Gemeenteblad van Bodegraven-Reeuwijk
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bodegraven-Reeuwijk | Gemeenteblad 2025, 467998 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bodegraven-Reeuwijk | Gemeenteblad 2025, 467998 | verkeersbesluit of -mededeling |
Aanwijzen parkeerplaatsen voor elektrisch laden in de Plesmanstraat, te Reeuwijk-Brug
Onderwerp: Verkeersbesluit voor het aanwijzen van twee parkeerplaatsen voor elektrisch laden in de Plesmanstraat tegenover huisnummer 3, te Reeuwijk-Brug
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GEMEENTE BODEGRAVEN-REEUWIJK,
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders (verder: het college) bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Vanuit de energieleverancier EQUANS is een locatievoorstel binnengekomen naar aanleiding van een verzoek van een inwoner voor het plaatsen van een elektrische laadvoorziening met de bijbehorende verkeersborden aan de Plesmanstraat, te Reeuwijk-Brug.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Uit het oogpunt van de doelstellingen als bedoeld in artikel 2 WVW
is het gewenst om twee parkeerplaats, aan de Plesmanstraat tegenover huisnummer 3 te Reeuwijk-Brug, aan te wijzen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen. Hiertoe zullen de parkeerplaatsen worden voorzien van het verkeersbord E8c van bijlage I van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord O504 (pijlaanduiding).
In verband met het langzaam oplopen van de laadbehoefte is de uitvoering van de parkeerplaatsen in fases. Bij aanbrengen van de laadpaal wordt eerst één parkeervak aangewezen. Bij het toename van het stroomverbruik en het aantal laadmomenten wordt het tweede vak aangewezen. Bewoners kunnen wel ervan uitgaan dat de laadpaal in de toekomst twee vakken gaat opnemen.
De gemeente zet in op de algemene maatschappelijke ontwikkeling om te verduurzamen. Steeds meer inwoners, bedrijven en bezoekers beschikken over een elektrisch voertuig. Naar verwachting zal dit de komende jaren verder toenemen. Elektrische voertuigen dienen regelmatig te worden opgeladen. Hiervoor dienen laadvoorzieningen in de buurt aanwezig te zijn. De gemeente faciliteert in samenwerking met energieleverancier EQUANS openbare laadpalen. Bij deze laadpalen kunnen twee voertuigen tegelijkertijd opladen.
Om aan de maatschappelijke ontwikkeling van elektrisch rijden te voldoen zet de gemeente in op het bieden van openbare laadpalen. Het aanbod van laadpalen wordt op aanvraag getoetst en uitgebreid. In ‘Beleidsregels openbare oplaadobjecten elektrische voertuigen 2018’ staan de uitgangspunten en voorwaarden beschreven hoe de gemeente omgaat met elektrisch laden van voertuigen.
Het plaatsen van een laadpaal in combinatie met het aanwijzen van parkeerplaatsen geeft een verandering in de directe omgeving. De keuze van locatie is afhankelijk van het aanwezige netwerk en andere objecten in de openbare ruimte.
Het aanwijzen van parkeerplaatsen zal naar verwachting niet leiden tot onoverkomelijke parkeerproblemen, omdat een auto uit de buurt is vervangen door een elektrische variant waardoor de hoeveelheid voertuigen niet toeneemt. Mocht de parkeerdruk in enige mate aanwezig zijn, heeft dit voor de gemeente een ondergeschikt belang aan de verduurzamingsopgave. Het aanwijzen van parkeerplaatsen kan voor een verschuiving van parkeren geven, waardoor de loopafstand voor direct aanwonende kan veranderen. Deze loopafstand is niet groot en is normaal. Als gemeente kunnen wij geen garantie geven dat er altijd voor en direct naast de woning geparkeerd kan worden.
