Gemeenteblad van Gemert-Bakel
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Gemert-Bakel | Gemeenteblad 2025, 468636 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Gemert-Bakel | Gemeenteblad 2025, 468636 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het uitbreiden van een 60 km-zone aan Komweg en Koksedijk te Gemert-West
Burgemeester en wethouders van Gemert- Bakel:
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De inrichting van de Koksedijk en de West-Om sluit beter aan bij snelheden en gedragingen behorende tot een 60 km/uur-regiem. Het instellen van een 60 km/uur-regiem zal ertoe bijdragen dat navigatiemiddelen en geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) die de veiligheid en het comfort verhogen in moderne auto’s weggebruikers er op wijzen dat de gewenste snelheid niet langer 80 km/uur is maar 60 km/uur. E.e.a. leidt daarmee tot lagere snelheden op deze wegvakken. Daarmee draagt deze maatregel bij aan de verkeersveiligheid op deze wegen;;
Het instellen van een 60 km/uur-regiem op deze wegvakken leidt tot minder toewijzing van deze wegvakken in de software van navigatiemiddelen en geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) die de veiligheid en het comfort verhogen in moderne auto’s weggebruikers er op wijzen dat de gewenste snelheid niet langer 80 km/uur is maar 60 km/uur. Door de toename van de ritduur over deze wegen draagt deze maatregel bij aan een alternatieve routekeuze die weggebruikers aanzet om alternatieve routes te verkiezen boven die door het buitengebied van Gemert en het terugdringen van ongewenst gebruik c.q. onnodige verkeersbewegingen over deze wegen;
Hoewel de politie aangeeft dat het handhaven op de snelheid weinig prioriteit heeft, is handhaving slechts één ding in het afwegen van snelheidsregiems. Als een snelheidsregiem niet passend is bij de inrichting van een weg kan het berijden ervan met niet-gepaste snelheden aanleiding geven tot ongevallen met ernstig letsel tot gevolg. Een wegbeheerder is aanspreekbaar op de gevolgen van een ongeval als de omstandigheden die hiertoe hebben geleid af te leiden zijn aan de inrichting van de weg. Als uitgangspunten voor het beoordelen van de inrichting van een weg worden de richtlijnen en adviezen van het CROW gebruikt. Op grond van deze richtlijnen, is het niet passend om op wegen als de Koksedijk en de West-Om een 80 km/uur-regiem te handhaven;Het instellen van een 60 km/uur-regiem op deze wegvakken leidt tot lagere snelheden i.c. lagere geluidbelasting aan de omgeving;
De wegen Koksedijk en West-Om zijn nog niet aangepast voor het 60 km/uur-regiem. Dat zal gebeuren als beide wegen aan onderhoud onderhevig zijn. Tot dan echter, zal het instellen van een lager snelheidsregiem ertoe bijdragen dat navigatiemiddelen en geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) die de veiligheid en het comfort verhogen in moderne auto’s weggebruikers er op wijzen dat de gewenste snelheid niet langer 80 km/uur is maar 60 km/uur. Daarmee draagt deze maatregel toch al bij aan het verlagen van de snelheid op beide wegen.
In overeenstemming met artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer heeft er overleg plaatsgevonden met de politie. De Korpschef van de politie heeft geen bezwaar tegen het voorgenomen verkeersbesluit maar wel kanttekeningen in de uitvoering van het geheel aangezien handhaving in de aangeleverde vormgeving niet plaats zal kunnen vinden.
namens het college van burgemeester en wethouders,
de heer C. Smulders
Senior beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer
Dit document is digitaal ondertekend.
Als u het met dit besluit niet eens bent kunt u daartegen binnen zes weken na de dag van verzending van deze brief bezwaar maken bij het bestuursorgaan dat de beslissing heeft genomen. Dat staat onder het besluit vermeld. Het adres is: Postbus 10.000, 5420 DA Gemert.
In het bezwaarschrift laat u weten tegen welk besluit u bezwaar maakt en de redenen waarom u het met dat besluit niet eens bent. Ook vermeldt u de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en u ondertekent de brief met uw handtekening. Als het mogelijk is voegt u een kopie van het besluit waartegen u bezwaar heeft bij uw bezwaarschrift.
Als u bezwaar maakt, wordt de werking van dit besluit niet stopgezet. Mocht u dat willen en hebt u een spoedeisend belang, dan kunt u tevens een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.
U kunt pas een voorlopige voorziening vragen nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend. Een kopie van het bezwaarschrift voegt u bij uw verzoek aan de voorzieningenrechter.
De rechtbank brengt u voor het in behandeling nemen van een verzoek om voorlopige voorziening kosten in rekening (griffierecht).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-468636.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.