Verkeersbesluit voor het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep aan Waterman te Bleiswijk

Burgemeester en wethouders van Lansingerland;

overwegende het volgende:

Doelstelling

We nemen dit verkeersbesluit voor het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers (Wegenverkeerswet (WVW) 1994, art. 2).

Inleiding

Op de Waterman in Bleiswijk is het parkeren van auto’s langs de band van het trottoir op de rijweg toegestaan. Er zijn een aantal aanleidingen geweest om deze maatregel door te voeren. De hulpdiensten rijden zich vast. Draaicirkels kunnen niet meer gereden worden. Tenslotte hebben wij ook meldingen van bewoners ontvangen. Dit is aanleiding om in te zetten op een parkeer en stilstaan verbod door het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep op beide zijde van de brug op de Waterman in Bleiswijk.

Argumentatie en verkeersmaatregelen

Voor het verzekeren van de veiligheid op de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, is het nodig om een parkeer en stilstaan verbod in te stellen door middel van een gele doorgetrokken streep aan te brengen op beide zijde van de brug op de Waterman in Bleiswijk. Het huidige verkeersregime waarbij auto’s langs de band van het trottoir op de rijweg parkeren is toegestaan, blijft niet gehandhaafd.

De combinatie van geparkeerde auto’s, het niet kunnen behalen van de draaicirkels en de belemmering voor de hulpdiensten leveren steeds meer problemen en (potentieel) gevaarlijke situaties op. Om een veilige straat te creëren is het wenselijk om deze conflicten uit te bannen. Daarvoor is het instellen van een parkeer en stilstaan verbod door middel van het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep nodig. Om dit te effecturen is het nodig dat we twee doorgetrokken gele strepen aanbrengen aan beide zijde van de brug. Ook stellen wij Canadees parkeren (met twee wielen op het trottoir) in om de doorgang in de Waterman te waarborgen.

Gevolgen instellen parkeer en stilstaan verbod en alternatieven

Het instellen van een verbod op parkeren en stilstaan betekent dat de auto’s niet meer op beide zijde van de brug kunnen parkeren. Parkeren in de Waterman blijft mogelijk, alleen niet meer op dit gedeelte van de weg. Er moet dus op een andere plek geparkeerd worden. Hierdoor waarborgen we de bruikbaarheid van de weg.

Belangenafweging

Door het instellen van een parkeer en stilstaan verbod op het brugdeel van de Waterman schaden we de belangen van de belanghebbende niet onevenredig. Parkeren blijft mogelijk alleen op een andere locatie. We verbeteren met deze maatregel de (verkeers)veiligheid in de straat.

Situering en beheer van de wegen

De in dit verkeersbesluit genoemde weg ligt binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland en is bij deze gemeente in beheer en onderhoud.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de politie, namens de korpschef. De politie geeft een positief advies.

Besluiten:

  • I.

    Het instellen van een parkeer en stilstaan verbod aan beide zijde van de brug voor de Waterman door het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep als bedoeld in artikel 23, eerste lid, sub g van het RVV 1990 op de volgende locatie en zoals weergegeven op de bij dit besluit horende situatietekening

    • -

      Waterman (begin van de straat op de Brug).  

Namens burgemeester en wethouders van Lansingerland

Eric Korteland

programmaleider Verkeer

Team Beheer

Bezwaar

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift. Verstuur uw bezwaarschrift binnen zes weken na de publicatie van dit verkeersbesluit. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website van de gemeente Lansingerland www.lansingerland.nl/bezwaarenberoep 

 

Situatietekening bij het verkeersbesluit

Naar boven