Verkeersbesluit voor het instellen van verkeersmaatregelen voor een aslastbeperking voor de Bennebroekerbrug aan Bennebroekerdijk te Zwaanshoek

XS-25102008.1500

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

Overwegingen en motivatie

Bij de Bennebroekerbrug tussen Zwaanshoek en Bennebroek is de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar aanleiding van geconstateerde scheuren in de brugval. De scheuren zijn dichtgelast en de brug is veilig om te gebruiken. Echter naar aanleiding van de herberekening en materiaalonderzoek is geadviseerd om een aslastbeperking van 8 ton en een geslotenverklaring voor te zware voertuigen zwaarder dan 35 ton in te stellen, totdat het groot onderhoud van de brug is uitgevoerd. Dit onderhoud is naar voren gehaald en zal in de winter van 2026/2027 worden uitgevoerd. Het oude verkeersbesluit wat op 01-08-2024 gepubliceerd is voor de aslastbeperking van 10 ton wordt bij deze ingetrokken. Na afloop van de werkzaamheden wordt het huidige verkeersbesluit weer ingetrokken. Vanwege de veiligheid zijn de verkeersborden voor de aslastbeperking reeds geplaatst. Omdat deze maatregel langer dan 4 maanden zal duren, wordt hiervoor alsnog een verkeersbesluit genomen.

Met de maatregelen wordt beoogd de bruikbaarheid van de brug in stand te houden en de veiligheid te waarborgen.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

    • 1.

      Het instellen van een geslotenverklaring op de Bennebroekerbrug, tussen Zwaanshoek en Bennebroek, voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan 8 ton. Dit zal gedaan worden door het plaatsen van borden C20 RVV 1990 met opdruk 8t, direct voor de brug aan beide zijden;

    • 2.

      Het instellen van een geslotenverklaring op de Bennebroekerbrug tussen Zwaanshoek en Bennebroek, voor voertuigen zwaarder dan 35 ton. Dit zal gedaan worden door het plaatsen van borden C21 RVV 1990 met opdruk 35t, direct voor de brug aan beide zijden;

    • 3.

      Op de Meerweg, bij de kruising met De Ruyterlaan te Bennebroek, komt een vooraankondiging te staan (bord C20 RVV en bord C21 RVV, beide voorzien van onderbord met opdruk 200m), om het verkeer voortijdig te informeren;

    • 4.

      Tevens zullen hiervoor op de Bennebroekerdijk in Zwaanshoek en op de kruising Schoollaan-Bennebroekerlaan – Binnenweg in Bennebroek vooraanduidingen geplaatst worden d.m.v. verkeersbord L10 om het verkeer voortijdig te informeren. Deze vooraanduidingen zijn niet verkeersbesluitplichtig.

Deze maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening verderop in dit besluit.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 wordt er één geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer). Het is namelijk voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan 8 ton en voor zware voertuigen zwaarder dan 35 ton, niet meer toegestaan om over de Bennebroekerbrug te rijden. Het is moeilijk te bepalen hoeveel voertuigen hier nadeel van ondervinden. Geschat wordt dat dit aantal gering is. Bovendien wegen de andere belangen zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen hebben geen gevolgen voor de bewoners. Zij rijden over het algemeen niet met een voertuig zwaarder dan 8 ton op de aslast en zwaarder dan 35 ton totaal.

Bedrijven

De maatregelen kunnen wel gevolgen voor bedrijven hebben, wanneer zij met voertuigen rijden waarvan de aslast zwaarder is dan 8 ton rijden of waarvan de totaallast zwaarder is dan 35 ton. Zij zullen een alternatieve route moeten nemen.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregelen kunnen gevolgen hebben voor doorgaand gemotoriseerd verkeer als het gaat om voertuigen waarvan de aslast zwaarder is dan 8 ton of waarvan de totaallast zwaarder is dan 35 ton. Zij zullen een alternatieve route moeten nemen.

Langzaam verkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor langzaam verkeer.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

Geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

De maatregelen garanderen de (verkeers-)veiligheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. De belangen van bedrijven, (doorgaand) gemotoriseerd verkeer en hulpdiensten worden geschaad, voor zover zij gebruik maken van voertuigen die zwaarder zijn dan 8t (aslast) of 35t (totaallast). Omdat wij als wegbeheerder genoodzaakt zijn de veiligheid van alle weggebruikers te waarborgen, wegen wij deze belangen minder zwaar.

Voorbereiding en overleg

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Omdat de maatregelen i.v.m. de veiligheid direct nodig waren is dit niet mogelijk.

Wij informeren ook de gemeente Bloemendaal, waar Bennebroek onder valt, over de maatregelen.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 02-09-2025 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen, met dien verstande dat handhaving op aslastbepekring geen prioriteit heeft ook lastig te handhaven is.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening hieronder wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregel:

    • 1.

      Intrekken van het op 01-08-2024 gepubliceerde verkeersbesluit: Aslastbeperking Bennebroekerbrug Zwaanshoek met nummer: XS-24062709.387;

       

    • 2.

      Het instellen van een geslotenverklaring op de Bennebroekerbrug, tussen Zwaanshoek en Bennebroek, voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan 8 ton door;

       

      • het plaatsen van borden conform model C20 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk 8t, direct voor de brug aan beide zijden;

         

    • 3.

      Het instellen van een geslotenverklaring op de Bennebroekerbrug, tussen Zwaanshoek en Bennebroek, voor voertuigen waarvan het totaalgewicht zwaarder is dan 35 ton door;

       

      • het plaatsen van borden conform model C21 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 35t, direct voor de brug aan beide zijden;

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Contract en Uitvoering a.i.,

R.M. Kruithof-Kamphuis

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven