Gemeente Leiden, verkeersbesluit “Leiden Bio Science Park – DRORI Fase 3A; Tijdelijke herinrichting kruispunt Einsteinweg - Zernikedreef

 

Situatietekening: ‘Bebording en markering Fase 3A’

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

 

Gelet op hoofdstuk II paragraaf 2 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens en de Bevoegdhedenregeling gemeente Leiden, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten is voorbehouden aan de manager van de afdeling Mobiliteit

 

 

Overwegende dat:

  •  

  • met dit verkeersbesluit een tijdelijke herinrichting van het kruispunt Einsteinweg–Zernikedreef wordt vastgesteld, om de gebiedsontwikkeling genaamd kavel EL6/7 mogelijk te maken en de bereikbaarheid van het Leiden Bio Science Park (LBSP) tijdens werkzaamheden aan de Plesmanlaan te waarborgen;

  • de gemeente Leiden in het Entreegebied van het Leiden Bio Science Park (LBSP) aan de gebiedsontwikkeling werkt van kavel EL6/7, gelegen in de zuidwesthoek van het kruispunt Einsteinweg–Zernikedreef, op Einsteinweg nr. 4;

  • het huidige kruispunt Einsteinweg-Zernikedreef is ingericht als een voorrangskruispunt met een snelheidsregime 50 km/h;

  • voor de bouw van kavel EL6/7 een deel van dit kruispunt moet worden vrijgemaakt, omdat de contouren van de kavel overlappen met de huidige kruising;

  • deze ontwikkeling pas mogelijk is nadat onderliggende kabels en leidingen zijn verlegd (waaronder een warmteleiding en datakabels), en deze verleggingen alleen kunnen plaatsvinden na aanpassing van het kruispunt;

  • tegelijkertijd per 1 november 2025 werkzaamheden starten aan de Plesmanlaan–Darwinweg, waarbij één van de hoofdverbindingen in het gebied tijdelijk komt te vervallen, wat extra druk legt op de bereikbaarheid van het LBSP;

  • om de bereikbaarheid van het LBSP tijdens deze langdurige werkzaamheden te waarborgen, ervoor is gekozen om het kruispunt Einsteinweg–Zernikedreef vervroegd aan te passen naar het nieuwe ontwerp;

  • met deze tijdelijke herinrichting het verkeer in alle richtingen mogelijk blijft en bedrijven en parkeerterreinen rondom het kruispunt bereikbaar blijven;

  • het kruispunt heringericht wordt passend bij een gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime 30km/h (GOW30);

  • de zuidelijke en noordelijke kruispuntaantakkingen ook de snelheidsregime 30km/h krijgen;

  • de GOW30 als standaard een gebiedsontsluitingsweg is waar gemengd verkeer mogelijk is, en waar auto’s, fietsers en voetgangers veilig gebruikmaken van dezelfde rijbaan; dat de snelheid van het gemotoriseerd verkeer daarbij lager ligt, wat bijdraagt aan de verkeersveiligheid en leefbaarheid, terwijl doorstroming en bereikbaarheid behouden blijven;

  • bij de herinrichting van het kruispunt is afgeweken van het standaardprofiel van de GOW30 door fietsers niet te mengen met het gemotoriseerd verkeer, maar gebruik te laten maken van een vrijliggend fietspad;

  • deze keuze is gemaakt vanwege het specifieke campus karakter van het Leiden Bio Science Park, met veel langzaam verkeer en een sterk verblijfskarakter met belangrijke bestemmingen zoals scholen, bedrijven en het LUMC;

  • de verkeersfunctie van het Leiden Bio Science Park ook van belang is vanwege de aanwezige bedrijvigheid en logistieke stromen in het gebied, waardoor het behouden van goede doorstroming essentieel is;

  • het scheiden van fietsers hiermee extra veiligheid en comfort biedt;

  • gelet op bovenstaande herinrichting het gewenst is om onderstaande verkeersmaatregelen in te stellen;

  • de voorrangsregeling op het kruispunt te wijzigen, waarbij de hoofdrijrichting komt te liggen op de as Einsteinweg–Zernikedreef en het westelijke deel van de Einsteinweg wordt ingericht als zijweg;

  • de Hartlijn als hoofdfietsroute het kruispunt in noord-zuid richting blijft kruisen, waarbij fietsers geen voorrang hebben op gemotoriseerd verkeer en dit wordt verduidelijkt met markeringen;

  • ten behoeve van de verkeersfunctie en de verkeersveiligheid, de wegcategorie op de hoofdrijrichting Einsteinweg–Zernikedreef wordt gewijzigd naar een gebiedsontsluitingsweg met maximumsnelheid van 30 km/h;

  • deze wegcategorie begint ter hoogte van de Einsteinweg 3 en eindigt ter hoogte van Zernikedreef 12;

  • wegens een hoger verblijfskarakter, vanwege de beperkte verkeersdruk en vanwege de verkeersveiligheid, de Einsteinweg als zijaansluiting op de voorrangskruispunt binnen de 30km/h zone gebied valt.

