Verkeersbesluit voor het instellen van een blauwezone aan Kapelaniestraat ter hoogte van nummer 1 B25-03 te Nederweert

Burgemeesters en Wethouders van Nederweert,

Gelet op:

  • -

    Het bepaalde in het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • -

    Het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • -

    Het bepaalde in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);

Overwegende dat:

  • -

    De parkeerdruk op de Kapelaniestraat met regelmaat oploopt tot 110%;

  • -

    Dubbel parkeren illegaal is;

  • -

    Langs de straat parkeren naast een parkeervak illegaal is;

  • -

    Langs de straat laden en lossen kan leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties;

  • -

    De gemeente Nederweert verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud van de wegen bedoeld in dit verkeersbesluit;

  • -

    Voor het introduceren van een blauwe zone de verkeerssituatie wijzigt. Waardoor een verkeersbesluit nodig is en de uniforme openbare voorbereidingsprocedure uit afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht wordt gevolgd;

  • -

    De plannen 6 weken ter inzage liggen en dat iedereen zijn bemerkingen hiertegen kenbaar kan maken;

  • -

    Gelet op artikel 2, lid 1a en 1b, artikel 14 en 15 van de Wegenverkeersweg 1994; gelet op artikel 9, 12, 13, 18, 19 en 24, 26 en 27 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en artikel 62, 65 lid 1 en 66 van het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

B e s l u i t e n:

De drie bestaande parkeerplaatsen op de Kapelaniestraat ter hoogte van nummer 1 om te zetten naar blauwe zone van max. 2 uur (Zie bijlage 1)

Nederweert, 10 november 2025

Burgemeester en wethouders van Nederweert,

Namens dezen,

Jasper Willems

Beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer

Bezwaar tegen het besluit

  • A.

    Bezwaarschrift

  • Het bezwaarschrift is een brief waarin u uitlegt waarom u het niet eens bent met het door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester genomen besluit. In deze brief kunt u schrijven wat naar uw mening besloten moet worden. Andere van belang zijnde stukken kunnen worden meegestuurd.

U kunt schriftelijk of digitaal een bezwaarschrift indienen

  • -

    Een schriftelijk bezwaarschrift moet worden ingediend bij:

  • College van burgemeester en wethouders/burgemeester van Nederweert

  • Commissie bezwaarschriften

  • Postbus 2728

  • 6030 AA Nederweert

  • -

    Een digitaal bezwaarschrift moet worden ingediend via het formulier op http://www.nederweert.nl. Op de website van de gemeente Nederweert leest u hierover meer.

De bezwaartermijn is zes weken

Het bezwaarschrift moet binnen zes weken na de datum van bekendmaking van het besluit worden verstuurd tussen 10-11-2025 t/m 22-12-2025. Daarmee voorkomt u dat we uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

Bekendmaking besluit 10-11-2025.

Gegevens in het bezwaarschrift

In het bezwaarschrift staat:

  • 1.

    Naam, adres en handtekening;

  • 2.

    Datum van het bezwaarschrift;

  • 3.

    Omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • 4.

    De redenen waarom u het niet eens bent met het besluit.

  • B.

    Direct beroep bij de rechtbank

  • In bepaalde gevallen is het mogelijk om de bezwaarschriftprocedure over te slaan en rechtstreeks beroep in te dienen. Het overslaan van de bezwaarschriftprocedure is alleen in uitzonderlijke gevallen mogelijk, bijvoorbeeld als er al een uitputtende uitwisseling van argumenten heeft plaatsgevonden in het voortraject. U kunt in uw bezwaarschrift verzoeken om de bezwaarschriftprocedure over te slaan. Daarbij moet u vermelden waarom u dat wilt. Het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester kan met een dergelijk verzoek instemmen als de zaak daarvoor geschikt is. Stemt het college in met rechtstreeks beroep, dan stuurt het uw bezwaarschrift naar de rechter.

  • C.

    Voorlopige voorziening

  • Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, kunt u een verzoek om een voorlopige voorziening indienen. Dit verzoek doet u schriftelijk bij de voorzieningenrechter van rechtbank Limburg, sector bestuursrecht, postbus 950, 6040 AZ Roermond of digitaal via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Kijk op vermelde site voor de precieze voorwaarden.

    Een voorlopige voorziening kan alleen worden gevraagd als er ook bezwaar is gemaakt. Daarnaast moet er sprake zijn van een spoedeisend belang.

Griffierecht

Als u beroep instelt of een voorlopige voorziening vraagt, moet u griffierecht betalen. U hoeft niet direct bij het indienen van het beroepschrift het griffierecht te betalen. U krijgt van de rechtbank een ontvangstbevestiging. Hierin staat vermeld hoe u het bedrag aan griffierecht kunt betalen en hoeveel tijd u daarvoor heeft. Als u tegelijkertijd beroep indient en een voorlopige voorziening vraagt, moet u tweemaal griffierecht betalen. Voor informatie over griffierechten kijkt u op de website https://www.raadvanstate.nl/bestuursrechtspraak/griffierecht/

Bijlage 1:

Naar boven