Gemeenteblad van Hoogeveen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hoogeveen | Gemeenteblad 2025, 472456 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hoogeveen | Gemeenteblad 2025, 472456 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit reserveren van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s ter hoogte van de Jan Naardingweg 54, Noordscheschut
De bepalingen gesteld in of krachtens artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Overwegende dat de parkeerplaatsen op de Jan Naardingweg 54 in eigendom, beheer en onderhoud zijn van de gemeente Hoogeveen.
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.
MOTIVERING EN BELANGENAFWEGING
Elektrisch rijden is stiller, zorgt voor schonere lucht en verlaagt de CO₂-uitstoot. Het stimuleren van elektrisch vervoer past bij de duurzaamheidsdoelen van gemeente Hoogeveen. Om dit mogelijk te maken, zijn voldoende openbare laadplekken nodig. Ook in Noordscheschut groeit de vraag, daarom plaatst of faciliteert de gemeente actief nieuwe laadpalen.
Een laadpunt heeft twee aansluitingen, waarvoor twee parkeerplaatsen worden gereserveerd. Deze plekken zijn openbaar en kunnen door iedereen met een elektrische auto worden gebruikt. Door voldoende zichtbare laadpunten aan te bieden, wordt elektrisch rijden aantrekkelijker.
De locatie wordt zorgvuldig gekozen aan de hand van een plankaart met bestaande en toekomstige laadlocaties. De gemeente kiest voor nabij voorzieningen zoals scholen, waar de parkeerdruk overdag hoger is, maar ’s avonds – wanneer laden vaak plaatsvindt – juist lager. Dit beperkt de impact van het reserveren van parkeerplaatsen.
Het reserveren van parkeerplaatsen beïnvloedt de directe omgeving. De gemeente weegt verschillende belangen af. In dit deel van Noordscheschut zijn relatief veel parkeerplaatsen aanwezig, waardoor het effect van het reserveren van twee plekken beperkt is, ook al is er al een laadpaal in de buurt die veelvuldig wordt gebruikt volgens beschikbare data.
Om onnodig rondrijden te voorkomen, wil de gemeente Hoogeveen laadpalen clusteren. Hoewel formeel parkeerplaatsen verdwijnen, is het werkelijke verlies beperkt. De plek waar een elektrische auto nu staat, komt vrij; er komen dus niet meer auto’s bij, ze worden alleen anders verdeeld.
We begrijpen dat veranderingen soms vervelend zijn voor omwonenden. Toch staat het bredere belang van een goed functionerend oplaadnetwerk voorop. Een besluit in het algemeen belang kan nadelige gevolgen hebben, maar de impact is in dit geval niet onevenredig.
Openbare parkeerplekken zijn niet privé. Bij het kiezen van een locatie wordt geen rekening gehouden met persoonlijke voorkeuren. Dat er alternatieve plekken zijn, maakt een locatie niet onrechtmatig, zolang deze zorgvuldig is gekozen en past binnen het algemene belang.
De gemeente Hoogeveen erkent dat het stimuleren van elektrisch rijden keuzes met zich meebrengt die niet altijd door iedereen worden gesteund. Toch is het nodig om deze stappen te zetten om de overgang naar duurzaam vervoer te ondersteunen en onze leefomgeving te verbeteren.
Met dit verkeersbesluit worden, op grond van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelen nagestreefd:
Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:
De laadpaal komt op de volgende locatie:
Jan Naardingweg 54 te Noordscheschut
Dit besluit treedt in werking zodra de bebording is aangebracht.
Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad (www.overheid.nl) en het Torentje.
Nadere informatie kan worden ingewonnen bij de heer Erik Koerts, via telefoonnummer 14 0528.
Burgemeester en wethouders van Hoogeveen,
Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dat doet u binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit per bezwaarformulier op www.hoogeveen.nl, per e-mail (info@hoogeveen.nl) of schriftelijk via het postadres van de gemeente.
In het bezwaarschrift vermeldt u:
Diende u een bezwaarschrift in? En vindt u dat uw belangen zo dringend zijn, dat u het besluit daarop niet kunt afwachten? Dan kunt u bij de rechtbank een verzoek om een voorlopige voorziening indienen. Dit kan digitaal via loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht of schriftelijk aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland, Afdeling bestuursrecht, Postbus 150, 9700 AD Groningen. Zorgt u ervoor dat u een kopie van uw bezwaarschrift meestuurt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-472456.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.