Verkeersbesluit voor het uitbreiden van een 60 km-zone aan Komweg en Koksedijk te Gemert-West

2025-12

Burgemeester en wethouders van Gemert- Bakel:

Gelet op:

  • -

    Het bepaalde in artikel 15, eerste lid en artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het mandaatbesluit van burgemeester en wethouders van 31 december 2019;

Overwegende:

  • -

    Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

  • -

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • -

    Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • -

    Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Motivering:

  • -

    Het snelheidsverschil tussen het 80 km/uur-regiem op de wegen Koksedijk en West-Om buiten de bebouwde kom met het 30 km/uur-regiem op de wegen Pandelaar en Komweg binnen de bebouwde kom is te groot om een soepel en veilig verloop tussen het buitengebied en de bebouwde kom te bevorderen;

  • -

    Het 80 km/uur-regiem leidt op deze wegen tot hoge snelheden terwijl deze hiervoor niet zijn ingericht. Het gebruik met deze snelheden kan aanleiding geven tot ernstige ongevallen. Het verlagen van de snelheidsregiem draagt bij aan de verkeersveiligheid op deze wegen;

  • -

    De inrichting van de Koksedijk en de West-Om sluit beter aan bij snelheden en gedragingen behorende tot een 60 km/uur-regiem. Het instellen van een 60 km/uur-regiem zal ertoe bijdragen dat navigatiemiddelen en geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) die de veiligheid en het comfort verhogen in moderne auto’s weggebruikers er op wijzen dat de gewenste snelheid niet langer 80 km/uur is maar 60 km/uur. E.e.a. leidt daarmee tot lagere snelheden op deze wegvakken. Daarmee draagt deze maatregel bij aan de verkeersveiligheid op deze wegen;;

  • -

    Het instellen van een 60 km/uur-regiem op deze wegvakken leidt tot een uniform snelheidsregiem in het buitengebied ten westen van Gemert. Dit heeft een positief effect heeft op het rijgedrag van weggebruikers. Daarmee draagt deze maatregel bij aan de verkeersveiligheid op deze wegen;

  • -

    Het instellen van een 60 km/uur-regiem op deze wegvakken leidt tot minder toewijzing van deze wegvakken in de software van navigatiemiddelen en geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) die de veiligheid en het comfort verhogen in moderne auto’s weggebruikers er op wijzen dat de gewenste snelheid niet langer 80 km/uur is maar 60 km/uur. Door de toename van de ritduur over deze wegen draagt deze maatregel bij aan een alternatieve routekeuze die weggebruikers aanzet om alternatieve routes te verkiezen boven die door het buitengebied van Gemert en het terugdringen van ongewenst gebruik c.q. onnodige verkeersbewegingen over deze wegen;

  • -

    Het instellen van een 60 km/uur-regiem op de gemeentelijke wegvakken leidt tot meer gebruik van het onderliggend, provinciaal wegennet. Daarmee draagt deze maatregel bij aan het terugdringen van ongewenst gebruik c.q. onnodige verkeersbewegingen over deze wegen;

  • -

    Het instellen van een 60 km/uur-regiem op deze wegvakken leidt tot een lagere kans op ongevallen. Daarmee leidt deze maatregel tot het verbeteren van de verkeersveiligheid op deze wegvakken;

  • -

    Het instellen van een 60 km/uur-regiem op deze wegvakken in plaats van een 80 km/uur-regiem leidt tot lagere snelheden vanaf deze wegen i.c. een lagere geluidbelasting aan de omgeving. Daarmee draagt deze maatregel bij aan een aantrekkelijker woon- en leefklimaat voor omwonenden

  • -

    Het gebruik van een 60 km/uur-regiem op deze wegvakken sluit beter aan bij het landelijk karakter van de omgeving waarin deze wegvakken gelegen zijn.

  • -

    Hoewel de politie aangeeft dat het handhaven op de snelheid weinig prioriteit heeft, is handhaving slechts één ding in het afwegen van snelheidsregiems. Als een snelheidsregiem niet passend is bij de inrichting van een weg kan het berijden ervan met niet-gepaste snelheden aanleiding geven tot ongevallen met ernstig letsel tot gevolg. Een wegbeheerder is aanspreekbaar op de gevolgen van een ongeval als de omstandigheden die hiertoe hebben geleid af te leiden zijn aan de inrichting van de weg. Als uitgangspunten voor het beoordelen van de inrichting van een weg worden de richtlijnen en adviezen van het CROW gebruikt. Op grond van deze richtlijnen, is het niet passend om op wegen als de Koksedijk en de West-Om een 80 km/uur-regiem te handhaven;Het instellen van een 60 km/uur-regiem op deze wegvakken leidt tot lagere snelheden i.c. lagere geluidbelasting aan de omgeving;

De wegen Koksedijk en West-Om zijn nog niet aangepast voor het 60 km/uur-regiem. Dat zal gebeuren als beide wegen aan onderhoud onderhevig zijn. Tot dan echter, zal het instellen van een lager snelheidsregiem ertoe bijdragen dat navigatiemiddelen en geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) die de veiligheid en het comfort verhogen in moderne auto’s weggebruikers er op wijzen dat de gewenste snelheid niet langer 80 km/uur is maar 60 km/uur. Daarmee draagt deze maatregel toch al bij aan het verlagen van de snelheid op beide wegen.

Advies politie

In overeenstemming met artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer heeft er overleg plaatsgevonden met de politie. De Korpschef van de politie heeft geen bezwaar tegen het voorgenomen verkeersbesluit maar wel kanttekeningen in de uitvoering van het geheel aangezien handhaving in de aangeleverde vormgeving niet plaats zal kunnen vinden.

b e s l u i t e n :

  • -

    Door het plaatsen en handhaven van verkeersborden van het type A01zb60 en A02ze60 de 60 km-zone van het buitengebied van Gemert uit te breiden over de Komweg en de Koksedijk.

Besluitnr. 2025-12

Gemert, 21 oktober 2025

namens het college van burgemeester en wethouders,

de heer C. Smulders

Senior beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer

Dit document is digitaal ondertekend.

Bijlage

Overzichttekening

Bezwaar

Als u het met dit besluit niet eens bent kunt u daartegen binnen zes weken na de dag van verzending van deze brief bezwaar maken bij het bestuursorgaan dat de beslissing heeft genomen. Dat staat onder het besluit vermeld. Het adres is: Postbus 10.000, 5420 DA Gemert.

In het bezwaarschrift laat u weten tegen welk besluit u bezwaar maakt en de redenen waarom u het met dat besluit niet eens bent. Ook vermeldt u de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en u ondertekent de brief met uw handtekening. Als het mogelijk is voegt u een kopie van het besluit waartegen u bezwaar heeft bij uw bezwaarschrift.

Als u bezwaar maakt, wordt de werking van dit besluit niet stopgezet. Mocht u dat willen en hebt u een spoedeisend belang, dan kunt u tevens een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

U kunt pas een voorlopige voorziening vragen nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend. Een kopie van het bezwaarschrift voegt u bij uw verzoek aan de voorzieningenrechter.

De rechtbank brengt u voor het in behandeling nemen van een verzoek om voorlopige voorziening kosten in rekening (griffierecht).

Naar boven