Aanleiding:
Wegens de werkzaamheden aan het spoor in Vught in het kader van het PHS project wordt de Spoorlaan tussen de Akkerstraat en de Esschestraat afgesloten. Dit om ter plaatse van de huidige weg ruimte te realiseren voor de bouwwerkzaamheden.
Daarbij blijven de volgende wegvakken beschikbaar voor fietsers en voetgangers:
- .
Spoorlaan hsnr. 1 t/m hsnr. 7
- .
Spoorlaan hsnr. 20 t/m hsnr. 23
Deze wegvakken blijven tevens toegankelijk voor hulpdiensten.
Voor het afsluiten van de Spoorlaan is een verkeersbesluit nodig. Dit memo doet een voorstel voor dit verkeersbesluit.
Burgemeester en wethouders van Vught,
Overwegende dat:
Wetgeving:
Van toepassing zijn:
- .
De Wegenverkeerswet 1994, hierna te noemen WVW 1994;
- .
Het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990; hierna te noemen RVV 1990;
- .
Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, hierna te noemen BABW;
- .
De Algemene wet bestuursrecht, hierna te noemen Awb.
Bevoegdheid:
- .
Overeenkomstig artikel 18 WVW 1994 lid 1 sub d. het college van Burgemeester en Wethouders bevoegd is tot het vaststellen van verkeersbesluiten in de gemeente Vught;
- 2
Overeenkomstig de mandaatregeling van de gemeente Vught de Beleidsmedewerker Verkeer gemandateerd is tot het nemen van verkeersbesluiten.
Openbaarheid en eigendom:
- .
De volgende voor het verkeer openstaande weg niet in beheer is bij het Rijk, een provincie of een waterschap:
- .
Gemeente Vught beheerder is van de wegen,
- .
Gemeente Vught eigenaar is van de wegen.
Doelstelling van het verkeersbesluit:
Overeenkomstig artikel 21 BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:
- .
Het verzekeren van de veiligheid op de weg,
- .
Het beschermen van weggebruikers en passagiers,
Bovengenoemde doelstellingen worden nagestreefd door:
Het afsluiten van de Spoorlaan tussen de Akkerstraat en de Eschestraat voor alle weggebruikers waarbij hsnr. 1 t/m 7 en 20 t/m 23 bereikbaar blijven voor fietsers, voetgangers en hulpdiensten.
Overleg:
Overeenkomst artikel 24 BABW is overleg gevoerd met de vertegenwoordiger van politie eenheid Oost-Brabant, team Meijerij.
Overwegingen:
- .
Er door gemeente Vught, ProRail en de geselecteerde aannemers gestart is met de (voorbereidende) werkzaamheden voor de realisatie van het verdiepte liggende spoor.
- .
De veiligheid van het wegverkeer wordt ten alle tijden gewaarborgd.
- .
Het verkeer wordt tijdig geïnformeerd over wijzigingen in de vorm van vooraankondigingsborden.
- .
De maatregel wordt uitgevoerd door een fysieke aanpassing van de weg en het plaatsen van verkeersbord C12.
- .
Aanvullend wordt verkeersbord L8 en BB16-2 geplaatst om aan te duiden dat de Spoorlaan geen doorgaande weg meer is.
- .
Dit besluit geldt voor de periode tot en met minimaal de beëindiging van de werkzaamheden voor de realisatie van PHS Meteren-Boxtel.
- .
De aanpassing treedt in werking per 2 januari 2026 of zo veel later als dat het werk gerealiseerd wordt.
- .
Dit is onderdeel van het eerder genomen tracébesluit. Hierover heeft communicatie plaatsgevonden.
Besluiten:
- .
Overeenkomstig artikel 15 WVW 1994, en
- .
Overeenkomstig de artikelen 12 en 18 BABW,
- .
Tot het nemen van de navolgende verkeersmaatregelen:
- .
Het onttrekken van een de Spoorlaan tussen hsnr. 7 en hsnr. 20 aan al het verkeer.
- .
Het instellen van een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen (Bord C12) op het resterende deel van de Spoorlaan tussen de Akkerstraat en de Esschestraat.
En voorts:
- .
Het ontwerp en locatie van de te plaatsen verkeersborden is weergegeven in bijlage 1;
- .
Overeenkomstig artikel 26 BABW wordt dit besluit gepubliceerd;
- .
Overeenkomstig artikel 6:4 Awb kan tegen dit besluit bezwaar worden aangetekend
- .
Overeenkomstig artikel 27 BABW treedt dit besluit in werking per 2 januari 2026 nadat een termijn van zes weken is verstreken na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd.
Aldus besloten te Vught 20-10-2025
Namens burgemeester en wethouders van Vught,
Beleidsmedewerker verkeer