Concessie laadinfra BraLi 3 – verzamel cyclus 1,2 en 3

 

Het College Burgemeester en wethouders van Kerkrade

Overwegingen ten aanzien van het besluit

op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW) een verkeersbesluit moet worden genomen voor het plaatsen of verwijderen verkeerstekens en onderborden zoals bedoeld in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

de genoemde weg niet onder het beheer van het Rijk, de provincie of het waterschap valt, zodat ons College op grond van artikel 18 lid 1 onder d WVW bevoegd om verkeersbesluiten te nemen;

op grond van artikel 3.12.1 van de Mandaat-, volmacht- en machtigingsregeling College Kerkrade 2025 is de bevoegdheid ex artikel 15 WVW gemandateerd aan de directeur Domein Stad, het hoofd Afdeling Stedelijke Ontwikkeling of de Clusterleider Beleid en Ontwikkeling;

op grond van artikel 24 BABW ter zake overleg is gevoerd met de gemandateerde ambtenaar van de korpschef van het politiedistrict Kerkrade, welke zitting heeft in de Werkgroep Verkeer;

het voorstel van het onderhavige besluit conform het advies van de Werkgroep Verkeer is;

Achtergrond

Het gebruik van elektrische voertuigen draagt bij aan een schonere lucht, minder uitstoot van onder andere CO₂ en minder geluidsoverlast. Om ervoor te zorgen dat de aanwezige laadvoorzieningen daadwerkelijk benut kunnen worden, is het noodzakelijk bepaalde parkeerplaatsen te reserveren voor elektrische auto’s. Op die manier wordt voorkomen dat een ander voertuig dan een elektrisch voertuig de parkeerplaats bezet en de laadpaal onbenut blijft. In het kader van de geleidelijke realisatie van een oplaadinfrastructuur binnen de gemeente Kerkrade zijn er de afgelopen periode diverse parkeerplaatsen ingericht met bijbehorende publieke laadpalen voor het opladen van elektrische voertuigen. De bestaande oplaadpalen in de nabije omgeving en de parkeer- en oplaadmogelijkheden op eigen terrein voorzien niet in de huidige behoefte. Daarnaast wordt verwacht dat de parkeerdruk in deze omgeving niet zodanig hoog is dat het aanwijzen van de betreffende parkeerplaatsen een significante impact zal hebben.

De gemeente Kerkrade doet mee met de concessie BraLi. Met één concessiehouder wordt het onderhoud, de betrouwbaarheid, de prijs van het laden en de uitstraling van de laadpalen in de hele regio gelijkgetrokken. Gemeenten behouden regie, terwijl exploitanten zorgen voor exploitatie en service. Via BraLi wordt een regionaal dekkend netwerk van publieke laadpalen opgebouwd, zodat inwoners en bezoekers in zowel stedelijke als landelijke gebieden toegang hebben tot laadinfrastructuur.

Doelstellingen die met het verkeersbesluit worden beoogd (art. 21 BABW jo. art. 2 lid 1 en lid 2 WVW)

dat in het kader van het verzekeren van de veiligheid op de weg alsmede het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en het voorkomen of beperken van hinder, overlast en schade door het verkeer en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik, zoals vermeld in artikel 2 Wegenverkeerswet 1994, eerste lid sub a en b en tweede lid sub a, het wenselijk is om over te gaan tot het aanwijzen van 2 parkeerplaatsen per locatie voor het opladen van elektrische voertuigen en het plaatsen van een openbare laadpaal middels plaatsing van verkeersbord E4 met onderbord met de tekst “alléén opladen elektrische voertuigen.

BESLUIT

Over te gaan tot het realiseren van een publieke laadpaal zoals bedoeld in artikel 23, eerste lid, sub g van het RVV 1990 - middels plaatsing van verkeersbord E4 met onderbord met de tekst “alléén opladen elektrische voertuigen” ter hoogte van de volgende adressen (Zie situatieschets welke deel uitmaakt van dit besluit):

 

  • 1.

    Vredeshofje t.h.v. hnr. 9 e.e.a. conform de situatietekening;

  • 2.

    Directeur Cortenstraat op parkeerterrein naast Heyendal 1 e.e.a. conform de situatietekening;

  • 3.

    Schoutstraat t.h.v. hnr. 20 e.e.a. conform de situatietekening;

  • 4.

    Euregiopark t.h.v. hnr. 12 e.e.a. conform de situatietekening;

  • 5.

    Kanariestraat t.h.v. hnr. 2 e.e.a. conform de situatietekening;

  • 6.

    Directeur van de Vennestraat t.h.v. hnr. 21 e.e.a. conform de situatietekening;

  • 7.

    Elbereveldstraat t.h.v. Flexiforum e.e.a. conform de situatietekening;

  • 8.

    Spoorzoeker t.h.v. hnr. 172 e.e.a. conform de situatietekening;

  • 9.

    Vinkerstraat t.h.v. hnr. 182 e.e.a. conform de situatietekening;

  • 10.

    Caumerstraat t.h.v. hnr. 59 e.e.a. conform de situatietekening;

Kerkrade, 27-10-2025

Het college van B&W,

Namens deze,

Het hoofd afdeling Stedelijke Ontwikkeling

Ir. A.M.G.L. Passau

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u belanghebbende en kunt u zich met ons besluit niet verenigen, dan kunt u hiertegen op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na bekendmaking van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons College indienen. Dit bezwaarschrift schorst evenwel niet de werking van het bestreden besluit.

Op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kunt u de

Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg (locatie Maastricht), sector

Bestuursrecht, gevestigd St. Annadal 1, 6214 PA Maastricht (correspondentie-adres:

Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht) verzoeken een voorlopige voorziening te treffen

indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voorwaarde is wel dat u ook bezwaar hebt gemaakt. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient

tenminste te bevatten:

a. de naam en adres van de indiener;

b. de dagtekening;

c. een omschrijving van het besluit, waartegen het bezwaar is gericht en

d. de gronden van het bezwaar.

U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde

rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken

over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze

voorwaarden.

Situatieschets:

Zie bijlages bij dit verkeersbesluit.

Naar boven