te zetten. In het uitvoeringsbeleid zal dit nader concreet en op uitvoeringsniveau worden uitgewerkt. Dit is onderdeel van de vergunningverlening en toezicht/handhaving.
Het vastleggen van wat is toegestaan in relatie tot de Algemene Plaatselijke Verordening en overige wetgeving bij het organiseren van evenementen; voor iedereen (inwoners, organisatoren en bezoekers van evenementen) is helder binnen welke kaders een evenement georganiseerd mag worden.
De afgelopen jaren hebben wij te maken gehad dat er meerdere vergunningsaanvragen zijn gedaan voor evenementen in dezelfde periode op dezelfde locatie. Voor deze schaarse vergunningen worden de volgende afspraken gemaakt in het uitvoeringsbeleid:
Belangrijk is dat evenementen herkenbaar zijn voorafgaand aan het evenement. Hiervoor zijn mogelijkheden met sandwich- en evenementenborden2 . Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:
De actualisatie van de regels omtrent sandwich- en evenementenborden worden uitgewerkt in de Reclamenota.
3.1.2. Openbare orde en veiligheid
Het veilig en ordelijk verloop van een evenement is primair de verantwoordelijkheid van de organisator van een evenement. Om een evenement zo veilig mogelijk te laten verlopen, stellen wij voorwaarden aan en bij de organisatie van het betreffende evenement. Dit geldt ook voor het beperken van de overlast.
Doel van toezicht en handhaving is om de leefbaarheid en veiligheid binnen de gemeente Overbetuwe te beschermen of te verbeteren. Concreet betekent dit dat de handhaving is gericht op het voorkomen en opheffen van gevaar, overlast en schade voor burgers, ondernemers, etc. die het gevolg zijn van het overtreden van regels door deelnemers, bezoekers en organisatoren van evenementen. Uiteraard binnen de kaders van het algemene handhavingsbeleid. De organisatoren zijn verantwoordelijk voor het naleven van de vergunningvoorschriften.
Veel evenementen die in Overbetuwe worden georganiseerd, drijven op de inzet van vrijwilligers. Ze hebben vaak beperkte financiële middelen. Ook levert een aantal evenementen financieel weinig op. De gemeente wil deze vrijwilligers niet opzadelen met hoge kosten. De vrijwilligers doen iets belangrijks voor de maatschappij waarmee de samenhang en betrokkenheid onder de mensen wordt verhoogd.
Daarnaast worden er in gemeente Overbetuwe ook diverse commerciële evenementen georganiseerd met een winst oogmerk.
Deze twee bovenstaande ontwikkelingen leiden tot de volgende financiële uitgangspunten:
Voor zowel commerciële als niet-commerciële evenementen geldt: Organisatoren van evenementen zijn financieel zelfredzaam en ontvangen geen financiële bijdrage voor het evenement. Er zijn subsidies voor vrijwilligersorganisaties. Dit is georganiseerd buiten het evenementenbeleid. De evenementencoördinator informeert de organisatoren van evenementen hierover.
Voor alle evenementen die plaatsvinden op het evenemententerrein op Park Lingezegen worden leges ingevoerd.
Voor alle evenementen die niet plaatsvinden op het evenemententerrein op Park Lingezegen geldt het volgende:
Er worden geen leges betaald als de vergunninghouder van de evenementenvergunning een activiteit organiseert:
Andere evenementen vallen onder de categorie commerciële evenementen en betalen leges. De hoogte van de leges wordt uitgewerkt in de uitvoeringsregels en verwerkt in de legesverordening die wordt vastgesteld door de raad. De leges moeten kostendekkend zijn voor de kosten van de gemeente voor vergunningverlening en het toezicht dat nodig is voor toetsing van de betreffende vergunning voor het commerciële evenement.
Voor commerciële-evenementen gaat de gemeente precariobelasting heffen als vergoeding voor het gebruik van openbare grond.
3.2.3. Financiële ondersteuning
Een organisator ontvangt geen financiële bijdrage van de gemeente voor het organiseren van een evenement op grond van het evenementenbeleid. Indien evenementen bijdragen aan andere publieke doelen van de gemeente dan kunnen hiervoor bij de betreffende subsidieregelingen subsidieaanvragen gedaan worden voor vrijwilligersorganisaties
Uitzonderingen op bovenstaande voor de financiële ondersteuning geldt voor de Paardenmarkt en Vierdaagse. Deze middelen zijn geborgd via budget voor het evenementen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-474737.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.