Zaaknummer
68621-2025
Burgemeester en wethouders van Kampen,
Gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW)
Burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten voor wegen die onder beheer van de gemeente vallen.
Overwegingen
Gelet op het volgende:
- De Constructieweg is aangeduid als gebiedsontsluitingsweg en de Stoomstraat als erftoegangsweg, beide gelegen binnen de bebouwde kom van Kampen en vallend onder het beheer van de gemeente.
- Beide wegen maken deel uit van een bedrijventerrein met frequente verkeersbewegingen van groot en zwaar verkeer, waaronder vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen.
- De rijbaanbreedte is beperkt, waardoor geparkeerde voertuigen op de rijbaan leiden tot versmalling en belemmering van de doorstroming. Dit veroorzaakt opstoppingen en noodzaakt tegenliggend verkeer tot gevaarlijke uitwijkmanoeuvres.
- Parkerende en geparkeerde voertuigen veroorzaken verkeersonveilige situaties, zoals openslaande portieren in de rijrichting en onverwachte parkeermanoeuvres die andere weggebruikers kunnen verrassen.
- De hogere snelheid van 50 km/u op de Constructieweg betekent dat bestuurders minder reactietijd hebben bij obstakels op de rijbaan, wat het risico op aanrijdingen vergroot.
- Geparkeerde voertuigen belemmeren het zicht bij uitritten en kruisingen, wat leidt tot onoverzichtelijke en risicovolle verkeerssituaties.
- De kans op schade aan geparkeerde voertuigen is verhoogd door de nauwe rijruimte en het zware verkeer op het bedrijventerrein.
- Hulpdiensten moeten snel en ongehinderd toegang hebben tot het terrein. Geparkeerde voertuigen op de rijbaan kunnen hun doorgang ernstig vertragen.
- Er is geen noodzaak tot parkeren op de rijbaan, gezien de aanwezigheid van parkeergelegenheid op eigen terrein of elders binnen het bedrijventerrein.
- Het instellen van een parkeerverbodzone vergemakkelijkt de handhaving door toezichthouders en zorgt voor een duidelijke en gebiedsdekkende regeling.
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer is met deze maatregel in het geding. Gezien voorgaande argumentatie wordt het instellen van een parkeerverbodzone van groter belang geacht dan het behouden van parkeergelegenheid;
- gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie; deze heeft een positief advies uitgebracht;
- Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 is een verkeersbesluit vereist voor het plaatsen van verkeerstekens zoals bedoeld in artikel 12 van het BABW.
Grondslag en motivering
Dit verkeersbesluit is genomen ter uitvoering van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat maatregelen op het gebied van het verkeer en vervoer kunnen worden genomen met het oog op:
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- •
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
De parkeerverbodzone draagt bij aan deze doelen door verkeersonveilige situaties te voorkomen, de doorstroming te verbeteren en de bereikbaarheid voor hulpdiensten te waarborgen.
BESLUIT