  • Deze 30km/h zone begint ter hoogte de zijaansluiting op het kruispunt met de Zernikedreef en weer eindigt in de aansluiting op de Ehrenfestweg ter hoogte van de voetgangersoversteek nabij Einsteinweg 55.

  •  

  • de gemeenteraad op 23-04-2020 het Uitvoeringsbesluit ‘Duurzame reconstructie openbare ruimte en infrastructuur’ heeft vastgesteld, waar het ontwerp in definitieve vorm (Fase 3B) onderdeel van uitmaakt;

  • dat de herinrichting wordt uitgevoerd conform het Handboek Kwaliteit Openbare Ruimte (HKOR), materiaallijst LBSP en de CROW-Richtlijnen;

  • participatie heeft plaatsgevonden met de belanghebbende partijen in de vorm van individuele gesprekken;

  • deze verkeersmaatregelen genomen worden overeenkomstig artikel 2 van de Wegenverkeerswet;

  • overleg is gevoerd met de (gemachtigde van de) korpschef van politie. De politie heeft negatief geadviseerd over de voorgestelde verkeersmaatregelen, mede vanwege de afwijking van het wegprofiel ten opzichte van de basiskenmerken van een erftoegangsweg en de toekenning van de wegcategorie gebiedsontsluitingsweg 30 km/uur.

  • Het college is van oordeel dat de in dit besluit genoemde overwegingen voldoende onderbouwing en draagvlak bieden om, ondanks het standpunt van de politie, tot vaststelling van de voorgestelde verkeersmaatregelen over te gaan, wetende dat zowel landelijk als ook gemeentelijk beleid in voorbereiding is, dat in lijn is met de inrichtingsvoorstellen van dit ontwerp.

  • de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden;

  •  

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

Besluiten:

  •  

  • 1.

    alle ingestelde verkeersmaatregelen binnen de grenzen die op de situatietekening zijn aangegeven als opgeheven te beschouwen;

  • 2.

    een maximumsnelheid van 30km/h, in te stellen, A01-30 en A02-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de volgende locaties:

  • Op het kruispunt Einsteinweg-Zernikedreef, direct voor en na de zijaansluiting met de Einsteinweg;

  • Op de Zernikedreef, voor en na de in- en uitrit van de Tinbergenweg;

  • Op de Zernikedreef, 40m ten oosten van de in- en uitrit van de Sylviusweg;

  • 3.

    een maximumsnelheid van 30km/h in te stellen, op de Einsteinweg 20 meter ten westen van het kruispunt met de Zernikedreef, door het plaatsen van zonale combinatieborden A01-30 ZB en A02-30ZE van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 4.

    een snelheidsregime 30km/h zone, in te stellen, op de Einsteinweg ter hoogte van de voetgangersoversteek aan Einsteinweg 55, door het plaatsen van de combinatieborden A01-30 ZB en A02-30ZE van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 5.

    een voorrangsregeling, in te stellen, op het kruispunt Einsteinweg - Zernikedreef, door het plaatsen van de borden B04, B05 en B06 van bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990;

  • 6.

    een voorrangsregeling, in te stellen, op de fietsoversteek op het kruispunt Einsteinweg - Zernikedreef, door het plaatsen van borden B06 van bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990;

  • 7.

    een gebod tot het passeren van het bord volgens aangeven pijl (rechts), in te stellen, op het kruispunt Einsteinweg - Zernikedreef, door het plaatsen van de borden D02-RO van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 8.

    een verplicht twee richtingen fietspad in te stellen, parallel aan de oostzijde van de Einsteinweg en het kruispunt Einsteinweg - Zernikedreef, door het plaatsen van de borden G11 in combinatie met onderbord OB505 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 9.

    de bekendmaking van dit verkeersbesluit te laten geschieden door plaatsing van het besluit in het Gemeenteblad;

  • 10.

    de verkeersborden aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening “Bebording en Markering Fase 3A”

  •  

  •  

  •  

  •  

Reageren?

Leiden, 21 oktober 2025

burgemeester en wethouders van Leiden

Namens dezen,

F.J.H. Douglas

Afdelingsmanager Mobiliteit

Het verkeersbesluit is vanaf 31 oktober 2025 te vinden in Gemeenteblad op de website www.overheid.nl.http://www.overheid.nl/ Een papieren versie van het verkeersbesluit ligt van 31 oktober 2025 tot 13 december 2025 ter inzage in het Stadskantoor, Bargelaan 190, geopend van maandag tot en met vrijdag 8.30 – 17.00 uur. Op donderdag ook geopend van 17.00 – 20.00 uur en zaterdag van 9.00 – 12.30 uur.

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum van publicatie in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘bezwaar verkeersbesluit’ - ‘Leiden Bio Science Park – DORI Fase 3A; Tijdelijke herinrichting kruispunt Einsteinweg - Zernikedreef’. Bij een spoedeisend belang kan tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.

Naar boven