De gemeente heeft gekeken naar onderborden met tijdstippen of het gebruik in combinatie met benzine/diesel voertuigen. Echter uit ervaring blijkt dat de laadpalen dan niet meer bruikbaar zijn voor elektrisch laden wanneer dat nodig is. Dit geldt ook voor laadpalen waarbij de parkeerplaatsen niet gereserveerd zijn.
Uitzicht op een laadpaal en laadplekken wordt soms genoemd als belemmerend. Een verkeersbord en een laadpaal is een standaard verkeersobject binnen de openbare ruimte en hoort binnen een algemeen beeld van de openbare ruimte.
Het treffen van een verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. Voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het verkeersbesluit zijn deze niet onevenredig in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.
1. Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
De laadpalen dienen bruikbaar te zijn voor de elektrische voertuigen. Zonder het reserveren van de parkeerplaatsen kan iedere auto er voor een onbeperkte tijd geparkeerd staan. Dit veroorzaakt de situatie dat men niet kan laden waardoor het voertuig onbruikbaar wordt. Met de reservering wordt de openbare bruikbaarheid van de laadvoorziening gewaarborgd.
2. Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.
Een laadpaal kan onbereikbaar zijn als hiervoor een niet-elektrisch voertuig geparkeerd staat. Hierdoor ontstaat voor de elektrische rijders een algemene hinder. Het gevolg is dat men een alternatief moet vinden om te kunnen laden. Dit door middel van het neerleggen van laadkabels langs geparkeerde auto’s, over trottoir of weg of andere manieren waardoor in de omgeving (verkeers)onveilige situaties ontstaan voor andere weggebruikers.
3. Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.
De gemeente heeft de ambitie om zich te richten op duurzaam vervoer. In het verkeer draagt het gebruik van elektrische voertuigen bij aan schonere lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast. De gemeente wenst het gebruik van deze voertuigen te stimuleren en vereenvoudigen.
Met in achtneming van hierboven genoemde motivering en bevoegdheden is het gewenst om het lokale netwerk van openbare elektrische laadpalen uit te bereiden.
De volgende plaatsingsvoorwaarden voor een laadpaal zijn van toepassing:
- Aanvrager woont of werkt in de gemeente, heeft een elektrisch voertuig in bezit en heeft geen mogelijkheid om te parkeren op eigen terrein;
- Binnen 200 meter loopafstand van de aanvrager is geen laadpaal aanwezig;
- Bij hoog gebruik van een laadpaal (boven de 10.000 KWh) in de buurt;
- Technische haalbaarheid (objecten in ondergrond/openbaar groen/ect.);
De volgende uitbreidingsvoorwaarden voor een tweede parkeerplaats zijn van toepassing:
- Het verbruik boven de 6000 kWh komt;
- Verzoeken uit de omgeving worden ingediend;
De locatie moet over het algemeen centraal gelegen zijn. De laadpaal dient op voldoende afstaan van andere openbare laadpalen te staan die beschikbaar zijn in de directe omgeving.
De locatie van de laadpaal moet op voldoende afstand staan van een gevel en andere objecten in de openbare ruimte. Daarbij hindert de laadpaal geen doorgaand verkeer.
De gemeente stelt vast dat de aanvrager voldoet aan de voorwaarden. Voor de aanvraag is de locatie aan de Plesmanstraat tegenover huisnummer 3 voorgesteld. Deze locatie is voldoende centraal gelegen.
Overeenkomstig met artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer is het verkeersbesluit ter advisering overhandigd aan (de gemachtigde van) de korpschef van het regionaal politiekorps Eenheid Den Haag. De politie heeft op 19 januari 2023 een generaal advies laadpunten uitgebracht en heeft op dit verkeerbesluit positief advies gegeven.
Op grond van vorenstaande overwegingen besluit het college van burgemeester en wethouders van gemeente Bodegraven-Reeuwijk om:
Team wegen en verkeer, Dhr. S. van Oosterhout
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit heeft verzonden. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders, adres: Postbus 401, 2410 AK Bodegraven.
Bij de president van de Arrondissementsrechtbank, binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-467998.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.