PAL VB Verkeersbesluit Gemeente Apeldoorn - Reserveren parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen - Korrelhoed 123

Zaak nr. 5954942

Burgemeester en wethouders van Apeldoorn;

gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW).

Overwegende:

Dat de straatnamen (zie bijlage) gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Apeldoorn;

dat de bovengenoemde wegen in beheer zijn bij de gemeente Apeldoorn;

dat de bovengenoemde wegen, wegen zijn zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn in het mandaat- en volmachtregister van de afdeling Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie van de gemeente Apeldoorn d.d. 1 januari 2024 gemandateerd is aan het afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie;

dat als gevolg van Europese wet- en regelgeving Nederland dient te voldoen aan luchtkwaliteitsdoelstellingen, te weten het verminderen van de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide;

dat naar aanleiding van de Europese wet- en regelgeving landelijk en lokaal maatregelen zijn genomen om te voldoen aan de luchtkwaliteitsdoelstellingen. Om minder CO2 uit te stoten en per 2050 energieneutraal te zijn, is een mix van maatregelen nodig. Het faciliteren van elektrisch rijden is daar één van;

dat het gebruik van elektrische voertuigen ieder jaar steeds meer groeit in de gemeente Apeldoorn en dat dit een positieve bijdrage levert aan een schone en duurzame woon- en leefomgeving;

dat bestuurders van elektrische voertuigen niet altijd de vrijheid hebben om op een willekeurige locatie op te laden, maar dat zij zijn aangewezen op een parkeerplaats met een laadvoorziening;

dat het daarom wenselijk is, zo niet noodzakelijk, dat er voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om elektrische voertuigen op te laden en dus voldoende oplaadlocaties in de openbare ruimte gerealiseerd worden;

dat de noodzaak om elektrische voertuigen op te kunnen laden op voor dat doel specifiek aangewezen openbare parkeerplaatsen zwaarder weegt dan het gebruik van die parkeerplaatsen door fossiele brandstofvoertuigen;

dat in een regionaal samenwerkingsverband een openbare aanbesteding heeft plaatsgevonden waarbij een marktpartij is gevonden die wil investeren in laadinfrastructuur met lage kosten voor overheden en gebruikers (concessie);

dat binnen deze concessie onderscheid wordt gemaakt in de volgende vier categorieën voor de plaatsing van laadpalen:

  • -

    Proactieve laadpalen

  • -

    Paal-volgt-auto laadpalen

  • -

    Laadpalen op basis van gebruikscijfers

  • -

    Laadpaal op aanvraag van gemeente

dat om de uitrol van elektrische laadinfrastructuur te versnellen, de gemeente Apeldoorn 30% van de prognose van het totale aantal te plaatsen laadpalen proactief gaat plaatsen, dus vooruitlopend op een speciefieke aanvraag van een bestuurder van een elektrische voertuig;

dat proactief plaatsen van 30% van de prognose van het totale aantal te plaatsen openbare laadpalen een contractuele afspraak is binnen de huidige concessie;

dat als onderdeel van bovenstaande in 2022 een plankaart is opgesteld met hierop de locaties van de laadpalen aan de hand van een toekomstprognose per wijk (tot en met 2035) en een analyse van ruimtelijke geschiktheid, zoals bereikbaarheid van parkeerplaatsen (bij voorkeur in een cluster van parkeervakken of een parkeerterein) en aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet;

dat deze plankaart eind 2024 tijdelijk voor bewoners is opengesteld is voor reacties op alle voorgenomen laadlocaties;

dat de proactieve laadlocaties zijn gekozen op basis van de ingekomen reacties op de plankaart, concrete verzoeken van belanghebbende of concessiehouder, en op basis van een door de gemeente Apeldoorn te verwachten laadbehoefte bij voorzieningen en attracties;

dat de proactieve laadlocaties tevens zijn gekozen ten behoeve van een goede spreiding van de laadlocaties teneinde een zo dekkend mogelijk netwerk van laadinfrastructuur te realiseren;

derhalve de volgende proactieve laadlocaties in 2025 zijn gepland ter hoogte van:

 

  • 1.

    Korrelhoed 123, Apeldoorn

     

dat aan het besluit tot proactieve plaatsing een laadpaal tevens de volgende redenen ten grondslag kunnen liggen;

  • -

    een verwachte en/of actuele vraag vanuit de wijk door bewoners, ondernemers en bezoekers;

  • -

    de per buurt vastgestelde prognose door Elaad waarmee geanticipeerd wordt op de te verwachten laadbehoefte;

  • -

    voldoende parkeergelegenheid in de omgeving;

  • -

    veilige verkeerssituatie

dat de laadpaal is voorzien van twee laadpunten, waardoor het mogelijk is dat twee voertuigen gelijktijdig kunnen opladen;

dat om het gebruik van de laadpaal te optimaliseren het wenselijk is om bij deze laadpaal maximaal twee parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrisch voertuigen;

dat de hiervoor benoemde verkeersmaatregel uitgevoerd kan worden door middel van het plaatsen van het verkeersbord E8c van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met een pijl naar links en rechts;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van het verkeersbord E8c van bijlage 1 van het RVV 1990 met een dergelijk onderbord een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het reserveren van parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de korpschef van de politie, eenheid Oost Nederland;

dat de politie een positief advies heeft afgegeven voor het nemen van besluiten aangaande het reserveren van parkeerplaatsen voor voorzieningen voor het opladen van elektrische voertuigen

 

Voorbeeldsituatie 1 langsparkeren:

Voorbeeldsituatie 2 Haaks parkeren:

 

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn besluit:

  • -

    door middel van het plaatsen van een verkeersbord E8c van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord OB504 twee parkeerplaatsen te reserveren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen op alle adressen in de bijlage

 

Namens burgemeester en wethouders van Apeldoorn,

 

 

 

 

Chris Lagendijk

Afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie

Bezwaarclausule:

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn bezwaar maken tegen dit besluit. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking te versturen naar de gemeente Apeldoorn, t.a.v. de afdeling Juridische Zaken, Postbus 9033, 7300 ES Apeldoorn. U kunt ook digitaal een bezwaarschrift indienen via het formulier op www.apeldoorn.nl (digitaal loket).

 

Bijlage 1:

Lijst met aangevraagde locaties:

 

  • 1.

    Korrelhoed 123, Apeldoorn

Bijlage 2:

Link naar plankaart gemeente Apeldoorn

Viewer.evmaps.nl/apeldoorn

Naar boven